Trh, konkurencia, monopoly

Ostatné » Náuka o spoločnosti

Autor: primak
Typ práce: Referát
Dátum: 11.07.2011
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 648 slov
Počet zobrazení: 8 452
Tlačení: 621
Uložení: 629
Trh, konkurencia, monopoly
Trh je miesto, kde sa stretávajú predávajúci a kupujúci za účelom výmeny tovarov a služieb; je to oblasť ekonomiky, v ktorej dochádza k výmennej činnosti medzi jednotlivými subjektmi trhu, trh sa koná v určitom čase a na určitom mieste. Trh má dve strany:
1.) predávajúci (výrobcovia) = PONUKA
2.) kupujúci (spotrebitelia) = DOPYT
 
Subjekty trhu:
1.) predávajúci (firmy, hospodárske subjekty, rôzne podniky, výrobcovia) – formujú ponuku (dopytom sa stávajú pri kúpe výrobných faktorov) a majú za cieľ čo najdrahšie predať
2.) kupujúci (domácnosti) – formujú dopyt (na trhu výrobných faktorov sú na strane ponuky - ponúkajú pracovnú silu, pôdu, kapitál) a majú za cieľ čo najlacnejšie nakúpiť
3.) štát – špecifický subjekt trhu, môže byť na strane ponuky aj dopytu; nie je to firma a do ekonomiky zasahuje nepriamo, vydávaním vyhlášok ako sa majú predávajúci a kupujúci správať (eliminovanie negatív trhu)
 
Typy trhov: 
1.) podľa počtu tovarov a služieb:
· čiastkový - jeden druh tovaru od viacerých výrobcov
· agregátny - súhrnný- veľa rôznych výrobkov aj od rôznych výrobcov
2.) podľa predmetu tovarov a služieb:
· trh spotrebných predmetov (krátkodobej a dlho dobej spotreby) a trh služieb
· trh výrobných faktorov:
®  pôda - komodity (komoditné burzy)-ropa, zemný plyn;inzeráty
®  práca - trh práce, úrady práce, inzeráty
®  kapitál - kapitálový trh je dlhodobý trh (viac ako 1 rok)
· finančné trhy (bezhotovostný pohyb peňazí):
®  peňažné trhy - pôžičky so splatnosťou do 1 roka
®  kapitálový trh - úvery dlhodobého charakteru na viac ako 1 rok
®  banky
®  leasingové spoločnosti
®  stavebné spoločnosti
®  burzy
®  poisťovne
3.) podľa miesta:
· regionálny – jarmok
· národný trh – výrobky určitého národa
· svetový trh – medzinárodný
 
Funkcie trhu:
1.) informačná - informuje nás o ponuke (rozsah, kvalita, rozmanitosť výrobkov), o cenách, o konkurencii, dopyte, o vzťahu ponuky a dopytu, o elasticite trhu
2.) motivačná - pre kupujúcich (ceny, rozmanitosť tovaru, kvalita tovaru, novinky, akcie, služby) aj predávajúcich (zisk, či je dopyt po výrobkoch, technické parametre, kvalita, dizajn výrobkov, zisťuje svoje postavenie, ale aj postavenie iných na trhu)
3.) redistrubučná - rozdelenie tovarov medzi jednotlivé regióny, ale aj rozdelenie dôchodkov, platov medzi obchodníkmi
 
Konkurencia je voľná súťaž, súperenie medzi jednotlivými hospodárskymi subjektmi. Môže byť:
1.) podľa subjektov trhu:
· konkurencia na strane ponuky (výrobcovia)
· konkurencia na strane dopytu - zákazníci kupujú tovary pričom neberú ohľad na iných zákazníkov (Vianoce, ...)
2.) podľa prejavu (týka sa konkurencie na strane ponuky):
· cenová konkurencia (akcie...)
· necenová (kvalita, dizajn, služby)
3.) podľa podmienok trhu:
· dokonalá - teoretická abstrakcia, bola by vtedy, keby všetky subjekty trhu mali rovnaké podmienky
· nedokonalá - monopolistická, oligopolistická, absolútny monopol
 
Monopol je jeden alebo viac výrobcov (podnikov), ktoré majú ekonomicky výsadné postavenie na trhu (ovládajú väčšinu výroby, môžu diktovať monopolnú cenu a dosahovať monopolný zisk).
Monopoly delíme na:
1.) prirodzený monopolak podnik získa výsadné postavenie v konkurenčnom boji s inými firmami (podniky vyrábajú ten istý druh tovaru, ktorý je diferencovaný - líši sa značkou, dizajnom, cenou, ...)
2.) absolútny monopol - sám jediný výrobca niečoho, nemá konkurenciu, po jeho tovare je veľký dopyt, jeho tovar nemá substituenty. Absolútny monopol je zriadený a chránený zákonom štátu; na Slovensku je Slovenský protimonopolný úrad - usmerňuje monopolné postavenie na trhu, chráni menšie firmy pred oligopolmi
3.) oligopol - 2 alebo 3 najväčšie firmy, ktoré svojim postavením na trhu znemožňujú postavenie menších firiem na trhu, jednotlivé firmy v oligopole od seba navzájom závisia, môže byť:
· homogénny (vyrábajú 1 rovnaký druh tovaru),
· heterogénny (rôznorodý tovar – autá, práčky, televízory, ...)
4.) kartel - združenie podnikov v ktorom majú podniky výrobnú aj obchodnú samostatnosť; vytvárajú ich preto, aby sa dohodli na výrobných podmienkach (cena, odbyt tovarov, zdroje surovín), chcú znížiť straty z konkurencie
5.) syndikáty - podniky majú výrobnú samostatnosť, ale obchodnú strácajú; odpredaj výrobkov im zabezpečuje syndikátna kancelária alebo syndikátne ústredie.
6.) trusty - strácajú výrobnú aj obchodnú samostatnosť, vznikajú tzv. akciové spoločnosti
7.) koncerny - spojenie podnikov príbuzného charakteru alebo na seba nadväzujúcich odvetví kvôli urýchleniu dosahovania zisku

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Ostatné » Náuka o spoločnosti

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.024 s.
Zavrieť reklamu