Charakterizujte rodinu, jej funkcie a jej primárne postavenie v procese socializácie jednotlivca

Ostatné » Náuka o spoločnosti

Autor: ninuska (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 10.12.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 372 slov
Počet zobrazení: 1 700
Tlačení: 132
Uložení: 163

22. Maturitné zadanie

1.) Charakterizujte rodinu, jej funkcie a jej primárne postavenie v procese socializácie jednotlivca. Uveďte niekoľko typov rodinnej výchovy.

2.) Charakterizujte duševné pochody podľa týchto životných situácií:

- Podvečer išla skupina mladých a nahlas si pospevovali.

- Vierke sa pred vystúpením triasli kolená.

- Otec po ostrej výmene názorov udrel svojho syna.

- Žiak pred písomkou neprišiel do školy.

- Po odpovedi, ktorú učiteľ ohodnotil horšou známkou, žiak hodil písanku na stôl.

Poukážte na príklady životných situácií, v ktorých možno využiť psychologické poznatky.

3.) Uveďte výhody a nevýhody vstupu SR do EÚ. Aký je váš názor na prijatie rovnakej meny. Zaujmite stanovisko k zapojeniu SR do medzinárodnej ekonomickej integrácie.

Rodina

Rodina je sociálna skupina zložená z dvoch, alebo viacerých osôb žijúcich spolu v jednej domácnosti, ktoré sú spojené manželskými, pokrvnými alebo adoptívnymi zväzkami. Je to malá, neformálna, primárna skupina, kde sa uplatňuje komunikácia zoči - voči.

V čase buržoáznej spoločnosti vnímali Marx a Engels v rodine dve strany: utláčateľov (muži) a utláčaných (ženy).

Funkcie rodiny

- regulácia sexuálneho správania - každá spoločnosť predpisuje svojim členom hranice sexuálneho správania

- zabezpečenie reprodukcie - rodenie nových členov skupiny a zabezpečenie výchovy

- zabezpečenie socializácie členov - rodina je základné prepojenie jedinca a skupiny, je dôležitá vo všetkých

fázach socializácie

- poskytuje starostlivosť, ochranu a citovú oporu - pomoc pri riešení problémov, v chorobe, v starobe

- sprostredkúva sociálne zaradenia svojich členov so spoločnosti - každý člen získava sociálne pozície

a postupne si osvojuje sociálne roly

- zabezpečuje ekonomickú spoluprácu - deľba práce, samostatne hospodáriaca spoločnosť

Typy rodín

- podľa úplnosti rodiny:

- úplná

- neúplná - rola matky alebo otca je nahradená

- podľa formy usporiadania rodiny:

- nukleárna rodina - rodinné vzťahy sú založené na manželských vzťahoch a ich potomkoch, pokrvní príbuzní

manželov sú druhoradí

- rozšírená rodina - základ rodinných vzťahov tvoria pokrvní príbuzní a manželskí partneri sú druhoradí

- podľa odvodzovania pôvodu potomstva:

- patrilineárny pôvod - ak pri určovaní pôvodu detí vychádzame iba z rodiny otca

- matrilineárny pôvod - iba z rodiny matky

- bilaterálny pôvod - z otcovej aj maminej rodiny

- ďalšie typy rodín:

- nezrelá - mladé nepripravené rodiny

- preťažená - problémy s peniazmi, bývaním

- ambiciózna - na prvom mieste je úspech dieťaťa v škole, rodičov v zamestnaní

- perfekcionistická - vysoké požiadavky na deti

- autoritatívna - rodičia vyžadujú slepú poslušnosť (tresty)

- rozmaznávajúca - rodičia sa podriaďujú deťom a chcú im vyhovieť za každú cenu

- demokratická - spoločné riešenie problémov, princíp preverenej dôvery

- liberálna - voľnosť, bez kontroly

- podľa vzoru autority v rodine:

- patriarchálna rodina - moc v rodine je výlučne alebo prevažne v rukách otca

- matriarchálna rodina - moc v rodine je výlučne alebo prevažne v rukách matky

- egalitárna rodina - moc je rovnomerne rozložená medzi muža a ženu

Rodina ďalej môže byť:

- úplná (muž, žena, dieťa) <=> neúplná (jeden rodič a dieťa)

- harmonická (plní si úlohy) <=> disharmonická (neplnenie funkcií)

- orientačná (z ktorej pochádzame) <=> reprodukčná (ktorú máme založenú)

- jednogeneračná <=> dvojgeneračná

Socializácia

Každý jednotlivec po narodení prechádza procesom, ktorý nazývame socializácia. Je to proces sociálneho učenia, keď sa človek prispôsobuje spoločnosti, v ktorej žije. Socializácia znamená začleňovanie jednotlivca do spoločnosti, sociálnych skupín a štruktúr, prijímanie pravidiel, noriem a zručností. Človek sa začleňuje do spoločnosti a osvojuje si jej kultúru.

Socializácia človeka prebieha v dvoch fázach:

- primárna fáza - prebieha v období detstva a dospievania. Môžeme ju nazvať aj anticipačná fáza, pretože ide

o akési nacvičovanie a učenie sa budúcim rolám (detské hry). Rozhoduje o utváraní

základov osobnosti jednotlivca. Je to príprava na budúci plnohodnotný život v dospelosti

- v tejto fáze je jedinec pasívny - prijíma podnety z okolia, prispôsobuje sa, osvojuje si vzory

správania, uznávané hodnoty a normy, rozvíja svoje jazykové a komunikatívne schopnosti

=> dominuje proces učenia a výchovy

- sekundárna fáza - prebieha v období dospelosti. Môžeme ju rozdeliť na obdobie produktívneho a obdobie

postproduktívneho veku

- v tejto fáze je jedinec aktívnejší, pôsobenie človeka a spoločnosti symetrickejšie, ľudia

reagujú individuálne

- má dva ciele - rozvíjať nadobudnuté zručnosti, vedomosti a skúsenosti

- prispôsobovať sa novým situáciám, ktoré život so sebou prináša

Na jedinca pôsobia a ovplyvňujú ho socializačné činitele:

rodina priatelia rodina priatelia

primárna fáza média sekundárna fáza

škola krúžky práca neziskové

organizácie

Stres

Vierke sa pred vystúpením triasli kolená.

- pociťuje trému, ktorá súvisí so stresom (ide o psychickú záťaž, teda vnútorné napätie)

- má strach zo zlyhania a neúspechu

- chce niečo dokázať, teda to má súvislosť aj s vôľou (uvedomelé chcenie dosiahnuť určitý cieľ)

- aby úspešne zvládla vystúpenie, musí prekonať vnútorné prekážky, teda pocit strachu z neúspechu

a sklamania rodinných príslušníkov

Otec po ostrej výmene názorov udrel svojho syna.

- situácia súvisí s emóciami, ktoré môžu ovplyvniť naše konanie, dynamiku našej psychiky, temperament

a biologické procesy v organizme

- ide o nezvládnutie stresovej situácie, kedy city vedú k zmene nálad, k afektom, k hnevu či agresií (city sú

subjektívne, ale môžu viesť k ohrozeniu spoločnosti ako celku)

Žiak pred písomkou neprišiel do školy.

- situácia súvisí so stresom

- ide o nahromadenie konfliktov (v tomto prípade o dve záporné konflikty, keď sa žiak má rozhodnúť medzi

tým, či pôjde do školy a dostane zlú známku, alebo zostane doma)

Po odpovedi, ktorú učiteľ ohodnotil horšou známkou, žiak hodil písanku na stôl.

- situácia súvisí so stresom

- odráža konanie v záťažových situáciách

- chlapec pociťoval krivdu, bol sklamaný z postoja učiteľa

- city ovládli jeho správanie

Psychologické poznatky môžeme využívať:

- pri učení - pamäť, myslenie, pozornosť

- pri zvládaní stresu

- pri úmyselnej činnosti - obrazotvornosť, predstavy, fantázia

- pri snahe pomôcť iným - empatia

Európska únia

EÚ je medzinárodné spoločenstvo, ktoré od roku 2013 tvorí 28 členských štátov. EÚ bola vytvorená v roku 1992 na základe zmluvy známej pod názvom Maastrichtská zmluva, ktorá nadväzovala na predchádzajúce aktivity.

Medzi základné princípy EÚ patrí prenášanie právomocí národných štátov na medzinárodne európske inštitúcie. Nedá sa hovoriť o federácií, lebo EÚ si nemôže privlastniť vyššiu právomoc, ako jej udelia jednotlivé štáty.

Hlavným cieľom EÚ je Európa s výrazným hospodárskym rastom a zlepšujúcou sa kvalitou životného prostredia. Mnohé jej ciele už boli zrealizované ako menová únia či zaradenie občianstva únie.

Medzi orgány EÚ patrí:

- Európska rada - najvyšší politický orgán EÚ, ktorý zasadá dvakrát do roka

- Európska komisia - politicky nezávislá, kolegiálna inštitúcia, ktorej poslaním je brániť záujmy Európskej únie

- Rada EÚ - najvyšší právny a rozhodovací orgán EÚ a hlavné stredisko politického rozhodovania EÚ

- Európsky parlament - zastupiteľský, kontrolný a poradný orgán

Aby sa krajina mohla stať plnoprávnym členom EÚ, je nutné splniť podmienky nazývané Kodanské kritériá:

- politické kritériá - kandidátska krajina musí mať stabilné inštitúcie zaisťujúce demokraciu, právny štát,

dodržiavanie ľudských práv a práv menšín

- ekonomické kritériá - krajina musí mať fungujúcu trhovú ekonomiku schopnú sa vysporiadať s

konkurenčnými tlakmi vo vnútri únie

- kritériá prijatia - krajina musí byť schopná prijať záväzky vyplývajúce z členstva, vrátane politických a

hospodárskych cieľov a menovej únie

Symboly EÚ

Európska vlajka má kruh dvanástich zlatých hviezd na modrom pozadí. Vlajka je symbolom európskej jednoty a identity. Kruh zlatých hviezd symbolizuje solidaritu a harmóniu medzi občanmi Európy, dvanásť hviezd však nezodpovedá počtu členských krajín a preto nezávisí ani od rozširovania EÚ. Číslo dvanásť symbolizuje dokonalosť, celistvosť a ideál jednoty a pripomína aj počet mesiacov. Modrá farba pripomína nebo a predstavuje slobodu.

Európska hymna je melódiou "Ódy na radosť". Skomponoval ju v roku 1823 Ludwig van Beethoven ako záverečnú časť Deviatej symfónie. Ide o zhudobnenie básne od Friedricha Schillera. Van Beethoven z nej použil prvú a tretiu strofu a časti z druhej a štvrtej. V tejto básni, napísanej v roku 1785, vyjadruje Schiller svoju idealistickú víziu bratstva celého ľudstva, ktorú zdieľal aj van Beethoven. Schiller opisuje ideál spoločnosti rovnoprávnych ľudí, ktorí sú spájaní radosťou a priateľstvom.

Európske heslo znie “Zjednotení v rozmanitosti”. V roku 2000 bolo vybraté súťažou medzi žiakmi z vtedajších pätnástich členských krajín.

Deň Európy, 9.máj, pripomína “Schumanovu deklaráciu”, ktorá je považovaná za začiatok budovania Európskej únie. O určení Dňa Európy na 9. máj bolo rozhodnuté na schôdzke v Mailande v roku 1985. Od 1986 sa Deň Európy každoročne oslavuje vo všetkých členských krajinách. Deň Európy je príležitosťou pre aktivity a oslavy, ktoré približujú Európsku úniu občanom a vzájomne zbližujú národy Únie.

V Zmluve o ústave pre Európu je ako symbol Európskej únie uvedená aj spoločná mena, euro. Navrhol ho ešte v roku 1974 vtedajší vedúci dizajnér Euróspkeho spoločenstva Arthur Eisenmenger. Dve vodorovné čiary v strede symbolizujú stabilitu meny a európskeho hospodárskeho priestoru. Zároveň pripomína grécky znak epsilon a tým antickú Európu ako jeden zo zdrojov súčasnej európskej civilizácie.

Výhody a nevýhody vstupu Slovenska do EÚ

Ekonomické výhody - odstránenie obchodných prekážok (na výrobky dovážané z EÚ sa nevzťahuje clo)

- zvýšenie konkurencie vo všetkých sektoroch ekonomiky (širší sortiment s lepšou kvalitou)

- euro fondy (čerpanie dotácií na rôzne projekty)

- príchod zahraničných investorov

- vytvorenie nových pracovných miest

- možnosť pracovať v zahraničí

Ekonomické nevýhody - naše výrobky je možné exportovať len ak splnia prísne technické normy EU

- slabšie podnikateľské subjekty môžu byť ohrozené konkurenciou lacnejších

výrobkov zo zahraničia

- preberanie západného životného štýlu

- potláčanie a zánik kultúry a zvykov

- emigrácia za prácou

Výhody zavedenia eura - použitie jednotnej meny pri ceste do zahraničia

- zjednodušenie obchodovania so zahraničím

- zabezpečenie stability meny

Nevýhody zavedenia eura - rast cien, zdražovanie

- závislosť SR od EÚ

- obavy z nárastu chudoby

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vypracované maturitné témy z náuky o spoločnosti pre gymnázia

Diskusia: Charakterizujte rodinu, jej funkcie a jej primárne postavenie v procese socializácie jednotlivca

Pridať nový komentár


Odporúčame

Ostatné » Náuka o spoločnosti

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.031 s.
Zavrieť reklamu