Zadanie č. 10 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 036
Uložení: 111
Zadanie č. 10 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia
Úloha č. 1
Filozofia: Vysvetlite podstatu Montesquiho . Porovnajte deľbu štátnej moci J.Locka a Montesquiho. Charakterizujte prínos encyklopedistov.
Montesquieu
- zaoberal sa problematikou štátu, politickej moci(jej rozdelenie)a práva
- hlavné diela: Perzské listy; O duchu zákonov
- v diele Perzské listy poukázal na relativitu hodnôt a kultúr a z toho vyplývajúcu nevyhnutnosť občianskej a náboženskej tolerancie
- v diele O duchu zákonov porovnal politické zriadenie a zákonodarstvo Anglicka a Francúzska s imperialistickým Rímom
- je autorom geografického determinizmu – to znamená, že podnebie, geografické podmienky, krajina ovplyvňujú občianske a politické zákony
J.Lock
- ako prvý rozdelil štátnu moc na 3 zložky: zákonodarná, výkonná, federatívna
Montesquieu
- je autorom koncepcie deľby štátnej moci – rozdelil ju na 3 zložky: zákonodarná, výkonná, súdna
Encyklopedisti – patrí tu skupina francúzskych filozofov, ktorí prispievali do kolektívneho diela francúzskeho osvietenstva: ENCYKLOPÉDIA(čiže racionálny slovník vied, umení a remesiel); obsahovala poznatky z rôznych oblastí napr.: filozofia, prírodné vedy, história, spoločenské vedy,...
- hlavným iniciátorom a redaktorom diela bol Denis Diderot – patril k predstaviteľom materializmu a ateizmu
Úloha č. 2
Ekonómia: Analyzujte správanie jednotlivých subjektov na trhu. Vysvetlite úlohu konkurencie v trhovej ekonomike. Analyzujte príčiny zlyhania trhového mechanizmu a zdôvodnite potrebu zásahov štátu do ekonomiky.
Subjekty trhu – sú to všetky subjekty, ktoré ovplyvňujú situáciu na trhu
- rozdeľujeme ich na:
1.firmy – na trhu sa prezentujú ako predávajúci aj kupujúci; ich cieľom je zisk
2.domácnosť – na trhu pôsobia ako predávajúci (práca, pôda, kapitál) a kupujúci(výrobky a služby); ich cieľom je uspokojiť svoje potreby
3.štát – špecifický subjekt trhu; pôsobí ako ochranca trhového prostredia
- vstupuje len vtedy, ak je to potrebné
Konkurencia – vyjadruje stret záujmov firiem spotrebiteľov na trhu
- podľa subjektov na trhu konkurenciu delíme na:
1.konkurencia na strane ponuky – výrobcovia(firmy) sa snažia získať, čo najlepšie postavenie na trhu, aby si zabezpečili, čo najväčší zisk
a, cenová konkurencia – výrobca sa snaží získať spotrebiteľov znižovaním cien
b, necenová konkurencia – výrobcovia sa snažia získať spotrebiteľov inými spôsobmi(dizajn, reklama, zvýšením kvality,..)
2.konkurencia na strane dopytu – spotrebitelia sa snažia nakúpiť, čo najlacnejšie – tým vzniká nedostatkový tovar a súperenie medzi spotrebiteľmi o tento tovar – výrobcovia to využívajú na zvýšenie ceny
- podľa trhových podmienok:
1.dokonalá konkurencia – konkurencia bez prvkov monopolu, všetci predávajúci a kupujúci by museli mať zabezpečené rovnaké podmienky
- reálne neexistuje
2.nedokonalá konkurencia – „reálna“
- má 3 formy:
a, monopolná - na trhu sa nachádza veľký počet toho istého tovaru, tovar sa líši obalom, dizajnom, farbou
b, oligopol – na trhu je malý počet veľkých výrobcov, ktorí sú schopní zabrániť vstupu iným výrobcom daného tovaru
c, monopol – jeden výrobca určitého tovaru ovláda celý trh, má absolútnu moc nad spotrebiteľom(sám si utvára ceny)
Príčiny zlyhania trhového mechanizmu
Subjektívne príčiny
Subjektívne príčiny vyplývajú z konkrétnych charakteristík danej krajiny. Ide o jedinečnosť kultúry národa (dodržiavanie zvyklostí a tradícií, náboženstvo a pod.).
Objektívne príčiny (ekonomické)
Objektívne príčiny označujú situáciu, v ktorej trhový mechanizmus nedokáže optimálne plniť všetky svoje úlohy. Zhoda v názoroch je, a to v tom, že existuje objektívne daný priestor štátu na zásahy do ekonomiky. Rozdielnosť názorov je v tom, že sa nevedia dohodnúť, v akej miere, do akých oblastiach a akými nástrojmi má štát zasahovať.
Základný prostriedok, ktorý usmerňuje chod ekonomiky je trhový mechanizmus. Trhový mechanizmus nepôsobí ideálne, preto sa v ekonomike vyskytujú aj negatívne javy, ako nezamestnanosť, inflácia, vznik monopolov. Preto je potrebné aby trhový mechanizmus dopĺňali zásahy štátu do chodu ekonomiky. Hospodárska politika je súhrn cieľov, nástrojov a zásahov štátu do ekonomiky v danom období.
Úloha č. 3
Právo a Politológia: Zhodnoťte svoje práva , práva dieťaťa na základe dokumentu Dohovor o právach dieťaťa. Prezentujte vlastný názor na riešenie rôznych prípadov porušovania ľudských práv.
Dohovor o právach dieťaťa priznáva každému dieťaťu práva v plnom rozsahu- vrátane občianskych, kultúrnych, hospodárskych, politických a sociálnych práv.
Dohovor Ťa chráni pred:
- detskou prácou (hospodárskym vykorisťovaním, vykonávaním práce nebezpečnej alebo brániacej zdraviu, vzdelávaniu alebo rozvoju dieťaťa),
- konzumáciou drog,
- sexuálnym zneužívaním, vrátane prostitúcie a pornografie,
- predajom, únosmi a obchodovaním s deťmi,
- inými formami vykorisťovania,
- mučením a zbavením slobody, krutým, neľudským a ponižujúcim zaobchádzaním a trestami,
- ozbrojenými konfliktami.
Dohovor Ti zaručuje najmä tieto práva :
- právo na život a rozvoj,
- právo na meno a štátnu príslušnosť,
- právo poznať podľa možností vlastných rodičov a právo na ich starostlivosť
- právo na zachovanie identity
- právo žiť s rodičmi
- právo udržiavať kontakt s oboma rodičmi, ak je odlúčené od jedného z nich alebo od obidvoch,
- rešpektovanie a branie ohľadu na názor dieťaťa, ktoré je schopné formulovať vlastné názory, právo dieťaťa slobodne sa vyjadrovať o všetkých záležitostiach, ktoré sa ho týkajú; má právo byť vypočuté v súdnom alebo správnom konaní, ktoré sa ho dotýka,
- sloboda prejavu a právo na vhodné informácie,
- sloboda svedomia, myslenia a náboženstva,
- sloboda združovania, stretávania sa s ostatnými,
- ochrana pred neoprávnenými zásahmi do súkromia, rodiny, domova a korešpondencie ako aj pred útokmi na česť alebo povesť,
- právo na zdravie a zdravotnú starostlivosť
- právo na vzdelanie,
- právo na to, aby sa disciplína na školách zabezpečovala spôsobom zlučiteľným s ľudskou dôstojnosťou dieťaťa a rešpektovaním jeho práv,
- právo na oddych a voľný čas, účasť v hrách,
- právo využívať sociálne zabezpečenie vrátane sociálneho poistenia,
- právo vedieť o svojich právach