Štylistika – publicistický štýl

Slovenský jazyk » Gramatika

Autor: ivanus (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 22.06.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 525 slov
Počet zobrazení: 2 804
Tlačení: 255
Uložení: 218

ŠTYLISTIKA

Štylistika je jazykovedná disciplína, ktorá skúma výrazové prostriedky a kompozíciu textu.

Pojmom text označujeme všetky jazykové prejavy, ktoré vznikajú komunikáciou medzi ľuďmi. Každý text má svoj:

  1. obsah – kompozične a štylisticky spracovaná téma,
  2. formu – písomná – ústna

formálna – neformálna

záväzná – nezáväzná

ustálená – aktuálny text

monologická – dialogická ap.

Texty členíme na:

  1. umelecké (napr. beletria) a vecné (napr. úradný list),
  2. súvislé (ucelený text, napr. úvaha) a nesúvislé (kombinácia slovných – verbálnych a grafických vyjadrovacích prostriedkov, napr. cestovný poriadok, diagramy, grafy),
  3. ústne (napr. príležitostný prejav) a písomné (napr. súkromný list ap.).

Štylistika skúma jazykové prostriedky z jednotlivých rovín jazykového systému ako príslušné jazykové disciplíny, i keď z iného hľadiska, t. j. z hľadiska ich výberu, spôsobu a vhodnosti ich využitia v rôznych druhoch textu.

Štylistika skúma jazykové prostriedky ako výrazové prostriedky textu, pomocou ktorých sa buduje obsahová a formálna podoba textu.

Výber a spôsob využitia výrazových prostriedkov určuje funkcia jazykového prejavuštýlová norma.

PUBLICISTICKÝ ŠTÝL

Publicistické texty sa využívajú v prostriedkoch masového šírenia informácií, t. j. v médiách. Najčastejšie sa vyskytuje v tlačených médiách (noviny, denná tlač ap.) preto sa niekedy tento štýl nazýva aj žurnalistický štýl (v staršej terminológii aj novinársky). Zaznamenal veľký rozvoj najmä po nástupe elektronických médií (televízia, rozhlas, internet ap.).

Cieľom publicistického štýlu je vyhľadávať a spracúvať informácie o aktuálnych spoločenských (kultúrnych, politických, ekonomických ap.) javoch.

Publicistický štýl charakterizujeme dvojpólovo (napr. písomná forma – ústna forma, prítomnosť adresáta – neprítomnosť adresáta).

V tlačených médiách sú publicistické texty v písomnej podobe, ktoré majú formu monológu. V elektronických médiách majú publicistické texty ústnu podobu, pričom sú často dialogické.

Na tvorbe publicistického prejavu podieľajú štýlotvorné činitele.

Publicistický štýl je štýl verejného styku, nie je určený na súkromnú komunikáciu. Publicistické texty sú vždy aktualizované, pružne a pohotovo reagujú na podnet. Hlavnými funkciami sú komunikatívna a presvedčovacia, ale aj informačná, získavacia ovplyvňovacia funkcia.

Titulok (nadpis) poskytuje prvú informáciu o obsahu textu, jeho úlohou je upútať adresáta, vzbudiť záujem o daný obsah, pričom sa využíva elipsa alebo inverzia (obrátený slovosled).

Publicistické tety členíme na:

  1. spravodajstvo, kde prevláda informačná funkcia (správne a vecne informovať verejnosť),
  2. publicistika, kde prevláda presvedčovacia, získavacia a ovplyvňovacia funkcia (zobraziť fakty pestro, pútavo a obrazne).

VÝRAZOVÉ PROSTRIEDKY PUBLICISTICKÝCH TEXTOV

V spravodajských textoch prevládajú neutrálne slová bez výraznejšieho citového zafarbenia, ďalej tam nájdeme expresívne slova, obrazné pomenovania a hovorové slová. Stretávame sa s publicizmami (napr. kampaň, dôveryhodný zdroj informácii ap.) a multiverbizáciou (napr. čitateľská verejnosť => čitatelia ap.).

V publicistickom štýle sa často používa tzv. klišé (slovné spojenia, ktoré pôsobia v texte ako ošúchané frázy, napr. drvivá väčšina, novinárska kačica, mať zelenú) a europeizmy (slová a spojenia, ktoré sú v bežnej reči časté a nepovažujeme ich za neslovenské, napr. rádio, aktivita, proces ap.), ale aj frazeologizmy (napr. kocky sú hodené, rozťať gordický uzol, prekročiť Rubikon).

Niektoré žánre publicistického štýlu

1.Spravodajské (spravodajstvo)

jednoduchá správa, rozšírená správa, riport, interview, oznámenie, komuniké, inzerát, plagát, referát

2. Analytické

(publicistika)

úvodník, komentár, glosa, posudok, recenzia, kritika, diskusia, polemika, debata, karikatúra, pamflet

3. Beletristické

(publicistika)

fejtón, reportáž, črta, stĺpček, blog, feature, kritika

Fejtón

  • Autor sa vtipne a s humorným nadhľadom vyjadruje k bežným problémom každodenného života.
  • Fakty musia byť pravdivé a overené. Sú však sfarbené autorským subjektom. Čiže autor fejtónu pracuje s objektívne získanými faktami a používa fikciu, fantáziu, zveličovanie, vtip, humor, iróniu a satirické umocnenie.
  • Kritizuje neduhy a nedostatky spoločnosti (politika, kultúra).
  • Fejtón musí mať rýchly spád, nečakaný záver.
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#uzol obrazne pomenovania

Vypracované maturitné otázky zo slovenského jazyka



Odporúčame

Slovenský jazyk » Gramatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.043 s.
Zavrieť reklamu