Zadanie č. 27 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Ostatné » Náuka o spoločnosti

Autor: wanna (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 12.11.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 147 slov
Počet zobrazení: 1 212
Tlačení: 146
Uložení: 142

Zadanie č. 27 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Úloha č. 1

Filozofia:  Na základe analýzy myšlienky „Späť k samotným veciam“ vysvetlite podstatu filozofického smeru fenomenológia. Zakladateľ a filozofi, ktorí boli ovplyvnení fenomenológiou. Vysvetlite: fenomenologická redukcia. Porovnajte fenomenológiu s hermeneutikou a existencializmom.

Fenomenológia je opisné skúmanie súborov javov; veda o fenoménoch alebo o javoch. Fenomenológia pôvodne znamenala učenie o javoch, ktoré sa vymedzujú vzhľadom k prostému zdaniu, aj vzhľadom k podstate vecí. Úlohou fenomenológie je skúmať štruktúry životného sveta a zákony, ktoré ich ovládajú. A práve fenomenológia si vytýčila za cieľ vrátiť filozofii je vedecký status a európske myslenie dostať späť na cestu racionality. „Späť k samotným veciam“: to je hlavná myšlienka celej fenomenológie. A čo vlastne znamená? Treba sa vrátiť späť k veciam samotným, aby sme pochopili ich podstaty v zmysle eidetickej redukcie. Je to vlastne hlavná požiadavka fenomenológie: vrátiť sa späť k samotným veciam obnovou pôvodnej čistej skúsenosti. Zakladateľ tohto výnimočného smeru je Edmund Husserl. Vo svojej filozofii hovorí o tom, že dôležité je poznávať fenomény. Poznanie musí byť oslobodené od všetkého subjektívneho (pocity, motívy, konania...), musia byť zbavené momentálneho, náhodného, aby mohla zostať len čistá podstata, návrat k objektívnemu- všeobecne platnému. Jeho filozofia má objavovať večné, nemeniteľné pravdy, svet čistého vedomia. Husserl tiež rozlišuje eidetickú vedu (o podstatách) a ostatné sú vedy empirické (o faktoch). Ako dosiahnúť čistú podstatu? Husserl tvrdil, že podstatu dosiahneme pomocou tzv. fenomenologickej redukcie. Vyčleníme všetku subjektivitu (vyzátvorkovanie). Ak to urobíme vznikne čistá ideálna podstata. No to nie je všetko. Je to svetské vedomie- to však treba odstrániť. Ako ? transcendentálnou redukciou- odburávajú sa rušivé momenty, zapojíme samozrejme vyššiu intuíciu, aktivizujeme akési vyššie duchovné ja – a takto sa odhaľuje ABOLÚTNA PRAVDA- RESP. FILOZOFICKÁ PRAVDA.

Filozofi, ktorí boli ovplyvnení fenomenológiou: tento filozofický smer mal vplyv na mnoho ďalších filozofických smerov, najmä na existencionalizmus, ohlas fenomenológia našla aj v psychológii. Ak sa bavíme o konkrétnych filozofoch, tak to boli títo: Martin Heidegger, Karl Jaspers, Jean Paul Sartre...

Ak porovnávame fenomenológiou s hermeneutikou, tak v týchto filozofiách nájdeme veľa podstatných rozdielov. Zatiaľ, čo fenomenológia presadzuje hlavne objektívne a snaží sa o doslova „vyzátvorkovanie“ subjektivity, tak naopak hermeneutika je zástancom subjektivity každého jedinca. V tom je zásadný rozdiel. Pre bližšie porozumenie: Hermeneutika v dizajne je systematickým prístupom jednotlivca, ktorý subjektívnym spôsobom na základe všeobecných alebo odvodených psychologických, fyziologických, filozofických (estetických) a iných poznatkov zaoberá vysvetľovaním a zdôvodňovaním pôsobenie dizajnu na človeka, pričom používa vedecké ale aj intuitívne prostriedky. Avšak je potrebné podotknúť, že oba smery do svojej filozofie zapájajú akúsi vyššiu intuíciu. Edmund Husserl tvrdil, že k objektívnej pravde sa môžeme dostať jedine odstránením subjektivity, no Hans Georg Gadamer tvrdil opak: vyzdvihuje užitočnosť subjektívnych predsudkov a hovorí o tom, že predrozumenie každého poznávacieho procesu vedie k objektívnej pravde. Medzi dalšie rozdiely patrí skutočnosť, že fenomenológia poskytuje originálny prístup k riešeniu kladných otázok gnozeológie, zatiaľ čo Gadamer v hermeneutike sa uskutočnil o ontologický prevrat. ( nie gnozeologický).

A čo v porovnaní s existencionalizmom? Je potrebné podotknúť fakt, že podstatou tohto smeru je hlavne individuálna existencia, existencia ako spôsob bytia= svet môj pocit, moje vedomie, skutočnosť je taká ako sa zrkadlí v moje psychike. Vieme, že vo fenomenológii subjektivita bola neprípustná pre poznanie. Existencionalisti jednoducho odmietajú akúkoľvek objektivizáciu, prírodné vedy kritizujú zato, že sú neschopné poskytnúť človeku návod ako žiť, či ako riešiť hraničné situácie.

Úloha č. 2

Právo a politológia:Vysvetlite potrebu ochrany spotrebiteľa, spôsob uplatňovania práva a povinnosti spotrebiteľa a predávajúceho. Opíšte postup a podmienky reklamácie tovaru. Štátne organizácie a inštitúcie, na ktoré sa môže spotrebiteľ obrátiť.

Potreba ochrany spotrebiteľa: je dôležitý fakt, že v trhových vzťahoch má byť zákazník najväčší pán ( je to vlastne povinnosť predajcu). Aby mohli trhové vzťahy medzi zákazníkmi a spotrebiteľmi naozaj fungovať, sú pre spotrebiteľa veľmi dôležité ochrany spotrebiteľa. Vďaka týmto ochranám, spotrebiteľ predchádza rôznym problémom, konfliktom či nespokojnosti. Základné práva spotrebiteľa zostavil americký prezident- J.F. Kennedy. Všeobecne známe je 8 práv ochrany spotrebiteľa. Môžeme teda povedať, že vďaka týmto právam sú nám napríklad dostupné informácie o rôznych výrobkoch, bezproblémovo máme prístup k základným tovarom a službám alebo si môžeme výhodne vyberať....atď.

Každý spotrebiteľ má právo na:

  • výrobky a služby v bežnej kvalite,
  • uplatnenie reklamácie,
  • náhradu škody,
  • vzdelávanie,
  • informácie,
  • ochranu svojho zdravia, bezpečnosti a ekonomických záujmov a na
  • podávanie podnetov a sťažností orgánom dozoru a kontroly a obci pri porušení zákonom priznaných práv spotrebiteľa

Práva a povinnosti predajcu:

-príklad: internetový obchod

 Predajca má povinnosť vybaviť záväznú objednávku po uhradení zálohy kupujúcim, na základe vystavenej zálohovej faktúry, ktorú predajca doručí kupujúcemu v písomnej, alebo elektronickej podobe, pričom objednávka bude vybavená do 15 pracovných dní ododňa pripísania finančných prostriedkov na účet predávajúceho. Záväznou objednávkou sa rozumie objednávka odoslaná kupujúcim a potvrdená predajcom. Potvrdenie objednávky je zasielane na e-mailovou adresu zákazníka (Kupujúceho) a obsahuje zálohovou faktúru.

 Predajca si vyhradzuje právo odmietnuť vybavenie objednávky kupujúceho (nevzťahuje sa na záväznú objednávku)v prípade , že kupujúcim definované parametre výrobkov nie je možné zabezpečiť na trhu. Predajca o vzniknutom stave zašle na e-mailovú adresu Kupujúceho informáciu o nemožnosti plnenia, pričom ponúkne možnosť náhrady, výrobkov s porovnateľnými parametrami. Predávajúci si vyhradzuje právo odmietnuť vybavenie objednávky pokiaľ je zadaná doručovacia adresa adresáta zjavne pochybná. O tomto odmietnutí zašle informáciu na e-mailovú adresu kupujúceho. Predajca nezodpovedá za škodu spôsobenú pri doručovaní zásielky kupujúcemu. Predajca zásielku povinne poisťuje na hodnotu vyčíslenú hodnotou obsahu zásielky.

Úloha č. 3

Ekonómia: Zdôvodnite využitie poznatkov a ekonómie vo svojom súkromnom živote. Vysvetlite fiškálnu politiku štátu. Zostavte základnú tabuľku príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu.

Fiškálna politika: - fiškálna politika je činnosť štátu spojená so štátnym rozpočtom (od vládnej až po miestnu úroveň) zameraná na stabilizáciu ekonomiky - štátny rozpočet je centralizovaný fond, ktorý v podobe súvahy porovnáva príjmy a výdavky - hlavným zdrojom príjmov štátneho rozpočtu sú dane - daň je povinná platba, ktorú jednotlivé subjekty odvádzajú do štátneho rozpočtu v stanovenej výške a lehote. - štát využíva rozpočtové prostriedky na ovplyvňovanie investícií, urýchľovanie ekonomického rastu, stimulovanie rozvoja vybratých odvetví. Podstata a význam štátneho rozpočtu sa prejavujú v jeho funkciách: je nástrojom rozdeľovania národného dôchodku, nástrojom štátnych zásahov do reprodukčného procesu a prostriedkom na uskutočňovanie vonkajšej hospodárskej a politickej expanzie.

V sledovanom období (spravidla rok) štátny rozpočet môže vykazovať:

- rozpočtový prebytok

- rozpočtový deficit

- vyrovnaný rozpočet

Hlavným zdrojom príjmov štátneho rozpočtu sú dane. Daň je povinná platba, ktorú jednotlivé subjekty odvádzajú do štátneho rozpočtu v stanovenej výške a lehote.

Postup pri reklamácií tovaru : Pri uplatňovaní záručnej opravy je kupujúci povinný predložiť / zaslať:

  1. reklamovaný tovar s kompletným príslušenstvom/
  2. kópiu dokladu o zakúpení s dátumom predaja a výrobným číslom reklamovaného zariadenia,/
  3. podrobný popis závady ako sa prejavuje, časový výskyt závady ( ihneď alebo po čase, či náhodne za určité obdobie ) a v akej súvislosti ( pri behu akého programu, či iného hardweru )

Ak vyššie uvedené podmienky nebudú splnené reklamácia nebude uznaná ako záručná. Miestom reklamácie je sídlo spoločnosti Barnet s.r.o. v prípade že neexistuje zmluvné záručné servisné stredisko výrobcu. ( Viď napr. zoznam na konci ). Ak existuje, za miesto reklamácie sa považuje adresa jeho prevádzky. Náklady na dopravu do miesta reklamácie hradí kupujúci.

Štátne organizácie a inštitúcie, na ktoré sa môže spotrebiteľ obrátiť:

  • Slovenská obchodná inšpekcia, Združenie slovenských spotrebiteľov
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vypracované maturitné témy z náuky o spoločnosti

Diskusia: Zadanie č. 27 – Filozofia, Psychológia, Sociológia, Právo, Politológia

Pridať nový komentár


Odporúčame

Ostatné » Náuka o spoločnosti

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.019 s.
Zavrieť reklamu