Zadanie č. 7 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Ostatné » Náuka o spoločnosti

Autor: wanna (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 12.11.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 457 slov
Počet zobrazení: 1 372
Tlačení: 125
Uložení: 110

Zadanie č. 7 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Úloha č. 1

Filozofia: Vysvetlite podstatu Aristotelovej filozofie. Charakterizujte oblasti, ktorým sa venoval. Definuj pojmy: subjekt, predikát, premisa, sylogizmus.

  1. Vypracovanie:

PODSTATA A. FILOZOFIE:

  • Jeho otec bol lekárom na macedónskom dvore, neskôr pôsobil ako učiteľ Alexandra Veľkého; bol žiak Platóna (žil v rokoch 384- 322 p.n.l.)
  • Bol jedným z najvýznamnejších filozofov stredovekej, antickej filozofie. Aristoteles bol nie len filozof a encyklopedický vedec (polyhistor), ale aj zakladateľ logiky a mnohých ďalších špeciálno-vedných odvetví ( psychológie, zoológie, meteorológie atď.) V stredoveku Aristotela nazývali jednoducho „Filozof".
  • Jadrom Aristotelovej filozofie je ontológia, ktorú nazýva „prvá filozofia" a ktorú vytvoril kritickým pretvorením Platónovej teórie ideí. Po Platónovej smrti založil vlastnú školu Lykeion, v ktorej sa v niektorých smeroch od Platóna značne vzdialil.
  • Opieral sa hlavne o fakty, ktoré uprednostňoval pred „špekulatívnymi“ koncepciami.
  • Jeho dielo delíme na 4 časti:
  1. filozofické spisy zaoberajúce sa logikou- názov ORGANON- nástroj poznania (Kategórie, O vyjadrovaní, O sofistických dôkazoch)
  2. filozofické práce zahrnuté do práce Metafyzika ( 1. filozofia)
  3. spoločensko-vedné práce- Politika, Rétorika, Poetika, Etika Nikomachova
  4. prírodovedné spisy- Fyzika, O nebi, O duši, O vzniku aj zániku
  • Aristoteles rozdelil filozofiu na:

A.)teoretickú- kládol ju na prvé miesto; (fyzika, matematika, metafyzika)

B.)praktickú- týkajú sa konania a správania človeka; (etika, politika, ekonómia)

OBLASTI:

  • LOGIKA

-Logika je náuka o správnom myslení presnejšie o jeho formách a metódach (teda nie o obsahu)

- Aristoteles je zakladateľ tradičnej formálnej logiky, ktorá bez zmien platila až do 19. storočia

- podobne ako Platón sa zaoberal najvyššími kategóriami- POJMAMI

- pojmy spájame do súdov, čiže do viet (v logickom zmysle); pomocou spojky „je“

vzniká súd

- v každom súde sú spojené najmenej dva pojmy. Pojem o ktorom sa niečo vypovedá,

sa nazýva subjekt, výpoveď o subjekte sa nazýva predikát;

- ak A platí po celom B a B platí po celom C, tak potom nevyhnutne A platí po

celom C

  1. všetci ľudia sú smrteľní
  2. Sokrates je človek PREMISA
  3. Sokrates je smrteľný SYLOGIZMUS- úsudok 

- základným predpokladom logického dokazovania je podľa neho princíp protirečenia

(dialektika)

  • METAFYZIKA

= prvá filozofia; je to, čo stojí nad prírodovedným poznaním sveta, zaoberá sa jestvujúcnom ako jestvujúcnom (bytím bytia)

- celá Aristotelova filozofia má dualistický charakter- podľa neho aj hmota aj duch existujú objektívne, večne (neboli stvorené)

- všetko sa skladá z dvoch princípov: látky (materiál z ktorej je zhotovený) a formy (podoba, vlastnosť, ktorú vec má); látka je pasívna hmota, forma je aktívny duchovný princíp; látka je možnosťou až forma je skutočnosťou

- k vysvetleniu vzniku látky a formy (vecí) používa Aristoteles pohyb, ktorý považoval za večný

- rozlišoval 6 druhov pohybu:1. vznik, 2. zánik, 3. zväčšenie, 4. zmenšenie, 5. zmena v kvalite, 6. premiestňovanie v priestore

- jeho predstava o pohybe je teleologická- tzn. pohyb a vnútorný princíp smerujú k naplneniu účelu- entelechia- to, čo má účel v sebe samom

- za prvotnú príčinu pohybu označil prvého hýbateľa, ktorý je počiatkom všetkého pohybu a vďaka nemu sa možnosť stane skutočnosťou

- 4 príčiny vznikania:1. látková- materiál

  1. formálna- tvar, forma veci
  2. pôsobiaca- hybná (tvorca)- aktívny činiteľ
  3. účelová- na aký účel vec slúži- konečný cieľ
  • FYZIKA A KOZMOLÓGIA

-všetky telesá sa skladajú zo štyroch základných prvkov: zem, voda, oheň, vzduch

- nebeské telesá sú zložené z piateho prvku- éteru a pohybujú sa kruhovým pohybom, ktorý je večný a dokonalý

  • UČENIE O DUŠI

- popisuje v diele O duši

- dušu nadraďuje nad telo

- rozlišuje 3 formy duše: A)vegetatívna- vyživovacia,zabezpečuje funkciu organizmu:

rastliny, živočícha, človeka

  1. B) zmyslová – umožňuje vnímanie a pociťovanie: živočíchy

človek

  1. C) rozumová- najvyššia forma: človek
  • ETIKA

-zaoberá sa v nej praktickým životom- správaním; je presvedčený, že každá činnosť má konečný cieľ, o ktorý sa usilujú ľudia kvôli nemu samému a tým je DOBRO

- za najvyššie dobro považuje BLAŽENOSŤ = dobre žiť, dobre konať (rozumová forma duše)

- cieľavedomé konanie dobra si podľa neho vyžaduje určité schopnosti, ktoré nazýva CNOSŤAMI

- pre určenie cností má veľký význam pojem STREDU (striedmosť)- cnosť sa nachádza vždy medzi dvoma krajnosťami, napr. medzi márnotratnosťou a lakomstvom sa nachádza štedrosť apod.

  • UČENIE O ŠTÁTE

- štát je najvyššou formou ľudského súžitia, je nadriadený nad svoje časti

- otroctvo považoval za prirodzené, tak ako aj ostatné formy spoločenskej nerovnosti

POJMY:

  • SUBJEKT- to, o čom sa vypovedá; pojem, o ktorom sa niečo vypovedá
  • PREDIKÁT- to, čo subjektu prepisujeme: Sokrates(SUBJEKT) je (SPOJKA) človek(PREDIKÁT)
  • PREMISA- súdy 1. a 2. – 1. Všetci ľudia sú smrteľní.
  1. Sokrates je človek.
  • SYLOGIZMUS- súd 3. –úsudok -3. Sokrates je smrteľný.

Úloha č. 2

Právo a Politológia: Zdôvodnite potrebu delenia štátnej moci v demokratickom štáte. Analyzujte výkonnú moc v štáte, činnosť jej jednotlivých zložiek a popíšte ich právomoci.

  1. Vypracovanie:

DELENIE ŠTÁTNEJ MOCI:

- horizontálne a vertikálne delenie štátnej moci vymedzuje kompetencie, efektívny výkon štátu a vzájomnú kontrolu proti zneužívaniu moci

- s myšlienkou rozdeliť moc prišli J. Locke, Ch. Montesquieu – upozornili na nebezpečenstvo sústredenosti moci v rukách jedného panovníka alebo politickej sily

- podstatou horizontálneho delenia je rozdelenie centra moci na tri zložky: 

  1. Zákonodarnú - legislatívnu 
    2. Výkonnú - exekutívnu 
    3. Súdnu – jurisdikciu 

- podstatou vertikálneho delenia je rozdelenie moci medzi jednotlivými štátmi alebo u nás – rozdelenie moci medzi ústredné orgány štátnej správy a orgánmi miestnej samosprávy:

  1. Centralizovaný 
    2. Federalizmus 
    3. Konfederácia

VÝKONNÁ MOC: exekutívna

- v SR ju tvorí vláda a prezident

  • VLÁDA

- je zbor ministrov na čele s predsedom

- je najvyšším orgánom výkonnej moci, štátnej správy, takže je nadriadeným orgánom ministerstvám a ostatným úradným a miestnym orgánom verejnej správy

- skladá sa z predsedu a ministrov

- člen vlády by mal byť odborníkom v príslušnom odbore

- môže vzniknúť dvoma spôsobmi:

  1. ako výsledok všeobecných parlamentných volieb- členov vlády vymenúva a odvoláva prezident, ak je schválený vládny program v parlamente
  2. 2. ako výsledok priamych volieb hlavy štátu- prezidenta (USA), ktorý sám určí vlády a stáva sa jej šéfom

- úlohou vlády je:

1) uvádzať rozhodnutia parlamentu do života, prijímať nariadenia na vykonanie zákonov 
2) vypracovať a predložiť parlamentu na schválenie programové vyhlásenie 
3) pripravovať návrhy zákonov v súlade s programovým vyhlásením 
4) starať sa o bezpečnosť občanov 
5) vytvárať vhodné medzinárodné prostredie 
6) vytvárať vhodné organizačné podmienky, najmä na realizáciu všetkých občianskych práv a slobôd 

  • PREZIDENT= hlava štátu

- má osobitné postavenie

- môže mať silné alebo slabé postavenie, záleží to od štátneho zriadenia

- v SR sa volí občanmi na 5 rokov

- má tieto kompetencie: * uzatvára a dojednáva medzinárodné zmluvy 
* zastupuje štát navonok 
* menuje štátnych funkcionárov 
* je hlavný vojenský veliteľ 

- čestné práva: * používať prezidentskú stáž a štandardu 
* zapožičiavať štátne vyznamenania 
* udeľovať tituly 

- výsostné práva: * vypovedať vojnu a dojednať mier 
* vyhlasovať výnimočný stav

- rozpúšťa parlament a udeľuje milosť, schvaľuje zákony, má právo veta, je hlavný veliteľ ozbrojených síl;

- možno ho voliť troma spôsobmi:

1) priamo občanmi (Rakúsko, Francúzsko, Slovensko) 
2) voliteľmi (USA) 
3) parlamentom (Taliansko) 

Úloha č. 3

Psychológia a Sociológia: Posúďte funkcie rodiny a jej primárne postavenie v procese socializácie. Prezentujte vlastný názor na súčasné problémy rodiny a navrhnite spôsoby riešenia.

  1. Vypracovanie:

RODINA:

-je základná jednotka spoločnosti, je to prvotná inštitúcia, v ktorej prebieha proces socializácie a výchovy v oblasti uspokojovania citových, ekonomických a sociálnych potrieb

- v rodine sa odráža celkový ekonomický, kultúrny a tiež sociálny vývoj tej spoločnosti, v ktorej existuje. Je najprirodzenejšie prostredie k naplneniu najdôležitejších potrieb členov rodiny. Ak dobre funguje, zohráva veľmi dôležitú úlohu.

FUNKCIE:

  • biologicko-reprodukčná- súvisí s uspokojovaním sexuálnych potrieb manželov a rozmnožovacích procesov. Biologická funkcia rodiny zahŕňa aj oblasť uvedomelého plánovania rodičovstva. Rodičovstvo je celoživotná úloha, preto k nej treba pristupovať zodpovedne a uvedomele.
  • výchovná - je utváranie osobnosti človeka, predovšetkým detí a poskytovania výchovných impulzov dospelým členom rodiny. Rodina formuje vlastnosti, názory a postoje jedinca, usmerňuje jeho záujmy, návyky, zvyky, správanie i konanie s normami a hodnotami spoločenského života.
  • socializačná- znamená zospoločenštenie – priechod od vedomia JA k vedomiu MY učiť sa žiť spolu s inými ľuďmi. Kvalitná úplná rodina poskytuje vhodné podmienky na socializáciu a výchovu.
  • emocionálna- pre šťastné, zdravé a pokojné detstvo má citová výchova nesmierny a nenahraditeľný význam. Rodina poskytuje svojim členom domov, životné zázemie, istotu, starostlivosť, pomoc v chorobe i krízových situáciách. Citové vzťahy v rodine sú kritériom stability. Nedostatočné plnenie tejto funkcie negatívne zasahuje jej členov a spôsobuje vzájomné odcudzenie.
  • ekonomicko-zabezpečovacia- sa týka materiálneho zabezpečenia. Každá rodina hospodári s príjmami svojich členov a s príjmami, ktoré rodine poskytuje štát. Sú to: prídavky na deti, materská dovolenka, zľava na dani a príspevky od štátu.
  • ochranná funkcia- je vyjadrená starostlivosť o členov rodiny v rôznych životných situáciách. Rodičia sú povinní starať sa o deti, ich výživu, bývania a ošatenie, zabezpečiť opateru chorým.
  • regeneračná a oddychová- má veľký význam z hľadiska odpočinku a regenerácie síl, poskytuje pocit bezpečia a imunity. Poskytuje dôležitú duševnú podporu a psychickú rovnováhu človeka, pomáha prekonávať stres.

SÚČASNÉ PROBLÉM RODINY:

- problematika rodiny je stále živá a v určitých etapách vývoja spoločnosti vstupujú do popredia niektoré aktuálne problémy: kríza manželstva, rozvodovosť, alkoholizmus, patologické hráčstvo, drogy, nevera, zlá životná a sociálna úroveň rodiny, nezamestnanosť, sociálna a ekonomická neistota...

-kroky na prekonanie týchto negatívnych javov treba hľadať v školách, centrách voľného času, inštitúciách / manželské a predmanželské poradne/, kde je priestor na poradenstvo a učebnú prípravu a riešenie týchto problémov

- dôslednou výchovou a prípravou môžeme predchádzať týmto negatívnym javom, ktoré sa v značnej miere dotýkajú každej osobnosti. Malé skupiny sú hlavným terénom socializácie, cez ne prenikajú vplyvy širších okruhov centier a kultúrneho prostredia a tým odovzdávajú jednotlivcovi hodnoty, normy a vzory správania.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vypracované maturitné témy z náuky o spoločnosti

Diskusia: Zadanie č. 7 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Pridať nový komentár


Odporúčame

Ostatné » Náuka o spoločnosti

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.019 s.
Zavrieť reklamu