Vysvetlite v čom sa prejavil vplyv Heglovej filozofie na vývoj slovenského filozofického myslenia
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 316
Uložení: 136
Vysvetlite v čom sa prejavil vplyv Heglovej filozofie na vývoj slovenského filozofického myslenia
Teoretické chápanie štátu Štúra pod vplyvom heglovej filozofie
Ľudovít Štúr nebol teoretikom štátu a práva v úzkom zmysle slova, tak ako nebol v úzkom zmysle slova filozofom. Tento fakt vyplýva predovšetkým z toho, že ako filozofia v najširšom ponímaní, tak i jeho filozofia štátu a práva osobitne boli spaté s inými, predovšetkým historickými, filozofujúcimi a literámymi záujmami.Aj keď Štúr nevyprodukoval vyslovene filozofické dielo so všeobecným alebo konkrétnym štátoprávnym zameraním, a ako jeho filozofické, tak i štátoprávne názory treba hľadať v rôznych autorových článkoch, spisoch a výrokoch, kde sú roztrúsené a príležitostne vyslovené, reflexii o štáte a politike pripadá dôležité miesto v jeho myslení.
V súvislosti s výkladom Štúrovho prínosu pri aplikácii Heglovej filozofie dejín na slovanskú otázku vidno jeho ideovú závislosť od Heglovej filozofie, ktorá sa najzreteľnejšie prejavila práve v oblasti filozofie štátu a práva. Osvojenie si vývojového princípu dejín ako súčasti prejavu objektívneho ducha, ktoré v podobe rozšírenia tohto procesu o otázku slovanskej budúcnosti tak vhodne zapadlo do Štúrovej koncepcie slovanstva, viedlo ho zároveň aj k osvojeniu si ostatných stránok Heglovho učenia o objektívnom duchu, teda aj učenia o štáte a práve.
Pravda, heglovské zavŕšenie spoločenského vývinu v pruskej konštitučnej monarchii možno chápať ako dobové aplikácie vývinového princípu u samého Hegla, tak isto ako to platí o jeho názore na vyvrcholenie dejín u germánskych národov; vyvrcholenie vývoja objektívneho ducha v pruskej konštitučnej monarchii však bolo jediným logickým záverom Heglovej filozofie dejín, podľa ktorej iba tie národy majú v histórii miesto, ktoré sú štátotvorné, iba tie národy vystupujú ako historický činiteľ, ktoré sú organizované vo forme štátu.
Ak vrcholom histórie bola éra germánskych národov, musel byť v oblasti štátu logicky jej vyvrcholením pruský štát. Štúr využil Heglovu vývinovú koncepciu dejín na budovanie slovanskej nadstavby, kde mu - teoreticky a abstraktne vzaté Heglova filozofia ponúkala práve také možnosti pretvárania či prispôsobovania ako v oblasti učenia o štáte, ktoré však Štúr prevzal viac-menej nekriticky, predovšetkým v nazeraní na absolútny, rozumný, vznešený a božský charakter štátnej moci. Heglovo chápanie národa ako štátotvorného činiteľa však Štúr nemohol aplikovať a využiť z dôvodov praktických potrieb slovenského národného hnutia. Štúr, ktorý vždy prechovával úctu k štátu, nevidel v Heglovej filozofii to, čo v nej videli Heglovi prívrženci K. Marx a F: Engels.