Zadanie č. 5 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Ostatné » Náuka o spoločnosti

Autor: wanna (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 12.11.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 785 slov
Počet zobrazení: 1 126
Tlačení: 118
Uložení: 109

Zadanie č. 5 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Úloha č. 1

Právo, Politológia: Popíšte obsah a význam Ústavy SR. Vysvetlite preambulu a priblížte etapy ústavného vývoja u nás od prvej ústavy(1848) ako sa to menilo.

Ústava

 - základný zákon štátu , ktorý obsahuje základné usporiadania štátu, deľby štátnej moci, zásady samosprávy štátneho občianstva, ďalej obsahuje štátne symboly, základné práva a slobody...

- obsah ústavy: preambula + 9hláv (rozdelenie na 156 články a oddiely)

Preambula

- slávnostné vyhlásenie, podstata filozofie ústavy, myšlienkové zdroje, hodnoty, ciele, vyjadrujúce ideu a smerovanie štátu – vyzdvihuje odkaz Veľkej Moravy, prirodzene právo národov, spoluprácu s inými krajinami, demokratický prístup a rozvoj SR

 1.Hlava- všeobecná charakteristika štátu -SR- zvrchovaný, demokratický, právny štát, neviažuci sa na žiadnu ideológiu ani náboženstvo ; vzťah občan – štát, občan môže všetko čo mu zákon nezakazuje ,štátne orgány môžu len to, čo im zákon povoľuje; symboly štátu, hlavné mesto SR- Bratislava

2.Hlava- obsahuje práva a slobody občanov- základné ľudské práva a slobody, politické práva, práva národnostných menšín, etnických skupín, hospodárske, sociálne, kultúrne práva, právo na ochranu životného prostredia, právo na súdnu a právnu ochranu

3.Hlava- základy hospodárstva SR, podstata- sociálne a ekologicky orientovaná trhová ekonomika; upravuje postavenie Národnej banky Slovenska, Najvyššieho kontrólneho úradu( nezávislí orgán); definuje štátny rozpočet a dane

4.Hlava-opisuje územnú samosprávu- základom je obec- právnická osoba, samostatne hospodári s finančnými prostriedkami a vlastným majetkom; orgány obce sú starosta obce, obecné zastupiteľstvo; a ďalej opisuje právomoci vyšších územných celkov

5.Hlava – tvorí ju: organizácia, fungovanie a postavenie Národnej rady Slovenskej republiky, orgán zákonodarnej moci, 150 poslancov, ústava stanovuje volebné obdobie, právomoci, pravidlá na vykonávanie mandátu, zadáva pravidlá schvaľovania zákonov, uskutočňovania referenda

6.Hlava- sústredená na postavenie, právomoci výkonnej moci- prezident , vláda (vrcholný orgán výkonnej moci)

7.Hlava- postavenie Ústavného súdu SR a ostatných súdov SR

8.Hlava- postavenie Prokuratúry SR a verejného ochrancu ľudských práv- ombudsmana

9.Hlava- záverečné ustanovenia

Priblížte ústavy nášho štátu v historickom vývoji:

1848-1918 - ústavy absolutistického Rakúska

1918-1920 - ústavné provizórium

1920 - ústavná listina ČSR, podľa vzoru americkej ústavy

1939 - Ústava Slovenskej republiky

1945-1948 - platila ústava z roku 1920

1948 - ústava ľudovodemokratického štátu, zdroj moci – ľud vedený KSČ

1960 - socialistická ústava, ČSR- socialistický štát, ideológia marxizmu-leninizmu

1991 - prijatá Listina základných práv a slobôd

1992 - Ústava SR- prijatá 1.9.1992

-nadobudla účinnosť – 1.10.1992

Úloha č. 2

Filozofia: Analýzou výrokov Sokrata vysvetlite podstatu jeho praktickej filozofie. Aplikujte základné myšlienky jeho filozofie do súčasnosti a vysvetlite prečo.

SOKRATES (470-399 pred n.l.)

  • Jedna z najväčších osobností v celých dejinách ľudstva, Cicero o ňom povedal, že priniesol filozofiu z nebies na zem
  • Pochádzal z obyčajnej rodiny, otec sochár, matka pôrodná babica, zamestnaním matky bol nadchnutý a preto aj pomenoval svoju filozofiu podľa toho miaetuika
  • Chcel pomáhať ľudom pri zrode vlastných myšlienok ( citát: „ Poznaj sám seba.“)
  • Nebol domácky založený , jeho manželka Xantipa bola preslávená svojou nekontrolovateľnou hystériou

Platónova FILOZOFIA: prispel k rozvoju abstraktného myslenia inou formuláciou otázok- Čo to je? – touto otázkou smeruje ku koreňu veci, k podstate

  • Nenapísal ani jedno dielo, celé jeho učenie prebiehalo formou dialógov (metódu prebral od sofistov) , rozhovory sa konali na trhoviskách, priamo na ulici, vyberal si miesta kde bolo veľa ľudí
  • V dialógoch sa využíva metóda sokratovskej irónie, pozostáva z 3 častí:
  • ironická časť- v nej sa deštruuje samozrejmosť, Sokrates náhodne oslovil okoloidúcich (väčšinou si vyberal ľudí z vyšších vrstiev, ktorí sa správali nadradene), začal im klásť banálne otázky vyvolávajúce úsmev, postupne sa pýtal na stále zložitejšie veci- spravodlivosť, dobro,...; popritom hral nevedomého , ktorý sa chce poučiť 
  • miaeutická časť- dotyční si museli priznať, že slová, ktoré bežne používajú, nevedia vlastne vysvetliť, nasledovala dôležitá časť- hľadanie odpovede, Sokratovi záležalo na tom, aby každý sám svojim myslením našiel odpoveď, on odmietol pomôcť, ukončil to svojou známou skeptickou vetou: „ Viem, že nič neviem.“
  • definícia- išlo o charakterizovanie pojmu, určenie nejakej morálne hodnoty

-poznávanie nechápal samoúčelne, tvrdil, že človek vlastným myslením a konaním musí pochopiť, čo je dobro, s ak to pochopí, nemôže viac konať zlo, napomáha mu vnútorný hlas- daimonion, ktorý akoby spolupracoval s rozumom, základom je žiť v súlade s rozumom, Sokrates bol prísny racionalista

- uznával existenciu Boha

Po Sokratovej smrti vznikli malé filozof. Školy: kyrénska škola- za cieľ konania pokladala pôžitok; kynická škola(grec. kyón=pes)- pohŕdali ,materiálnymi statkami, hlásali návrat k prírode

Úloha č. 3

Psychológia, Sociológia: Zaujmite stanovisko k problémom komunikácie ako možným zdrojom konfliktov v spoločnosti. Posúďte, ktoré problémy súčasnosti pramenia z odlišnosti kultúr a navrhnite riešenia týchto problémov.

Problémy v komunikácii:

  • Nie je ujasnený cieľ rozhovoru, obsah , téma
  • Treba si uvedomiť s kým sa rozprávame (inak s dieťaťom/ učiteľom/ šéfom...)
  • Potreba tolerancie, počúvania sa , akceptovania iných názorov , rešpektovanie sa
  • Dostatočné vydedukovanie problému, kontrolovanie sa, vyjadrovanie vhodných myšlienok
  • Sústredenie sa na problém, kontrola svojich citov, ...

Problémy prameniace z odlišných kultúr :

  • Rasizmus – rasová neznášanlivosť
  • Xenofóbia - chorobný strach z cudzích ľudí
  • Antisemitizmus- nepriateľstvo alebo predpojatosť voči Židom ako predstaviteľom židovského náboženstva
  • Rôzne netolerancie

Návrhy riešenia vzniknutých problémov:

  • Tolerancia
  • Vzájomné diskusie
  • Uvedomenie si, že všetci ľudia sme rovnakí a rovni
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Kľúčové slová

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#právo v súčasnosti

Vypracované maturitné témy z náuky o spoločnosti

Diskusia: Zadanie č. 5 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Pridať nový komentár


Odporúčame

Ostatné » Náuka o spoločnosti

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.042 s.
Zavrieť reklamu