Príprava na prejav: text a interpretácia
Autor: mata
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 05.01.2010
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 713 slov
Počet zobrazení: 6 971
Počet zobrazení: 6 971
Tlačení: 718
Uložení: 685
Uložení: 685
PRÍPRAVA NA PREJAV: TEXT A INTERPRETÁCIA
- na každé vystúpenie je dôležité sa pripraviť
- každý žáner si vyžaduje iný autorský prístup a spôsob realizácie
- je nutné správne zladiť obsahovú a výrazovú zložku
Spravodajská relácia:
- vyžaduje presnú interpretáciu textu, ktorý má byť po štylistickej aj formálnej stránke dokonalý
- treba sa vyhýbať zložitej vetnej skladbe, obraznému vyjadrovaniu, neobvyklému spájaniu slov
- nevhodné: teatrálnosť, kazateľský tón, prílišné schematické podávanie inf., klišé, nadmernosť čísel, faktov a odborných termínov
- je nutné nadviazať s divákom čo najprirodzenejší kontakt
- divák hodnotí: celkové správanie , spôsob vyjadrovania sa, vkus, oblečenie
- R. musí vedieť, čo číta
- zlá príprava textu spôsobuje: zlé frázovanie, nesprávne umiestnený dôraz, nesprávne rozmiestnené pauzy
- treba si vyznačiť:
- miesta, ktoré majú byť prečítané s dôrazom
- štylisticky náročné partie
- neobvyklé výrazy
- slová s ťažkými hláskovými skupinami (nahlas si prečítať niekoľko x)
- osobné mená, zemepisné názvy, odporné termíny
- ďalej treba:
- prispôsobiť tempo
- potichu odkladať listy(samozrejme správne očíslované)
- pred vystupovaním trénovať hlasové ústroje
- nevhodné je: dramatizovať, patetizovať, používať citové zafarbenie
Reportáž:
- časový obraz života a jeho priebehu v určitých odvetviach ľudskej činnosti
- popularizácia = určené pre širokú c.s.
- zachytáva jadro faktov a udalostí, komentuje a vysvetľuje ich pomocou opisu a inf. podávaných priamo z miesta deja
- hlavný zmysel je vystihnutie vnútorného obsahu diania
- Pri príprave reportáže si treba ujasniť:
- námet, zámer
- zoznámiť sa s prostredím a s ľuďmi
- požiadať o dostatočné množstvo faktov
- preštudovať dostupný materiál
- vopred si premyslieť stavbu reportáže po obrazovej a jazykovej stránke
- Textová zložka: čiastočne pripravená a čiastočne improvizovaná
- Redaktor: prirodzený a nenútený
- Pozor: na zvuky prostredia
Priama reportáž: pripravená improvizovaná reč, kde sa autor opiera len o určitý druh údajov
- napr. športové stretnutie
- Rep: sa musí obmedziť na glosovanie, striedme komentovanie
- slovo sa viaže k obrazu
- odohráva sa v reálnom čase
Abeceda reportéra:
- široké všeobecné vzdelanie, kultúrne a politické znalosti
- veľký takt, skromnosť, vkus a kultivovanosť prejavu
- improvizačné schopnosti
- pohotovosť, bystré reakcie
- bohatý slovník, dokonalá znalosť jazyka
- príjemný hlas, dôveryhodnosť osobnosti
- zmysel pre súlad slova a obrazu
- hlboké vedomosti z príslušného odboru
- umenie mlčať
Rozdiel medzi komentárom a reportážou:
K: sa viaže k ideovej a vzťahovej stránke (logicko- pojmové uchopenie predmetu)
R: k stránke materiálnej (emociálno- skladobný prostriedok)
Komentár:
- je žurnalistický prejav, ktorý analyzuje vysvetľuje a hodnotí aktuálnu sociálnu realitu
- hodnotenie uskutočňuje jeho tvorca – komentátor, ktorý to robí pomocou osobnej výpovede poznačenej subjektívnym pohľadom pomocou slovných faktov a obrazových zámerov
Príprava komentátora:
- musí ovládať problematiku
- nesmie divákovi vnucovať svoj názor
- nesiem sa robiť neomylným
- neposkytovať informácie, o ktorých existujú pochybnosti
Niekoľko typov inteligenčných schopností komentátorov:
- apercepčná : kom. rýchlo chápe
- reprodukčná: kom. sa ľahko učí
- iniciatívna: kom. má veľa nápadov
- expresívna: kom. vie dobre vyjadrovať svoje myšlienky
- sociálna: kom. má schopnosť manipulovať s ľuďmi
Komentár: nie je umelecké dielo, ale hovorový štýl
Komentátor: divák vyžaduje od neho jeho vlastné stanovisko
Komentátor musí mať:
- širokú slovnú zásobu
- dobré vyjadrovacie schopnosti
- ovládať spisovný jazyk
- dôkladnú znalosť problematiky
- poznámky v hlavných bodoch
Rozhovor
- hľadanie faktov v mene diváka
- iba v TV možno hovoriaceho aj vidieť (sledovať mimiku, gestikuláciu, postoj k problematike...)
Predpoklady na správne vedenie rozhovoru:
- redaktor musí vedieť počúvať
- redaktor musí sledovať počas rozhovoru: čas, monitor, signalizácie
- redaktor sa musí pripraviť:
- stretnúť sa s partnerom pred realizáciou rozhovoru (odhaliť nedostatky v prejave partnera a korigovať ich)
- pohovoriť si s ním o téme rozhovoru (netreba však prejsť konkrétne otázky)
- redaktor musí vniknúť do problematiky a stať sa rovnovcenným komunikačným partnerom
- slušnosť a úcta, v prípade potreby aj pomoc
- vplyv prostredia (hnusné kamery!!!!)
- stručné a jasné otázky
- objektívnosť, nevnucovať odpovede
- nepoužívať bezobsažné frázy
Beseda
- je súhrn prejavov vyslovených viacerými ľuďmi na jednu tému
- čiastočne pripravená
- používajú sa názorné materiály (obrázky, grafy, filmy, mapy)
- sprievodné slovo k náz. materiálom musí byť: vopred pripravené, únosne dlhé, viazané k obrazu
- by mala byť: dynamická, živá, spontánna
- redaktor má v besede niekoľko úloh:
- vedie besedu
- musí byť dobre informovaný, ovládať a mať záujem o problematiku
- R: kladie otázky, usmerňuje k cieľu, vytvára rovnaké podmienky pre všetkých diskutujúcich
- R je: pomocníkom, usmerňovateľom, komentátorom, popularizátorom
- R: musí vedieť: improvizovať, vystihnúť kedy treba zasiahnuť
- R. nemá v obraze dominovať
- je časovo neprerušiteľná
- vhodne zvolený účastníci
- vhodný námet besedy
- je nutné nájsť právnu mieru medzi improvizáciou a a pripravenosťou
- na každé vystúpenie je dôležité sa pripraviť
- každý žáner si vyžaduje iný autorský prístup a spôsob realizácie
- je nutné správne zladiť obsahovú a výrazovú zložku
Spravodajská relácia:
- vyžaduje presnú interpretáciu textu, ktorý má byť po štylistickej aj formálnej stránke dokonalý
- treba sa vyhýbať zložitej vetnej skladbe, obraznému vyjadrovaniu, neobvyklému spájaniu slov
- nevhodné: teatrálnosť, kazateľský tón, prílišné schematické podávanie inf., klišé, nadmernosť čísel, faktov a odborných termínov
- je nutné nadviazať s divákom čo najprirodzenejší kontakt
- divák hodnotí: celkové správanie , spôsob vyjadrovania sa, vkus, oblečenie
- R. musí vedieť, čo číta
- zlá príprava textu spôsobuje: zlé frázovanie, nesprávne umiestnený dôraz, nesprávne rozmiestnené pauzy
- treba si vyznačiť:
- miesta, ktoré majú byť prečítané s dôrazom
- štylisticky náročné partie
- neobvyklé výrazy
- slová s ťažkými hláskovými skupinami (nahlas si prečítať niekoľko x)
- osobné mená, zemepisné názvy, odporné termíny
- ďalej treba:
- prispôsobiť tempo
- potichu odkladať listy(samozrejme správne očíslované)
- pred vystupovaním trénovať hlasové ústroje
- nevhodné je: dramatizovať, patetizovať, používať citové zafarbenie
- časový obraz života a jeho priebehu v určitých odvetviach ľudskej činnosti
- popularizácia = určené pre širokú c.s.
- zachytáva jadro faktov a udalostí, komentuje a vysvetľuje ich pomocou opisu a inf. podávaných priamo z miesta deja
- hlavný zmysel je vystihnutie vnútorného obsahu diania
- Pri príprave reportáže si treba ujasniť:
- námet, zámer
- zoznámiť sa s prostredím a s ľuďmi
- požiadať o dostatočné množstvo faktov
- preštudovať dostupný materiál
- vopred si premyslieť stavbu reportáže po obrazovej a jazykovej stránke
- Textová zložka: čiastočne pripravená a čiastočne improvizovaná
- Redaktor: prirodzený a nenútený
- Pozor: na zvuky prostredia
Priama reportáž: pripravená improvizovaná reč, kde sa autor opiera len o určitý druh údajov
- napr. športové stretnutie
- Rep: sa musí obmedziť na glosovanie, striedme komentovanie
- slovo sa viaže k obrazu
- odohráva sa v reálnom čase
Abeceda reportéra:
- široké všeobecné vzdelanie, kultúrne a politické znalosti
- veľký takt, skromnosť, vkus a kultivovanosť prejavu
- improvizačné schopnosti
- pohotovosť, bystré reakcie
- bohatý slovník, dokonalá znalosť jazyka
- príjemný hlas, dôveryhodnosť osobnosti
- zmysel pre súlad slova a obrazu
- hlboké vedomosti z príslušného odboru
- umenie mlčať
Rozdiel medzi komentárom a reportážou:
K: sa viaže k ideovej a vzťahovej stránke (logicko- pojmové uchopenie predmetu)
R: k stránke materiálnej (emociálno- skladobný prostriedok)
Komentár:
- je žurnalistický prejav, ktorý analyzuje vysvetľuje a hodnotí aktuálnu sociálnu realitu
- hodnotenie uskutočňuje jeho tvorca – komentátor, ktorý to robí pomocou osobnej výpovede poznačenej subjektívnym pohľadom pomocou slovných faktov a obrazových zámerov
Príprava komentátora:
- musí ovládať problematiku
- nesmie divákovi vnucovať svoj názor
- nesiem sa robiť neomylným
- neposkytovať informácie, o ktorých existujú pochybnosti
Niekoľko typov inteligenčných schopností komentátorov:
- apercepčná : kom. rýchlo chápe
- reprodukčná: kom. sa ľahko učí
- iniciatívna: kom. má veľa nápadov
- expresívna: kom. vie dobre vyjadrovať svoje myšlienky
- sociálna: kom. má schopnosť manipulovať s ľuďmi
Komentár: nie je umelecké dielo, ale hovorový štýl
Komentátor: divák vyžaduje od neho jeho vlastné stanovisko
Komentátor musí mať:
- širokú slovnú zásobu
- dobré vyjadrovacie schopnosti
- ovládať spisovný jazyk
- dôkladnú znalosť problematiky
- poznámky v hlavných bodoch
Rozhovor
- hľadanie faktov v mene diváka
- iba v TV možno hovoriaceho aj vidieť (sledovať mimiku, gestikuláciu, postoj k problematike...)
Predpoklady na správne vedenie rozhovoru:
- redaktor musí vedieť počúvať
- redaktor musí sledovať počas rozhovoru: čas, monitor, signalizácie
- redaktor sa musí pripraviť:
- stretnúť sa s partnerom pred realizáciou rozhovoru (odhaliť nedostatky v prejave partnera a korigovať ich)
- pohovoriť si s ním o téme rozhovoru (netreba však prejsť konkrétne otázky)
- redaktor musí vniknúť do problematiky a stať sa rovnovcenným komunikačným partnerom
- slušnosť a úcta, v prípade potreby aj pomoc
- vplyv prostredia (hnusné kamery!!!!)
- stručné a jasné otázky
- objektívnosť, nevnucovať odpovede
- nepoužívať bezobsažné frázy
Beseda
- je súhrn prejavov vyslovených viacerými ľuďmi na jednu tému
- čiastočne pripravená
- používajú sa názorné materiály (obrázky, grafy, filmy, mapy)
- sprievodné slovo k náz. materiálom musí byť: vopred pripravené, únosne dlhé, viazané k obrazu
- by mala byť: dynamická, živá, spontánna
- redaktor má v besede niekoľko úloh:
- vedie besedu
- musí byť dobre informovaný, ovládať a mať záujem o problematiku
- R: kladie otázky, usmerňuje k cieľu, vytvára rovnaké podmienky pre všetkých diskutujúcich
- R je: pomocníkom, usmerňovateľom, komentátorom, popularizátorom
- R: musí vedieť: improvizovať, vystihnúť kedy treba zasiahnuť
- R. nemá v obraze dominovať
- je časovo neprerušiteľná
- vhodne zvolený účastníci
- vhodný námet besedy
- je nutné nájsť právnu mieru medzi improvizáciou a a pripravenosťou
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Interpretácia básne #prejav alebo komunikacia bez pripravy #príhovor na besedu #interpretácia #prístup k ľuďom, spoločenský cit a takt #prihovor na besede #čo je beseda #spontánny prejav #prejav #Interpretácia textu #autorsky text #text a interpretacia #Čo je reportáž? #priprava na velku noc #štylistická stránka textu #príprave a realizácii prejavu #takt a vkus #prejav žurnalistika #politicky prejav #pojmové mapy slovných druhovDiskusia: Príprava na prejav: text a interpretácia
Pridať nový komentárVygenerované za 0.014 s.