Príhovor riaditeľa školy k 70. výročiu založenia školy

Pomôcky » Príhovory

Autor: verca123
Typ práce: Ostatné
Dátum: 03.11.2023
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 603 slov
Počet zobrazení: 506
Tlačení: 40
Uložení: 39

Príhovor riaditeľa školy k 70. výročiu založenia školy 

„Najdôležitejšou úlohou učiteľa je byť príkladom. Ak inak nemožno, tak odstrašujúcim.“ George Polya

Púchovské gymnázium oslavuje 70. výročie svojho založenia. Z hľadiska Púchova, malého mestečka na Považí, to bol neuveriteľný počin. V tom čase, len tri roky po svetovej vojne, bolo najbližšie gymnázium v Trenčíne a v Žiline a v Púchove bola jediná učňovská škola. A tak, ako vždy v histórii, i táto škola vznikla z presvedčenia potreby šírenia vzdelania a humanizmu. Do Púchova prichádzajú noví učitelia, z ktorých mnohí zasvätili škole celý svoj profesionálny život.

Škola je inštitúcia zriadená preto, aby socializovala deti a mládež, aby ich vychovávala, vzdelávala, aby ich previedla ťažkým obdobím rastu, puberty, sexuálneho dospievania, dozrievania, obdobím vzdoru, vyhraňovania vlastných názorov, prvých lások, obdobím kontaktu s alkoholom, cigaretou i drogou... Škola je tu na to, aby vštepila do detí, študentov človečinu, lásku k poznaniu, poznávaniu, objavovaniu, rozvíjala tvorivosť, vštepila princípy demokracie, úcty k jednotlivcom i skupinám ľudí, úctu k prírode, aj k našej matičke Zemi.

Maďarský matematik George Polya raz povedal: „Najdôležitejšou úlohou učiteľa je byť príkladom. Ak inak nemožno, tak odstrašujúcim.“ Mojou túžbou je, aby sme ako jednotlivci, učitelia púchovského gymnázia napĺňali len prvú časť tejto vety.

Na lepšie ilustrovanie zložitosti výchovy a vzdelávania použijem výrok Josepha Joubera, francúzskeho filozofa a esejistu 18.storočia, ktorý napísal:

„Osy a včely sajú ten istý nektár, ale rovnaký med neznášajú“.

Áno, mohol by som na základe tejto úvahy podľahnúť pesimizmu, upadnúť do depresie, ale rovnako to môže učiteľa, matku a otca, viesť k pracovitosti, húževnatosti a rodičovskému a pedagogickému optimizmu.

Inak povedané, nech sa snažíme akokoľvek, nikdy nevieme, ako bude naša výchova, vzdelávanie, vyučovanie prijaté, v akej miere bude naše úsilie zúročené, koľko medu nám vráti naši žiaci, ako odmenu za starostlivosť, za trpezlivosť, náročnosť, úsilie odovzdať im poznanie a formovať postoje.

Napriek tejto neurčitosti sa o výchovu a vzdelávanie našich žiakov všemožne usilujeme s nádejou, že nám každý z nich podľa vlastných schopností, daností, a chcenia, raz toho medu aspoň trochu prinesie.

Náš školský vzdelávací program sme nazvali „Dosiahni vyššie“. Deklarujeme tým, že našou úlohou je viesť žiakov životom, ukázať im cestu vzdelanosti, kultivovanosti, ľudskosti, vzťahu k človeku, k spoločnosti a k prírode.

Tomu, že na svojich učiteľov môžeme byť právom hrdí, svedčí fakt, že za minulý školský rok sme boli vyhodnotení ako tretie najúspešnejšie gymnázium v kraji vo vedomostných súťažiach hneď za veľkými školami v Trenčíne a Prievidzi a ako najlepšie gymnázium v kraji v športe. Rovnako sme dosiahli v minulom roku lepšie výsledky v maturitných testoch.

I keď stále platí „Svetská sláva, poľná tráva“. Lebo to najdôležitejšie nie je priemerný výsledok školy, ročníka, či triedy, ale výsledok jednotlivca. Cieľom je, aby sa v škole nestratil jednotlivec. Čo viac môžeme chcieť ako vďačnosť mamy za prácu všetkých učiteľov s jej synom autistom s Aspergerovým syndrómom, ktorý bo nadpriemerne intekigentný a v základnej škole ho šikanovali, Žiadna stredná škola ho nechcela prijať a on u nás úspešne maturoval a dnes študuje informatiku na vysokej škole.

V posledných mesiacoch sa objavujú v médiách úvahy o tom, ako rýchlo a aké profesie budú zanikať. Medzi týmito úvahami sa z času na čas objavuje i profesia učiteľa. Argumenty na nahradenie učiteľa wikipédiou by sa určite našli. Rýchlo, v prehľadnej forme dnes „vygooglite“ čokoľvek. I lekári sa dnes stretávajú s pacientmi, ktorí sú ochotní diskutovať o liečebných postupoch a ordinovaných liekoch, lebo oni .... „googlili“.

Ak by svetu, civilizácii, štátu, išlo o takýchto encyklopedických googlistov, nuž, treba školy zavrieť. Ak sa stane lievikom informácií, v čase počítačov, tabletov, smartfónov, googlu a wikipédie, stratí svoje opodstatnenie. Ale v škole predsa nejde len o informácie. Škola, to je vzdelávanie, to je proces. Proces rastu, zrenia, hľadania, nachádzania vlastných schopností, daností, hľadania človečenstva.

Púchovské gymnázium svoju úlohu školy vzdelanosti a ľudskosti čestne plní už 70 rokov. Našimi bránami prešlo doposiaľ 5480 absolventov. Dnes sú z nich lekári, inžinieri, učitelia, vedci, športovci, herci, politici i bezdomovci.

Dovoľte mi všetkým, ktorí spojili svoj život s našou školou úprimne poďakovať.

Želám púchovskému gymnáziu, jeho učiteľom, žiakom, rodičom i budúcim žiakom do ďalších rokov veľa elánu.

riaditeľ školy

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Diskusia: Príhovor riaditeľa školy k 70. výročiu založenia školy

Pridať nový komentár


Odporúčame

Pomôcky » Príhovory

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.018 s.
Zavrieť reklamu