Zadanie č. 6 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Ostatné » Náuka o spoločnosti

Autor: wanna (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 12.11.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 792 slov
Počet zobrazení: 1 138
Tlačení: 120
Uložení: 123

Zadanie č. 6 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Úloha č. 1

Filozofia: Charakterizujte podstatu Platónovej filozofie. Priblížte jeho učenie o ideách a vysvetlite pojmy vzor, odraz, dialektika v jeho filozofii.

Platón (427-347 pred n. l .)

  • Filozof s obrovským vplyvom, žiak Sokrata
  • Pochádzal z veľmi vplyvnej rodiny
  • založil filozof. Školu Akadémia (výučba formou dialógov)

Podstata Platónovho prístupu k človeku a svetu

  • Bol objektívny idealista
  • Vychádzal z Pytagorovho učenia, čísla nahrádza ideami, uvažuje nad problémom čo je vo svete nemenné a vecné, tým dospel k dualizmu, ktorý znamenal veľkolepý myšlienkový skok v západoeurópskom myslení

Platónove učenie o ideách

  • Platónov dualizmus- existencia dvoch svetov:
  1. Svet zmyslovo vnímateľný- svet zmyslov, svet mienok, prístupný nahliadaniu prostredníctvom zmyslov, ide o pohľad subjektívny, skreslený, tento svet je nepravé, nedokonalé bytie, kde sa nachádzajú len napodobneniny, kópie, odrazy sveta; idey- svet v ktorom žijeme
  2. Svet ideí – svet pravého bytia, pozostáva z pravzorov, prazákladov jednotlivých vecí, idey sú vecné, nemenné, sú hierarchicky usporiadané, najvyššie- idea dobra ako konečný cieľ a zmysel (vplyv Sokrata)
  • Svet idei je poznateľný len racionálne, cez čisté myslenie (bol racionalista), dualizmus sa vzťahuje aj na človeka, človek pozostáva zo smrteľného tela a nesmrteľnej duše; duša predtým ako sa spojila s konkrétnym telom, prebývala vo svete ideí a tam spoznala všetky pravzory; proces poznávania a vzdelávania človeka= postupné rozpamätávanie sa duše na svet ideí
  • Filozofia ako ju vníma Platón je určitý druh erotu- duševnej lásky (odtiaľ pravdepodobne platonická láska-duševné zbožňovanie osoby)

Pojmy: VZOR, ODRAZ, DIALEKTIKA v Platónovom ponímaní :

  • Dialektika v učení- cesta od zmyslového vnímania k čistému mysleniu
  • Idey sú vecné, nemenné a nehmotné podstaty. Sú to vzory pre predmety zmyslami vnímateľného sveta (sveta vecí)
  • Idey existujú objektívne, to znamená nezávisle od nášho poznania. Sú skutočným, pravým bytím, svet premenlivých vecí je iba zdaním a jeho nedokonalým odrazom.

Úloha č. 2

Právo, Politológia: Vysvetlite rozdiely medzi parlamentnými, prezidentskými, komunálnymi voľbami a voľbami do VÚC. Porovnajte aktívne a pasívne volebné právo. Objasnite funkcie volieb v demokratických štátoch.

Voľby- sú aktom, pri ktorom si oprávnení voliči volia svojich zástupcov do určitých orgánov

  • Princípy: a. Všeobecnosť- Právo všetkých občanov, ktorí dovŕšili v deň volieb 18 rokov je zúčastniť sa volieb a referenda
  1. Rovnosť – každý občan má len rovnako dôležitý hlas
  2. Priamosť – účasť na voľbách bez sprostredkovateľa
  3. Tajnosť- bez akejkoľvek kontroly

Rozlišujeme niekoľko typov volieb:

  1. Parlamentné voľby- voliči volia zástupcov do parlamentu

- vyhlasuje ich predseda NRSR ,90 dní pre začiatkom volieb

- každé 4 roky

  1. Prezidentské voľby – právo byť zvolení za prezidenta- občan SR, 40rokov, navrhnutý minimálne 15 poslancami NRSR alebo občanmi cez petíciu (15 000)

- kandidát musí získať nadpolovičnú väčšinu hlasov; druhé kolo len dvaja kandidáti

- volený na 5 rokov

  1. Komunálne voľby- voliči volia poslancov do obecného zastupiteľstva , starostu obce/ primátora mesta

- za primátora je zvolený ten, kto zo všetkých kandidátov získa najviac hlasov, kandidátom môže byť aj nezávislí poslanec

- volič (od 18 rokov) musí mať trvalý pobyt v obci/ meste a kandidát viac ako 25 rokov

- volí sa každé 4 roky

-voľby vyhlasuje predseda NRSR

  1. voľby do vyšších územných celkov (VÚC)- územie štátu je rozdelené na 8 VÚC, každý územný celok má vlastné orgány samosprávy= predseda a poslanci- ktorí sú volení a zastupujú určité územie (okres), spadajúce do VÚC, počet poslancov je určovaný počtom obyvateľov
  • voľby sú priame= volia sa konkrétne osoby
  • aktívne volebné právo- 18rokov, pasívne v. právo- 25rokov (na župana)
  1. Voľby do Európskeho parlamentu -občania volia poslancov Europ. Parlamentu na 5 rokov, využíva sa väčšinový volebný systém

Právo všetkých občanov, ktorí dovŕšili v deň volieb 18 rokov je zúčastniť sa volieb a referenda. Ak sú vo voľbách voličmi hovoríme o aktívnom volebnom práve a ak sú vo voľbách volení hovoríme o pasívnom volebnom práve.

Funkcie volieb:

  • Ukazovateľ rozloženia politických síl v krajine
  • Prostriedok na zmenu vlády
  • Spôsob na pridelenie legimity parlamentu, vláde( oprávnenie vydávať zákony a následne ich aplikovať v praxi)
  • Vplyv na posilňovanie občianskeho povedomia

Úloha č. 3

Psychológia, Sociológia: Porovnajte teórie sociálneho konsenzu, sociálneho konfliktu a interpretatívnej sociológie. Zaujmite stanovisko k problému sociálnych zmien a nevyhnutnosti spoločenských zmien. 

Teória sociálneho konsenzu- reprezentovaná štruktúrnym funkcionalizmom- kľúčový pojem- funkcia- každá časť spoločnosti plní určitú čiastkovú úlohu, tým sú jednotlivé zložky od seba závislé a tvoria celok, sociálny systém; predstavitelia: Talcott Parsons, Robert King Merton

Teória sociálneho konfliktu- predstavitelia: Levis Coser, Ralf Dahrendorf; základné aspekty spoločenského života- záujmy; snaha dosahovať vlastné záujmy- určujúca pre správanie sa ľudí; rôznorodosť záujmov naráža na ohraničenosť spoločenských zdrojov. Nemožnosť uspokojiť záujmy všetkých-následok- vznik konfliktov(môžu byť i funkčné- prispieť k vyriešeniu problémov)

Interpretatívna sociológia- viacero smerov- symbolický interakcionizmus- predstaviteľ- George Herbert Mead- zameranie na významy, ktoré ľudia pripisujú veciam, javom, činnostia; na spôsob, ako chápu, interpretujú skutočnosť a vlastné reakcie na okolie- súčasť vzájomných vzťahov a postup, akým ľudia dotvárajú spoločnosť

Sociálna zmena= zásadná zmena sociálneho usporiadania spoločnosti- zmena sociálnej štruktúry, kultúry, vzťahov jednotlivcov a sociálnych skupín

  • Zdroje soc. zmien: vedecko-technický pokrok, populačný vývoj, prírodné prostredie kultúrne zmeny, konkurencia a konflikty v rôznych oblastiach spoločnosti, nekontrolované správanie sociálnych skupín, sociálne hnutia nabádajúce na zmeny v spoločnosti k nim
  • Problémy soc. zmien: (vlastný názor) napr. rýchla modernizácia života, zvyšovanie sa populácie rómskej menšiny na území SR, znečisťovanie ŽP.....a.pod.
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vypracované maturitné témy z náuky o spoločnosti

Diskusia: Zadanie č. 6 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Pridať nový komentár


Odporúčame

Ostatné » Náuka o spoločnosti

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu