Informačný proces

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: verca123
Typ práce: Maturita
Dátum: 28.04.2012
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 554 slov
Počet zobrazení: 7 089
Tlačení: 526
Uložení: 508
Informačný proces
 
Informácia - rozumieme správu , oznámenie o určitej udalosti, fakte alebo jave
(ešte budeme mať 2 hodiny navyše)
Správa - širší pojem ako informácia
( v Afrike budú mať 5 mesiacov prázdnin)
 
Pod informáciou sa v riadení rozumejú správy, ktoré:
-  Sú v určitom vzťahu k systému riadenia,
-  Sú informačným zdrojom pre niektorý z prvkov systému riadenia
-  Pre príjemcu znamenajú zmenšenie jeho neistoty, ak iným spôsobom ovplyvnia jeho správanie
 
Rozlišujeme 2 stránky informácií:
a)  kvantitatívna (syntaktická) - vyjadruje zloženie správy z jednotlivých znakov, ktoré umožňujú prenos správy
b) kvalitatívna (sémantická, významová) - hodnotí:
-  primeranosť  zobrazenia skutočnosti danou informáciou
-  užitočnosť obsahu informácie pre príjemcu
 
Z pohľadu manažéra sú dôležité tieto charakteristiky informácie:
-  kvalita
-  včasnosť
-  relevantnosť
-  úplnosť
-  dostupnosť
-  jasnosť
 
Rozdelenia informácií
1)  podľa obsahu
a)  ekonomické - ceny, tržby
b) neekonomické - parametre stroja, výkon stroja
 
2)  podľa pôvodu zdroja informácii
a)  externé - informácie o odberateľoch, konkurencii, zákazníkoch
b) interné - informácie o zamestnancoch, nákladoch, tržbách
 
3)  podľa stupňa agregovania informácií
a)  prvotné (pôvodné) - FA, skladová karta, inventárna karta
b) druhotné (odvodené) - náklady, tržby, VH
 
4)  podľa stupňa dôležitosti informácií
a)  základné (rozhodujúce) - program výroby, cena, údaje o materiály,
b) doplnkové - nie sú potrebné - evidenčné číslo
 
5)  podľa miery stálosti
a)  fixné - právne predpisy stratégia podnikania
b) variabilné - krátkodobé príkazy, sú premenlivé
 
6)  podľa dokumentácie
a)  dokumentované - doklady, štatistické údaje
b) nedokumentované - nie sú zapísané
 
7)  podľa spôsobu vyjadrenia
a)  verbálne
b) číselné
c)  gramatické
d) kombinované
 
Informačný systém - IS

 
Informačný systém podniku zahrňuje jednak súbor informácií ale aj materiálne prostriedky a pracovníkov, ktorí sú potrební na práce s informáciami
 
Úloha - zabezpečuje nevyhnutné informácie pre účinné riadenie podniku pre účinné prepojenie riadiaceho a riadeného systému.
 
Činnosť IS - Fázy
-  zber a prenos informácií
-  uschovávanie informácií
-  spracovanie informácií
-  distribúcia informácií
 
Základné požiadavky na IS
-  musí sprostredkovať potrebné informačné výstupy do podniku a výstupy do okolia
-  musí pripraviť všetky informácie potrebné pre riadenie na rôznych úrovniach:
vrcholový manažment - informácie o externom prostredí (finančný kríza)
stredný manažment - informácie o externom a internom prostredí (objem predaja)
prvostupňový manažment - informácie o internom prostredí (normy, dodržiavanie pracovného času)
-  musí poskytnúť informácie manažérom o kvalite, čase, v požadovanej forme, rozsahu a usporiadania
-  musí byť dostatočne pružný
-  musí byť efektívny (najlacnejší a pritom najúčinnejší)
 
Rozdelenie  IS
 
1)  Základné rozdelene
a)  formálny IS -  je vyjadrený v organizačný normách
   -  je kostrou IS podniku
-  je závislí od osôb, ktoré sa na ňom zúčastňujú
b) neformálny IS - je výsledkom neformálnych vzťahov medzi pracovníkmi
resp. útvarmi
   - závisí od konkrétnych osôb, ktoré sa na ňom podieľajú
  (poškodzovanie dobrého mena, ohováranie)
 
2)  Podľa spôsobu práce s informáciami
a)  manuálny IS
b) počítačový IS
 
3)  Z hľadiska tvorby podsystémov
a)  IS podľa hierarchického sporiadania - podsystémy: závod, prevádzky
b) IS podľa riadených činností - podsystém: zásobovania, výroby, odbytu
c)  IS podľa funkcii riadenia - podsystém: plánovania, kontroly
 
4)  Z hľadiska podpory manažérskej práce
a)  transakčné IS - využívajú jednoduchší hardvér a softvér
   - využíva sa na nižších stupňoch riadenia
- slúži na zaznamenávanie a spracúvanie rutinných transakcií, dát
  (evidovanie platieb, platenie faktúr)
b) manažérske IS - pracujú so zložitým softvérom, ktorý umožňuje manažérom
spracovať informácie do potrebných správ, hodnotení, výkazov
    - slúži na podporu prijímania rozhodnutí v rôznych funkčných
oblastiach
    - využívajú ho na stredných stupňoch riadenia
(hlásenie správy)
c)  exekutívne IS  - ide o najvyššiu úroveň informačných technológii
   - umožňuje manažérom komunikáciu cez PC, tvorbu prezentácií
  tabuľky, grafy, videozáznamy (počítačové siete)

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.018 s.
Zavrieť reklamu