Absurdná dráma

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: filomena (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 23.09.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 731 slov
Počet zobrazení: 1 341
Tlačení: 86
Uložení: 95

Absurdná dráma

  • vznikla v Paríži v 50. rokoch 20. storočia ako protiklad k tradičnej dráme
  • má blízko k existencionalizmu – bezvýchodiskovosť
  • zachytáva osamelosť a úzkosť človeka, ktorý po vojne neverí ani v Boha ani v spoločenský pokrok a nedokáže nájsť porozumenie s inými ľuďmi

ZNAKY:

  • nemá dej, zápletku ani rozuzlenie
  • monológy sú nelogické nenadväzujú na seba
  • odráža chaos a zmätok povojnovej doby

SAMUEL BECKETT(1906-1989)
-Francúzsky prozaik a dramatik írskeho pôvodu, nositeľ nositeľ Nobelovej ceny
-diela: Čakanie na Godota, Koniec hry...-absurdné hry
Čakanie na Godota
-absurdná dráma o čakaní, ktoré neprináša výsledok – vyjadrenie absurdnej situácie súdobého sveta
-hra sa odohráva v neurčitom čase a priestore, postavy sa pohybujú v začarovanom kruhu
-hra nemá dejovú líniu, je bez dekorácií
-divák sa nedozvie, kto je Godot, na ktorého sa čaká. Je to možno Boh( z angl. God) , alebo alegória smrti, beznádejného čakania, nádeje
-keď sa Becketta pýtali, kto je ten záhadný Godot, odpovedal, že ani on sám nevie. Práve tá záhadnosť dáva priestor ľudskej fantázii, a tak každý môže čakať na svojho Godota
Dej: dvaja hlavní hrdinovia Vladimír a Estragon sa stretávajú na vidieckej ceste s jedným stromom a čakajú na Godota, ktorý má zmeniť ich osud. Ich neustále sa opakujúci rozhovor o Godotovom príchode preruší iná dvojica – pán Pozzos bičom a jeho sluha Lucky, ktorý je priviazaný ako pes na reťazi a vlečie kufor, stoličku a kôš s jedlom
-nadväzujú spolu absurdný rozhovor, ktorý preruší príchod chlapca, čo oznamuje, že Godot dnes nepríde, ale zajtra určite áno
-na druhý deň sa v podstate opakuje scéna z prvého dejstva s tým rozdielom, že Pozzo prichádza ako slepý a je teda závislý od Luckyho a oboch tulákov
- v závere hry prichádza chlapec a znova oznamuje, že pán Godot dnes nepríde, ale zajtra sa dostaví určite
- Vladimír s Estragonom sa chcú obesiť, ale povraz vytiahnutý z nohavíc sa roztrhne. Uvažujú o odchode, ale zostávajú stáť.

  • autorom absurdnej drámy bol aj Václav Havel
    • hra Audiencia
    • je to jednoaktovka autobiografického charakteru- dej sa odohráva v kancelárii vedúceho pivovaru, ktorý je jedným z dvoch postáv a volajú ho Sládek- pivovarník
    • druhou postavou je spisovateľ – Vanek – pracovitý, tichý a inteligentný, ktorý sa dostal do politických ťažkostí a pracuje ako skladník
    • treťou „postavou“ sú „oni“ bývalá moc ŠTB = štátna tajná služba

Milan Lasica, Július Satinský

  • Divadlo L+S je intelektuálne divadlo
  • Lasica a Satinský vytvorili moderný kabaret – Nikto nie je za dverami (televízny cyklus)
  • Paródie:Nečakanie na Godota

Náš priateľ René

  • Sú to paródie – druhy satiry
  • Gag- prekvapujúci komický nápad vznikajúci prerušením logickej situácie
  • Nonsens- logický nezmyslel
  • Slovné hračky- vznikajú väčšinou zlým použitím cudzích slov

SÚČASNÁ SLOVENSKÁ DRAMATICKÁ TVORBA
-v súčasnosti sa v divadlách hrávajú tradičné hry slovenských autorov, často sa siaha po autoroch, Tvorcovia M. Lasica a J. Satinský mali nezhody s vedením, preto v roku 1969 založili Divadlo na Korze- prvú slovenskú alternatívnu profesionálnu scénu, ale ich kriticko-satirické hry nezodpovedali predstavám komunistických predstaviteľov, a tak v roku 1970 divadlo rozpustili.
V 60-tych rokoch sa rozvíjajú AUTORSKÉ DIVADLÁ-tzv. divadlá malých javiskových foriem
–divadlá s veľmi jednoduchou scénou, malého počtu hercov- niekedy len jeden herec alebo dvaja, bez kostýmov, bez náročných dekorácií
-sú založené na veľkej obraznosti
-vzniklo tým, že dovtedy oddelené aktivity : autor, režisér a herec sa spojili –autor ponecháva priestor hercovej tvorivosti, nie je prísne predpísané, ako by mal herec danú rolu prezentovať, každý iný herec do nej vkladá niečo nové
-v oblasti výrazových prostriedkov dominuje používanie: sloganov, alegórie, irónie, sebairónie, nárečia- využívajú sa aj mimojazykové prostriedky: gestá, pohyby, aj osvetlenie
-najznámejšie autorské divadlá: L+S ( M. Lasica , J. Satinský) 
Radošinské naivné divadlo ( S. Štepka)
-pomocou humoru a satiry poukazovali na nedostatky v spoločnosti
-ich typickými znakmi sú: vlastné texty , improvizácia a interakcia s obecenstvom
80-té roky predstavujú aj nástup : satiry ( Feldek, Štepka, M. Lasica, J. Satinský) a vznikavantgardných autorských divadiel STOKA a GUNAGU,ktoré sa orientujú na oblasť etiky súčasného človeka a spoločnosti
-silná obrazotvornosť, poetickosť, hravosť
- používajú scénku, kabaret, skeč (gag) a štylizované piesne
Kabaret –je zábavný, satirický program s tanečným a hudobným vystúpením, ktoré je spojené so sprievodným, slovom
Skeč krátke niekoľkominútové vystúpenie, ktoré vyúsťuje do nečakanej pointy
Gag (ang.) - improvizácia, žartovná vložka ako prostriedok situačnej komiky, je založený na neočakávanom zvrate vyplývajúcom zo situácie

  • SOIREÉ
    • ich prvá dramatická hra
    • nemá podobu celovečernej hry
    • herci sa snažia o analýzu ľudského vnútra a vzťahov

Rečnícky štýl

  • história siaha do starovekého Grécka a Ríma
  • náuka o rečníctve = rétorika
  • najčastejšie majú rečnícke prejavy ústnu podobu, ale väčšina je vopred pripravená v písomnej podobe
  • majú subjektívno-objektívny charakter (v rovnakej miere subjektívne aj objektívne činitel)
  •  monologický
  • funkcie: presvedčiť a propagovať; poučiť alebo aj zabaviť, vytvoriť náladu (príležitostné prejavy)

výrazové prostriedky:

  •  
    • časté príznakové, štylisticky zafarbené slová
    • homonymá, synonymá, antonymá, obrazné pomenovania
    • kumulácia – hromadenie slov
    • anafora, epanastrofa
    • rečnícka otázka a odpoveď

žánre:

  • agitačné : agitačný prejav, obžaloba, obhajoba, politická reč
  • náučné: prednáška, referát, diskusia
  • príležitostné: privítací prejav, slávnostný prejav, prípitok...
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.019 s.
Zavrieť reklamu