Zadanie č. 10 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Ostatné » Náuka o spoločnosti

Autor: wanna (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 12.11.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 780 slov
Počet zobrazení: 1 036
Tlačení: 115
Uložení: 111

Zadanie č. 10 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Úloha č. 1

Filozofia: Vysvetlite podstatu Montesquiho . Porovnajte deľbu štátnej moci J.Locka a Montesquiho. Charakterizujte prínos encyklopedistov. 

Montesquieu

  • zaoberal sa problematikou štátu, politickej moci(jej rozdelenie)a práva
  • hlavné diela: Perzské listy; O duchu zákonov
  • v diele Perzské listy poukázal na relativitu hodnôt a kultúr a z toho vyplývajúcu nevyhnutnosť občianskej a náboženskej tolerancie
  • v diele O duchu zákonov porovnal politické zriadenie a zákonodarstvo Anglicka a Francúzska s imperialistickým Rímom
  • je autorom geografického determinizmu – to znamená, že podnebie, geografické podmienky, krajina ovplyvňujú občianske a politické zákony

J.Lock

- ako prvý rozdelil štátnu moc na 3 zložky: zákonodarná, výkonná, federatívna

Montesquieu

- je autorom koncepcie deľby štátnej moci – rozdelil ju na 3 zložky: zákonodarná, výkonná, súdna

Encyklopedisti – patrí tu skupina francúzskych filozofov, ktorí prispievali do kolektívneho diela francúzskeho osvietenstva: ENCYKLOPÉDIA(čiže racionálny slovník vied, umení a remesiel); obsahovala poznatky z rôznych oblastí napr.: filozofia, prírodné vedy, história, spoločenské vedy,...

- hlavným iniciátorom a redaktorom diela bol Denis Diderot – patril k predstaviteľom materializmu a ateizmu

Úloha č. 2

Ekonómia: Analyzujte správanie jednotlivých subjektov na trhu. Vysvetlite úlohu konkurencie v trhovej ekonomike. Analyzujte príčiny zlyhania trhového mechanizmu a zdôvodnite potrebu zásahov štátu do ekonomiky.

Subjekty trhu – sú to všetky subjekty, ktoré ovplyvňujú situáciu na trhu

- rozdeľujeme ich na:

1.firmy – na trhu sa prezentujú ako predávajúci aj kupujúci; ich cieľom je zisk

2.domácnosť – na trhu pôsobia ako predávajúci (práca, pôda, kapitál) a kupujúci(výrobky a služby); ich cieľom je uspokojiť svoje potreby

3.štát – špecifický subjekt trhu; pôsobí ako ochranca trhového prostredia

- vstupuje len vtedy, ak je to potrebné

Konkurencia – vyjadruje stret záujmov firiem spotrebiteľov na trhu

- podľa subjektov na trhu konkurenciu delíme na:

1.konkurencia na strane ponuky – výrobcovia(firmy) sa snažia získať, čo najlepšie postavenie na trhu, aby si zabezpečili, čo najväčší zisk

a, cenová konkurencia – výrobca sa snaží získať spotrebiteľov znižovaním cien

b, necenová konkurencia – výrobcovia sa snažia získať spotrebiteľov inými spôsobmi(dizajn, reklama, zvýšením kvality,..) 

2.konkurencia na strane dopytu – spotrebitelia sa snažia nakúpiť, čo najlacnejšie – tým vzniká nedostatkový tovar a súperenie medzi spotrebiteľmi o tento tovar – výrobcovia to využívajú na zvýšenie ceny

- podľa trhových podmienok:

1.dokonalá konkurencia – konkurencia bez prvkov monopolu, všetci predávajúci a kupujúci by museli mať zabezpečené rovnaké podmienky

- reálne neexistuje

2.nedokonalá konkurencia – „reálna“

- má 3 formy:

a, monopolná - na trhu sa nachádza veľký počet toho istého tovaru, tovar sa líši obalom, dizajnom, farbou

b, oligopol – na trhu je malý počet veľkých výrobcov, ktorí sú schopní zabrániť vstupu iným výrobcom daného tovaru

c, monopol – jeden výrobca určitého tovaru ovláda celý trh, má absolútnu moc nad spotrebiteľom(sám si utvára ceny)

Príčiny zlyhania trhového mechanizmu

Subjektívne príčiny

Subjektívne príčiny vyplývajú z konkrétnych charakteristík danej krajiny. Ide o jedinečnosť kultúry národa (dodržiavanie zvyklostí a tradícií, náboženstvo a pod.).

Objektívne príčiny (ekonomické)

Objektívne príčiny označujú situáciu, v ktorej trhový mechanizmus nedokáže optimálne plniť všetky svoje úlohy. Zhoda v názoroch je, a to v tom, že existuje objektívne daný priestor štátu na zásahy do ekonomiky. Rozdielnosť názorov je v tom, že sa nevedia dohodnúť, v akej miere, do akých oblastiach a akými nástrojmi má štát zasahovať.

Základný prostriedok, ktorý usmerňuje chod ekonomiky je trhový mechanizmus. Trhový mechanizmus nepôsobí ideálne, preto sa v ekonomike vyskytujú aj negatívne javy, ako nezamestnanosť, inflácia, vznik monopolov. Preto je potrebné aby trhový mechanizmus dopĺňali zásahy štátu do chodu ekonomiky. Hospodárska politika je súhrn cieľov, nástrojov a zásahov štátu do ekonomiky v danom období. 

Úloha č. 3

Právo a Politológia: Zhodnoťte svoje práva , práva dieťaťa na základe dokumentu Dohovor o právach dieťaťa. Prezentujte vlastný názor na riešenie rôznych prípadov porušovania ľudských práv.

Dohovor o právach dieťaťa priznáva každému dieťaťu práva v plnom rozsahu- vrátane občianskych, kultúrnych, hospodárskych, politických a sociálnych práv.

Dohovor Ťa chráni pred:

  • detskou prácou (hospodárskym vykorisťovaním, vykonávaním práce nebezpečnej alebo brániacej zdraviu, vzdelávaniu alebo rozvoju dieťaťa),
  • konzumáciou drog,
  • sexuálnym zneužívaním, vrátane prostitúcie a pornografie,
  • predajom, únosmi a obchodovaním s deťmi,
  • inými formami vykorisťovania,
  • mučením a zbavením slobody, krutým, neľudským a ponižujúcim zaobchádzaním a trestami,
  • ozbrojenými konfliktami.

Dohovor Ti zaručuje najmä tieto práva :

  • právo na život a rozvoj,
  • právo na meno a štátnu príslušnosť,
  • právo poznať podľa možností vlastných rodičov a právo na ich starostlivosť
  • právo na zachovanie identity
  • právo žiť s rodičmi
  • právo udržiavať kontakt s oboma rodičmi, ak je odlúčené od jedného z nich alebo od obidvoch,
  • rešpektovanie a branie ohľadu na názor dieťaťa, ktoré je schopné formulovať vlastné názory, právo dieťaťa slobodne sa vyjadrovať o všetkých záležitostiach, ktoré sa ho týkajú; má právo byť vypočuté v súdnom alebo správnom konaní, ktoré sa ho dotýka,
  • sloboda prejavu a právo na vhodné informácie,
  • sloboda svedomia, myslenia a náboženstva,
  • sloboda združovania, stretávania sa s ostatnými,
  • ochrana pred neoprávnenými zásahmi do súkromia, rodiny, domova a korešpondencie ako aj pred útokmi na česť alebo povesť,
  • právo na zdravie a zdravotnú starostlivosť
  • právo na vzdelanie,
  • právo na to, aby sa disciplína na školách zabezpečovala spôsobom zlučiteľným s ľudskou dôstojnosťou dieťaťa a rešpektovaním jeho práv,
  • právo na oddych a voľný čas, účasť v hrách,
  • právo využívať sociálne zabezpečenie vrátane sociálneho poistenia,
  • právo vedieť o svojich právach
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vypracované maturitné témy z náuky o spoločnosti

Diskusia: Zadanie č. 10 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Pridať nový komentár


Odporúčame

Ostatné » Náuka o spoločnosti

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.027 s.
Zavrieť reklamu