Interpersonálna komunikácia
Autor: mata
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 03.01.2010
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 1 340 slov
Počet zobrazení: 6 462
Počet zobrazení: 6 462
Tlačení: 481
Uložení: 543
Uložení: 543
INTERPERSONÁLNA KOMUNIKÁCIA
Komunikačné zručnosti
Komunikačné zručnosti patria do súboru zručností, ktoré by mal mať manažer.
a) AKTÍVNE POČÚVANIE
Každý človek je potešený a tým aj priaznivo naladený, pre naše konanie, ak sa môže vyrozprávať a my mu dávame dostatočne najavo, že ho vnímame. Odborníci radia: "Ak chcete byť dobrými partnermi v rozhovoroch, buďte starostlivými poslucháčmi. Ak chcete byť zaujímaví, zaujímajte sa. Pýtajte sa na veci, na ktoré druhý rád odpovedá. Veďte ho k tomu, aby rozprával o sebe, o tom, čo vykonal."
Ak necháte partnera vyrozprávať sa, navodíte priaznivú atmosféru, prelomíte ľady a navyše, môžete získať nové informácie. Ak ste pozornými poslucháčmi,dozviete sa fakty, ktoré vám neboli známe a ktoré môžu podstatne ovplyvniť priebeh ďalšieho rokovania. Máte tiež príležitosť urobiť si názor na svojho partnera. Vnímate nielen jeho slová, ale aj jeho správanie, prejavy jeho osobnosti apod.
Aktívne počúvanie však neznamená, že necháte partnera, aby si viedol monológ a vy počúvanie iba predstierate. Aby počúvanie bolo skutočne aktívne, stále partnera presviedčajte o tom, že ho vnímate, prípadne že s ním súhlasíte. Udržiavajte s ním kontakt pohľadom, čas od času prikývnite, pritakajte alebo krátkou vetou dajte najavo, že máte rovnaký názor.
b) TECHNIKA KLADENIA OTÁZOK
Okrem už uvedeného, vhornými otázkami môžete usmerňovať spád hovoru. Na začiatku rokovania je vhodné položiť tzv. otvorenú otázku, na ktorú partner odpovedá voľne, väčšinou dlhšou výpoveďou. Podľa ochoty partnera dlhšie sa rozvravieť môžete usudzovať na jeho zainteresovanosť na predmete rokovania. Ak chcete priebeh rozhovoru urýchliť, môžete položiť niekoľko takzvaných uzatvorených otázok, teda otázok, na ktoré partner odpovedá ÁNO alebo NIE. Majte však na pamäti, že príliš veľa uzatvorených otázok položených za sebou môže navodiť v partnerovi pocit, že je vypočúvaný alebo že s ním zaobchádzate príliš stroho.
ĎALŠIE PRAVIDLÁ: Svojimi otázkami by ste nemali priviesť druhého do rozpakov (ak nejde o zámerný manéver pri zložitom obchodnom rokovaní). Vyvyrujte sa toho, aby ste partnera zosmiešňovali alebo u dávali najavo svoju prevahu napr. otázkami: To myslíte vážne? Vy to skutočne neviete? Ste vôbec solventný?. Ak chcete zistiť fakty, nepoužívajte príliš často ani sugestívne otázky. Sami nimi ovplyvníte partnera v jeho odpovedi. Povie vám to, čo chcete počuť a nie to, čo si skutočne myslí.
Niekedy sa nám môže podariť docieliť určitý psychologický efekt, keď otázkami postupne pripravujeme človeka, s ktorým rokujeme, na konečný súhlas s naším stanoviskom. Keď pozorujeme, že partner nám je viac či menej pozitívne naklonený, len sa nemôže definitívne rozhodnúť, túto situáciu môžeme využiť vo svoj prospech. Ak dokážeme položiť sériu niekoľkých za sebou idúcich otázok, pri ktorých predpokladáme kladnú odpoveď, je viac než pravdepodobné, že aj tá posledná, pre nás najdôležitejšia odpoveď, bude kladná.
c) ZABRÁŇTE MOŽNÝM NEDOROZUMENIAM
Príčinou nesprávneho pochopenia niektorého z výrokov býva napr. v tom, že obaja partneri majú odlišný rečový kód.. Alebo z dôvodov nepozornosti. Preto treba v prienehu rozhovoru používať objasňujúce otázky, ktorými sa utvrdzujete v trom, že obaja hovoríte o rovnakej veci. Máte na mysli, že...? Podľa Vás teda...? Znamená to, že...? ďalej sa odporúa čas od času zhrnúť a vlastnými slovami zopakovať niektoré kľúčové informácie. Má to výhodu aj vv tom, že keď si obaja partneri znova potvrdia niektoré fakty, je menšia pravdepodobnosť, že ich potom niektorý z nich bude chcieť poprieť.
Hlavné zásady D. Carnegieho.
K povinnostiam človeka vo vedúcom postavení patrí meniť postoje a správanie druhých. Niekoľko návrhov, ako to dosiahnuť:
Základné spôsoby správneho prístupu k ľuďom
1. Nekritizujte, neodsudzujte a nesťažujte sa.
2. Poctivo a úprimne oceňujte druhých. Svoje uznanie im dajte najavo.
3. Vzbudzujte v druhých naliehavú chuť splniť požadované úlohy.
Ako sa stať obľúbeným
1. Úprimne sa zaujímajte o druhých.
2. Usmievajte sa.
3. Pamätajte si, každému znie jeho meno príjemne a je pre neho tým najdôležitejším.
4. Dokážte počúvať. Povzbudzujte druhých, aby hovorili o sebe.
5. Hovorte predovšetkým o tom, čo zaujíma druhých.
6. Dajte druhému najavo, že si uvedomujete jeho osobnú dôležitosť, a robte to úprimne.
Ako získať druhých na svoju stranu
1. Vyhýbajte sa hádkam. Spor vyhrá ten, kto sa neháda.
2. Ukážte druhým, že rešpektujete ich názory. Nikdy nikomu nehovorte, že sa mýli.
3. Ak sa mýlite, uznajte svoj omyl rýchlo a ochotne.
4. Pri riešení sporných situácií začínajte priateľsky.
5. Navádzajte druhých hneď od začiatku na kladné odpovede.
6. Nechajte hovoriť druhého.
7. Presvedčte druhého, že nápad vznikol v jeho hlave.
8. Snažte sa úprimne pozerať na veci očami druhého.
9. Berte ohľad na predstavy a želania druhého.
10. Predpokladajte, že druhí sú charakterní. Dovolávajte sa ušľachtilých pohnútok.
11. Vyjadrujte svoje myšlienky príťažlivým spôsobom.
12. Prebuďte v ľuďoch túžbu vynikať.
Staňte sa skutočne vodcovskou osobnosťou
1. Začnite chválou a úprimným uznaním.
2. Na chyby upozorňujte nepriamo.
3. Kým začnete niekoho ktitizovať, hovorte najprv o svojich vlastných chybách.
4. Prikazujte otázkou namiesto priamych rozkazov.
5. Umožnite druhým, aby si zachovali vlastnú tvár.
6. Vyzdvihnite aj to najmenšie zlepšenie, buďte „úprimní v uznaní a nešetrite chválou“.
7. Dajte druhým najavo, že máte o nich tú najlepšiu mienku, aby sa podľa toho aj správali.
8. Povzbudzujte druhých. Naznačte im, že chyba sa dá ľahko napraviť.
9. Snažte sa, aby ľudia radi robili to, čo im navrhujete.
( CARNEGIE, DALE: Ako si získavať priateľov a pôsobiť na ľudí. PRÍRODA, Bratislava 1999)
UMENIE ODHADNÚŤ PARTNERA
Signály neverbálnej komunikácie:
- spôsob podania ruky pri pozdrave
- kontakt pohľadom
- gestá
- mimika tváre
- pozícia alebo postoj
- hlas , jeho tón
- rýchlosť reči
FORMY KOMUNIKÁCIE
Prejavy - príležitostný, informačný, účelový
A) Príležitostný je viazaný na podnet a rámec, forma, tón a spôsob sú určované podnetom. (Oslavy, jubileá, vyznamenania apod.) Dôležitosť prejavu spočíva v jeho realizácii, v pomôckach a vo vylíčení udalostí. Ako pomocné prostriedky slúžia epizódy, anekdota, slovné hračky. Pre zaujatie sa používa priateľský tón, pri slávnostných rečiach srdečný tón, dôstojnosť atď.
B) Informačný prejav slúži na sprostredkovanie správ. Pre jeho zostavenie sú nutné úplné informácie, ktoré máme k dispozícii. Odporúča sa použitie audiovizuálnej techniky, grafické znázornenie. Predpokladom je spojenie informácií o minulosti, súčasnosti a budúcnosti daného javu. Používame tvrdenie nezávislých poznatkov. Najprv sa uvádzajú objektívne fakty, potom cudzie stanoviská.
Informačný prejav má niekoľko foriem:
- správa o činnosti,
- zpráva o situácii
- referát
- oznámenie (odpovedá v podstate na otázky čo, kto, kde, ako, prečo?)
C) Účelový prejav by mal presvedčiť, ovplyvniť, vytvoriť mienku, určitý názor. Má byť krátky a vo forme "Ja - my". Používa sa pri obchodných rokovaniach, pre získanie súhlasu, pri získavaní prostriedkov, darov spod.
Pri prejavoch pomáhajú argumenty.
- zrejmé argumenty (odvolávky na tradíciie, prirodzenosť)
- prestížne argumenty (odvolanie na skutočnosť, výsledky pokroku, vedy, slobodu hodnôt)
- morálne argumenty (právo, vedomie zodpovednosti, česť, morálne právo a povinnosť).
OBCHODNÉ ROKOVANIE
1. Prípravná fáza - zisťovanie informácií o partnerovi - stanovenie cieľa rokovanie
- aké ústupky sme ochotní urobiť
- poznať silné a slabé stránky svojho partnera
- zvoliť miesto a termín rokovania
2. Priebeh rokovania
- úvodná časť (nadviazanie kontaktu, dohoda o programe rokovania
- vlastné rokovanie (sporné body možno odložiť, venovať sa tým, v ktorých sa predpokladá zhoda - pozitívne naladenie partnera. Operuje sa s argumentami a s prípadnými ústupkami)
Ideálne je také rokovanie, ktoré prináša výhodu obom stranám.
- Záver rokovania, uzatvorenie a podpísanie dohody.
KRITICKÝ ROZHOVOR
MODEL ROZHOVORU S KRITIKOU
Pretože kritika obvykle naráža u kritizovaného na odpor, vedúci musí voliť spôsob, ktorý umožní tento odpor prekonať.
Prvým predpokladom úspechu kritického rozhovoru je vytvorenie kontaktu s pracovníkom. Napr. vedúci uzná to, čo pracovník vykonal alebo prehodí niekoľko slov v oblasti ľudskej a spoločenskej alebo dopredu zorganizuje krátky, vecný rozhovor.
Základom každej krotiky je úplné vyjasnenie skutkovej podstaty. Vedúci môže postupovať nasledovne:
- môže pracovníka najprv vyzvať, aby vylíčil udalosti, kým začne s výtkami,
- môže spresniť výtky a vyzvať pracovníka ku stanovisku.
Pracovník obvykle predkladá svoje ospravedlňujúce dôvody súčasne so stanoviskom ku skutkovej podstate. Až keď vedúci vezm,e na vedomie ospravedlňujúce dôvody pracovníka, môže si utvoriť konečný úsudok.
Úsudok spočíva na 3 zložkách:
- hodnota zistenej skutkovekj podstaty,
- posúdenie ospravedlňujúcich dôvodov,
- celkové posúdenie doterajšieho výkonu a správania pracovníka.
ČASTÉ CHYBY V KRITIKE NADRIADENÉHO
- Kritika pracovníka, ktorou bol poverený niekto iný
- Kritika pracovníka pred spolupracovníkmi
- Kritika za neprítomnosti pracovníka
- Kritika pracovníka pred novými pracovnými silami
- Nepriama kritika (podpichovanie, ironické poznámky)
- Kritika po telefóne (mala by byť obmedzená na núdzové prípady ináč neriešiteťné).
Komunikačné zručnosti
Komunikačné zručnosti patria do súboru zručností, ktoré by mal mať manažer.
a) AKTÍVNE POČÚVANIE
Každý človek je potešený a tým aj priaznivo naladený, pre naše konanie, ak sa môže vyrozprávať a my mu dávame dostatočne najavo, že ho vnímame. Odborníci radia: "Ak chcete byť dobrými partnermi v rozhovoroch, buďte starostlivými poslucháčmi. Ak chcete byť zaujímaví, zaujímajte sa. Pýtajte sa na veci, na ktoré druhý rád odpovedá. Veďte ho k tomu, aby rozprával o sebe, o tom, čo vykonal."
Ak necháte partnera vyrozprávať sa, navodíte priaznivú atmosféru, prelomíte ľady a navyše, môžete získať nové informácie. Ak ste pozornými poslucháčmi,dozviete sa fakty, ktoré vám neboli známe a ktoré môžu podstatne ovplyvniť priebeh ďalšieho rokovania. Máte tiež príležitosť urobiť si názor na svojho partnera. Vnímate nielen jeho slová, ale aj jeho správanie, prejavy jeho osobnosti apod.
Aktívne počúvanie však neznamená, že necháte partnera, aby si viedol monológ a vy počúvanie iba predstierate. Aby počúvanie bolo skutočne aktívne, stále partnera presviedčajte o tom, že ho vnímate, prípadne že s ním súhlasíte. Udržiavajte s ním kontakt pohľadom, čas od času prikývnite, pritakajte alebo krátkou vetou dajte najavo, že máte rovnaký názor.
b) TECHNIKA KLADENIA OTÁZOK
Okrem už uvedeného, vhornými otázkami môžete usmerňovať spád hovoru. Na začiatku rokovania je vhodné položiť tzv. otvorenú otázku, na ktorú partner odpovedá voľne, väčšinou dlhšou výpoveďou. Podľa ochoty partnera dlhšie sa rozvravieť môžete usudzovať na jeho zainteresovanosť na predmete rokovania. Ak chcete priebeh rozhovoru urýchliť, môžete položiť niekoľko takzvaných uzatvorených otázok, teda otázok, na ktoré partner odpovedá ÁNO alebo NIE. Majte však na pamäti, že príliš veľa uzatvorených otázok položených za sebou môže navodiť v partnerovi pocit, že je vypočúvaný alebo že s ním zaobchádzate príliš stroho.
ĎALŠIE PRAVIDLÁ: Svojimi otázkami by ste nemali priviesť druhého do rozpakov (ak nejde o zámerný manéver pri zložitom obchodnom rokovaní). Vyvyrujte sa toho, aby ste partnera zosmiešňovali alebo u dávali najavo svoju prevahu napr. otázkami: To myslíte vážne? Vy to skutočne neviete? Ste vôbec solventný?. Ak chcete zistiť fakty, nepoužívajte príliš často ani sugestívne otázky. Sami nimi ovplyvníte partnera v jeho odpovedi. Povie vám to, čo chcete počuť a nie to, čo si skutočne myslí.
c) ZABRÁŇTE MOŽNÝM NEDOROZUMENIAM
Príčinou nesprávneho pochopenia niektorého z výrokov býva napr. v tom, že obaja partneri majú odlišný rečový kód.. Alebo z dôvodov nepozornosti. Preto treba v prienehu rozhovoru používať objasňujúce otázky, ktorými sa utvrdzujete v trom, že obaja hovoríte o rovnakej veci. Máte na mysli, že...? Podľa Vás teda...? Znamená to, že...? ďalej sa odporúa čas od času zhrnúť a vlastnými slovami zopakovať niektoré kľúčové informácie. Má to výhodu aj vv tom, že keď si obaja partneri znova potvrdia niektoré fakty, je menšia pravdepodobnosť, že ich potom niektorý z nich bude chcieť poprieť.
Hlavné zásady D. Carnegieho.
K povinnostiam človeka vo vedúcom postavení patrí meniť postoje a správanie druhých. Niekoľko návrhov, ako to dosiahnuť:
Základné spôsoby správneho prístupu k ľuďom
1. Nekritizujte, neodsudzujte a nesťažujte sa.
2. Poctivo a úprimne oceňujte druhých. Svoje uznanie im dajte najavo.
3. Vzbudzujte v druhých naliehavú chuť splniť požadované úlohy.
Ako sa stať obľúbeným
1. Úprimne sa zaujímajte o druhých.
2. Usmievajte sa.
3. Pamätajte si, každému znie jeho meno príjemne a je pre neho tým najdôležitejším.
4. Dokážte počúvať. Povzbudzujte druhých, aby hovorili o sebe.
5. Hovorte predovšetkým o tom, čo zaujíma druhých.
6. Dajte druhému najavo, že si uvedomujete jeho osobnú dôležitosť, a robte to úprimne.
Ako získať druhých na svoju stranu
1. Vyhýbajte sa hádkam. Spor vyhrá ten, kto sa neháda.
2. Ukážte druhým, že rešpektujete ich názory. Nikdy nikomu nehovorte, že sa mýli.
3. Ak sa mýlite, uznajte svoj omyl rýchlo a ochotne.
4. Pri riešení sporných situácií začínajte priateľsky.
5. Navádzajte druhých hneď od začiatku na kladné odpovede.
6. Nechajte hovoriť druhého.
7. Presvedčte druhého, že nápad vznikol v jeho hlave.
8. Snažte sa úprimne pozerať na veci očami druhého.
9. Berte ohľad na predstavy a želania druhého.
10. Predpokladajte, že druhí sú charakterní. Dovolávajte sa ušľachtilých pohnútok.
11. Vyjadrujte svoje myšlienky príťažlivým spôsobom.
12. Prebuďte v ľuďoch túžbu vynikať.
Staňte sa skutočne vodcovskou osobnosťou
1. Začnite chválou a úprimným uznaním.
2. Na chyby upozorňujte nepriamo.
3. Kým začnete niekoho ktitizovať, hovorte najprv o svojich vlastných chybách.
4. Prikazujte otázkou namiesto priamych rozkazov.
5. Umožnite druhým, aby si zachovali vlastnú tvár.
6. Vyzdvihnite aj to najmenšie zlepšenie, buďte „úprimní v uznaní a nešetrite chválou“.
7. Dajte druhým najavo, že máte o nich tú najlepšiu mienku, aby sa podľa toho aj správali.
8. Povzbudzujte druhých. Naznačte im, že chyba sa dá ľahko napraviť.
9. Snažte sa, aby ľudia radi robili to, čo im navrhujete.
( CARNEGIE, DALE: Ako si získavať priateľov a pôsobiť na ľudí. PRÍRODA, Bratislava 1999)
UMENIE ODHADNÚŤ PARTNERA
Signály neverbálnej komunikácie:
- spôsob podania ruky pri pozdrave
- kontakt pohľadom
- gestá
- mimika tváre
- pozícia alebo postoj
- hlas , jeho tón
- rýchlosť reči
FORMY KOMUNIKÁCIE
Prejavy - príležitostný, informačný, účelový
A) Príležitostný je viazaný na podnet a rámec, forma, tón a spôsob sú určované podnetom. (Oslavy, jubileá, vyznamenania apod.) Dôležitosť prejavu spočíva v jeho realizácii, v pomôckach a vo vylíčení udalostí. Ako pomocné prostriedky slúžia epizódy, anekdota, slovné hračky. Pre zaujatie sa používa priateľský tón, pri slávnostných rečiach srdečný tón, dôstojnosť atď.
B) Informačný prejav slúži na sprostredkovanie správ. Pre jeho zostavenie sú nutné úplné informácie, ktoré máme k dispozícii. Odporúča sa použitie audiovizuálnej techniky, grafické znázornenie. Predpokladom je spojenie informácií o minulosti, súčasnosti a budúcnosti daného javu. Používame tvrdenie nezávislých poznatkov. Najprv sa uvádzajú objektívne fakty, potom cudzie stanoviská.
Informačný prejav má niekoľko foriem:
- správa o činnosti,
- zpráva o situácii
- referát
- oznámenie (odpovedá v podstate na otázky čo, kto, kde, ako, prečo?)
C) Účelový prejav by mal presvedčiť, ovplyvniť, vytvoriť mienku, určitý názor. Má byť krátky a vo forme "Ja - my". Používa sa pri obchodných rokovaniach, pre získanie súhlasu, pri získavaní prostriedkov, darov spod.
Pri prejavoch pomáhajú argumenty.
- zrejmé argumenty (odvolávky na tradíciie, prirodzenosť)
- prestížne argumenty (odvolanie na skutočnosť, výsledky pokroku, vedy, slobodu hodnôt)
- morálne argumenty (právo, vedomie zodpovednosti, česť, morálne právo a povinnosť).
OBCHODNÉ ROKOVANIE
1. Prípravná fáza - zisťovanie informácií o partnerovi - stanovenie cieľa rokovanie
- aké ústupky sme ochotní urobiť
- poznať silné a slabé stránky svojho partnera
- zvoliť miesto a termín rokovania
2. Priebeh rokovania
- úvodná časť (nadviazanie kontaktu, dohoda o programe rokovania
- vlastné rokovanie (sporné body možno odložiť, venovať sa tým, v ktorých sa predpokladá zhoda - pozitívne naladenie partnera. Operuje sa s argumentami a s prípadnými ústupkami)
Ideálne je také rokovanie, ktoré prináša výhodu obom stranám.
- Záver rokovania, uzatvorenie a podpísanie dohody.
KRITICKÝ ROZHOVOR
MODEL ROZHOVORU S KRITIKOU
Pretože kritika obvykle naráža u kritizovaného na odpor, vedúci musí voliť spôsob, ktorý umožní tento odpor prekonať.
Prvým predpokladom úspechu kritického rozhovoru je vytvorenie kontaktu s pracovníkom. Napr. vedúci uzná to, čo pracovník vykonal alebo prehodí niekoľko slov v oblasti ľudskej a spoločenskej alebo dopredu zorganizuje krátky, vecný rozhovor.
Základom každej krotiky je úplné vyjasnenie skutkovej podstaty. Vedúci môže postupovať nasledovne:
- môže pracovníka najprv vyzvať, aby vylíčil udalosti, kým začne s výtkami,
- môže spresniť výtky a vyzvať pracovníka ku stanovisku.
Pracovník obvykle predkladá svoje ospravedlňujúce dôvody súčasne so stanoviskom ku skutkovej podstate. Až keď vedúci vezm,e na vedomie ospravedlňujúce dôvody pracovníka, môže si utvoriť konečný úsudok.
Úsudok spočíva na 3 zložkách:
- hodnota zistenej skutkovekj podstaty,
- posúdenie ospravedlňujúcich dôvodov,
- celkové posúdenie doterajšieho výkonu a správania pracovníka.
ČASTÉ CHYBY V KRITIKE NADRIADENÉHO
- Kritika pracovníka, ktorou bol poverený niekto iný
- Kritika pracovníka pred spolupracovníkmi
- Kritika za neprítomnosti pracovníka
- Kritika pracovníka pred novými pracovnými silami
- Nepriama kritika (podpichovanie, ironické poznámky)
- Kritika po telefóne (mala by byť obmedzená na núdzové prípady ináč neriešiteťné).
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Neverbálna komunikácia a jej význam | Referát | 1 450 slov | |
Medzinárodná komunikácia | Referát | 1 250 slov | |
Komunikácia mesta s občanmi | Referát | 967 slov | |
Krízová komunikácia | Referát | 1 083 slov | |
Masmediálna komunikácia | Učebné poznámky | 424 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#komunikácia v minulosti a dnes #rečový kód #intrapersonálna komunikácia #obchodné rokovanie #referaty obchodne rokovania #intra personálna komunikácia #kritika #silné stránky #medziludska komunikacia internet, telefon #komunikacne manevre a techniky #obchodne rokovania #Aktívne počúvanie #žurnalistika #formy komunikacie #rokovanieDiskusia: Interpersonálna komunikácia
Pridať nový komentárVygenerované za 0.017 s.