Publicistický štýl znaky
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 500
Uložení: 51
Publicistický štýl
žurnalistický, novinársky štýl objektívno-subjektívny štýl
komunikačná sféra: masové komunikačné prostriedky – tlač, rozhlas, televízia, internet
komunikanti: verejnosť <---- > autor (redaktor, moderátor)
funkcia: presvedčivo podať aktuálne informácie, poúčať, ale i ovplyvňovať
- najstarším predchodcom dnešných spravodajských útvarov boli „plagáty“ vytesané do kameňa
- noviny vznikli v 17. storočí v Holandsku
- dynamický a živý štýl
- denne sa s ním stretávame v ústnej a písanej forme
- hybridný štýl, využíva výrazové prostriedky viacerých štýlov (náučného, umeleckého a hovorového)
- osobitné vizuálne výrazové prostriedky (v písanej masmediálnej komunikácii – grafické výrazové prostriedky, v hovorenej masmediálnej komunikácii – okrem zvukových i pohybové výrazové prostriedky)
- dôležitá spoľahlivosť a objektívnosť prinášaných správ, zárukou objektívnosti by mala byť nezávislosť médií
(nepodporujú žiadnu politickú stranu, usilujú sa prinášať „neprifarbené“ informácie)
- verejnoprávne inštitúcie ---> Slovenská televízia a Slovenský rozhlas (ich vysielanie upravuje zákon NR SR)
- osobitné postavenie má bulvárna publicistika, ktorá prináša informácie s určitou dávkou senzácie (súkromie známych osôb)
- tlačové agentúry ---> zabezpečujú spravodajstvo o aktuálnych udalostiach, v zahraničí AFP, Reuters, UPI, u nás TASR a SITA
Znaky publicistického štýlu
a/ písomnosť (tlačené a elektronické médiá)
b/ monologickosť (chýba spätná väzba, nemá bezprostrednú reakciu adresáta) c/ verejnosť (prispôsobiť náročnosť obsahu širokej verejnosti)
d/ informatívnosť (spravodajská funkcia, sprostredkovať informácie – faktografické údaje, čísla) e/ variabilnosť (tematická pestrosť)
f/ aktualizovanosť (odpovedať na otázky Kto? Kedy? Kde? Prečo? Ako?)
Druhy tlače
- podľa periodicity: denníky, týždenníky, mesačníky, občasníky, príležitostná tlač (napr. bulletin)
- podľa obsahu: univerzálne noviny a časopisy, spoločensko-politické, literárne, ekonomické, vedecké,
programové, rodinné, ženské, športové, náboženské, inzertné, atď.
Horizontálne členenie novín a časopisov
- základná štruktúra novín alebo časopisov sa v jednotlivých prípadoch nemení
- grafická úprava prednej strany novín: názov denníka, odkazy na najaktuálnejšie články z obsahu vydania, najdôležitejší článok
- grafická úprava nasledujúcich strán v novinách: články tematicky rozdelené do pravidelných rubrík, napr. spravodajstvo, ekonomika, šport, kultúra, atď.
- dôležitá typografická úprava textu a fotografie, ktoré niekedy „predávajú“
- súčasťou novín je tiráž ---> technické a vydavateľské údaje, drobným písmom v rámčeku
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Spravodajské útvary publicistického štýlu | Ostatné | 195 slov |