Trh a jeho formy
Autor: anika
Typ práce: Učebné poznámky
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 16.05.2013
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 298 slov
Počet zobrazení: 8 083
Počet zobrazení: 8 083
Tlačení: 763
Uložení: 785
Uložení: 785
TRH a jeho formy
Trh = je miesto, kde sa stretávajú kupujúci a predávajúci, aby sa dohodli na kúpe a predaji tovaru alebo služby za určitú cenu.
1. Podľa počtu predávaných tovarov a služieb:
A, Čiastkový trh – predáva/kupuje 1 druh tovaru (trh automobilov)
B, Agregátny(sumárny ) – trh všetkých tovarov a služieb
2. Podľa predmetu kúpy a predaja : hovoríme o trhu
A, Výrobných faktorov – predávajú sa/ kupujú VF = práca, pôda, kapitál
B, Tovarov a služieb – určené na osobnú spotrebu
C, Finančný – na základe ponuky a dopytu sa na ňom sústreďujú
a prerozdeľujú peňažné prostriedky(napr. medzi podnikateľ - banka)
3. Podľa územného hľadiska :
A, Miestny – regionálny trh na území určitej oblasti, pre ktorú sú
charakteristické určité tradičné produkty
B, Národný – trh v rámci celého štátu danej krajiny
C, Svetový – prekračuje hranice štátov, vznikol na základe deľby práce
a medzinárodnej špecializácie a kooperácie(spolupráce)
SUBJEKTY TRHU
1. Firmy = podniky, výrobcovia, vyrábajú tovary a služby s cieľom predať ich
- sú predávajúci aj kupujúci subjekt, obchodujú s výrobnými faktormi = práca, pôda, kapitál, - tvoria dopyt na trhu práce
- cieľom účasti firiem na trhu je zisk (dosiahnutie zisku)
2. Domácnosti = spotrebitelia, - tvoria ponuku na trhu práce
= sú kupujúcim subjektom na trhu tovarov/služieb i predávajúcim subjektom na trhu vyrobných faktorov
Cieľom ich účasti na trhu je uspokojiť svoje osobné potreby
3. Štát = vstupuje na trh najmä ak je potrebné odstrániť negatíva trhu alebo podporiť pozitívne vplyvy, -tvorí dopyt na trhu práce
Je aj kupujúci, aj predávajúci subjekt
* Firmy platia domácnostiam za prácu – mzdu
za pôdu – rentu
za kapitál – dividendu (podiel zo zisku)
Úloha trhu
1. zabezpečuje a odovzdáva informácie všetkým subjektom o cene, o dopyte – ponuke
2. Motivuje správanie, rozhodovanie subjektov trhu
3. Prispieva k rozdeľovaniu dôchodkov(príjmov) medzi vlastníkov jednotlivých výrobných faktorov
Trh = je miesto, kde sa stretávajú kupujúci a predávajúci, aby sa dohodli na kúpe a predaji tovaru alebo služby za určitú cenu.
1. Podľa počtu predávaných tovarov a služieb:
A, Čiastkový trh – predáva/kupuje 1 druh tovaru (trh automobilov)
B, Agregátny(sumárny ) – trh všetkých tovarov a služieb
2. Podľa predmetu kúpy a predaja : hovoríme o trhu
A, Výrobných faktorov – predávajú sa/ kupujú VF = práca, pôda, kapitál
B, Tovarov a služieb – určené na osobnú spotrebu
C, Finančný – na základe ponuky a dopytu sa na ňom sústreďujú
a prerozdeľujú peňažné prostriedky(napr. medzi podnikateľ - banka)
3. Podľa územného hľadiska :
A, Miestny – regionálny trh na území určitej oblasti, pre ktorú sú
charakteristické určité tradičné produkty
B, Národný – trh v rámci celého štátu danej krajiny
C, Svetový – prekračuje hranice štátov, vznikol na základe deľby práce
a medzinárodnej špecializácie a kooperácie(spolupráce)
SUBJEKTY TRHU
1. Firmy = podniky, výrobcovia, vyrábajú tovary a služby s cieľom predať ich
- sú predávajúci aj kupujúci subjekt, obchodujú s výrobnými faktormi = práca, pôda, kapitál, - tvoria dopyt na trhu práce
- cieľom účasti firiem na trhu je zisk (dosiahnutie zisku)
2. Domácnosti = spotrebitelia, - tvoria ponuku na trhu práce
= sú kupujúcim subjektom na trhu tovarov/služieb i predávajúcim subjektom na trhu vyrobných faktorov
3. Štát = vstupuje na trh najmä ak je potrebné odstrániť negatíva trhu alebo podporiť pozitívne vplyvy, -tvorí dopyt na trhu práce
Je aj kupujúci, aj predávajúci subjekt
* Firmy platia domácnostiam za prácu – mzdu
za pôdu – rentu
za kapitál – dividendu (podiel zo zisku)
Úloha trhu
1. zabezpečuje a odovzdáva informácie všetkým subjektom o cene, o dopyte – ponuke
2. Motivuje správanie, rozhodovanie subjektov trhu
3. Prispieva k rozdeľovaniu dôchodkov(príjmov) medzi vlastníkov jednotlivých výrobných faktorov
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Trh a konkurencia | Učebné poznámky | 251 slov | |
Trhová ekonomika | Referát | 838 slov | |
Trh, konkurencia, monopoly | Referát | 648 slov | |
Trh, trhový mechanizmus, výrobok | Ostatné | 2 037 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#zakladne formy predaja #formy predaja #trh #trh a jeho formy #od čoho závisí ponuka a dopyt? #Formy a úlohy trhu #trh pôdy #druhy trhov #subjekty trhu #formy kupy a predaja #psychologia trhu #kupujuci #Druhy ponuky #formy monopolov #trh práce #trh a jeho subjekty #regionálny trh #trh a formy trhu #trh formy #tradične formy predajaDiskusia: Trh a jeho formy
Pridať nový komentárVygenerované za 0.024 s.