Model ISO/OSI

Prírodné vedy » Informatika

Autor: primak
Typ práce: Ostatné
Dátum: 09.02.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 168 slov
Počet zobrazení: 993
Tlačení: 94
Uložení: 101

Model ISO/OSI

Model ISO/OSI

  • Každý problém je možné riešiť ako celok len po určité hranice, pokiaľ rozsah problémov nepresiahne schopnosti riešiteľa.
  • Keď sa problém stáva príliš zložitý, je možné rozdeliť ho na viac čiastočných problémov.
  • Z tohto dôvodu sa používa na riešenie problémov v sieti ISO/OSI model = 7 vrstiev.
  • Tento model funguje na presných pravidlách implementovaných do všetkých počítačov.
  • Každá vrstva využíva služby bezprostredne nižšej vrstvy.
  • Pre ping s po vždy komunikuje s rovnakou vrstvou.
  • Na každej vrstve sú definované protokoly podľa, ktorých vrstva pracuje.
  1. Fyzická vrstva
  • Úlohou tejto vrstvy je zabezpečenie jednotlivých bitov medzi tretím príjemcom a odosielateľom.
  • Fyzická vrstva jednotlivé bity neinterpretuje = túto vrstvu neinteresuje veľkosť, iba prenos po fyzickej prenosovej ceste.
  • Fyzická vrstva zahŕňa elektronické, mechanické a optické rozhranie s potrebnými softvérovými odvádzačmi.
  • Na tejto vrstve sa rieši spojitý signál, káble a konektory.
  • Táto vrstva je reálna skutočnosť medzi dvoma vzťahmi.
  1. Spojová vrstva
  • Má za úlohu zaistiť prenos celých blokov údajov, ktoré sa označujú ako rámce medzi dvoma uzlami v rámci siete LAN.
  • Má rozpoznať začiatok a koniec rámca, kontroluje či postupnosť bitov prešla medzi dvoma uzlami korektne (správne).
  • Ak sa v dôsledku neho vyskytla chyba, môže táto vrstva požiadať o operatívne odoslanie poškodenej postupnosti bitov.
  • Táto vrstva poskytuje pre vyššiu vrstvu bezporuchovú líniu medzi dvoma uzlami.
  1. Sieťová vrstva
  • Zaisťuje potrebné smerovanie (voľba vhodnej trasy) paketov, zaisťuje posielanie týchto paketov po trase až ku koncovému príjemcovi, na tejto vrstve pracuje protokol IP.
  1. Transportná vrstva
  • Zabezpečuje koncové riadenie komunikácie, pri odosielaní zabezpečuje zoradenie paketov pre príjemcu, pri prijímaní vkladá pakety do správneho poradia, dokáže tak zaistiť prenos ľubovoľne veľkých správ aj keď pakety najprv veľkosť potvrdzuje či došli všetky pakety v poriadku, ak sa nejaký paket stratí alebo príde poškodený, protokol TCP si vyžiada znovu zaslanie tohto paketu, narozdiel od protokolu UDP im hovoríme, že protokol TCP je spoľahlivý.
  1. Relačná vrstva
  • Jej úlohou je nadväzovať, udržiavať a rušiť komunikáciu medzi koncovými účastníkmi, táto vrstva riadi komunikáciu, určuje kto má kedy vysielať a ukončuje a ruší existujúce spojenia.
  • Transportná vrstva vytvára spojenia pre relačnú vrstvu, aby mohla vytvoriť, nadviazať komunikáciu.
  1. Prezentačná vrstva
  • Jednotlivé počítače môžu používať odlišnú vnútornú reprezentáciu dát (napríklad: jeden počítač používa ASCII kód a druhý UTF-8).
  • Táto vrstva zabezpečuje potrebné kódovanie údajov, aby správa, ktorá sa pošle z jedného počítača nezmenila obsahovú formu, keď príde do druhého počítača.
  • Nato slúži zariadený jazyk.
  • Prevedie posielané dáta do kódu ASN, čo je spoločný kód pre všetky reprezentačné vrstvy.
  • Prezentačná vrstva príjemcu privedie z bodu ASN1 do kódu, ktorý používa na vnútornú reprezentáciu dát.
  • Na tejto vrstve býva realizované šifrovanie a dešifrovanie dát.
  • Ak je potrebné dochádza tu aj ku kompresii.
  1. Aplikačná vrstva
  • Na tejto vrstve sa nenachádzajú celé aplikácie, iba spoločné mechanizmy, ktoré používajú všetky aplikácie rovnakého druhu.

Protokol UDP

  • Pracuje tiež na transportnej vrstve, narozdiel od TCP ide o nespoľahlivý protokol, to znamená, že protokol nezisťuje či pakety došli všetky nepoškodené, tieto chyby jednoducho zanedbáva.
  • Pomocou tohto protokolu sa posielajú dáta: telefonovanie po sieti, streamovanie hudby a videa a podobne.
  • Tento protokol je narozdiel od TCP rýchlejší.

Zapúzdrenie

  • Pri postupe odosielania dát po jednotlivých vrstvách ISO/OSI modelu sa na každej vrstve od transportnej vrstvy, posielané dáta pribaľujú ďalšie dáta potrebné na prenos údajov. Z týchto ďalších dát sa vytvorí takzvané púzdro a preto hovoríme o zapúzdrení.

B) Rozširujúce karty a rozhrania

Rozširujúce karty a rozhrania

  • Rozširujúce karty zvyšujú možnosti využitia počítača v rôznych oblastiach nasadenia.
  • Sú realizované ako samostatné karty určené do PCI (resp. ISA) slotu a môžu sa ľubovoľne pridávať podľa požiadaviek používateľa.
  • Veľmi často sa vyskytujú aj ich externé varianty, určené na pripojenie k rozhraniu USB.
  • Zhrnieme si niektoré z nich a popíšeme ich úlohu v počítačovej zostave:

Zvuková karta

  • Je to komponent, ktorý slúži na digitálne spracovanie zvuku.
  • V závislosti na kvalite zvukovej karty zaisťuje kvalitu zvukového prenosu.
  • Ku zvukovej karte pripájame: slúchadlá, reproduktory, mikrofón, zosilňovač, externé zdroje (rádio, prehrávač), elektrické hudobné nástroje (zvuková karta musí mať MIDI vstup a elektrický hudobný nástroj MIDI výstup).
  • Môže byť integrovaná na základnej doske, ale pre dosiahnutie kvalitného zvuku je vhodnejšia karta v PCI vyhotovení.
  • Obsahuje rovnako farebne rozlíšené konektory, ale pridáva niektoré zásuvky a špeciálne konektory. V prvom rade sú to výstupy pre viacero reproduktorov pomocou, ktorých je možné vytvoriť priestorový zvuk a zvýšiť tak hudobný zážitok pri hrách alebo sledovaní filmov. Ďalej sú to rôzne optické a digitálne vstupy a výstupy. Tie slúžia na pripojenie špeciálnych prehrávačov alebo reproduktorových sústav.
  • Na zvukovej karte sa ďalej nachádza špeciálny konektor nazývaný gameport, ktorý má dve funkcie. Prvou je pripájanie zariadení (volant, joystick) a druhou je pripojenie elektronických klávesových nástrojov ku zvukovej karte. To umožňuje využiť počítač pri komponovaní hudby.

Obr. 1 – Zvuková karta

  • V poslednom čase sa vyskytujú aj zvukové karty, určené na pripojenie k USB rozhraniu čo je veľmi výhodné v prípade prenosného počítača.

Obr. 2 – Externá zvuková karta

  • Pri zázname zvuku sa používa Shannonova teória vzorkovania: Signál spojitý v čase je úplne určený postupnosťou vzorkov odoberaných v rovnakých intervaloch, ak je ich frekvencia väčšia než je dvojnásobok najvyššej frekvencie nachádzajúcej sa v signáli.

Gameport

  • Niektoré zvukové karty obsahujú v balení aj špeciálny panel, ktorý sa umiestni na prednú stranu skrinky a umožňuje pohodlne pripájať jednotlivé zariadenia alebo meniť úroveň hlasitosti.

Sieťová karta

  • Slúži na pripojenie počítača do počítačovej siete, do siete Internet alebo na vzájomné prepojenie dvoch či viacerých počítačov.
  • Na zadnom paneli obsahuje dve diódy. Zelená indikuje správne pripojený kábel a oranžová prenosovú aktivitu na sieti.
  • Jej výkon popisuje typ pripojenia a maximálna prenosová rýchlosť, ktorú karta dokáže zvládnuť. Je tiež často integrovaná na základnej doske.
  • Okrem káblového spojenia je možné použiť aj bezdrôtovú technológiu Wi-Fi na vytvorenie počítačovej siete. V takomto prípade sa používajú bezdrôtové sieťové karty, ktoré umožňujú vytvoriť sieť bez použitia káblov. V bežných podmienkach sa Wi-Fi spojenie používa do vzdialenosti cca. 100 m v uzavretých priestoroch, pričom dokáže prekonať aj niekoľko múrov alebo pevných prekážok.

Modemová karta

  • Je špeciálne zariadenie, ktoré umožňuje pripojenie do siete Internet alebo spojenie dvoch počítačov na diaľku. Premieňa zvukové signály prichádzajúce po telefónnej linke na dáta zrozumiteľné pre počítač. Po pripojení do počítača je možné počítač využívať s použitím príslušného softvéru aj ako telefón, hlasový záznamník alebo fax.

Televízna karta

  • Umožňuje sledovanie televízneho vysielania na obrazovke PC a jeho záznam na pevný disk. Dnešné moderné karty majú aj prepracované technológie ako obraz v obraze alebo možnosť zastavenia televízneho vysielania. Samozrejmosťou je diaľkové ovládanie. Často býva na karte integrovaný aj rádiový prijímač.
  • Popis vstupov a výstupov na televíznej karte: Jej zadný panel obsahuje zásuvky pre pripojenie konektora externej televíznej antény, antény pre príjem rádiového signálu, pripojenie pre senzor diaľkového ovládania. Väčšina kariet obsahuje aj video vstup, čo umožňuje pripojiť k počítaču videokameru alebo videoprehrávač. Tým nám umožňuje archiváciu starších VHS kaziet alebo spracovanie videozáznamov z kamery. Samozrejme existujú aj externé vyhotovenia, väčšinou s pripojením USB a rovnakými konektormi.

Čítačky pamäťových kariet

  • V dobe existencie viac ako ôsmich druhov pamäťových kariet od rôznych výrobcov je vhodným doplnkom ich univerzálna čítačka. Po pripojení na port USB umožňuje pracovať z viacerými typmi pamäťových kariet,mazať ich, prezerať uložené dáta a presúvať ich.
  • Okrem externých vyhotovení v podobe USB redukcií a káblových pripojení sa často objavujú aj zabudované riešenia. Tie sa takisto pripájajú na port USB, ale zvnútra počítača priamo na základnú dosku.
Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Informatika – Maturitné otázky – Teoretická časť odbornej zložky maturity



Odporúčame

Prírodné vedy » Informatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.026 s.
Zavrieť reklamu