Humanizmus a renesancia a ich vzájomná súvislosť s pojmami veda o maxime a veda o minime
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 788
Uložení: 81
Humanizmus a renesancia a ich vzájomná súvislosť s pojmami veda o maxime a veda o minime
Renesancia
-pojem z fran. renesancia- znovuzrodenie,obrodenie
-prechod medzi stredovekom a novovekom
-14.stor.-vznik renesančných myšlienok vo Florencii, odtiaľ sa šírili na sever
-vyvrcholili v 17.stor.
-návrat k antike (znovuobjavenie antického myslela,kultúry)
kritika scholastiky, zmena pohľadu na svet vďaka objavom, vynálezom (napr. kníhtlač, pušný prach, ďalekohľad)
-pozornosť sústredená na človeka, na pozemský život
-nastala voľnosť v myslení, v umení, v obliekaní
-zaznamenal sa rozkvet umenia
-oslava prírody -objavila sa túžba zmocniť sa prírody umením, vedením technickými vynálezmi
-v popredí zmyslové vnímanie
-prepojená filozofia – prírodné vedy ,každý filozof bol zároveň prírodovedec
-novoveká prírodoveda sa delí na:
1.)veda o maxime(astronómia)
2.)veda o minime(anatómia)
1.)Renesančná veda o maxime
-odvracia sa od geocentrického modelu sveta
-postupne sa vytvára a zdôvodňuje heliocentrizmus(Slnko- stredom vesmíru)
Predstavitelia:
Johann Kepler– nemecký astronóm, tvrdil, že planéty sa pohybujú po eliptických dráhach a Slnko sa nachádza v ohnisku vesmíru, Slnko sa nachádza v ohnisku vesmíru ,vesmír sa riadi jednotnou zákonitosťou
Galileo Galilei- Talian, zakladateľ modernej mechaniky, objavil ďalekohľad, vysvetlil teóriu voľného pádu, známa jeho veta :„A predsa sa točí.”
Isaac Newton- anglický fyzik, dielo –Matematické princípy prírodnej filozofie sa stalo základom mechanistickej interpretácie prírody a celej skutočnosti, zákon gravitácie, doplnil heliocentrickú predstavu o Slnečnej sústave, zastával tézu o existencii objektívnej reality a poznateľnosti sveta
Giordano Bruno- Talian, vyvrcholenie renesančnej prírodnej filozofie, sformuloval myšlienku o nekonečnosti vesmíru a o existencii nekonečného množstva svetov, prejavuje sa u neho myšlienka panteizmu(Boh je prítomný vo všetkom ako tvoriaca príčina), 1600 ho obvinili z kacírstva a bol upálený na Námestí kvetov vRíme, jeho smrť symbolizuje víťazstvo slobody myslenia
Mikuláš Koperník- poľský astronóm
- Zem sa otáča okolo Slnka za 24h, hovoril o obiehaní planét okolo Slnka
2.)Renesančná veda o minime
-ako minimum chápali učenci ľudské telo .uskutočnil prvé verejné pitvy, rozvíja sa fyziológia- náuka o fungovaní orgánov
W.Harvey –popísal malý krvný obeh
A.Vesalius -zostavil prvý atlas ľudského tela
Paracelsus -nemecký lekár, prírodný filozof, venoval sa alchýmie, položil základy farmácie
V období renesancie sa objavuje významný mysliteľ:
Martin Luther- predstaviteľ reformovanej cirkvi .
-zavrhuje cirkev ako jediného sprostredkovateľa medzi Bohom a človekom
Ďalši reformátori : Ján Kalvín a Ulrich Zwingli
Morálka a etika
-dve línie :učenecká a laická
Učenecká línia- reprezentovaná Erazmom Rotterdamským, dielo- Chvála bláznivosti
-bol kresťanským humanistom, zastával názor, že najlepšie by bolo vrátiť sa k
prameňom hebrejskej a gréckej Biblie, veril v slobodu ľudskej vôle
a zodpovednosť človeka pred Bohom, svojimi názormi položil základy
reformačného hnutia
Laická línia – hľadanie istoty v sebe samom
-predstaviteľ- Michel de Montagne - dielo Eseje, základný životný princíp
Montaigna -byť vždy sám sebou, pozornosť sústredená na človeka a vyzýva k
tolerancii
Objavujú sa prvé sociálne utópie, obsahujúce vízie prvého ideálneho štátu
Predstavitelia:
Thomas More -dielo Utópia
Tommaso Campanella - O slnečnom štáte
Niccolo Machiavelli -taliansky renesančný filozof, dielo Vladár- panovník sa má sústrediť na udržanie poriadku a moci. Hl. myšlienka- účel svätí prostriedky
Humanizmus
-za jeho pôvodcov možno označiť :Petrarcu a Boccacia
- humanus = ľudský
- nový svetonázor
- východisko, filozofia renesancie
- upriamil pozornosť vedy, umenia a celej kult. na člověka –studia humana
- cieľom hnutia bolo obrodenie človeka v duchu antických ideálov a znovuzrodenie
- odmietali feudálne a cirk. myslenie
- zdôrazňovali nové hodnoty: právo človeka na radostné prežívanie života, úctu rozumu (pravda poznaná rozumom), zmyslové poznanie a význam jednotlivca
- hl. dôraz kládli na vzdelanie a výchovu (hl. zdroj poznania) -> zaklady prvých svetských škôl
- odmietli všetky církevné dogmy
- do vedeckého bádania zaviedli metodickú skepsu
- neexistuje vopred daná pravda, existuje pravda daná rozumom a táto je poznateľná
Porovnajte úryvky z jednotlivých ústav a posúďte charakter štátnych zriadení v ústavnom vývoji u nás od r. 1920
pracujte s textami a analyzujte ich:
„ Slovenský národ pod ochranou Boha všemohúceho od vekov sa udržal na životnom priestore mu určenom, kde s pomocou je ho, od ktorého pochádza všetka moc a právo, zriadil si svoj slobodný slovenský štát.“
„Slovenský národ zúčastní sa štátnej moci prostredníctvom Hlinkovej slovenskej ľudovej strany (strany slovenskej národnej jednoty).“
(Ústava Slovenskej republiky z r. 1939)
„ Československá socialistická republika je socialistický štát založený na pevnom zväzku robotníkov, roľníkov a inteligencie, na čele ktorého je robotnícka trieda.
Vedúcou silou v spoločnosti i v štáte je predvoj robotníckej triedy, Komunistická strana Československa, dobrovoľný bojový zväzok najaktívnejších a najuvedomelejších občanov z radov robotníkov, roľníkov a inteligencie.“
(Ústava ČSSR z r. 1960)
„ Slovenská republika je zvrchovaný, demokratický a právny štát. Neviaže sa na nijakú ideológiu ani náboženstvo.
Štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov alebo priamo.“
(Ústava Slovenskej republiky z r. 1993)
Ústava
-základný zákon štátu
-najvyšší normatívny akt právnej sily
-má najvyššiu právnu silu
-zakotvuje princípy štátu
-organizáciu verejnej moci a územnej správy
-základné práva a slobody
1.9.1992-prijatá
3.9.1992-podpísaná
1.10.1992 -nadobudla účinnosť okrem niektorých celkov
1.1.1993-.úplna účinnosť
Žiadna právna moc nemôže byť v rozpore s ústavou
Vznik ústavy:
-prvopočiatky:Antické Grécko
-hlavní myslitelia: Platón a Aristoteles
-prvá nepísaná ústava vznikla vo Veľkej Británie v 13.storočí
-vyvinula sa na základe zvyku
1.písaná ústava vznikla v USA v r.1787 súvisí s dosiahnutím nezávislosti
1.písaná ústava v Európe podľa hesla Veľkej francúzskej revolúcie-sloboda, rovnosť, bratstvo
Ústavy sú prijímané zákonodárným orgánom alebo priamym hlasovaním občanov v referende
Rozdelenia podľa kritéria ústavných zmien:
Flexibilná-jednoduchými zákonmi možno uskutočniť zmenu
Rigidná-tuhá,väčšina ústav, zmena môže nastať prijatím ústavného zákona
-podstata ústavy je trojrozdelenie štátnej moci(zákonodárná. výkonodarná a súdna )
Vývoj ústav
1918-1920 bolo ústavné provizórium
1920-bola prijatá ústavná listina ČSR bola zostavená podľa vzoru americkej a francúzskej ústavy,zakotvovala trojrozdelenie moci
-najvyšší zákonodárný orgán-dvojkomorové Národné zhromaždenie(poslanecká
snemovňa a senát),obsahovala základné práva a slobody občanov
1939-prvá ústava SR,podľa vzoru talianskej a portugalskej
-zdôrazňovanie smerovania ku křesťanstvu , zakotvené aj riešenie židovskej otázky-podpisoval prezident J.Tiso
1945-1948- na našom území platila ústava z roku 1920
1948-Ústava ľudovo-demokratického štátu
1960-Socialistická ústava-vedúca úloha komunistickej strany
1991-bola prijatá listina základných práv a slobod
-neskôr súčasťou ústavy, obsahovala aj skromné práva a zrušenie trestu smrti
1992-prijatá ústava SR
1.1.1993 -nadobudla platnosť
Štruktúra ústavy : preambula-slávnostné vyhlásenie
-filozofia ústavy, vychádza z kultúrneho dedičstva
-vyzdvihuje odkaz Veľkej Moravy
IX.hláv a 156 článok
1.hlava-všeobecná charakteristika
2.hlava-práva a slobody občanov
3.hlava-základy hospodárstva SR
4.hlava-územná samospráva
5.hlava-Národna rada SR
6.hlava-výkonná moc
7.hlava-Súdy SR
8.hlava-Prokuratúra a ombudsman SR
9.hlava-záverečné ustanovenia
Analýza textu:
1939-Ústava SR –vzor ústavy Talianska a Portugalska
-v texte je zobrazené smerovanie ku křesťanskému náboženstvu
-zavedenie stavovského systému(živnostníci,poľnohospodári)
-súčasťou ústavné zákony-židovská problematika,podpisoval J.Tiso Hlinkova SĽS- predstaviteľka režimu prvej SR,opierala sa o katolícku vieru, Slovensko sa počas Hlinkovej strany stalo základňou pre nacistické Nemecko a jeho spojencov, spolupracovala pri prenasledovaní a likvidácií povstalcov a partizánov.Jozef Tiso verejne vyznamenal nacitistických vojakov podieľajúcich sa na likvidácii povstania.V roku 1944 zrušená SNR, po vojne v roku 1945 zakázaná a väčšina vedúcich predstaviteľov odsúdená na trest smrti. Vedúci predstavitelia: Andrej Hlinka a Jozef Tiso
1960-socialistická ústava-socialistický štát, v texte je zobrazená vedúca úloha komunistickej strany ,ideológia marxizmu-leninizmu,v roku 1968 doplnená o ústavný zákon o československej federácii,1989 po nežnej revolúcii vyňaté z ústavy články o vedúcej úlohe KS, politicko-spoločensko-kultúrne uvoľnenie
1993-Ústava SR- môže byť charakterizovaná ako písaná, rigidná, právna, unitaristická, republikánska a demokratická. V texte je zobrazený demokratický charakter(občania sa podieľajú priamo na riadení štátu, každý má právo na slobodné vierovyznanie, v ústave je zakotvené trojrozdelenie štátnej moci, skutočný právny stav zodpovedá ústave).
- úloha (psychológia)
Analyzujte obrázok a určite podľa uvedených obrázkov
- typy temperamentov
- vysvetlite ich jednotlivé znaky
- uveďte a porovnajte typológie
Analýza obrázku:
prvý obrázok- flegmatik. druhý obrázok- cholerik, tretí obrázok- sangvinik, štvrtý obrázok-melancholik
Typológia- zaradenie ľudí s podobnými vlastnosťami do jedného typ, ide o zovšeobecnenie znakov
Hippokratovská-galenovská typológia –rozdelili ľudí na základe prevládajúcich štiav tele do 4.skupín,koré určujú temperament človeka. Hippokrates a Galenos boli významní lekári.
4.skupín:
1.sangvinik(sanguis-krv)
plusy: prirodzená autorita, vodcovský typ, veselý, pohyblivý, bezstarostný, priateľský, otvorený, optimistický
mínusy: sklon k rozptyľovaniu, ľahkomyseľnosť, malá sebakritickosť, ovplyvniteľnosť
2.cholerik(cholé-žlč)
plusy: hĺbka citových zážitkov, sila reakcií, vnímavosť, výrazná reč, podnikavosť, zhovorčivosť
mínusy:podráždenosť.impulzívnosť,netrpezlivosť,vzdorovitosť,tvrdohlavosť,urážlivosť
3.melancholik(melan cholé-čierna žlč)
plusy:citovosť,vážnosť,svedomitosť,impulzívnosť,dôkladnosť,disciplínovanosť,oddanosť
mínusy: pesimizmus, plachosť, nevýrazná reč, samotárstvo, nedôverčivosť
4.flegmatik(flegma-hlien)
plusy:vyrovnanosť,spokojnosť,chladnokrvnosť,samostatnosť,vytrvalosť,sebaovládanie
mínusy: ľahostajnosť, pohodlnosť, pomalosť, nerozhodnosť
Kretschmerova typológia- zaradil ľudí na základe vonkajšej stavby tela
Leptozóm- vyšší človek, dlhé tenké končatiny, úzke plecia
-charakter- idealista,teoretik, uzavretý
Pyknik-strednej postavy, zavalitý, okrúhla tvár
-optimista, priateľskosť, sebeckosť
Atletik-dobře vyvinutá kostra, glasnosť medzi leptozómom a pyknikom
Jungova typloógia- zaviedol pojem extrovert a introvert
Extrovert-otvorený k společnosti,ľahko nadväzuje kontakty
Introvert-uzavretý do seba,málo komunikatívny,nespolečenský
Podľa Junga vzájemné dopĺňanie týchto dvoch typov sa rovná základ spolužitia medzi dvoma ľuďmi
Pavlová typológia-rozdelil ľudí podľa vyššej nervovej sústavy
-silný nevyrovnaný typ (cholerik)
-silne vyrovnaný pohyblivý typ (sangvinik)
-silne vyrovnaný nepohyblivý typ (flegmatik)
Eysenckova typológia- nadväzuje na Pavlovu typológiu
Rozdelil ľudí na:
1.nervovo labilný a introvert(melancholik), nervovo labilný a extrovert(cholerik),
nervovo stabilný a extrovert(sangvinik), nervovo stabilný a introvert(flegmatik)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Filozofia humanizmu a renesancie | Referát | 1 924 slov |