Štýly vedenia ľudí – Demokratický, autoritatívny, liberálny, diplomaticky, konzultatívny

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: 25258
Typ práce: Referát
Dátum: 18.01.2023
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 3 958 slov
Počet zobrazení: 1 580
Tlačení: 72
Uložení: 166

Štýly vedenia ľudí – Demokratický, autoritatívny, liberálny, diplomaticky, konzultatívny

  1. Aká je Charakteristika vedenia ľudí?

Hlavnou črtou riadenia a vedenia ľudí je definícia stanovených úloh a Cieľov. Pracovníci musia vedieť ako a čo majú robiť. Dôležitú úlohu zohráva aj časové vymedzenie, určenie do akej doby má Cieľ splnený. Po vymedzení Cieľov môže nastať fáza plnenia Cieľov a ich realizácia.

Vedenie ľudí je vertikálny vzťah vedúceho ku svojim podriadeným. Je to vlastne forma pracovného vzťahu nadriadeného ku podriadeným.

Podľa Burnsa viesť ľudí značí mobilizovať iných prostredníctvom ľudí s určitými motívmi, hodnotami, rozličnými ekonomickými, politickými a inými zdrojmi v kontexte súťaživosti a konfliktu so zámerom realizovať Ciele lídra alebo Ciele, ktoré sú spoločné pre lídra a jeho následníkov.

Du Brin definuje vedenie ľudí ako ovplyvňovanie činnosti jednotlivcov alebo skupín za účelom dosiahnutia určitých Cieľov v rámci určitých situácii.

Dvojica autorov Kim a Mabourgne vymedzujú vedenie ľudí ako budovanie dôvery a vzájomnej podpory medzi ľuďmi na ktorých záleží pri napĺňaní organizačných Cieľov.

House, Javidan a Dorfmann sú autormi definície vedenia ľudí, podľa ktorej viesť ľudí znamená ovplyvňovať a motivovať druhých a umožňovať im prispievať k efektivite a úspechu organizácii, ktorých sú členmi.

Podľa Jukla viesť ľudí značí ovplyvňovať iných, aby Chápali a akceptovali Ciele, ktoré sa majú naplniť a spôsoby ich naplnenia a podporovať kolektívne a individuálne úsilie smerujúce k splneniu zdieľaných úspechov.

Rybanský uvádza, že pod vedením ľudí rozumieme bezprostredné ovplyvňovanie vedomia zamestnancov, ich postojov, preferencii, sociálneho správania, ale taktiež aj ich pracovného správania.

Rybanský a Ščasnovičová uvádzajú, že vedenie ľudí patrí medzi základné manažérske funkcie. Tak ako uvádza Rybanský schopnosť viesť ľudí je základným predpokladom úspešnosti manažérov. Vedenie ľudí predstavuje tú funkciu manažmentu, ktorá uvádza všetky procesy a činnosti podniku do Chodu. Pokiaľ by podnik nebol správne riadený, nastal by Chaos, čo by zapríčinilo vznik problémov v ostatných manažérskych funkciách ako je organizovanie, plánovanie a kontrola.

Podľa Vodáčka vedenie ľudí môžeme Charakterizovať ako efektívne využívanie schopností, zručnosti a umenia manažérov viesť, usmerňovať, stimulovať a motivovať svojich spolupracovníkov ku kvalitnému, aktívnemu, prípadne tvorivému plneniu Cieľov ich práce.

Vedenie ľudí je bezprostredné pôsobenie vedúceho ( manažéra) na spolupracovníkov, tak aby efektívne plnili svoje úlohy a prispievali tak k dosiahnutiu vopred vytýčených organizácie.

Podľa Miižíčkovej vedenie ľudí je proces ovplyvňovania ľudí takým spôsobom aby ich činnosť prispievala k napĺňaniu Cieľov organizácie alebo jej časti. Vedenie je schopnosť presvedčiť iných, aby robili niečo aj vtedy, keď sa im to vôbec nechce.

Podľa Ubrežiovej vedenie pôsobí na postoj a správanie jednotlivcov alebo skupín pri dosahovaní stanovených Cieľov. Inými slovami povedané vedenie znamená ísť príkladom. Ide o hlavnú úlohu vedúceho tímu, ktorý určuje zámery a základné podmienky, pôsobí na prostredie a stará sa o potrebnú podporu a financovanie z hľadiska dosahovania Cieľov.

Šuleř vo svojom článku Vedení firmy v dobe krízy uvádza, že manažmenty dnešných firiem si uvedomujú, že v súčasnej kríze nie je možné prežiť bez zmeny doterajšieho správania. Krízové podmienky od manažérov vyžadujú najmä iný spôsob riadenia a vedenia ľudí.

  1. Aká je Charakteristika štýlu vedenia ľudí?

Pod štýlom vedenia ľudí rozumieme spôsob vedenia pracovníkov, ktorý motivuje ich správanie v rôznych situáciách. Každému štýlu prislúchajú aj rôzne metódy a techniky, ktoré využíva nadriadený v organizácii

Ide o výraz postoja vedúCeho k podriadeným prejavovaný jeho dôverou resp. nedôverou, tolerantnosťou resp. netolerantnosťou a podobne.

Silne závisí od osobnosti manažéra a jeho postoja k ľuďom.

Pod pojmom štýl vedenia ľudí sa Chápe spôsob vykonávania riadiacej pozície manažéra vo vzťahu k pracovníkom.

Štýl vedenia je určitý typický spôsob správania sa vedúceho, ustálený spôsob uplatňovania právomoci pri vedení podriadených.

Podľa Sedláka štýl vedenia Charakterizuje vertikálny vzťah vedúceho k podriadeným jednotlivcom alebo ku kolektívu.

Podľa Bilsberyho štýly vedenia ľudí sú organizácie, schopnosti ich manažérov, Charakteristiky ich zamestnancov, povaha ich úloh a štruktúry jedinečné. O žiadnom štýle vedenia ľudí nemožno povedať, že je lepší ako iný štýl.

Podľa Bedrnovej uvádza, že štýl riadenia, ktorý riadiaci pracovník uplatňuje súvisí s jeho pracovnou pozíciou a rolou. Ide o Celkový spôsob jednania riadiaceho pracovníka. V ňom sa prejavuje viac jeho individualita než záväzky vyplývajúce z jeho role a zodpovedajúce danej konkrétnej situácii.

  1. Aké sú dva druhy vedúcich pracovníkov?

Pre prvú skupinu manažérov sú Charakteristické vzťahy na pracovisku, záleží im na pocitoch ľudí, vtedy sa dá povedať, že sú vzťahovo motivovaní manažéri 

Pre druhú skupinu manažérov nie sú Charakteristické vzťahy na pracovisku, záleží im na plnení úloh, vtedy sa dá povedať, že sú úlohovo motivovaní manažéri.

  1. Aké sú faktory, ktoré determinujú schopnosti a správanie vedúceho manažéra?

Faktory, ktoré determinujú schopnosti a správanie vedúceho manažéra sú nasledujúce:

  1. Skúsenosť ovplyvňuje jeho predstavu o správaní a ohraničuje ho v rámci mantinelov
  2. Hodnotový systém vedúceho pracovníka, preferovanie určitých hodnôt, zásadovosť
  3. Dôvera vedúceho k podriadeným alebo kolegom
  4. Potreba istoty vedúceho pracovníka, jeho miera znášania neistoty alebo znášania rizika
  5. Osobný prínos manažéra
  6. Tlak, stres, pocit preťaženosti
  7. Aká je Charakteristika etického vedenia ľudí?

Autorky De Hoogh a Den Hartog v štúdii dospeli k záveru, že etické vedenie ľudí pozitívne koreluje s vnímanou efektívnosťou top manažmentu a s optimistickým naladením zamestnancov vo vzťahu k svojej vlastnej budúcnosti, ale aj vo vzťahu budúcnosti podniku.

Podľa Browna, Trevina a Harrisona etické vedenie ľudí je demonštrácia normatívne správneho správania v rámci individuálneho konania lídra a v rámci medziľudských vzťahov etického lídra.

  1. Aké znaky správania má líder, ktorý vedie zamestnancov k etickému správaniu?

Znaky správania lídra, ktorý vedie zamestnancov k etickému správaniu sú nasledujúce:

  1. Je úprimný, spravodlivý, čestný, vzbudzuje dôveru
  2. Je veľkorysý, súcitný a skromný
  3. Je komunikatívny, buduje dôveru, orientuje sa na skupinu a jej záujmy
  4. Povzbudzuje členov tímu, kladie dôraz na morálku
  5. Etický líder spája ľudí v skupine
  6. Etický líder harmonizuje vzťahy v skupine
  7. Etický líder podporuje členov skupiny
  8. Etický líder disponuje určitými etickými Cnosťami
  9. Etický líder pociťuje povinnosť
  10. Etický líder rešpektuje ľudské práva
  11. Stará sa o blaho ľudí
  12. Je schopný nekompromisne zvažovať dôsledky svojho správania
  13. Je objektívny a spravodlivý
  14. Aké sú znaky etického vedenia ľudí?

Znaky etického vedenia ľudí sú nasledujúce:

  1. Uznanie ľudskej dôstojnosti
  2. Rešpektovanie ľudských práv
  3. Rešpektovanie spravodlivosti
  4. Rešpektovanie zodpovednosti
  5. Rešpektovanie úžitku pre všetkých
  6. Absencia škodenia iným
  7. Od čoho závisí vedenie ľudí zo strany vedúceho?

Vedenie ľudí zo strany vedúceho závisí od jeho postoja a od jeho osobnosti.

  1. Môžu podriadení ovplyvniť vedenie ľudí zo strany vedúceho, ak áno, ako?

Áno, podriadení môžu ovplyvniť vedenie ľudí zo strany vedúceho, tým, že budú reagovať na konanie vedúceho.

  1. Aký musí byť vedúci pri presadzovaní štýlov vedenia ľudí?

 Vedúci pri presadzovaní štýlov vedenia ľudí musí byť flexibilný.

  1. Od čoho závisí štýl vedenia ľudí v podniku?

Štýl vedenia ľudí v podniku závisí od danej situácie v podniku. Iný štýl vedenia ľudí je vhodný pre bežné situácie v podniku a iný štýl vedenia ľudí je vhodný pre krízové situácie.

  1. Aké faktory vplývajú na výber manažérskeho štýlu?

Faktory, ktoré vplývajú na výber manažérskeho štýlu sú Charakter úlohy, časový priestor na plnenie úlohy ,zložitosť úlohy a priestor pre omyl.

  1. Aké je vysvetlenie týchto faktorov?
  2. Charakter úlohy

Rutinné úlohy majú daný prístup, konzultatívny prístup by viedol k stratám a nepochopeniu u ľudí.

Nové úlohy vyžadujú otvorenejší prístup, demokratickejší a konzultatívnejší štýl vedenia ľudí.

  1. Časový priestor na plnenie

V časovej tiesni nie je priestor a príležitosť pre uplatnenie konzultatívneho vedenia ľudí.

  1. Zložitosť úlohy

Čím je úloha náročnejšia, tým je riešenie tejto úlohy časovo náročnejšie, čím je úloha jednoduchšia, tým je ľahšie uplatniť direktívnejší štýl vedenia ľudí.

  1. Priestor pre omyl

Čím je direktívnejší štýl vedenia ľudí, tým je väčšie riziko omylu.

  1. Aké hlavné teórie štýlov vedenia ľudí poznáme?

Hlavné teórie štýlov vedenia ľudí sú klasické štýly vedenia ľudí, likertove štýly vedenia ľudí, teória manažérskej matice, situačný prístup a Cieľovo orientovaný štýl.

  1. Aké klasické štýly vedenia ľudí poznáme?

Klasické štýly vedenia ľudí sú autokratický, autoritatívny, liberálny a demokratický štýl vedenia ľudí.

  1. Aká je Charakteristika klasických štýlov vedenia ľudí?
  2. Autokratický štýl vedenia ľudí

Autokratický štýl vedenia ľudí sa vyznačuje uplatňovaním vôle vedúceho bez ohľadu na názory svojich podriadených.

V rámci tohto štýlu sú tri úrovne zoradené podľa stupňa negatívnosti vzťahu nadriadeného pracovníka k podriadenému. 

Na motiváciu využíva svoje postavenie a diferencované odmeňovanie.

Podľa Mihoka a Trebunu pri autokratickom vedení ľudí prevláda komunikácia zhora nadol. Tento štýl sa označuje aj ako vojenský štýl, nadriadený vydáva len povely, príkazy a nediktuje. Motivačnými prostriedkami sú mocenské postavenie, subjektívne odmeňovanie, resp. trestanie ľudí. Ide tu o vysoký stupeň formálnosti.

Malejčík vyjadril názor, že v prípade autokratického štýlu vedenia sa v skutočnosti nejedná o vedenie ľudí, ale o ich mechanické dirigovanie, o vynucovanie presného splnenia úloh. Pri rozhodnutiach manažér- autokrat neberie do úvahy pripomienky podriadených, ale k riešeniam dospieva sám na základe svojich odborných znalostí a skúsenosti.

Tento štýl vedenia ľudí je vhodne využiť pri novom kolektíve a pri nedisciplinovaných pracovníkoch.

  1. Autoritatívny štýl vedenia ľudí

Autoritatívny štýl vedenia ľudí sa vyznačuje samovládou a neobmedzenou mocou jedného jedinca.

Centralizácia na vedúcu pozíciu preferuje priame metódy riadenia ako je prikazovanie a dôsledná kontrola. 

Kontakty medzi nadriadeným a podriadeným sú minimálne.

Medzi záujmami a názormi nadriadeného a podriadeného existujú protiklady.

Podriadený sa pozerá na záujmy svojho nadriadeného s veľkou nevôľou.

Komunikácia medzi nimi je minimálna.

Podriadený má nedostatok informácii, čo umožňuje nadriadenému upevňovať moc nad podriadeným.

 U podriadeného sa brzdí iniciatíva, nemá o ňu záujem, je pasívny, necháva sa viesť.

  1. Demokratický štýl vedenia ľudí

Demokratický štýl vedenia ľudí sa vyznačuje obojstrannou komunikáciou medzi nadriadeným a podriadeným.

Demokratický štýl vedenia ľudí využíva nepriame “ mäkké“ metódy riadenia ako je motivácia, spoločné rozhodovanie a vzájomná spolupráca.

Komunikácia je rozsiahlejšia ako pri autoritatívnom vedení ľudí a viac obojstranná.

Vedúci pracovník má dostatok informácii a tieto informácie sú zdieľané aj podriadeným pracovníkom.

Je dobrá úroveň kontaktov medzi nadriadenými a podriadenými pracovníkmi.

Názory pracovníkov sa akceptujú.

  1. Liberálny štýl vedenia ľudí?

Liberálny štýl vedenia ľudí sa vyznačuje, že vedúci zriedkakedy uplatňuje svoju moc a je sloboda v konaní jedincov.

Liberálny štýl vedenia ľudí využíva decentralizáciu vedenia.

Pri liberálnom riadení je vzájomná dôvera medzi členmi skupiny a vedúcim.

Vnútorná motivácia k práci nepredpokladá prísnu kontrolu.

Pri liberálnom štýle vedenia ľudí je úplne minimálne využívanie autority zo strany nadriadeného pracovníka.

Komunikácia je funkčná a je zameraná na spoločné problémy.

Pri liberálnom štýle vedenia ľudí je vzájomná závislosť členov skupiny minimálna.

Podľa Mihoka a Trebunu pri tomto štýle zamestnanec nevyužíva žiadnu moc. Zamestnanci majú takmer úplnú voľnosť rozhodovania a nezávislosť. Ciele organizácie sú nejasné, deľba práce tu nefunguje. Tento štýl vedenia je považovaný za najhorší štýl vedenia vôbec. Výsledkom tohto vedenia je nízka produktivita práce, aj nespokojnosť zamestnancov. Ide o neformálne riadenie.

  1. Aké sú tri modifikácie tohto štýlu?

Tri modifikácie tohto štýlu sú liberálny, pasívny a laisser-faire štýl?

  1. Aký je popis týChto štýlov?
  2. Liberálny štýl

Liberálny štýl vyjadruje snahu o bezkonfliktný prístup nadriadeného k podriadenému, jeho ústupčivosť pred jednotlivcami a kolektívom. 

  1. Pasívny štýl

Pasívny štýl vyjadruje pasivitu až defenzívu vedúceho naopak aktivitu podriadeného kolektívu.

  1. Laisser-faire štýl

Laisser-faire štýl je štýl ekonomického liberalizmu požadujúci voľnú hru hospodárskych subjektov bez akýchkoľvek zásahov.

V podstate vyjadruje požiadavku podriadených na vedúceho, aby im nezasahoval do ich činnosti.

  1. Aké likertove štýly vedenia ľudí poznáme?

Likertove štýly vedenia ľudí sú exploatačno-autoritatívny štýl vedenia ľudí, benevolentne autoritatívny štýl vedenia ľudí, konzultatívny štýl vedenia ľudí, partiCipatívno-skupinový štýl vedenia ľudí.

  1. Aká je Charakteristika likertovýCh štýlov vedenia ľudí?
  2. Exploatačno-autoritatívny štýl vedenia ľudí

Exploatačno-autoritatívny štýl vedenia ľudí sa vyznačuje tým, že vedúci sú vysoko autoritatívni a málo dôverujú svojim podriadeným.

  1. Benevolentne autoritatívny štýl vedenia ľudí

Benevolentne autoritatívny štýl vedenia ľudí sa vyznačuje tým, že vedúci čiastočne rešpektujú názory svojich podriadených, motivujú ich pomocou odmien, ale aj pomocou strachu a trestov.

  1. Konzultatívny štýl vedenia ľudí

Konzultatívny štýl vedenia ľudí sa vyznačuje tým, že vedúci dôverujú svojim podriadeným, no nie Celkom.

  1. partiCipatívno-skupinový štýl vedenia ľudí

partiCipatívno-skupinový štýl vedenia ľudí sa vyznačuje tým, že vedúci plne a vo veľkej miere rešpektuje svojich podriadených

Podľa Vebera pri tomto štýle ide o spoločné rozhodovanie. Manažér ponechá dostatočný priestor zamestnancom na realizáciu úloh, prísne ich stráži. Vzťahy pri tomto štýle vedenia sú skôr neformálne a ide tu o partnerské vzťahy. Ide o nízky stupeň organizácie. Tento štýl tvorí tímový systém, tímy sú navzájom prepojené tak, že nadriadený podriadeného tímu je súčasne členom nadriadeného tímu.

  1. Aké sú teórie manažérskej matice?

Teórie manažérskej matice sú manažment vidieckeho klubu, racionalistický štýl, tímový manažment a umiernený štýl vedenia ľudí.

  1. Aká je Charakteristika teórii manažérskej matice?
  2. Manažment vidieckeho klubu

Manažment vidieckeho klubu sa vyznačuje tým, že manažéri sa veľa zaujímajú o ľudí a oveľa menej o výrobu.

  1. Racionalistický štýl

Racionalistický štýl sa vyznačuje tým, že manažéri sa veľa zaujímajú o výrobu a oveľa menej o ľudí

  1. Tímový manažment

Tímový manažment sa vyznačuje tým, že manažéri venujú maximálnu pozornosť výrobe, ale aj ľudom v podniku.

  1. Umiernený štýl vedenia ľudí

Umiernený štýl vedenia ľudí sa vyznačuje tým, že manažéri majú rovnováhu medzi zameraním pozornosti na výrobu a na ľudí v podniku.

  1. Voľný priebeh

V tomto prípade je ťažké hľadať medzi pracovníkmi kto je nadriadený a kto je podriadený. Tento typ manažéra sa nesnaží efektívne plniť stanovené Ciele ani vytvárať prostredie v práci. Nejde mu o blaho pracovníkov a tímu, ale ide mu predovšetkým o seba a svoju pozíciu. Jeho snahou je len udržať svoje postavenie.

  1. Autorita- poslušnosť

Veľký dôraz sa kladie na autoritu, ktorou oplýva manažér. Tento manažér musí mať predpoklady, aby na pracovníkov pôsobil autoritatívne. Veľký dôraz sa kladie na plnenie úloh a malý dôraz sa kladie na ľudí

  1. Kompromisný človek

Tento typ manažéra je založený na hľadaní zlatej strednej Cesty, kedy sa manažér snaží dostatočným spôsobom riadiť pracovníkov k vykonávaniu požadovaných Cieľov a zároveň udržiavať vysokú morálku a snažiť sa ísť v ústrety aj potrebám pracovníkov. Toto manažovanie ľudí môže byť veľmi efektívne, pokiaľ sú robené správne kompromisy, v správnom čase a to z pohľadu manažérových podriadených aj nadriadených. 

  1. Aký je prínos manažérskej mriežky?

Prínos manažérskej mriežky spočíva v jej dvojrozmernom poňatí. Mriežka umožňuje komplexnejšiu odpoveď na otázku “ čo je efektívne vedenie? Manažérska mriežka slúži na výcvik manažérov

Prínosom manažérskej mriežky v teórii vedenia je presvedčenie možnosti zlepšenia štýlu vedenia jednotlivých manažérov.

  1. Ktorý zo štýlov vedenia ľudí treba využiť?

V praxi by využitie štýlov vedenia ľudí mohlo vyzerať tak, že ak by sme spomedzi manažérov z nášho experimentu vybrali jedného manažéra napríklad Juraja a ten by dostal na starosti vedenie nových zamestnancov, pravdepodobne by volil autokratický štýl vedenia ľudí. Určite by nebol vhodný liberálny štýl vedenia ľudí, pretože ten pravdepodobne funguje pri zamestnancoch s vysokým stupňom zrelosti. Ak by ho predsa len využil, tak by pravdepodobne spôsobil Chaos. Ak by však dostal zamestnancov s vysokým stupňom zrelosti, zrejme by použil partiCipatívny alebo už spomínaný liberálny štýl vedenia ľudí. Títo ľudia vedia samostatne pracovať a nepotrebujú pevnú ruku.

Autokratický štýl vedenia ľudí je vhodný pri krízových situáciách, keď treba ovplyvniť stupeň zrelosti nových zamestnancov.

Demokratický partiCipatívny štýl vedenia ľudí sa využíva pri zamestnancoch s vysokým stupňom zrelosti.

Liberálny štýl vedenia ľudí sa využíva pri zamestnancoch s vysokým stupňom zrelosti.

Konzultatívny, argumentačný štýl vedenia ľudí sa využíva pri zamestnancoch s nízkym až stredným stupňom zrelosti.

  1. Aká je Charakteristika situačného prístupu k vedeniu ľudí?

Situačný prístup k vedeniu ľudí sa vyznačuje tým, že manažéri sú silno ovplyvňovaní situáciou, ktorá panuje v podniku.

  1. Aká je Charakteristika Cieľovo orientovaného spôsobu vedenia ľudí?

Cieľovo orientovaný spôsob vedenia ľudí sa vyznačuje tým, že každý jedinec v podniku má jasne vytýčený Cieľ, ktorý je odvodený od Cieľov v podniku.

  1. Aké dvojaké vedenie ľudí poznáme?

Dvojaké vedenia ľudí sú generálne vedenie a funkčné vedenie ľudí?

  1. Aká je Charakteristika dvojakého vedenia ľudí?
  2. Generálne vedenie ľudí

Toto generálne vedenie ľudí majú vykonávať Charizmatickí vodcovia, ktorí majú spravidla formálnu a neformálnu autoritu.

  1. Funkčné vedenie ľudí

Toto funkčné vedenie ľudí majú vykonávať manažéri so špecializáciou na určitú oblasť. Tieto oblasti môžu byť napríklad marketing, manažment, účtovníctvo, logistika.

  1. Aký je princíp vedenia ľudí podľa teórie X a Y?
  2. Teória X

Zamestnanci pri teórii X nie sú veľmi dobrí, sú skôr leniví, neradi sa namáhajú, neradi pracujú, neradi vyvíjajú iniciatívu, sú radšej, keď ich niekto vedie, rozhoduje za nich, preberá na seba ich zodpovednosť.

Pri tomto type zamestnancov je odporúčane uplatniť autoritatívny štýl vedenia ľudí zameraný na výkon

  1. Teória Y

Zamestnanci pri teórii Y sú veľmi dobrí, sú skôr usilovní, radi sa namáhajú, radi pracujú, radi vyvíjajú iniciatívu, sú neradí, keď ich niekto vedie, preberá na seba ich zodpovednosť.

Pri tomto type zamestnancov je odporúčane uplatniť demokratický, tímový štýl vedenia ľudí zameraný na ľudí.

  1. Aké sú ďalšie typy vedenia ľudí?

Ďalšie typy vedenia ľudí sú byrokratický štýl vedenia ľudí, diplomatický štýl vedenia ľudí a štýl založený na zodpovednosti zamestnancov.

  1. Aká je Charakteristika ďalších typov vedenia ľudí?
  2. Byrokratický štýl vedenia ľudí

Pri byrokratickom vedení ľudí je výkon zamestnancov posudzovaný podľa predpisov, pokynov, “ aby boli papiere OK“

Podľa Sedláka je to úzko spojené s byrokratickou organizačnou štruktúrou. Výkony zamestnancov sú odmeňované podľa predpisov, smerníc a podobne. Prísne predpisy slúžia na obmedzenie autority a eliminujú možnosť zneužívania moci. Manažéri určujú pravidlá a podriadení ich dodržiavajú.

  1. Diplomatický štýl vedenia ľudí

Diplomatický štýl vedenia ľudí je vnímaný ako populárny, priateľský a spolupracujúci.

Podľa Sedláka tento štýl zamestnanci aj manažéri vnímajú ako priateľský štýl vedenia. Manažéri síce rozhodujú, ale nerozhodujú autoritatívne, ale o rozhodnutiach diskutujú s ostatnými. Všade vládne súlad a spolupatričnosť. Tendencia dať potreby nad potreby organizácie vedie k orientácii na vzťahy a k zanedbávaniu práce, ktorú treba vykonať.

  1. Štýl založený na zodpovednosti zamestnancov

Tento štýl vedenia ľudí je uplatňovaný pri podnikoch s malým počtom zamestnancov.

  1. Aké sú iné štýly vedenia ľudí?

Iné štýly vedenia ľudí sú transakční vodcovia a transformační vodcovia.  

  1. Aká je Charakteristika iných štýlov vedenia ľudí?
  2. Transakční vodcovia

Ich hlavnou úlohou je sledovať, motivovať, kontrolovať a riadiť. Uplatňujú sa na strednom stupni riadenia organizácie a najmä v jej stabilných podmienkach. Majú za úlohu sledovať bežný Chod organizácie, sledovať a uspokojovať jej základné potreby a za vykonanú prácu poskytnúť aj adekvátnu odmenu.

  1. Transformační vodcovia

Títo vodcovia sú v čele zmien organizácie, sú schopní spájať a realizovať záujmy jednotlivcov so záujmami organizácie. Uplatňujú sa v neustále meniacich sa podmienkach, kedy je dôležité presadzovať hlavne strategické zmeny. Transformačný vodca sa vyznačuje nielen svojimi schopnosťami, skúsenosťami, ale najmä svojou Charizmou. Sú presvedčení, schopní získať nasledovníkov, ale hlavne vedia preukázať úctu k spolupracovníkom.

  1. Aké sú črty transformačného vodcu?

Črty transformačného vodcu sú nasledujúce:

  1. Silná sebadôvera
  2. Potreba zapájať do každodenných udalostí v podniku
  3. vcítiť sa do potrieb iných
  4. presadzovať svoje názory
  5. vedieť presadiť svoju pravdu vhodnými argumentmi
  6. schopnosť a ochota delegovať právomoc
  7. byť príkladom pre iných
  8. vedieť vyjadriť úctu a uznanie podriadeným, ale aj ostatným zamestnancom
  9. Aké sú prístupy vedúceho k podriadeným?

Prístupy vedúceho k podriadeným sú mäkké, racionálne a tvrdé.

  1. Aké je vysvetlenie týchto prístupov?
  2. Mäkký prístup

Medzi jeho hlavné črty patrí priateľstvo a podliezanie. Vyskytuje sa vtedy, keď podriadený nemá moc rozhodovať resp. rozhoduje len v malom množstve, očakáva odpor od svojho nadriadeného a je v zjavnej nevýhode voči svojim vedúcim. Podriadenému ide najmä o dosiahnutie svojich osobných Cieľov, nesnaží sa o dobro kolektívu a spoločnosti.

  1. Racionálny prístup

Podriadený sa snaží ovplyvniť svojho vedúceho svojimi racionálnymi argumentmi so snahou nájsť kompromis. Využíva sa najmä vtedy, keď nie je predpoklad, že nastane odpor. Podriadený sa snaží dosiahnuť osobné Ciele, ale zároveň Chce prispieť k blahu spoločnosti. Tento prístup je najoptimálnejší nielen pre spokojnosť podriadených, ale aj efektívne fungovanie spoločnosti.

  1. Tvrdý prístup

Jeho hlavným špecifikom je asertivita, vyššia autorita a zoskupovanie sa podriadených pracovníkov voči nadriadenému. Tento prístup sa využíva najmä vtedy, keď sa očakáva odpor nadriadeného.

  1. Aké sú typické vlastnosti dobrého manažéra?

Typické vlastnosti dobrého manažéra sú ľudskosť, Charakternosť, čestnosť, pravdovravnosť, integrita osobnosti, inteligencia, zdravý úsudok, hlboké a všestranné vedomosti , vytrvalosť, pružnosť, zdravá sebadôvera, taktnosť, diplomacia, schopnosť kontroly a sebakontroly, práca so spätnou väzbou a spolupráca.

  1. Aké sú ideálne vlastnosti manažéra v 21.storočí?

Ideálne vlastnosti manažéra v 21.storočí sú vie pracovať s inými, má univerzálne vzdelanie a vedomosti, vie čo a ako robiť, vykonáva sebavzdelávanie, je to všestranná osobnosť a je príjemným spoločníkom.

  1. Aké sú prístupy k efektívnemu vedeniu?

Prístupy k efektívnemu vedeniu sú fyzické, profil človeka, inteligencia, osobnostné vlastnosti, črty Charakterizujúce vzťah k úlohám, sociálne črty.

  1. Aký je popis týchto prístupov?
  2. Fyzické prístupy

Medzi fyzické prístupy patria vek, výška a hmotnosť.

  1. Profil človeka

Medzi profil človeka patrí výchova, skúsenosti, spoločenský pôvod- status a mobilita.

  1. Inteligencia

Medzi inteligenciu patria schopnosti, úsudok a vedomosti.

  1. Osobnostné vlastnosti

Medzi osobnostné vlastnosti patria agresivita, ostražitosť, dominantnosť, rozhodnosť, entuziazmus, nezávislosť, sebadôvera a autoritatívnosť

  1. Črty Charakterizujúce vzťah k úlohám

Medzi črty Charakterizujúce vzťah k úlohám patria zodpovednosť, vytrvalosť a iniciatívnosť.

  1. Sociálne črty

Medzi sociálne črty patria schopnosť dozerať, kooperatívnosť, prestíž a diplomacia.

  1. Aké osobnostné faktory ovplyvňujú voľbu štýlu vedenia ľudí u manažéra?

Osobnostné faktory, ktoré ovplyvňujú voľbu štýlu vedenia ľudí u manažéra sú psychologické atribúty, životné skúsenosti, individuálne hodnoty a individuálne presvedčenie.

  1. Aká je Charakteristika vodcovstva?

Vodcovstvo je proces uplatňovania skutočného vplyvu, je skôr získanou ako vrodenou schopnosťou.

  1. Aká je Charakteristika životného štýlu?

Životný štýl je komplexnou Charakteristikou osobnosti človeka. Chrbtovou kosťou nášho životného štýlu sú životné hodnoty a hodnotová orientácia.

  1. Aká je typológia podľa životných štýlov?

 Typológie podľa životných štýlov sú teoretické, ekonomické, estetické, sociálne, politické a náboženské.

  1. Aká je typológia podľa prenosu životného štýlu na pracovný štýl a opačne?

Typológie podľa prenosu životného štýlu na pracovný štýl a opačne sú pasívne, agresívne a asertívne.

  1. Aká je Charakteristika týChto typológii?
  2. Pasívny štýl

Pri pasívnom štýle prevláda vnútorný konflikt, depresia, bezmocnosť, osamelosť, stres, znížený sebarešpekt a odmietanie zodpovednosti.

  1. Agresívny štýl

Pri agresívnom štýle prevláda vonkajší konflikt, pocit viny, frustrácia, skreslený sebaobraz, strata príležitosti vo vzťahoch, stres, pochybný sebarešpekt, osamelosť a odmietanie zodpovednosti

  1. Asertívny štýl

Pri asertívnom štýle prevláda riešenie problémov, pozitívne vzťahy, spokojnosť, pozitívny vzťah k sebe, vytváranie príležitosti pre medziľudské vzťahy, sebakontrola a sebareflexia, relax, budovanie sebadôvery a osobná zodpovednosť.

  1. Aké sú podoby osobnosti manažéra u agresívneho a pasívneho životného štýlu?

Podoby osobnosti manažéra u agresívneho a pasívneho životného štýlu sú diktátor, drsňák, mafián, obetaveC, posledný spravodlivý, veľká mama -veľký otec, vypočítavec, brečtan a Chudáčik.

  1. Aké je rozdelenie manažérskej mriežky podľa Blakea a Mountonovej

Rozdelenie manažérskej mriežky podľa Blakea a Mountonovej je nasledujúce a to štýl spoločenského vedenia, manažment strednej Cesty, tímový manažment, štýl orientovaný na úlohu a ochudobnený manažment.

  1. Aká je Charakteristika rozdelenia manažérskej mriežky?
  2. Štýl spoločenského vedenia

Štýl spoločenského vedenia sa vyznačuje tým, že v podniku je vysoká orientácia manažéra na ľudí a nízka orientácia manažéra na úlohu.

  1. Manažment strednej Cesty

Manažment strednej Cesty sa vyznačuje tým, že v podniku je stredná orientácia manažéra na ľudí a stredná orientácia manažéra na úlohy.

  1. Tímový manažment

Tímový manažment sa vyznačuje tým, že v podniku je vysoká orientácia manažéra na úlohu a vysoká orientácia manažéra na ľudí.

  1. Štýl orientovaný na úlohu

Štýl orientovaný na úlohu sa vyznačuje tým, že v podniku je vysoká orientácia manažéra na úlohu a nízka orientácia manažéra na ľudí.

  1. ochudobnený manažment

Ochudobnený manažment sa vyznačuje tým, že v podniku je nízka orientácia na úlohu a nízka orientácia na ľudí.

  1. Aké sú nevhodné manažérske prístupy?

Nevhodné manažérske prístupy sú Kilimandžáro, Sisyfos, Fantasta, Panikár, Byrokrat, HnidopiCh, Hasič, Cestovateľ, Mŕtvy Chrobák.

  1. Aká je Charakteristika nevhodných manažérskych prístupov?
  2. Kilimandžáro

Je to typ nesprávneho manažéra, ktorý prikladá veľmi významnú dôležitosť aj bežným situáciám.

  1. Sisyfos

Je to typ nesprávneho manažéra, ktorý verí, že iba on môže plniť úlohy najlepšie.

  1. Fantasta

Je to typ nesprávneho manažéra, ktorý vytvára nerealizovateľné projekty, projektuje budúcnosť a nič nevie dotiahnuť do konca.

  1. Panikár

Je to typ nesprávneho manažéra, ktorého rozhodnutia sú nejasné a navzájom si odporujú.

  1. Byrokrat

Je to typ nesprávneho manažéra, ktorý sa za akýchkoľvek okolnosti drží zákonov a predpisov

  1. HnidopiCh

Je to typ nesprávneho manažéra, ktorému dôležité a podstatné veci unikajú.

  1. Hasič

Je to typ nesprávneho manažéra, ktorý na nič nemá čas, hasí problémy a stále sa za niečím naháňa.

  1. Cestovateľ

Je to typ nesprávneho manažéra, ktorý sa príliš nezdržiava na pracovisku.

  1. Mŕtvy Chrobák

Je to typ nesprávneho manažéra, ktorý sa vyhýba problémom a keď na nejaké natrafí, tak ich nerieši až kým sa nevyriešia samy a tak nakoniec nemusí nič riešiť

  1. Čo ovplyvňuje postoje a preferencie vedeného pracovníka?

Postoje a preferencie vedeného pracovníka ovplyvňujú skúsenosti z predchádzajúceho obdobia, záujem o problém a situáciu, tolerancia podriadených voči neistote, vek a fáza životnosti skupiny.

  1. Čo ovplyvňuje kontext samotnej organizácie?

Kontext samotnej organizácie ovplyvňuje stupeň voľnosti pre vedúceho prípadne vedeného a požiadavky na riešenie úlohy.

  1. Čo predstavuje kontext organizácie?

Kontext organizácie predstavuje organizačnú štruktúru, použitú technológiu, organizačnú kultúru a systém kontroly.

  1. Aké je vysvetlenie týchto faktorov?
  2. Organizačná štruktúra

Organizačná štruktúra ovplyvňuje počet podriadených pracovníkov.

  1. Použitá technológia

Použitá technológia ovplyvňuje možnosť kopírovania a potrebu prepojenia a nadväznosti.

  1. Organizačná kultúra

Organizačná kultúra je stupeň voľnosti pri rozhodovaní a vedení ľudí

  1. Systém kontroly

Systém kontroly zahŕňa uplatňovanie základných princípov kontroly.

  1. Aké otázky si kladie manažér, keď Chce podnik nasmerovať k úspechu?

Otázky, ktoré si kladie manažér, keď Chce podnik nasmerovať k úspechu sú nasledujúce:

  1. Ako zefektívniť prácu svojho tímu?
  2. Ako zvládnuť zložité situácie a prispôsobiť im svoj štýl vedenia
  3. Ako vytvoriť pokojnú situáciu v tíme?
  4. Aký je rozdiel medzi manažérom a lídrom?
  5. Manažér

Manažér plánuje, udržiava v činnosti, organizuje, vedie operatívne činnosti, kontroluje, realizuje Ciele správnym spôsobom, kladie otázky typu ako a kedy.

  1. Líder

Líder inovuje, rozvíja, inšpiruje, tvorí koncepčné činnosti, tvorí, určuje správne Ciele, kladie si otázky čo a prečo.

  1. Aký je rozdiel medzi subjektom a objektom vedenia?
  2. Objekt vedenia

Objekt vedenia nie je v skutočnosti iba pasívnym prijímateľom príkazov.

  1. Subjekt vedenia

Subjekt vedenia volí spôsob vedenia podľa Cieľov a podľa toho, ako vníma vedený subjekt.

  1. Aké sú metódy vedenia zamestnancov v podniku v krízových situáciách?

 Metódy vedenia zamestnancov v podniku v krízových situáciách sú riadenie adaptácie zamestnancov v organizácii, ukladanie úloh prikazovaním, ukladanie úloh formou riadenia podľa Cieľov.

  1. Aká je Charakteristika týchto metód?
  2. Riadenie adaptácie zamestnancov v organizácii

Ide o zložitý proces so zamestnancom od jeho nástupu po jeho integráciu do organizácie.

  1. Ukladanie úloh prikazovaním

Toto riadenie je vhodné na pracoviskách s jednoduchými operáciami, kde zrelosť čí skúsenosť zamestnancov je nižšia.

  1. Ukladanie úloh formou riadenia podľa Cieľov

Táto forma riadenia je účinná spravidla spojená s hodnotiacim pohovorom. Vedúci spoločne so zamestnancom posúdia úlohy a osobné predpoklady a pripadne aj ašpirácie a stanovia postupné Ciele.

  1. Aká je Charakteristika pojmu riadenie výnimkou?

Riadenie výnimkou je metóda, pri ktorej pracovnici môžu v rámci obmedzených možnosti samostatne rozhodovať. Vymedzenie je ohraničené dôležitosťou postupu, nepredvídateľnosťou postupu a stanovenou normou

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#autoritativny

Diskusia: Štýly vedenia ľudí – Demokratický, autoritatívny, liberálny, diplomaticky, konzultatívny

Pridať nový komentár


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.018 s.
Zavrieť reklamu