Gramatický význam slova

Slovenský jazyk » Gramatika

Autor: anika
Typ práce: Referát
Dátum: 24.05.2013
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 356 slov
Počet zobrazení: 25 477
Tlačení: 1 293
Uložení: 1 326

Gramatický význam slova
Slovo ako základná  formálna jednotka jazyka má gramatický význam.
Gramatické významy slova nie sú viazané na jediné konkrétne slovo či pomenovanie, ale sú spoločné pre rovnakú kategóriu slov. Nazývame ich kategóriálne významy, teda gramatické kategórie.
 
Slová podľa úplnosti lexikálneho a gramatického významu zaraďujeme do slovných druhov.
 
Plnovýznamové slovné druhy majú lexikálny i gramatický význam, napr. slovo strom je gramaticky podstatné meno mužského rodu, neživotné, v nominatíve; vo vete sa zhoduje s prídavným menom v rode, čísle a páde.
 
Neplnovýznamové slovné druhy majú taký zovšeobecňujúci lexikálny význam, že sa svojou funkciou približujú ku gramatickým morfémam. Predložky spolu s pádovou príponou vyjadrujú okolnostný vzťah, napr. miesta (pred dom –om),spojky vyjadrujú syntaktický vzťah medzi vetnými členmi alebo vetami (otec a mama), častice vyjadrujú vzťah autora k výpovedi(asi má pravdu), citoslovcia (slová – vety) vyjadrujú prejavy citov (jaj!), vôle (heš!) a zvuky (žblnk!).
 
Gramatické kategórie:

- menné
- slovesné

 
Menné gramatické kategórie(podst.mená, príd.mená, zámená, číslovky)
rod – mužský/maskulinum (otec), ženský/ feminium (dobrá), stredný/neutrum (sito)
číslo – singulár/jednotné číslo (chlap), plurál /množné číslo (chlapi)
pád – 1.pád/nominatív 9chlap, 2.pád/genitív (chlapa), 3pád/datív (chlapovi), 4.pád/akuzatív (chlapa), 5.pád/lokál (chlapovi), 6.pád/inštrumentál (chlapom)
 
Slovesné gramatické kategórie
osoba – 1.os.(ja píšem, my píšeme, 2.os.(ty píšeš, vy píšete),3.os.(on, ona, ono píše, oni, ony píšu)
 
číslo – sg. (píšem), pl. (píšeme)
 
čas – prítomný/prézent (dej nastáva v momente reči – spievam), minulý čas /préteritum (dej sa uskutočnil pred momentom reči:spieval som), budúci čas/futúrum (dej sa uskutočni po momente reči: budem spievať)
 
spôsoboznamovací/indaktív (neprikazuje splniť dej, nepodmieňuje uskutočnenie deja istou podmienkou, ale iba sa pýta alebo oznamuje, že sa dej uskutočňuje –Píšem?, uskutočnil: písal alebo sa uskutoční – budem písať), rozkazovací/imperatív (prikazuje, vyzýva, aby sa dej uskutočnil – Píš!), podmieňovací/kondicionál (vyjadruje, že dej slovesa by sa mohol uskutočniť, keby sa splnila istá podmienka – písal by)
 
vid dokonavý (vyjadruje ukončený, ohraničený dej – zašije ), nedokonavý (vyjadruje neukončený, neohraničený dej – šije)
 
slovesný rodčinný/aktívum (podmet vykonáva činnosť slovesa – otec rúbe drevo), trpný/pasívum (podmet nevykonáva činnosť slovesa: opisný trpný rod – murár je objednaný, zvratny trpný rod –budova sa stavia)

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Gramatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.018 s.
Zavrieť reklamu