Zadanie č. 7 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 372
Uložení: 110
Zadanie č. 7 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia
Úloha č. 1
Filozofia: Vysvetlite podstatu Aristotelovej filozofie. Charakterizujte oblasti, ktorým sa venoval. Definuj pojmy: subjekt, predikát, premisa, sylogizmus.
- Vypracovanie:
PODSTATA A. FILOZOFIE:
- Jeho otec bol lekárom na macedónskom dvore, neskôr pôsobil ako učiteľ Alexandra Veľkého; bol žiak Platóna (žil v rokoch 384- 322 p.n.l.)
- Bol jedným z najvýznamnejších filozofov stredovekej, antickej filozofie. Aristoteles bol nie len filozof a encyklopedický vedec (polyhistor), ale aj zakladateľ logiky a mnohých ďalších špeciálno-vedných odvetví ( psychológie, zoológie, meteorológie atď.) V stredoveku Aristotela nazývali jednoducho „Filozof".
- Jadrom Aristotelovej filozofie je ontológia, ktorú nazýva „prvá filozofia" a ktorú vytvoril kritickým pretvorením Platónovej teórie ideí. Po Platónovej smrti založil vlastnú školu Lykeion, v ktorej sa v niektorých smeroch od Platóna značne vzdialil.
- Opieral sa hlavne o fakty, ktoré uprednostňoval pred „špekulatívnymi“ koncepciami.
- Jeho dielo delíme na 4 časti:
- filozofické spisy zaoberajúce sa logikou- názov ORGANON- nástroj poznania (Kategórie, O vyjadrovaní, O sofistických dôkazoch)
- filozofické práce zahrnuté do práce Metafyzika ( 1. filozofia)
- spoločensko-vedné práce- Politika, Rétorika, Poetika, Etika Nikomachova
- prírodovedné spisy- Fyzika, O nebi, O duši, O vzniku aj zániku
- Aristoteles rozdelil filozofiu na:
A.)teoretickú- kládol ju na prvé miesto; (fyzika, matematika, metafyzika)
B.)praktickú- týkajú sa konania a správania človeka; (etika, politika, ekonómia)
OBLASTI:
- LOGIKA
-Logika je náuka o správnom myslení presnejšie o jeho formách a metódach (teda nie o obsahu)
- Aristoteles je zakladateľ tradičnej formálnej logiky, ktorá bez zmien platila až do 19. storočia
- podobne ako Platón sa zaoberal najvyššími kategóriami- POJMAMI
- pojmy spájame do súdov, čiže do viet (v logickom zmysle); pomocou spojky „je“
vzniká súd
- v každom súde sú spojené najmenej dva pojmy. Pojem o ktorom sa niečo vypovedá,
sa nazýva subjekt, výpoveď o subjekte sa nazýva predikát;
- ak A platí po celom B a B platí po celom C, tak potom nevyhnutne A platí po
celom C
- všetci ľudia sú smrteľní
- Sokrates je človek PREMISA
- Sokrates je smrteľný SYLOGIZMUS- úsudok
- základným predpokladom logického dokazovania je podľa neho princíp protirečenia
(dialektika)
- METAFYZIKA
= prvá filozofia; je to, čo stojí nad prírodovedným poznaním sveta, zaoberá sa jestvujúcnom ako jestvujúcnom (bytím bytia)
- celá Aristotelova filozofia má dualistický charakter- podľa neho aj hmota aj duch existujú objektívne, večne (neboli stvorené)
- všetko sa skladá z dvoch princípov: látky (materiál z ktorej je zhotovený) a formy (podoba, vlastnosť, ktorú vec má); látka je pasívna hmota, forma je aktívny duchovný princíp; látka je možnosťou až forma je skutočnosťou
- k vysvetleniu vzniku látky a formy (vecí) používa Aristoteles pohyb, ktorý považoval za večný
- rozlišoval 6 druhov pohybu:1. vznik, 2. zánik, 3. zväčšenie, 4. zmenšenie, 5. zmena v kvalite, 6. premiestňovanie v priestore
- jeho predstava o pohybe je teleologická- tzn. pohyb a vnútorný princíp smerujú k naplneniu účelu- entelechia- to, čo má účel v sebe samom
- za prvotnú príčinu pohybu označil prvého hýbateľa, ktorý je počiatkom všetkého pohybu a vďaka nemu sa možnosť stane skutočnosťou
- 4 príčiny vznikania:1. látková- materiál
- formálna- tvar, forma veci
- pôsobiaca- hybná (tvorca)- aktívny činiteľ
- účelová- na aký účel vec slúži- konečný cieľ
- FYZIKA A KOZMOLÓGIA
-všetky telesá sa skladajú zo štyroch základných prvkov: zem, voda, oheň, vzduch
- nebeské telesá sú zložené z piateho prvku- éteru a pohybujú sa kruhovým pohybom, ktorý je večný a dokonalý
- UČENIE O DUŠI
- popisuje v diele O duši
- dušu nadraďuje nad telo
- rozlišuje 3 formy duše: A)vegetatívna- vyživovacia,zabezpečuje funkciu organizmu:
rastliny, živočícha, človeka
- B) zmyslová – umožňuje vnímanie a pociťovanie: živočíchy
človek
- C) rozumová- najvyššia forma: človek
- ETIKA
-zaoberá sa v nej praktickým životom- správaním; je presvedčený, že každá činnosť má konečný cieľ, o ktorý sa usilujú ľudia kvôli nemu samému a tým je DOBRO
- za najvyššie dobro považuje BLAŽENOSŤ = dobre žiť, dobre konať (rozumová forma duše)
- cieľavedomé konanie dobra si podľa neho vyžaduje určité schopnosti, ktoré nazýva CNOSŤAMI
- pre určenie cností má veľký význam pojem STREDU (striedmosť)- cnosť sa nachádza vždy medzi dvoma krajnosťami, napr. medzi márnotratnosťou a lakomstvom sa nachádza štedrosť apod.
- UČENIE O ŠTÁTE
- štát je najvyššou formou ľudského súžitia, je nadriadený nad svoje časti
- otroctvo považoval za prirodzené, tak ako aj ostatné formy spoločenskej nerovnosti
POJMY:
- SUBJEKT- to, o čom sa vypovedá; pojem, o ktorom sa niečo vypovedá
- PREDIKÁT- to, čo subjektu prepisujeme: Sokrates(SUBJEKT) je (SPOJKA) človek(PREDIKÁT)
- PREMISA- súdy 1. a 2. – 1. Všetci ľudia sú smrteľní.
- Sokrates je človek.
- SYLOGIZMUS- súd 3. –úsudok -3. Sokrates je smrteľný.
Úloha č. 2
Právo a Politológia: Zdôvodnite potrebu delenia štátnej moci v demokratickom štáte. Analyzujte výkonnú moc v štáte, činnosť jej jednotlivých zložiek a popíšte ich právomoci.
- Vypracovanie:
DELENIE ŠTÁTNEJ MOCI:
- horizontálne a vertikálne delenie štátnej moci vymedzuje kompetencie, efektívny výkon štátu a vzájomnú kontrolu proti zneužívaniu moci
- s myšlienkou rozdeliť moc prišli J. Locke, Ch. Montesquieu – upozornili na nebezpečenstvo sústredenosti moci v rukách jedného panovníka alebo politickej sily
- podstatou horizontálneho delenia je rozdelenie centra moci na tri zložky:
- Zákonodarnú - legislatívnu
2. Výkonnú - exekutívnu
3. Súdnu – jurisdikciu
- podstatou vertikálneho delenia je rozdelenie moci medzi jednotlivými štátmi alebo u nás – rozdelenie moci medzi ústredné orgány štátnej správy a orgánmi miestnej samosprávy:
- Centralizovaný
2. Federalizmus
3. Konfederácia
VÝKONNÁ MOC: exekutívna
- v SR ju tvorí vláda a prezident
- VLÁDA
- je zbor ministrov na čele s predsedom
- je najvyšším orgánom výkonnej moci, štátnej správy, takže je nadriadeným orgánom ministerstvám a ostatným úradným a miestnym orgánom verejnej správy
- skladá sa z predsedu a ministrov
- člen vlády by mal byť odborníkom v príslušnom odbore
- môže vzniknúť dvoma spôsobmi:
- ako výsledok všeobecných parlamentných volieb- členov vlády vymenúva a odvoláva prezident, ak je schválený vládny program v parlamente
- 2. ako výsledok priamych volieb hlavy štátu- prezidenta (USA), ktorý sám určí vlády a stáva sa jej šéfom
- úlohou vlády je:
1) uvádzať rozhodnutia parlamentu do života, prijímať nariadenia na vykonanie zákonov
2) vypracovať a predložiť parlamentu na schválenie programové vyhlásenie
3) pripravovať návrhy zákonov v súlade s programovým vyhlásením
4) starať sa o bezpečnosť občanov
5) vytvárať vhodné medzinárodné prostredie
6) vytvárať vhodné organizačné podmienky, najmä na realizáciu všetkých občianskych práv a slobôd
- PREZIDENT= hlava štátu
- má osobitné postavenie
- môže mať silné alebo slabé postavenie, záleží to od štátneho zriadenia
- v SR sa volí občanmi na 5 rokov
- má tieto kompetencie: * uzatvára a dojednáva medzinárodné zmluvy
* zastupuje štát navonok
* menuje štátnych funkcionárov
* je hlavný vojenský veliteľ
- čestné práva: * používať prezidentskú stáž a štandardu
* zapožičiavať štátne vyznamenania
* udeľovať tituly
- výsostné práva: * vypovedať vojnu a dojednať mier
* vyhlasovať výnimočný stav
- rozpúšťa parlament a udeľuje milosť, schvaľuje zákony, má právo veta, je hlavný veliteľ ozbrojených síl;
- možno ho voliť troma spôsobmi:
1) priamo občanmi (Rakúsko, Francúzsko, Slovensko)
2) voliteľmi (USA)
3) parlamentom (Taliansko)
Úloha č. 3
Psychológia a Sociológia: Posúďte funkcie rodiny a jej primárne postavenie v procese socializácie. Prezentujte vlastný názor na súčasné problémy rodiny a navrhnite spôsoby riešenia.
- Vypracovanie:
RODINA:
-je základná jednotka spoločnosti, je to prvotná inštitúcia, v ktorej prebieha proces socializácie a výchovy v oblasti uspokojovania citových, ekonomických a sociálnych potrieb
- v rodine sa odráža celkový ekonomický, kultúrny a tiež sociálny vývoj tej spoločnosti, v ktorej existuje. Je najprirodzenejšie prostredie k naplneniu najdôležitejších potrieb členov rodiny. Ak dobre funguje, zohráva veľmi dôležitú úlohu.
FUNKCIE:
- biologicko-reprodukčná- súvisí s uspokojovaním sexuálnych potrieb manželov a rozmnožovacích procesov. Biologická funkcia rodiny zahŕňa aj oblasť uvedomelého plánovania rodičovstva. Rodičovstvo je celoživotná úloha, preto k nej treba pristupovať zodpovedne a uvedomele.
- výchovná - je utváranie osobnosti človeka, predovšetkým detí a poskytovania výchovných impulzov dospelým členom rodiny. Rodina formuje vlastnosti, názory a postoje jedinca, usmerňuje jeho záujmy, návyky, zvyky, správanie i konanie s normami a hodnotami spoločenského života.
- socializačná- znamená zospoločenštenie – priechod od vedomia JA k vedomiu MY učiť sa žiť spolu s inými ľuďmi. Kvalitná úplná rodina poskytuje vhodné podmienky na socializáciu a výchovu.
- emocionálna- pre šťastné, zdravé a pokojné detstvo má citová výchova nesmierny a nenahraditeľný význam. Rodina poskytuje svojim členom domov, životné zázemie, istotu, starostlivosť, pomoc v chorobe i krízových situáciách. Citové vzťahy v rodine sú kritériom stability. Nedostatočné plnenie tejto funkcie negatívne zasahuje jej členov a spôsobuje vzájomné odcudzenie.
- ekonomicko-zabezpečovacia- sa týka materiálneho zabezpečenia. Každá rodina hospodári s príjmami svojich členov a s príjmami, ktoré rodine poskytuje štát. Sú to: prídavky na deti, materská dovolenka, zľava na dani a príspevky od štátu.
- ochranná funkcia- je vyjadrená starostlivosť o členov rodiny v rôznych životných situáciách. Rodičia sú povinní starať sa o deti, ich výživu, bývania a ošatenie, zabezpečiť opateru chorým.
- regeneračná a oddychová- má veľký význam z hľadiska odpočinku a regenerácie síl, poskytuje pocit bezpečia a imunity. Poskytuje dôležitú duševnú podporu a psychickú rovnováhu človeka, pomáha prekonávať stres.
SÚČASNÉ PROBLÉM RODINY:
- problematika rodiny je stále živá a v určitých etapách vývoja spoločnosti vstupujú do popredia niektoré aktuálne problémy: kríza manželstva, rozvodovosť, alkoholizmus, patologické hráčstvo, drogy, nevera, zlá životná a sociálna úroveň rodiny, nezamestnanosť, sociálna a ekonomická neistota...
-kroky na prekonanie týchto negatívnych javov treba hľadať v školách, centrách voľného času, inštitúciách / manželské a predmanželské poradne/, kde je priestor na poradenstvo a učebnú prípravu a riešenie týchto problémov
- dôslednou výchovou a prípravou môžeme predchádzať týmto negatívnym javom, ktoré sa v značnej miere dotýkajú každej osobnosti. Malé skupiny sú hlavným terénom socializácie, cez ne prenikajú vplyvy širších okruhov centier a kultúrneho prostredia a tým odovzdávajú jednotlivcovi hodnoty, normy a vzory správania.