Definujte predmet a pojem politológie

Ostatné » Náuka o spoločnosti

Autor: ninuska (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 10.12.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 208 slov
Počet zobrazení: 987
Tlačení: 94
Uložení: 103

30. Maturitné zadanie

1.) Definujte predmet a pojem politológie. Vysvetlite podstatu horizontálneho a vertikálneho členenia štátnej moci.

2.) Opíšte postup a podmienky reklamácie tovaru. Podľa textov analyzujte, prečo je potrebná ochrana spotrebiteľa.

- Môže byť výkup zálohovaných fliaš viazaný na určitý čas alebo iné podmienky?

- Má právo predávajúci vydať zo zaplatenej sumy namiesto drobných napr. žuvačky?

- Spotrebiteľ si kúpi tenisky, ktoré sú určené do telocvične a používa ich ako vychádzkovú

obuv. Po mesiaci používania sú značne poškodené. Má právo na reklamáciu.

- Zákazník si kúpi počítač. V záručných podmienkach je napísané, že ho môže nainštalovať

len odborník. zákazník si ho nainštaluje sám a počítač sa pokazí. Má právo na

reklamáciu?

- Zákazník si kúpi tovar, ktorý je označený akciovou cenou. Pri pokladni mu pokladníčka

naúčtuje vyššiu cenu. Aké má zákazník v tomto prípade právo?

3.) Môže počasie ovplyvniť dopyt (ponuku)? Viete uviesť príklady zo života, kedy zmena dopytu (ponuky) vyvolala zmenu ceny? Porozmýšľajte, či a ako ovplyvní situácia na trhu práce vaše rozhodovanie o budúcom povolaní.

Politika

Politika je umenie spravovať verejné vecí, umenie riadiť štát a obhajovať záujmy jedného štátu voči druhému, vytvárať a udržovať vzťahy medzi týmito štátmi. Je to umenie kompromisu. Ide o spravovanie štátu keď určitá skupina ľudí rozhoduje a rieši problémy v štáte tak, aby dosiahla určitý cieľ. Prostriedkom politiky je politická moc. V demokratickej spoločnosti vstupujú do politiky politické subjekty, ktoré presviedčajú a vyjednávajú a tak vytvárajú politické rozhodnutia. Už v starovekom Grécku sa politika chápala ako správa verejných vecí. Veda o politike sa nazýva politológia.

Politický systém tvorí:

- štát

- formy štátu, formy vlády

- organizácia a fungovanie

- politické strany a združenia

- nátlakové skupiny

- politické organizácie a inštitúcie

- ideológia

- vzťah občanov k štátu

Politika môže byť:

- finančná - ovplyvňuje príjmy a výdavky štátneho rozpočtu

- môže určovať ceny a vplývať na zamestnanosť

- hospodárska - medzi jej ciele patrí: nízka nezamestnanosť, cenová stabilita, pravidelné rozdeľovanie

dôchodkov, ekonomický rast

- kriminálna - je súčasť politiky štátu, ktorá pomocou legislatívnych úprav a praktického uplatňovania

trestného práva vykonáva ochranu spoločnosti

- kultúrna - je súhrn zásad, cieľov a krokov týkajúcich sa plánovanej starostlivosti o kultúru a jej novej tvorby

- zahraničná - určuje smer, ktorým štát presadzuje svoje záujmy v zahraničí

- medzi priority zahraničnej politiky SR patrí:

- integrácia SR do EU, NATO

- účasť na riešení globálnych problémov (aktivity SR v rámci OSN)

- členstvo v Organizácií pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OECD)

Politológia

Politológia v preklade znamená umenie viesť štát. Je to teoretická veda, ktorej obsah bol vymedzený na medzinárodnom rokovaní vo Francúzsku v roku 1948. Predmetom jej skúmania je politický systém, politický život a politická kultúra. Dnes sa dá politológia študovať ako samostatná veda, ktorá skúma politiku v celej jej mnohotvárnosti. Jej cieľom je pomáhať politickej praxi pri riešení spoločenských konfliktov.

Politológiu tvorí 5 častí:

- politická teória - vymedzenie pojmov, ktoré politológia používa

- dejiny politických teórií - vysvetľuje názory na štát a politiku od najstarších čias až po súčasnosť

- sociologická politológia - rieši politické vzťahy v spoločnosti (aký je podiel účasti občanov na riadení štátov)

- politická prognostika - predpovedá politické udalosti a rozoberá dôsledky politických činov

- komparatívna politológia - porovnáva politické systémy a organizáciu štátnej moci jednotlivých krajín

Deľba štátnej moci

Horizontálna deľba moci - jej úlohou je presne definovať kompetencie, čo zaručuje efektívny výkon štátu a jeho

kontrolu

- rozdelenie centra moci štátu na 3 zložky - zákonodarná moc

- výkonná moc

- súdna moc

Vertikálna deľba moci - podstatou tohto delenia je rozdelenie kompetencií, určenie nadradenosti

a podriadenosti medzi štátnymi orgánmi a vymedzenie ich pôsobnosti

- základnými pojmami v tejto deľbe sú:

- centralizovaný štát - jeho podstatou je sústredenie právomocí na centrálne štátne

orgány

- federalizmus - prejavuje sa rozdelením štátu na členské jednotky, ktoré majú vlastnú

štátnu moc, spoločnú hlavu štátu, ústavu prenesením rozhodovacích

právomoci na úroveň obcí

- základom federalizácie je štátny konsenzus - dohoda všetkých štátov

o potrebe centra štátnej moci

- konfederácia - vzniká na základe medzištátnej zmluvy. Základné legislatívne,

exekutívne a súdne právomoci majú štáty, centrum má iba tie, na

ktorých sa štáty dohodnú

Práva spotrebiteľa

Každý spotrebiteľ má právo na výrobky a služby v dobrej kvalite, uplatnenie reklamácie, náhradu škody, informácie, ochranu svojho zdravia, bezpečnosti a ekonomických záujmov a na podávanie sťažností orgánom dozoru a kontroly pri porušení práv spotrebiteľa.

Každý spotrebiteľ má právo na ochranu pred neprijateľnými podmienkami v spotrebiteľských zmluvách, ktorými sú zmluvy uzavreté podľa Občianskeho alebo Obchodného zákonníka, ale aj všetky iné zmluvy.

Každý spotrebiteľ má právo organizovať sa spolu s inými spotrebiteľmi v organizáciách na ochranu spotrebiteľov a prostredníctvom týchto organizácií chrániť a presadzovať oprávnené záujmy a práva spotrebiteľov.

Proti porušeniu práv a povinností predávajúceho a spotrebiteľa sa môže spotrebiteľ na súde od porušiteľa domáhať ochrany svojho práva, aby sa porušiteľ zdržal protiprávneho konania a aby odstránil protiprávny stav. Osoba, ktorá na súde úspešne uplatní porušenie práva alebo povinnosti predávajúceho a spotrebiteľa, má právo na primerané finančné zadosťučinenie od porušiteľa.

Povinnosti predávajúceho

Predávajúci je povinný:

- predávať výrobky v správnej hmotnosti, miere alebo v správnom množstve a umožniť spotrebiteľovi

prekontrolovať si správnosť týchto údajov

- predávať výrobky a poskytovať služby v bežnej kvalite. Ak kvalita nie je predpísaná, môže predávajúci

predávať výrobky v nižšej ako bežnej kvalite, len ak spotrebiteľa upozorní na všetky rozdiely

- predávať výrobky a poskytovať služby za dohodnuté ceny

- správne účtovať ceny pri predaji výrobkov alebo pri poskytovaní služieb. Pri nesúlade cien, teda keď je

výrobok označený inou cenou, akú v skutočnosti má, máme právo na vrátenie peňazí

- vydať spotrebiteľovi doklad o kúpe tovaru

- zabezpečovať hygienické podmienky pri predaji výrobkov a poskytovaní služieb

- dodržiavať pri predaji výrobkov a poskytovaní služieb podmienky skladovania výrobkov určené výrobcom

tak, aby nedošlo k ich znehodnoteniu

- predviesť spotrebiteľovi výrobok, ak to povaha výrobku umožňuje

- zabezpečiť predaj výrobkov a poskytovanie služieb spôsobom, ktorý umožňuje ich bezpečné použitie

- vydať spotrebiteľovi doklad o reklamácií. Reklamácia musí byť vybavené do 30 dní od jej podania.

Reklamovať sa môže aj zlacnení tovar

Predávajúci nesmie odmietnuť predať spotrebiteľovi výrobok, ktorý má vystavený alebo inak pripravený na predaj, alebo odmietnuť poskytnutie služby, ktorá je v jeho prevádzkových možnostiach. To neplatí, ak spotrebiteľ nespĺňa podmienky na kúpu podľa osobitných predpisov.

Predávajúci je povinný rezervované výrobky po celý čas rezervácie osobitne označiť s uvedením času, dokedy sú rezervované. Platí to aj o zaplatených výrobkoch, ktoré sa nachádzajú v prevádzkarni do času ich prevzatia spotrebiteľom alebo dodania spotrebiteľovi.

Predávajúci nesmie konať v rozpore s dobrými mravmi. Tým sa rozumie najmä konanie, ktoré je v rozpore s tradíciami a ktoré vykazuje zjavné znaky diskriminácie alebo vybočenia z pravidiel morálky, alebo môže privodiť ujmu spotrebiteľovi pri nedodržaní dobromyseľnosti a čestnosti.

Ako postupovať pri reklamácii

  1. K reklamácii musíme doložiť pokladničný doklad.
  2. Výrobok môžeme reklamovať aj bez originálneho obalu.
  3. Reklamovať môžeme počas otváracích hodín predajne - v predajni sa musí vždy nachádzať osoba, ktorá prijíma reklamácie.
  4. Musíme presne opísať chybu, ktorá v zakúpenom výrobku vznikla
  5. Predajca určí spôsob vybavenia reklamácie ihneď, v zložitých prípadoch do 3 pracovných dní a v odôvodnených prípadoch (najmä ak ide o zložité technické zhodnotenie stavu výrobku) najneskôr do 30 dní.
  6. Vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Po uplynutí tejto lehoty má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť, alebo má právo na výmenu za nový výrobok.
  7. Za vybavenie reklamácie sa považuje odovzdanie výrobku po oprave, jeho výmena, zamietnutie reklamácie alebo vrátenie peňazí.
  8. Ak nám predajca reklamáciu neuznal, môžeme si nechať zhotoviť znalecký posudok - predajca nám musí v doklade o reklamácii uviesť, komu môžete zaslať výrobok na posúdenie.

Dopyt a ponuka

Dopyt je množstvo tovarov a služieb, ktoré sú spotrebitelia ochotní a schopní kúpiť. Ak ceny rastú, dopyt klesá.

Dopyt závisí od: ceny, kvality, značky, materiálu, reklamy, akým spôsobom sú predmety vyrobené,...

Ponuka je súhrn tovarov a služieb, s ktorými výrobcovia prichádzajú na trh, aby ich za určitú cenu predali. Ak sa dopyt rovná ponuke, situácie je ustálená a cena je stála. Ponuka závisí od: ceny, ekonomickej situácie, štátnych zásahov, postavenia firmy na trhu, nákladov, počasia,...

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#časti politologie

Vypracované maturitné témy z náuky o spoločnosti pre gymnázia



Odporúčame

Ostatné » Náuka o spoločnosti

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.057 s.
Zavrieť reklamu