Publicistický štýl znaky

Slovenský jazyk » Slohové práce

Autor: celestina (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 05.12.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 318 slov
Počet zobrazení: 500
Tlačení: 44
Uložení: 51

Publicistický štýl

žurnalistický, novinársky štýl objektívno-subjektívny štýl

komunikačná sféra: masové komunikačné prostriedky – tlač, rozhlas, televízia, internet

komunikanti: verejnosť <---- > autor (redaktor, moderátor)

funkcia: presvedčivo podať aktuálne informácie, poúčať, ale i ovplyvňovať

  • najstarším predchodcom dnešných spravodajských útvarov boli „plagáty“ vytesané do kameňa

- noviny vznikli v 17. storočí v Holandsku

  • dynamický a živý štýl
  • denne sa s ním stretávame v ústnej a písanej forme
  • hybridný štýl, využíva výrazové prostriedky viacerých štýlov (náučného, umeleckého a hovorového)
  • osobitné vizuálne výrazové prostriedky (v písanej masmediálnej komunikácii – grafické výrazové prostriedky, v hovorenej masmediálnej komunikácii – okrem zvukových i pohybové výrazové prostriedky)
  • dôležitá spoľahlivosť a objektívnosť prinášaných správ, zárukou objektívnosti by mala byť nezávislosť médií

(nepodporujú žiadnu politickú stranu, usilujú sa prinášať „neprifarbené“ informácie)

  • verejnoprávne inštitúcie ---> Slovenská televízia a Slovenský rozhlas (ich vysielanie upravuje zákon NR SR)
  • osobitné postavenie má bulvárna publicistika, ktorá prináša informácie s určitou dávkou senzácie (súkromie známych osôb)
  • tlačové agentúry ---> zabezpečujú spravodajstvo o aktuálnych udalostiach, v zahraničí AFP, Reuters, UPI, u nás TASR a SITA

Znaky publicistického štýlu

a/ písomnosť (tlačené a elektronické médiá)

b/ monologickosť (chýba spätná väzba, nemá bezprostrednú reakciu adresáta) c/ verejnosť (prispôsobiť náročnosť obsahu širokej verejnosti)

d/ informatívnosť (spravodajská funkcia, sprostredkovať informácie – faktografické údaje, čísla) e/ variabilnosť (tematická pestrosť)

f/ aktualizovanosť (odpovedať na otázky Kto? Kedy? Kde? Prečo? Ako?)

Druhy tlače

  • podľa periodicity: denníky, týždenníky, mesačníky, občasníky, príležitostná tlač (napr. bulletin)
  • podľa obsahu: univerzálne noviny a časopisy, spoločensko-politické, literárne, ekonomické, vedecké,

programové, rodinné, ženské, športové, náboženské, inzertné, atď.

Horizontálne členenie novín a časopisov

  • základná štruktúra novín alebo časopisov sa v jednotlivých prípadoch nemení
  • grafická úprava prednej strany novín: názov denníka, odkazy na najaktuálnejšie články z obsahu vydania, najdôležitejší článok
  • grafická úprava nasledujúcich strán v novinách: články tematicky rozdelené do pravidelných rubrík, napr. spravodajstvo, ekonomika, šport, kultúra, atď.
  • dôležitá typografická úprava textu a fotografie, ktoré niekedy „predávajú“
  • súčasťou novín je tiráž ---> technické a vydavateľské údaje, drobným písmom v rámčeku
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Slohové práce

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.014 s.
Zavrieť reklamu