Štylistika – publicistický štýl
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 804
Uložení: 218
ŠTYLISTIKA
Štylistika je jazykovedná disciplína, ktorá skúma výrazové prostriedky a kompozíciu textu.
Pojmom text označujeme všetky jazykové prejavy, ktoré vznikajú komunikáciou medzi ľuďmi. Každý text má svoj:
- obsah – kompozične a štylisticky spracovaná téma,
- formu – písomná – ústna
formálna – neformálna
záväzná – nezáväzná
ustálená – aktuálny text
monologická – dialogická ap.
Texty členíme na:
- umelecké (napr. beletria) a vecné (napr. úradný list),
- súvislé (ucelený text, napr. úvaha) a nesúvislé (kombinácia slovných – verbálnych a grafických vyjadrovacích prostriedkov, napr. cestovný poriadok, diagramy, grafy),
- ústne (napr. príležitostný prejav) a písomné (napr. súkromný list ap.).
Štylistika skúma jazykové prostriedky z jednotlivých rovín jazykového systému ako príslušné jazykové disciplíny, i keď z iného hľadiska, t. j. z hľadiska ich výberu, spôsobu a vhodnosti ich využitia v rôznych druhoch textu.
Štylistika skúma jazykové prostriedky ako výrazové prostriedky textu, pomocou ktorých sa buduje obsahová a formálna podoba textu.
Výber a spôsob využitia výrazových prostriedkov určuje funkcia jazykového prejavu a štýlová norma.
PUBLICISTICKÝ ŠTÝL
Publicistické texty sa využívajú v prostriedkoch masového šírenia informácií, t. j. v médiách. Najčastejšie sa vyskytuje v tlačených médiách (noviny, denná tlač ap.) preto sa niekedy tento štýl nazýva aj žurnalistický štýl (v staršej terminológii aj novinársky). Zaznamenal veľký rozvoj najmä po nástupe elektronických médií (televízia, rozhlas, internet ap.).
Cieľom publicistického štýlu je vyhľadávať a spracúvať informácie o aktuálnych spoločenských (kultúrnych, politických, ekonomických ap.) javoch.
Publicistický štýl charakterizujeme dvojpólovo (napr. písomná forma – ústna forma, prítomnosť adresáta – neprítomnosť adresáta).
V tlačených médiách sú publicistické texty v písomnej podobe, ktoré majú formu monológu. V elektronických médiách majú publicistické texty ústnu podobu, pričom sú často dialogické.
Na tvorbe publicistického prejavu podieľajú štýlotvorné činitele.
Publicistický štýl je štýl verejného styku, nie je určený na súkromnú komunikáciu. Publicistické texty sú vždy aktualizované, pružne a pohotovo reagujú na podnet. Hlavnými funkciami sú komunikatívna a presvedčovacia, ale aj informačná, získavacia a ovplyvňovacia funkcia.
Titulok (nadpis) poskytuje prvú informáciu o obsahu textu, jeho úlohou je upútať adresáta, vzbudiť záujem o daný obsah, pričom sa využíva elipsa alebo inverzia (obrátený slovosled).
Publicistické tety členíme na:
- spravodajstvo, kde prevláda informačná funkcia (správne a vecne informovať verejnosť),
- publicistika, kde prevláda presvedčovacia, získavacia a ovplyvňovacia funkcia (zobraziť fakty pestro, pútavo a obrazne).
VÝRAZOVÉ PROSTRIEDKY PUBLICISTICKÝCH TEXTOV
V spravodajských textoch prevládajú neutrálne slová bez výraznejšieho citového zafarbenia, ďalej tam nájdeme expresívne slova, obrazné pomenovania a hovorové slová. Stretávame sa s publicizmami (napr. kampaň, dôveryhodný zdroj informácii ap.) a multiverbizáciou (napr. čitateľská verejnosť => čitatelia ap.).
V publicistickom štýle sa často používa tzv. klišé (slovné spojenia, ktoré pôsobia v texte ako ošúchané frázy, napr. drvivá väčšina, novinárska kačica, mať zelenú) a europeizmy (slová a spojenia, ktoré sú v bežnej reči časté a nepovažujeme ich za neslovenské, napr. rádio, aktivita, proces ap.), ale aj frazeologizmy (napr. kocky sú hodené, rozťať gordický uzol, prekročiť Rubikon).
Niektoré žánre publicistického štýlu
1.Spravodajské (spravodajstvo) | jednoduchá správa, rozšírená správa, riport, interview, oznámenie, komuniké, inzerát, plagát, referát |
2. Analytické (publicistika) | úvodník, komentár, glosa, posudok, recenzia, kritika, diskusia, polemika, debata, karikatúra, pamflet |
3. Beletristické (publicistika) | fejtón, reportáž, črta, stĺpček, blog, feature, kritika |
Fejtón
- Autor sa vtipne a s humorným nadhľadom vyjadruje k bežným problémom každodenného života.
- Fakty musia byť pravdivé a overené. Sú však sfarbené autorským subjektom. Čiže autor fejtónu pracuje s objektívne získanými faktami a používa fikciu, fantáziu, zveličovanie, vtip, humor, iróniu a satirické umocnenie.
- Kritizuje neduhy a nedostatky spoločnosti (politika, kultúra).
- Fejtón musí mať rýchly spád, nečakaný záver.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Publicistický štýl a jeho žánre | Referát | 764 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre - maturitná otázka | Referát | 341 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre, funkcia, obsah, jazyk | Referát | 236 slov | |
Publicistický štýl | Ostatné | 328 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre | Ostatné | 1 063 slov | |
Publicistický štýl | Maturita | 622 slov | |
Publicistický štýl, útvary | Ostatné | 263 slov | |
Publicistický štýl = žurnalistický, novinársky štýl | Ostatné | 181 slov | |
Publicistický štýl – slohové postupy | Referát | 761 slov | |
Publicistický štýl sloh | Referát | 924 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 233 slov | |
Publicistický štýl - žánre | Učebné poznámky | 245 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 828 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 313 slov | |
Publicistický štýl a jeho slohové útvary | Učebné poznámky | 375 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#uzol obrazne pomenovania