Vstupno-výstupné zariadenia počítača

Prírodné vedy » Informatika

Autor: verca123
Typ práce: Referát
Dátum: 06.12.2013
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 107 slov
Počet zobrazení: 6 440
Tlačení: 410
Uložení: 419
Vstupno-výstupné zariadenia počítača
 
1. Úvod
Vstup / výstup (I / O, anglicky input / output) označuje vo výpočtovej technike hardvérové ​​zariadenia, ktoré sprostredkúvajú kontakt počítača s okolím. Môžeme ich rozdeliť na vstupné zariadenia, ktoré odosielajú informácie z okolia dovnútra do počítača a výstupné zariadenia, ktoré naopak informácie odovzdávajú zvnútra z počítača smerom von. Dohromady označujeme tieto zariadenia ako vstupno-výstupné a môžeme za ich pomoci počítača ovládať. Procesor komunikuje cez zbernicu s vstupno / výstupnými zariadeniami pomocou registrov. Register môže mať veľkosť jeden bajt, ale môže byť aj podstatne väčší. Môže mať podobu sústavy klopených obvodov alebo kusu bežnej pamäte. Registre sú umiestnené na príslušnom vstupno / výstupnom zariadení a sú určené na čítanie, pre zápis alebo pre čítanie aj zápis. Register môže slúžiť aj ako vyrovnávacia pamäť (hardwarové cache), pretože v sebe udrží dáta do doby, než sú prenesené do procesora alebo operačnej pamäte počítača, prípadne naopak spracované samotným zariadením.

2. Vstupné zariadenia
2.1 Textové vstupné zariadenia
2.1.1 Počítačová klávesnica

Počítačová klávesnica je klávesnica odvodená od klávesnice písacieho stroja či ďalekopisu. Je určená na vkladanie znakov a ovládanie počítača. Vyrábajú ich napríklad firmy KME, Apple, Logitech a ďalšie. Štandardné počítačové klávesnice sú napájané z počítača a komunikujú s ním po sériovej linke.

Počítačová klávesnica má na vrchnej strane tlačidlá, zvané klávesy. Vo väčšine prípadov stlačenie klávesy spôsobí odoslanie jedného znaku. Niektoré klávesy slúžia len ako predvoľba. Odoslanie niektorých symbolov potom vyžaduje stlačenie či držanie niekoľkých klávesov súčasne alebo postupne. Klávesnica je tiež dôležitá ako prostriedok na zadávanie hesiel, písanie správ atď. Unicode má pre počítačovú klávesnicu špeciálny znak ⌨ (U +2328).

2.2 Zariadenia s ukazovateľom
2.2.1 počítačová myš

Klasická počítačová myš = dve tlačidlá + koliesko
Počítačová myš je malé polohovacie zariadenie, ktoré prevádza informácie o svojom pohybe po povrchu plochy (napr. doske stola) do počítača, čo sa zvyčajne prejavuje na monitore ako pohyb kurzoru. Nachádza sa na nej jedno alebo viac tlačidiel, môže obsahovať jedno i viac koliesok pre uľahčenie pohybu v dokumente. Zo spodnej strany nájdeme zariadenia snímajúce pohyb.

2.2.2 Trackball
Trackball je vstupné počítačové zariadenie podobné myši. Ide jednoducho o guľôčku umiestnenú v podložke, ktorej sa dá pohybom prstov pohybovať – guľôčka je navrchu, nie zospodu ako v prípade myši. Býva buď samostatne alebo zabudovaný v notebooku. Trackball je nasadzovaný v prípade, keď štandardná myš nie je vhodná (priemyselné použitie, verejné informačné stánky), alebo pre odvetvie, kde je potreba veľmi presné polohovanie kurzora. Napríklad pre použitie v počítačovej grafike, aplikáciách typu CAD, alebo DTP. Naopak sa príliš nehodí pre rýchly pohyb s vysokou presnosťou, ktorý je požadovaný napríklad v počítačových hrách. Tiež je nevyhnutnou pomôckou pre mnoho postihnutých ľudí, ktorí nemôžu pre dysfunkciu motoriky používať bežnejšie polohovacie zariadenie, akým je myš.

2.2.3 Touchpad
Touchpad je vstupné zariadenie bežne používané u notebookov. Jeho účelom je pohybovať kurzorom po obrazovke podľa pohybov užívateľovho prsta. Ide o náhradu za počítačovú myš. Touchpady väčšinou pracujú na princípe snímania elektrickej kapacity prsta alebo kapacity medzi senzormi. Kapacitné senzory obvykle leží pozdĺž horizontálnej a vertikálnej osi touchpadu. Poloha prsta je potom zistená zo vzoriek kapacity z týchto senzorov. To je dôvod, prečo touchpad nereaguje na špičku ceruzky alebo dokonca na prst s rukavicou. Tiež vlhký prst môže byť pre touchpad problematický, pretože sa nedá spoľahnúť na výsledky meraní zo snímačov.

2.3 Herné zariadenia
2.3.1 Joystick

Joystick [džojstyk] slovensky "pákový ovládač" alebo "krížový ovládač" je vstupné zariadenie, používané hlavne na interakciu s počítačom. Základným dielom je tyčka upevnená kolmo do vodorovnej podložky. Vychýlenie tyčky vyvolá zodpovedajúci pohyb objektu na obrazovke. Niektoré moderné joysticky sú vybavené niekoľkými tlačidlami a doplnkovými ovládacími prvkami s programovateľnou funkciou. Ovládanie pomocou joysticku sa užíva najmä pri hraní počítačových hier a videohier, napríklad u leteckých simulátorov sa ovládanie lietadla veľmi približuje skutočnosti. Významné neherné uplatnenie v praxi našli joysticky v ovládaní priemyselných strojov ako žeriavov, robotov, lietadiel a rakiet. Miniatúrne joysticky ovládané palcom našli uplatnenie v spotrebnej elektronike ako sú mobilné telefóny.

2.3.2 Gamepad
Gamepad je vstupné zariadenie na ovládanie počítača alebo hernej konzoly, používané pri hraní počítačových hier a videohier. má širokú podporu hrateľnosti. Je ľahko nastavitieľný a môžete sa s ním hrať vaše obľúbené hry od starších titulov až po najväčšie novinky. Vďaka duálnej vibrácii motoru spätnej väzby budete cítiť každý zásah, haváriu či explóziu v hre.

3. Výstupné zariadenia
Výstupné zariadenie je hardvér, ktorý odovzdáva dáta od počítača k užívateľovi. Príklady výstupných zariadení sú monitor, tlačiareň, plotter alebo reproduktory.
  
3.1 Monitor
Monitor je základný výstupný elektronické zariadenie slúžiace na zobrazovanie textových a grafických informácií. Ak je pripojený k počítaču, je prepojený s grafickou kartou, ale môže byť pripojený aj k ďalším zariadeniam alebo do nich priamo integrovaný (PDA), monitor je priamo pripojený k videokarte zasielajúci patričné ​​informácie, ktoré budú na monitore (jeho obrazovke) zobrazené. Monitor môže byť tiež súčasťou samostatného počítačového terminálu.

Pri práci farebné CRT obrazovky sú z troch katód emitované elektrónové zväzky, ktoré sú pomocou jednotlivých mriežok až na tienidlo obrazovky. Na zadnej stene tienidla obrazovky sú nanesené vrstvy tzv luminoforov (luminofor = látka transformujúcu kinetickú energiu na energiu svetelnú). Red (červená), Green (zelená), Blue (modrá) pre aditívne model skladanie farieb. Vlastné elektrónové zväzky sú bezfarebné, ale po dopade na príslušné luminofóry dôjde k rozsvieteniu bodu zodpovedajúcej farby. Tesne pred tienidlom obrazovky sa nachádza maska ​​obrazovky. Je to v podstate mreža, ktorá má za úlohu prepustiť len úzky zväzok elektrónov. Maska obrazovky musí byť vyrobená z materiálu, ktorý čo najmenej podlieha tepelnej rozťažnosti a pôsobenie magnetického poľa. Oba dva tieto javy by totiž spôsobili, že elektrónové zväzky nedopadnú presne na svoj ​​luminofor, čo by sa prejavilo nečistotou farieb. Elektrónové zväzky sú vychyľovanie pomocou vychyľovacích cievok tak, aby postupne opisoval zľava doprava a zhora dolu jednotlivé riadky obrazovky.
 
3.2 Počítačová tlačiareň
Tlačiareň je výstupné zariadenie, ktoré slúži k prenosu dát uložených v elektronickej podobe na papier alebo iné médium (fotopapier, kompaktný disk a pod.) Tlačiareň pripájame k počítaču, ale môže fungovať aj samostatne (priama tlač cez USB alebo Bluetooth, sieťová tlačiareň a podobne) alebo byť súčasťou multifunkčných zariadení (pokladňa v obchode, lekárske prístroje a pod).

3.3 Reproduktor
Reproduktory sú elektro-akustické meniče, tj zariadenia (elektrické stroje), ktoré premieňajú elektrickú energiu na mechanickú energiu vo forme zvuku. Zvyčajne sa skladajú z membrány, z pohonnej časti, do ktorej je privádzaný vstupný signál a ďalších dielov. Zvláštnym prípadom malých reproduktorov sú slúchadlá.
 
5.Záver
Ak ste sa dostali až sem tak to znamená že vás táto práca zaujala. Takže som rád že ste si ju prečítali a dúfam že sa vám páčila. Touto prácou som taktiež chcel priblížiť čo sú to vlastne vstupno-výstupné zariadenia a ako sú potrebné pre každodenný život či už doma, v práci alebo pri relaxe.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Prírodné vedy » Informatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.013 s.
Zavrieť reklamu