Zadanie č. 18 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Ostatné » Náuka o spoločnosti

Autor: wanna (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 12.11.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 654 slov
Počet zobrazení: 1 140
Tlačení: 129
Uložení: 120

Zadanie č. 18 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Úloha č. 1

Ekonómia: Vysvetlite príčiny a pojmy nezamestnanosti. Popíšte správanie jednotlivých subjektov na trhu práce. Vysvetlite pojmy mzda, hrubá mzda, čistá mzda, ekvilibrium.

Pod pojmom nezamestnanosť sa rozumie zväčša nedobrovoľné a dlhotrvajúce prerušenie práce. Medzi zamestnancom a zamestnávateľom neexistuje, alebo bol prerušený pracovnoprávny vzťah. Na trhu práce prevyšuje ponuka pracovnej sily dopyt po pracovnej sile. Môže byť dobrovoľná alebo nedobrovoľná.

Nezamestnanosť vzniká z viacerých príčin:

  • nie je dopyt po tovaroch a službách (nevyrába sa, nepredáva sa, peniaze nemajú kolobeh)
  • prechádza sa z jedného ekonomického systému na druhý (automaticky sa mení počet zamestnancov])
  • politika vlády (neprijíma také zákony, ktoré by dovoľovali podnikateľom zamestnávať)
  • dane (pokles daní)
  • rôzne úľavy
  • zahraničný kapitál (príchod – podpora zahraničného kapitálu)
  • minimálna mzda...
  • nefunkčný sociálny systém
  • kvalifikácia zamestnanca
  • ochota cestovať za prácou

Trh práce- vo všeobecnosti sa nelíši od iných druhov trhov, ja však špecific. trhom, na ktorom sa nakupuje a predáva práca.

Dopyt po práci = je závislý od dopytu po tovare.

Ponuka práce = tvoria ju domácnosti, ktoré ponúkajú pracovnú silu.

Vplyvy na trh práce = veľkosť a zloženie populácie, priemerný počet odpracovaných hodín, kvalita a kvantita ponúkanej práce

Cena práce = z ekonomického hľadiska ju tvorí MZDA (PLAT)- nástroj odmeňovania zamestnancov

Hrubá mzda = odmena za vykonanú prácu, ktorá je súčtom základnej mzdy, príplatkov za odpracované roky, prácu nadčas, cez sviatok, osobné odmeny, prémie...

Čistá mzda = rozdiel hrubej mzdy a odpočítaných odvodov do poisťovní (zamestnanca) a preddavku na daň

Ekvilibrium = ekonomická rovnováha

Úloha č. 2

Psychológia, sociológia:Na príkladoch rozlíšte druhy učenia. Vymenujte druhy a faktory ovplyvňujúce efektivitu učenia. Vysvetlite pojmy schopnosť, inteligencia a nadanie.

Učenie = cieľavedomé a systematické nadobúdanie a osvojovanie si určitých vedomostí, zručností, návykov či foriem správania sa

Typy učenia :

1, PODMIEŇOVANIE

 – mechanizmus učenia, podmienky za ktorých proces učenia prebieha

podstatou je utváranie podmienených reflexov, ktoré vznikajú a udržiavajú sa opakovaním na základe spájania si určitých podnetov 

2, SENZOMOTORICKÉ (PERCEPČNO - MOTORICKÉ)

 – učenie sa manuálnym zručnostiam, návykom, pohybovým činnostiam (napr. hra na hudobnom nástroji, kreslenie, šitie, tancovanie...)

3, VERBÁLNE

- najrozšírenejší druh učenia u človeka – učenie sa slovného učiva

- súvisí s pamäťovým učením

- podstatou je vytváranie asociácií, ktoré závisia od toho ako často slovné spojenia používame (čim častejšie, tým je asociačný spoj silnejší) alebo od toho ako dávno sme slovné spojenie počuli (čím nedávnejšie sme ho počuli, tým je asociačný spoj silnejší)

4, POJMOVÉ

- učenie sa pojmov a logických operácií

5, INTELEKTOVÉ (UČENIE SA RIEŠENIA PROBLÉMU)

- osvojovanie si riešení problémov a úloh, čím sa rozvíjajú myšlienkové procesy a intelektové schopnosti

Každý vyučovací proces je ovplyvňovaný obrovským komplexom faktorov:

- intencie vyučovania – cieľ, účel, zmysel vyučovania;

- obsah vyučovania;

- vyučovacie metódy;

- médiá;

- antropo-psyhologické predpoklady;

- spoločensko-kultúrne predpoklady.

Schopnosť je súbor predpokladov nevyhnutných pre úspešné vykonávanie určitej činnosti. Schopnosti sa vyvíjajú na základe vlôh, a to učením.

Inteligencia je súbor rozumových schopností; schopnosť riešiť problémy za okolností sprevádzaných neurčitosťou; Pod slovom inteligencia sa tiež rozumie schopnosť vyťažiť dôležité informácie z daného množstva pozorovaní, ktoré nám zabezpečia prežitie.

Nadanie je súbor vlôh ako predpoklad úspešného rozvíjania schopností; súhrn predpokladov človeka na produktivitu jeho činnosti.

Úloha č. 3

Filozofia:Vysvetlite, čo je zdrojom poznania v racionalizme a v empirizme v novovekej filozofii. Zdôvodnite, prečo sa kľúčovou disciplínou stáva teória poznania. Aplikujte indukciu a dedukciu ako dve rôzne metódy.

Charakteristickou črtou novovekej filozofie je spor empirizmu (F.BACON, JOHN LOCKE, G.BERKELEY, D.HUME) a racionalizmu (R.DESCARTES, B:SPINOZA, LEIBNIZ).

Empirizmus považuje za východisko vedeckého poznania skúsenosť/ empíriu, racionalizmus sa opiera o istotu rozumu.

Teória poznania alebo gnozeológia alebo epistemológia alebo noetika je filozofická disciplína (súčasť teoretickej filozofie), ktorá sa zaoberá nasledovnými problémami:

  • Čo je to poznanie?
  • O čo sa poznanie opiera a ako je získavané?
  • Aké sú možnosti a medze poznania?

Teória poznania teda skúma poznanie z hľadiska jeho podmienok, možností a hraníc. Stáva sa kľúčovou disciplínou novovekej filozofie.

INDUKCIA- empiristi

-považujú ju za hlavnú a najsprávnejšiu metódu skúmania, v poznaní postupujeme od skúmania jedinečných vecí (jednotlivých, zmyslami vnímateľných faktov) k zovšeobecneniu

-táto metóda (celé poznanie)má vychádzať z pozorovania a experimentov

DEDUKCIA- racionalisti

-každý skúmaný problém je potrebné rozčleniť na jednoduchšie časti

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vypracované maturitné témy z náuky o spoločnosti

Diskusia: Zadanie č. 18 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Pridať nový komentár


Odporúčame

Ostatné » Náuka o spoločnosti

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.017 s.
Zavrieť reklamu