Princípy a zásady propagácie
Autor: mata
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 02.01.2010
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 624 slov
Počet zobrazení: 7 104
Počet zobrazení: 7 104
Tlačení: 579
Uložení: 599
Uložení: 599
Princíp: chápeme ako základnú zásadu v rozličných sférach ľudskej činnosti, ktorá vyjadruje jej charakter a ktorej dodržiavanie prispieva aj k určitému pôsobeniu tejto činnosti. Nebýva ich veľa a sú doplnené zásadami.
Princíp v prop. možno vnímať z uhlov:
- práva
- etiky
- uznávaných pravidiel
1. právne normy
- zákon o reklame
- časť obchodného zákonníka týkajúca sa nekalej súťaže (hlava V. diel II a III)
Nekalá súťaž: klamlivá reklama, klamlivé označenie tovaru, alebo služieb, vyvolávajúce nebezpečenstvo zámena, parazitovanie na povesti podniku, výrobkov, alebo služieb iného súťažiteľa, podplácanie, zľahčovanie, porušovanie obchodného tajomstva a ohrozovanie zdravia spotrebiteľa a životného prostredia. → 2. princípy: pravdivosť, spoločenská užitočnosť.
Zákon o prevádzkovaní rozhlas a Tv vysielania: (•6, 7 a8) sa dotýka kvality reklamy. Do vysielania nesmú byť zaraďované celky, ktoré ohrozujú morálku, zdravie, bezpečnosť spotrebiteľa, zvlášť detí, skrytá reklama, propagácia náboženských, politických a iných skupín, liečiv na predpis. → princíp užitočnosti pre recipienta. Zákon o reklame tiež zakazuje reklamu alkoholu, tabakových výrobkov prostredníctvom tlače, rozhlasu, billboardov a Tv. Uvedené hľadisko zabezpečuje ekonom. záujmy tvorcov, šíriteľov i recipientov → princípy: spoločenskej užitočnosti a pravdivosti.
2. etické hľadisko
Reprezentuje viac záujmy recipienta.
Najdôležitejšie zásady: spoločenská užitočnosť a pravdivosť
Zásady:
- Medzinárodný kódex reklamných techník: zdvorilosť, čestnosť, pravdivá prezentácia, porovnanie, očierňovanie, ochrana súkromia, využitie dôvery, imitácia, identifikácia, relamy, vzťah k bezpečnosti, deti a mladí ľudia, zodpovednosť.
- Etické desatoro (platné pre členov SOSPRA): pravdivosť, čestnosť, slušnosť, užitočnosť, napodobovanie, ochrana súkromia, identifikácia propagácie, používanie štátnych symbolov, manipulácia s recipientom, zodpovednosť.
3. Hľadisko odbornosti, profesionálnej dokonalosti resp. maximálnej účinnosti prop:
Ide o to, aby propagačná výpoveď splnila to, čo sa od nej očakáva t.j.: vzbudila pozornosť, vyvolala záujem, spôsobila výsledný efekt. Na tento účel sa využívajú poznatky z oblasti: histórie, ekonómie, umenovedy, lingvistiky, psychológie, sociológie, atď. → princíp vedeckosti
4. základné princípy:
- myšlienková originalita
- pravdivosť
- vedeckosť
- spoločenská užitočnosť
Myšlienková originalita (MO)
- primárny pre prop. činnosť
- bez MO nie je pravdepodobné, že prop. výpoveď obstojí v konkurenčnom boji
- viaže sa k prop. prostriedkom, ich obsahu forme, rozsevu, resp. k nositeľovi, médiu
- pri vyhodnocovaní účinnosti sa využíva len minimálne
- MO je hlavná myšlienková náplň prop. výpovede – ideovosť
- MO má byť: nová, pôvodná, svojská, jedinečná
- MO nesmie byť na úkor zrozumiteľnosti
Pravdivosť (P)
- primárny z iného hľadiska ako MO
- ak informácie nebudú pravdivé, je malá pravdepodobnosť úspešného pôsobenia
- A. Lincoln: „Svet možno určitý čas klamať, niekoho možno klamať aj nepretržite, no všetkých nepretržite klamať nemožno.“
- nezverejňovať neúplné info.
- pod P možno zaradiť aj ďalšie zásady, ktorých porušením sa stáva prop. nepravdivou: konkrétnosť = zrozumiteľnosť, presnosť, vecnosť, logickosť
prístupnosť = prop. predmet musí byť v čase šírenia reálne dosiahnuteľný recipientom
= nespájať nesúvislé celky v prop. (štátna prop. + potraviny)
Vedeckosť (V)
- primárny z hľadiska aplikácia iných vedných disciplín v prop.( prieskum trhu = psycho., hodnotenie účinnosti = socio., tvorba billboardu = umenoveda, slogan = lingvistika)
- V je nemysliteľná bez plánovitosti prop. = včasné ujasnenie si postupu začlenenia prop. prostriedkov do času, priestoru v kontexte s vynaloženými finančnými prostriedkami.
- s plánovitosťou súvisí koordinácia: zladenie činností so subjektom, ktorý propaguje podobný predmet
- efektívnosť: optimálna účinnosť za využitia určitých finančných prostriedkov
- hospodárnosť: úmernosť vynaložených prostriedkov vzhľadom na predmet, cieľ a cs.
- proporcionalita: úmernosť a vyváženosť prop. akcie
- systematičnosť, resp koncepčnosť: racionálna realizácia propagácia v dlhodobom pláne
- opakovanosť: optimálna miera opakovania prop. výpovede
- komplexnosť prop.: neodčleňovanie z rámca marketingu
- pre efektívne pôsobenie by sa mali využívať nielen poznatky z vedných disciplín, ale aj ich metódy
Spoločenská užitočnosť (SU)
- vyjadruje ideál: prop. má slúžiť nielen na vzbudenie pozornosti a záujmu recipienta, ale priviesť ho k žiadúcemu typu správania.
- SU má formovať reprodukčný proces, ale aj informovať a formovať recipientov
- má byť užitočná pre: zadávateľa, predajcu tovaru a recipienta
- má uspokojovať potreby verejnosti
- chrániť recipienta pred nevhodným spôsobom prop. a nevhodným produktom. (cigarety, násilie)
- chrániť zadávateľa pred zneužitím jeho obchodnej povesti (napodobňovanie)
Ďalšie zásady: operatívnosť, aktuálnosť
Princíp v prop. možno vnímať z uhlov:
- práva
- etiky
- uznávaných pravidiel
1. právne normy
- zákon o reklame
- časť obchodného zákonníka týkajúca sa nekalej súťaže (hlava V. diel II a III)
Nekalá súťaž: klamlivá reklama, klamlivé označenie tovaru, alebo služieb, vyvolávajúce nebezpečenstvo zámena, parazitovanie na povesti podniku, výrobkov, alebo služieb iného súťažiteľa, podplácanie, zľahčovanie, porušovanie obchodného tajomstva a ohrozovanie zdravia spotrebiteľa a životného prostredia. → 2. princípy: pravdivosť, spoločenská užitočnosť.
Zákon o prevádzkovaní rozhlas a Tv vysielania: (•6, 7 a8) sa dotýka kvality reklamy. Do vysielania nesmú byť zaraďované celky, ktoré ohrozujú morálku, zdravie, bezpečnosť spotrebiteľa, zvlášť detí, skrytá reklama, propagácia náboženských, politických a iných skupín, liečiv na predpis. → princíp užitočnosti pre recipienta. Zákon o reklame tiež zakazuje reklamu alkoholu, tabakových výrobkov prostredníctvom tlače, rozhlasu, billboardov a Tv. Uvedené hľadisko zabezpečuje ekonom. záujmy tvorcov, šíriteľov i recipientov → princípy: spoločenskej užitočnosti a pravdivosti.
Reprezentuje viac záujmy recipienta.
Najdôležitejšie zásady: spoločenská užitočnosť a pravdivosť
Zásady:
- Medzinárodný kódex reklamných techník: zdvorilosť, čestnosť, pravdivá prezentácia, porovnanie, očierňovanie, ochrana súkromia, využitie dôvery, imitácia, identifikácia, relamy, vzťah k bezpečnosti, deti a mladí ľudia, zodpovednosť.
- Etické desatoro (platné pre členov SOSPRA): pravdivosť, čestnosť, slušnosť, užitočnosť, napodobovanie, ochrana súkromia, identifikácia propagácie, používanie štátnych symbolov, manipulácia s recipientom, zodpovednosť.
3. Hľadisko odbornosti, profesionálnej dokonalosti resp. maximálnej účinnosti prop:
Ide o to, aby propagačná výpoveď splnila to, čo sa od nej očakáva t.j.: vzbudila pozornosť, vyvolala záujem, spôsobila výsledný efekt. Na tento účel sa využívajú poznatky z oblasti: histórie, ekonómie, umenovedy, lingvistiky, psychológie, sociológie, atď. → princíp vedeckosti
4. základné princípy:
- myšlienková originalita
- pravdivosť
- vedeckosť
- spoločenská užitočnosť
Myšlienková originalita (MO)
- primárny pre prop. činnosť
- bez MO nie je pravdepodobné, že prop. výpoveď obstojí v konkurenčnom boji
- viaže sa k prop. prostriedkom, ich obsahu forme, rozsevu, resp. k nositeľovi, médiu
- pri vyhodnocovaní účinnosti sa využíva len minimálne
- MO je hlavná myšlienková náplň prop. výpovede – ideovosť
- MO má byť: nová, pôvodná, svojská, jedinečná
- MO nesmie byť na úkor zrozumiteľnosti
Pravdivosť (P)
- primárny z iného hľadiska ako MO
- ak informácie nebudú pravdivé, je malá pravdepodobnosť úspešného pôsobenia
- A. Lincoln: „Svet možno určitý čas klamať, niekoho možno klamať aj nepretržite, no všetkých nepretržite klamať nemožno.“
- nezverejňovať neúplné info.
- pod P možno zaradiť aj ďalšie zásady, ktorých porušením sa stáva prop. nepravdivou: konkrétnosť = zrozumiteľnosť, presnosť, vecnosť, logickosť
prístupnosť = prop. predmet musí byť v čase šírenia reálne dosiahnuteľný recipientom
= nespájať nesúvislé celky v prop. (štátna prop. + potraviny)
Vedeckosť (V)
- primárny z hľadiska aplikácia iných vedných disciplín v prop.( prieskum trhu = psycho., hodnotenie účinnosti = socio., tvorba billboardu = umenoveda, slogan = lingvistika)
- V je nemysliteľná bez plánovitosti prop. = včasné ujasnenie si postupu začlenenia prop. prostriedkov do času, priestoru v kontexte s vynaloženými finančnými prostriedkami.
- s plánovitosťou súvisí koordinácia: zladenie činností so subjektom, ktorý propaguje podobný predmet
- efektívnosť: optimálna účinnosť za využitia určitých finančných prostriedkov
- hospodárnosť: úmernosť vynaložených prostriedkov vzhľadom na predmet, cieľ a cs.
- proporcionalita: úmernosť a vyváženosť prop. akcie
- systematičnosť, resp koncepčnosť: racionálna realizácia propagácia v dlhodobom pláne
- opakovanosť: optimálna miera opakovania prop. výpovede
- komplexnosť prop.: neodčleňovanie z rámca marketingu
- pre efektívne pôsobenie by sa mali využívať nielen poznatky z vedných disciplín, ale aj ich metódy
Spoločenská užitočnosť (SU)
- vyjadruje ideál: prop. má slúžiť nielen na vzbudenie pozornosti a záujmu recipienta, ale priviesť ho k žiadúcemu typu správania.
- SU má formovať reprodukčný proces, ale aj informovať a formovať recipientov
- má byť užitočná pre: zadávateľa, predajcu tovaru a recipienta
- má uspokojovať potreby verejnosti
- chrániť recipienta pred nevhodným spôsobom prop. a nevhodným produktom. (cigarety, násilie)
- chrániť zadávateľa pred zneužitím jeho obchodnej povesti (napodobňovanie)
Ďalšie zásady: operatívnosť, aktuálnosť
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Pojem, definícia, druhy pôsobenia propagácie | Referát | 480 slov | |
Zásady audiovizuálnej propagácie | Referát | 298 slov | |
Zásady tvorby propagácie v rozhlase | Referát | 430 slov | |
Zásady tvorby propagácie v tlači | Referát | 387 slov | |
Funkcie a úlohy propagácie | Referát | 357 slov | |
Ekonomická a mimoekonomická propagácia | Referát | 493 slov | |
Propagácia a príbuzné aktivity | Referát | 468 slov | |
Tlačové podujatia a propagácia | Referát | 341 slov | |
Propagácia a žurnalistika | Referát | 223 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#desatoro efektívnej komunikácie #hodnotenie audiovizuálneho diela #propagácia #plán propagačnej akcie #propagačné akcie #hodnotenie audiovizuálneho diela rozprávky #ochrana súkromia v médiách #zasady slusnosti #Medzinárodný kódex reklamných techník. #propagacia a reklama #klamliva reklama #štátna propagácia #propagacia reklama #zásady tvorby propagácie v tlači #Reklama a propagacia #zákon o reklame #referaty podujatia #etické normy #Zásady tvorby reklamy #ulohy propagacieDiskusia: Princípy a zásady propagácie
Pridať nový komentárVygenerované za 0.035 s.