Trh a konkurencia
Autor: anika
Typ práce: Učebné poznámky
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 16.05.2013
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 251 slov
Počet zobrazení: 5 616
Počet zobrazení: 5 616
Tlačení: 518
Uložení: 653
Uložení: 653
Trh a konkurencia
1.Podľa subjektov na trhu:
A. Konkurencia na strane ponuky- je medzi výrobcami, firmami, ich cieľom je čo najväčší zisk
B. Konkurencia na strane dopytu- je medzi spotrebiteľmi, chcú nakúpiť čo najlacnejšie, je ak je na trhu nedostatok tovaru- veľkonočné nákupy, vianočné/vajíčka, ryby/- výrobcovia to využívajú na zvyšovanie cien
2. Podľa trhových podmienok:
A. Dokonalá- ak majú všetci na trhu rovnaké podmienky, čo nie je v praxi možné, snáď len za čias Adama Smitha- 18. storočie- jeho neviditeľná ruka trhu
B. Nedokonalá- reálny stav fungovania trhovej súťaže, má tri podoby:
1. Monopolistická konkurencia= na trhu sa vyskytujú viacerí výrobcovia určitého tovaru, ten istý tovar odlišujú napr. obalom, farbou, cenovou i necenovou konkurenciou sa snažia získať čo najviac zákazníkov
2. Oligopol = je malý počet, ale veľkých firiem, ktoré disponujú takou ekonomickou silou, že čiastočne obmedzujú vstup ďalších firiem na trh, určujú vyššie ceny, ako je cena ekonomickej rovnováhy
3.Monopol= 1 výrobca= úplný a absolútny,
1 výrobca určitého tovaru, nemá žiadnu konkurenciu, určuje monopolné, vysoké ceny, má vysoký zisk, nie je motivovaný znižovať ceny ani výrobné náklady, ani efektívne využívať výrobné faktory.
Monopol môže byť :
A. Prirodzený= vzniká prirodzeným súťažením, najúspešnejší vytlačí konkurentov
B. Administratívny= je zriadený a chránený štátom
Monopol je nezdravý jav, štát prijíma protimonopolné opatrenia- kontrolujú hospodársku súťaž- Slovenský protimonopolný úrad
3. Podľa formy prejavu
A. Cenová konkurencia- znižovaním cien, tým sa snažia firmy získať čo najviac spotrebiteľov
B. Necenová konkurencia- firmy, výrobcovia sa snažia získať zákazníkov rastom kvality, dizajnom, poskytovaním záruk, obalom, reklamou, predajom na úver, nejakým darčekom
1.Podľa subjektov na trhu:
A. Konkurencia na strane ponuky- je medzi výrobcami, firmami, ich cieľom je čo najväčší zisk
B. Konkurencia na strane dopytu- je medzi spotrebiteľmi, chcú nakúpiť čo najlacnejšie, je ak je na trhu nedostatok tovaru- veľkonočné nákupy, vianočné/vajíčka, ryby/- výrobcovia to využívajú na zvyšovanie cien
2. Podľa trhových podmienok:
A. Dokonalá- ak majú všetci na trhu rovnaké podmienky, čo nie je v praxi možné, snáď len za čias Adama Smitha- 18. storočie- jeho neviditeľná ruka trhu
B. Nedokonalá- reálny stav fungovania trhovej súťaže, má tri podoby:
1. Monopolistická konkurencia= na trhu sa vyskytujú viacerí výrobcovia určitého tovaru, ten istý tovar odlišujú napr. obalom, farbou, cenovou i necenovou konkurenciou sa snažia získať čo najviac zákazníkov
2. Oligopol = je malý počet, ale veľkých firiem, ktoré disponujú takou ekonomickou silou, že čiastočne obmedzujú vstup ďalších firiem na trh, určujú vyššie ceny, ako je cena ekonomickej rovnováhy
1 výrobca určitého tovaru, nemá žiadnu konkurenciu, určuje monopolné, vysoké ceny, má vysoký zisk, nie je motivovaný znižovať ceny ani výrobné náklady, ani efektívne využívať výrobné faktory.
Monopol môže byť :
A. Prirodzený= vzniká prirodzeným súťažením, najúspešnejší vytlačí konkurentov
B. Administratívny= je zriadený a chránený štátom
Monopol je nezdravý jav, štát prijíma protimonopolné opatrenia- kontrolujú hospodársku súťaž- Slovenský protimonopolný úrad
3. Podľa formy prejavu
A. Cenová konkurencia- znižovaním cien, tým sa snažia firmy získať čo najviac spotrebiteľov
B. Necenová konkurencia- firmy, výrobcovia sa snažia získať zákazníkov rastom kvality, dizajnom, poskytovaním záruk, obalom, reklamou, predajom na úver, nejakým darčekom
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Trh, konkurencia, monopoly | Referát | 648 slov | |
Trh a jeho formy | Učebné poznámky | 298 slov | |
Trhová ekonomika | Referát | 838 slov | |
Trh, trhový mechanizmus, výrobok | Ostatné | 2 037 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#konkurencia #konkurencia na trhu #Trh a konkurencia #trh práce #monopol #konkurencia podla subjektov #trh formy #Slovenský protimonopolny úrad #cenová a necenová konkurencia #trh #konkurenica #konkurencia a jej formyDiskusia: Trh a konkurencia
Pridať nový komentárVygenerované za 0.015 s.