Zadanie č. 5 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 126
Uložení: 109
Zadanie č. 5 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia
Úloha č. 1
Právo, Politológia: Popíšte obsah a význam Ústavy SR. Vysvetlite preambulu a priblížte etapy ústavného vývoja u nás od prvej ústavy(1848) ako sa to menilo.
Ústava
- základný zákon štátu , ktorý obsahuje základné usporiadania štátu, deľby štátnej moci, zásady samosprávy štátneho občianstva, ďalej obsahuje štátne symboly, základné práva a slobody...
- obsah ústavy: preambula + 9hláv (rozdelenie na 156 články a oddiely)
Preambula
- slávnostné vyhlásenie, podstata filozofie ústavy, myšlienkové zdroje, hodnoty, ciele, vyjadrujúce ideu a smerovanie štátu – vyzdvihuje odkaz Veľkej Moravy, prirodzene právo národov, spoluprácu s inými krajinami, demokratický prístup a rozvoj SR
1.Hlava- všeobecná charakteristika štátu -SR- zvrchovaný, demokratický, právny štát, neviažuci sa na žiadnu ideológiu ani náboženstvo ; vzťah občan – štát, občan môže všetko čo mu zákon nezakazuje ,štátne orgány môžu len to, čo im zákon povoľuje; symboly štátu, hlavné mesto SR- Bratislava
2.Hlava- obsahuje práva a slobody občanov- základné ľudské práva a slobody, politické práva, práva národnostných menšín, etnických skupín, hospodárske, sociálne, kultúrne práva, právo na ochranu životného prostredia, právo na súdnu a právnu ochranu
3.Hlava- základy hospodárstva SR, podstata- sociálne a ekologicky orientovaná trhová ekonomika; upravuje postavenie Národnej banky Slovenska, Najvyššieho kontrólneho úradu( nezávislí orgán); definuje štátny rozpočet a dane
4.Hlava-opisuje územnú samosprávu- základom je obec- právnická osoba, samostatne hospodári s finančnými prostriedkami a vlastným majetkom; orgány obce sú starosta obce, obecné zastupiteľstvo; a ďalej opisuje právomoci vyšších územných celkov
5.Hlava – tvorí ju: organizácia, fungovanie a postavenie Národnej rady Slovenskej republiky, orgán zákonodarnej moci, 150 poslancov, ústava stanovuje volebné obdobie, právomoci, pravidlá na vykonávanie mandátu, zadáva pravidlá schvaľovania zákonov, uskutočňovania referenda
6.Hlava- sústredená na postavenie, právomoci výkonnej moci- prezident , vláda (vrcholný orgán výkonnej moci)
7.Hlava- postavenie Ústavného súdu SR a ostatných súdov SR
8.Hlava- postavenie Prokuratúry SR a verejného ochrancu ľudských práv- ombudsmana
9.Hlava- záverečné ustanovenia
Priblížte ústavy nášho štátu v historickom vývoji:
1848-1918 - ústavy absolutistického Rakúska
1918-1920 - ústavné provizórium
1920 - ústavná listina ČSR, podľa vzoru americkej ústavy
1939 - Ústava Slovenskej republiky
1945-1948 - platila ústava z roku 1920
1948 - ústava ľudovodemokratického štátu, zdroj moci – ľud vedený KSČ
1960 - socialistická ústava, ČSR- socialistický štát, ideológia marxizmu-leninizmu
1991 - prijatá Listina základných práv a slobôd
1992 - Ústava SR- prijatá 1.9.1992
-nadobudla účinnosť – 1.10.1992
Úloha č. 2
Filozofia: Analýzou výrokov Sokrata vysvetlite podstatu jeho praktickej filozofie. Aplikujte základné myšlienky jeho filozofie do súčasnosti a vysvetlite prečo.
SOKRATES (470-399 pred n.l.)
- Jedna z najväčších osobností v celých dejinách ľudstva, Cicero o ňom povedal, že priniesol filozofiu z nebies na zem
- Pochádzal z obyčajnej rodiny, otec sochár, matka pôrodná babica, zamestnaním matky bol nadchnutý a preto aj pomenoval svoju filozofiu podľa toho miaetuika
- Chcel pomáhať ľudom pri zrode vlastných myšlienok ( citát: „ Poznaj sám seba.“)
- Nebol domácky založený , jeho manželka Xantipa bola preslávená svojou nekontrolovateľnou hystériou
Platónova FILOZOFIA: prispel k rozvoju abstraktného myslenia inou formuláciou otázok- Čo to je? – touto otázkou smeruje ku koreňu veci, k podstate
- Nenapísal ani jedno dielo, celé jeho učenie prebiehalo formou dialógov (metódu prebral od sofistov) , rozhovory sa konali na trhoviskách, priamo na ulici, vyberal si miesta kde bolo veľa ľudí
- V dialógoch sa využíva metóda sokratovskej irónie, pozostáva z 3 častí:
- ironická časť- v nej sa deštruuje samozrejmosť, Sokrates náhodne oslovil okoloidúcich (väčšinou si vyberal ľudí z vyšších vrstiev, ktorí sa správali nadradene), začal im klásť banálne otázky vyvolávajúce úsmev, postupne sa pýtal na stále zložitejšie veci- spravodlivosť, dobro,...; popritom hral nevedomého , ktorý sa chce poučiť
- miaeutická časť- dotyční si museli priznať, že slová, ktoré bežne používajú, nevedia vlastne vysvetliť, nasledovala dôležitá časť- hľadanie odpovede, Sokratovi záležalo na tom, aby každý sám svojim myslením našiel odpoveď, on odmietol pomôcť, ukončil to svojou známou skeptickou vetou: „ Viem, že nič neviem.“
- definícia- išlo o charakterizovanie pojmu, určenie nejakej morálne hodnoty
-poznávanie nechápal samoúčelne, tvrdil, že človek vlastným myslením a konaním musí pochopiť, čo je dobro, s ak to pochopí, nemôže viac konať zlo, napomáha mu vnútorný hlas- daimonion, ktorý akoby spolupracoval s rozumom, základom je žiť v súlade s rozumom, Sokrates bol prísny racionalista
- uznával existenciu Boha
Po Sokratovej smrti vznikli malé filozof. Školy: kyrénska škola- za cieľ konania pokladala pôžitok; kynická škola(grec. kyón=pes)- pohŕdali ,materiálnymi statkami, hlásali návrat k prírode
Úloha č. 3
Psychológia, Sociológia: Zaujmite stanovisko k problémom komunikácie ako možným zdrojom konfliktov v spoločnosti. Posúďte, ktoré problémy súčasnosti pramenia z odlišnosti kultúr a navrhnite riešenia týchto problémov.
Problémy v komunikácii:
- Nie je ujasnený cieľ rozhovoru, obsah , téma
- Treba si uvedomiť s kým sa rozprávame (inak s dieťaťom/ učiteľom/ šéfom...)
- Potreba tolerancie, počúvania sa , akceptovania iných názorov , rešpektovanie sa
- Dostatočné vydedukovanie problému, kontrolovanie sa, vyjadrovanie vhodných myšlienok
- Sústredenie sa na problém, kontrola svojich citov, ...
Problémy prameniace z odlišných kultúr :
- Rasizmus – rasová neznášanlivosť
- Xenofóbia - chorobný strach z cudzích ľudí
- Antisemitizmus- nepriateľstvo alebo predpojatosť voči Židom ako predstaviteľom židovského náboženstva
- Rôzne netolerancie
Návrhy riešenia vzniknutých problémov:
- Tolerancia
- Vzájomné diskusie
- Uvedomenie si, že všetci ľudia sme rovnakí a rovni
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#právo v súčasnosti