Osobitosti trhu cestovného ruchu

Prírodné vedy » Geografia

Autor: diana
Typ práce: Referát
Dátum: 24.03.2013
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 593 slov
Počet zobrazení: 7 170
Tlačení: 450
Uložení: 453
Osobitosti trhu cestovného ruchu
 
Pojem trh:
Trh je miesto - priestor, kde sa stretávajú predávajúci a kupujúci za účelom predaja alebo kúpy nejakého tovaru alebo služby za určitú cenu.
 Je miesto, kde dochádza k výmene tovarov a služieb medzi jednotlivými trhovými subjektami. Všetky subjekty trhu možno z hľadiska ich postavenia a úloh rozdeliť do troch veľkých skupín:
1/ firma - výrobca - na trhu predáva svoje výrobky a služby
  - kupuje výrobné faktory
 
2/ domácnosti - spotrebiteľ  - platia za tovar, kupujúci
  - predávajú výrobné faktory (svoju pôdu, svoju prácu,...)
 
1., 2. sú na trhu ako kupujúci aj ako predávajúci
 
3/ štát  - špecifický subjekt trhu, lebo v zmiešanej ekonomike je jeho účasť na trhu nutná, pretože štát
  - musí vytvoriť legislatívu
  - musí /mal by/ garantovať odstraňovanie negatívnych javov trhu - monopol
  - musí /mal by/ ochraňovať slobodné, trhové, konkurenčné prostredie
  - mal by vytvoriť podmienky pre získanie zamestnania
Trhový mechanizmus:   - súhrn procesov a vzťahov, ktoré vznikajú pri kúpe a predaji tovarov, služieb alebo výrobných faktorov za trhovú cenu, pričom tieto procesy ovplyvňujú nielen samotný trh, ale aj výrobu, rozdeľovanie a spotrebu.
V trhovom mechanizme sú podstatné tri procesy:
a) proces tvorby dopytu b) proces tvorby ponuky  c) proces tvorby cien - vytvárania rovnovážnej ceny
 Procesy: 1) proces tvorby dopytu
  dopyt - množstvo tovaru, kt. sú spotrebitelia schopní a ochotní kúpiť na trhu za určitú cenu (to, čo si my pýtame)
  - závisí od: ceny, našich príjmov, záujmov
 2) proces tvorby ponuky
  ponuka  - súhrn všetkých výrobkov a služieb, s ktorými firma prichádza na trh, aby ich predala za určitú cenu
  - závisí od: ceny, výrobných nákladov, prístupných výrobných faktorov
 3) proces tvorby ceny
V trhovom mechanizme má každý tovar a služba svoju cenu. Cena predstavuje sumu, za ktorú sa kupujú resp. predávajú tovary a služby. 
- kupujúci chce čo najlepšie kúpiť a predávajúci čo najlepšie predať
- rovnovážna cena je cena, ktorú sú ochotný rešpektovať aj predávajúci aj kupujúci
- vniká vtedy, keď sa dopyt = ponuke
- rovnovážna cena je na trhu veľmi zriedkavá, preto sa vytvára aktuálna cena = trhová
Trhový mechanizmus bez konkurencie nemôže fungovať.
 
 
Pre trh CR sú typické znaky trhu tovaru a služieb. (Trh tovarov a služieb- predávajú a kupujú sa tovary a služby na osobnú spotrebu). Osobitosti trhu CR sa prejavujú v znakoch dopytu a ponuky. Tvorba nového trhu CR je dlhodobý proces, kt. vyžaduje jednak investície na vybudovanie infraštruktúry CR, jednak náklady na propagáciu, aby sa cieľové miesto dostalo do povedomia návštevníkov. Cieľom rozvíjania trhu CR je na jednej strane uspokojovanie potrieb a želaní návštevníkov a na druhej strane dosahovanie prosperity producentov služieb a tovarov( podnikov) a CR ako celku. Na trhu môžu nastať tri vzťahy:
1. ak je ponuka väčšia ako dopyt – ide o trh kupujúceho, prejavom je  nízke využívanie kapacít podnikov CR, cena klesá v záujme zvýšenia dopytu, na podnietenie dopytu sa využíva napr. propagácia
2. ak je dopyt väčší ako ponuka – ide o trh predávajúceho, prejavom je rast cien a pokles dopytu, ponuka sa zvyšuje cestou investovania a hľadajú sa ďalšie možnosti napr. zavádza sa povinná minimálna výmena peňazí, vízová povinnosť,...
3. ak sa dopyt rovná ponuke, utvára sa cena trhovej rovnováhy, za kt. sa predáva produkt
 
 
Vzťah dopytu a ponuky na trhu
 
dopyt(kupujúci) –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– ponuka(predávajúci)
 
cena
 
maximálny úžitok ––––––––––––––––– snaha dosiahnuť–––––––––––––––– maximálny zisk 
 
Mechanizmus trhu CR tvoria viaceré prvky:
-  podniky CR ( producenti a sprostredkovatelia služieb a tovaru)
-   možnosť vstupu nových domácich a zahraničných podnikov na trh vrátane kapitálu s cieľom vytvoriť konkurenčné prostredie
-  existencia primárnej( prírodný a kultúrnohistorický potenciál)a sekundárnej ponuky( všetky druhy zariadení a ich služby) CR
-  efektívny dopyt domácich a zahraničných návštevníkov
-  stratégia riadenia podnikov založená na výskume trhu  

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Prírodné vedy » Geografia

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.020 s.
Zavrieť reklamu