Porovnajte Sokratov daimonion a Kantov kategorický imperatív
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 436
Uložení: 183
Porovnajte Sokratov daimonion a Kantov kategorický imperatív
Najvyšším princípom Sokratovej filozofie je dobro.
Pri hľadaní dobra pomáha človeku akýsi vnútorný orgán – daimonion. Je to vnútorný hlas rozumu riadiaci jeho
skutky podľa poznania dobra. K objaveniu tohto daimonion sa má smerovať záujem žiaka, ktorý vytrval
a dokázal odhodiť vlastnú dôležitosť v bolestivom procese sebaspoznávania. Sokratov daimonion neradí človeku, čo má urobiť, ale čomu sa vyhnúť, varuje ho pred odklonením sa od dobra. Pre svoje názory sa Sokrates dostal do konfliktu s mocou, ktorý v roku 399 pred n. l. vyústil do obvinenia z bezbožnosti, ohrozovania verejnej morálky (najmä mládeže). V súdnom procese, ktorý po obvinení nasledoval, Sokrata pred odsúdením nezachránila ani jeho múdra a dojímavá obhajovacia reč. Po vyhlásení rozsudku ho jeho oddaní žiaci chceli zachrániť a pripravovali jeho útek. Sokrates vtedy dokázal svoju vernosť vlastnej filozofii a Aténam: radšej prijal smrť v podobe čaše jedu z bolehlavu, ako by mal opust iť Atény a útekom priznať svoju vinu.
Kategorický imperatív
Keďže všeobecné zákony kategorického typu musia byť podľa Kantaautonómne, a teda vyplývajúce zo samotného rozumu a priori, musíme oslobodiť formuláciu kategorického imperatívu od empirického základu. To je možné odstránením objektu z etických zásad, čím dostaneme číru formu všeobecného zákona. Kategorický imperatív je teda oslobodený od konkrétností a pôsobnosť vôle rozširuje na princíp všeobecného zákonodarstva.
Kantov kategorický imperatív teda znie (je iba jeden):
„Konaj tak, aby maxima tvojej vôle mohla vždy zároveň platiť ako princíp všeobecného zákonodarstva.“
V praxi to znamená, že zlé je to, čo vlastnou vôľou chceme učiniť, ale nemôžeme to dovoliť činiť všetkým, lebo by sme trebárs ohrozili aj to, o čo sa usilujeme v našej pôvodnej vôli.
Kategorický imperatív sa nazýva všeobecným mravným zákonom, ktorý vyplýva z autonómneho rozumu, resp. sám imperatív má za následok autonómiu vôle.
Kant sa tiež v súvislosti s mravným zákonom venuje rozlíšeniu vôle. Vôľu pozná
- dokonalú,
- nedokonalú.
Dokonalá vôľa je vôľa neovplyvnená žiadnymi zmyslovými sklonmi, zatiaľ čo nedokonalá vôľa je podriadená aj zmyslovým vplyvom. Dokonalá vôľa patrí zrejme len Bohu, ktorý je v numenálnom svete (mimo našej zmyslovosti). Takáto vôľa chce len nepodmienené dobro, a to celkom spontánne a výlučne. Ľudská vôľa však nie je zaujatá priamym lipnutím k nepodmienenému dobru, pretože človek je nielen rozumový, ale aj zmyslový tvor. Pociťuje náklonnosť aj k zmyslovým veciam. Kategorický imperatív však zaväzuje človeka podriaďovať relatívne dobrá najvyššiemu dobru, a teda ovládať žiadosti. Všeobecný mravný zákon vovádza človeka do vzťahu k absolútnemu dobru, ktorý má charakter povinnosti. Pre človeka tak vzniká mravný problém, ktorý spočíva v rozumovom nátlaku prejaviť vôľu, ktorá je dobrá z každého hľadiska.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Kantov kategorický imperatív | Referát | 269 slov | |
Analyzujte aké základné kmene ľudského poznania rozlišuje Kant, charakterizujte um, pojem antinómia, Diela Kanta (charakterizuj podľa tvorby), transcendentálny idealizmus, obdobia jeho tvorby = rozdelenie diel | Ostatné | 610 slov | |
Kantova Kritika čistého rozumu | Referát | 1 157 slov | |
Popíšte kritické obdobie tvorby Kanta | Referát | 778 slov | |
Etika Immanuela Kanta – kategorický imperatív | Referát | 226 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Imperativ