Funkčné jazykové štýly, obchodná a úradná korešpondencia
Autor: dunky
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 04.06.2009
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 542 slov
Počet zobrazení: 16 109
Počet zobrazení: 16 109
Tlačení: 878
Uložení: 803
Uložení: 803
Jazyk – spoločenský jav, plní rozličné funkcie:
- poznávaciu funkciu (kognitívnu)
- dorozumievaciu funkciu (komunikatívnu)
- výrazovú funkciu (expresívnu)
Jazykový štýl – výber a usporiadanie jazykových prostriedkov s ohľadom na funkciu a situáciu prejavu. Funkčné jazykové štýly rozdeľujeme na:
Štýly súkromného styku Verejného styku
- hovorový - náučný (odborný)
- umelecký
- administratívny
- rečnícky
- publicistický
Odbor jazykovedy, ktorý sa zaoberá využívaním jazykových prostriedkov z hľadiska použitia jazykových štýlov sa nazýva štylistika.
Štýlotvorné činitele:
Každý prejav (obsah, kompozícia a štýl) závisí od týchto činiteľov:
- téma (podnet)
- autor (jeho nálada, povaha)
- funkcia (cieľ) – informovať, porozprávať, kritizovať
- situácia – súkromné, verejné prostredie
- adresát – prítomný alebo nie
- forma – písomná alebo ústna
1. informačný
Stručné fakty na otázky (kto, čo?)
Správa, oznámenie, bežné rozhovory
2. rozprávací
Udalosti, príbehy
Rozprávanie, fejtón, bájka, rozprávka, poviedka, novela, román
3. opisný
Vonkajšie vzťahy, vlastnosti
Opis, návod, životopis, posudok, cestopis
4. a.) výkladový
b.) úvahový
Vnútorné vzťahy
Konfrontácia hodnotenia
Odborný referát, prednáška
Úvaha, esej
Odborný štýl
Využíva sa všade tam, kde sa treba presne, odborne vyjadriť. Sprostredkúva odborné informácie a vedecké poznatky, niekedy je blízky len úzkemu okruhu odborníkov. Vyjadrovanie musí byť presné – odborné termíny, ustálené názvy a cudzie slová.
Publicistický štýl
Má informovať, presviedčať, poučovať, zaujať. Musí byť zrozumiteľný, výstižný a pôsobivý.
Administratívny štýl
Má predovšetkým písomnú podobu. Hlavné znaky: vecnosť, stručnosť, presnosť, prehľadnosť, ustálená forma. Používame ho pri životopise, žiadosti, posudku.
Rečnícky štýl
Je verejný štýl. Musí mať zaujímavý obsah a presnú štylizáciu, aby zaujal pozornosť poslucháčov. Používajú sa prostriedky umelecké, veľmi dôležité sú mimojazykové prostriedky (gestikulácia, mimika) a technika prednesu.
Umelecký štýl
Používa slová expresívne, frazeologizmy, obrazné pomenovania. Cieľ – pôsobiť na city. Použitie – báseň, balada, román.
Obchodná a úradná korešpondencia
Objednávka – je to úradný prípis, ktorý obsahuje, kto, čo a od koho si objednáva, v akom množstve, v akej kvalite a cene, do kedy a ako má byť tovar dodaný a ako bude zaplatený. Objednávku si píše odberateľ buď vyplnením pretlače alebo ju napíše ako list. Objednávka musí byť štylizovaná presne a jasne a má obsahovať tieto údaje:
- opis výrobku alebo materiálu, prípadne objednanej služby
- množstvo materiálu
- miesto dodania (alebo vykonania služby)
- cena za jednotku (za prácu, materiál)
- spôsob dodania (poštou, autom, železnicou) alebo vykonania služby
- termín dodania alebo vykonania služby
- spôsob platby
- dátum a číslo objednávky
Urgencia – je to posúrenie, ktorým pripomíname dodávateľovi, že nesplnil objednávku. Mala by byť dôrazná a naliehavá, aby si dodávateľ uvedomil dôsledky, ktorý vyplývajú z neplnenia záväzku.
Reklamácia – je to žiadosť o nápravu alebo sťažnosť na kvalitu alebo žiadosť o výmenu alebo opravu. Dôvodom na reklamáciu môže byť napríklad úchylka v kvalite, v druhoch, v množstve alebo v cene tovaru, nedostatočná úprava, nevyhovujúci spôsob balenia, spôsob odoslania tovaru, nedodržanie dodacej lehoty alebo chyby vo faktúre.
Potvrdenka – je to písomný doklad, ktorý obsahuje vyhlásenie o prijatí tovaru, peňazí a podobne. Suma sa musí uviesť slovom i číslom, alebo to môže byť aj doklad o prevzatí vykonanej práce. Musí tu byť meno a bydlisko príjemcu, dodávateľa, dôležitý je dátum a podpisy.
Splnomocnenie – je písomné poverenie prevziať tovar, peniaze alebo balík, doporučený list, alebo niekoho zastupovať.
Pracovný príkaz – je to príkaz, kto, čo, kde, kedy a ako má spraviť.
Úradný list – má ustálenú úpravu a píše sa strojom. Štylizácia je jasná, presná a vecná. Obsah úradného listu môže tvoriť buď oznámenie, žiadosť, objednávka, urgencia, reklamácia, ...
- poznávaciu funkciu (kognitívnu)
- dorozumievaciu funkciu (komunikatívnu)
- výrazovú funkciu (expresívnu)
Jazykový štýl – výber a usporiadanie jazykových prostriedkov s ohľadom na funkciu a situáciu prejavu. Funkčné jazykové štýly rozdeľujeme na:
Štýly súkromného styku Verejného styku
- hovorový - náučný (odborný)
- umelecký
- administratívny
- rečnícky
- publicistický
Odbor jazykovedy, ktorý sa zaoberá využívaním jazykových prostriedkov z hľadiska použitia jazykových štýlov sa nazýva štylistika.
Štýlotvorné činitele:
Každý prejav (obsah, kompozícia a štýl) závisí od týchto činiteľov:
- téma (podnet)
- autor (jeho nálada, povaha)
- funkcia (cieľ) – informovať, porozprávať, kritizovať
- situácia – súkromné, verejné prostredie
- adresát – prítomný alebo nie
- forma – písomná alebo ústna
Stručné fakty na otázky (kto, čo?)
Správa, oznámenie, bežné rozhovory
2. rozprávací
Udalosti, príbehy
Rozprávanie, fejtón, bájka, rozprávka, poviedka, novela, román
3. opisný
Vonkajšie vzťahy, vlastnosti
Opis, návod, životopis, posudok, cestopis
4. a.) výkladový
b.) úvahový
Vnútorné vzťahy
Konfrontácia hodnotenia
Odborný referát, prednáška
Úvaha, esej
Odborný štýl
Využíva sa všade tam, kde sa treba presne, odborne vyjadriť. Sprostredkúva odborné informácie a vedecké poznatky, niekedy je blízky len úzkemu okruhu odborníkov. Vyjadrovanie musí byť presné – odborné termíny, ustálené názvy a cudzie slová.
Publicistický štýl
Má informovať, presviedčať, poučovať, zaujať. Musí byť zrozumiteľný, výstižný a pôsobivý.
Administratívny štýl
Má predovšetkým písomnú podobu. Hlavné znaky: vecnosť, stručnosť, presnosť, prehľadnosť, ustálená forma. Používame ho pri životopise, žiadosti, posudku.
Rečnícky štýl
Je verejný štýl. Musí mať zaujímavý obsah a presnú štylizáciu, aby zaujal pozornosť poslucháčov. Používajú sa prostriedky umelecké, veľmi dôležité sú mimojazykové prostriedky (gestikulácia, mimika) a technika prednesu.
Umelecký štýl
Používa slová expresívne, frazeologizmy, obrazné pomenovania. Cieľ – pôsobiť na city. Použitie – báseň, balada, román.
Obchodná a úradná korešpondencia
Objednávka – je to úradný prípis, ktorý obsahuje, kto, čo a od koho si objednáva, v akom množstve, v akej kvalite a cene, do kedy a ako má byť tovar dodaný a ako bude zaplatený. Objednávku si píše odberateľ buď vyplnením pretlače alebo ju napíše ako list. Objednávka musí byť štylizovaná presne a jasne a má obsahovať tieto údaje:
- opis výrobku alebo materiálu, prípadne objednanej služby
- množstvo materiálu
- miesto dodania (alebo vykonania služby)
- cena za jednotku (za prácu, materiál)
- spôsob dodania (poštou, autom, železnicou) alebo vykonania služby
- termín dodania alebo vykonania služby
- spôsob platby
- dátum a číslo objednávky
Urgencia – je to posúrenie, ktorým pripomíname dodávateľovi, že nesplnil objednávku. Mala by byť dôrazná a naliehavá, aby si dodávateľ uvedomil dôsledky, ktorý vyplývajú z neplnenia záväzku.
Reklamácia – je to žiadosť o nápravu alebo sťažnosť na kvalitu alebo žiadosť o výmenu alebo opravu. Dôvodom na reklamáciu môže byť napríklad úchylka v kvalite, v druhoch, v množstve alebo v cene tovaru, nedostatočná úprava, nevyhovujúci spôsob balenia, spôsob odoslania tovaru, nedodržanie dodacej lehoty alebo chyby vo faktúre.
Potvrdenka – je to písomný doklad, ktorý obsahuje vyhlásenie o prijatí tovaru, peňazí a podobne. Suma sa musí uviesť slovom i číslom, alebo to môže byť aj doklad o prevzatí vykonanej práce. Musí tu byť meno a bydlisko príjemcu, dodávateľa, dôležitý je dátum a podpisy.
Splnomocnenie – je písomné poverenie prevziať tovar, peniaze alebo balík, doporučený list, alebo niekoho zastupovať.
Pracovný príkaz – je to príkaz, kto, čo, kde, kedy a ako má spraviť.
Úradný list – má ustálenú úpravu a píše sa strojom. Štylizácia je jasná, presná a vecná. Obsah úradného listu môže tvoriť buď oznámenie, žiadosť, objednávka, urgencia, reklamácia, ...
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Jazykové štýly v tabuľke | Maturita | 432 slov | |
Jazykové štýly znaky a rozdelenie | Referát | 267 slov | |
Funkčné jazykové štýly a slohové postupy | Referát | 678 slov | |
Jazykové štýly (maturitná téma) | Referát | 341 slov | |
Jazykové štýly porovnanie v tabuľke | Učebné poznámky | 329 slov | |
Jazykové štýly | Ostatné | 1 653 slov | |
Funkčné jazykové štýly | Ostatné | 233 slov | |
Jazykové štýly – znaky, uplatnenie, slohové útvary | Ostatné | 257 slov | |
Výslovnostné štýly | Referát | 119 slov | |
Jazykové štýly | Referát | 272 slov | |
Sloh a štýly + príklady | Maturita | 1 143 slov | |
Jazykové štýly | Referát | 426 slov | |
Jazykové štýly s Slohový postup | Ostatné | 597 slov | |
Prehľad funkčných jazykových štýlov | Ostatné | 347 slov | |
Funkčné jazykové štýly | Referát | 521 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#nemecká obchodná korešpodencia #ako napísať urgenciu #obchodná korešpondencia nemčina #čo je to reklamácia #reklamácia tovaru po nemecky #urgencia vzor #čo je to objednávka #urgencia co je definicia #objednávka #urgencia reklamacie vzor #úradný prípis #súkromná korešpondencia #uradny list oznámenie vzor #uradny list reklamacia vzor #uradny list objednavka #Sukromna a uradna korešpondencia #urgencia #úradná korešpondencia #štylizácia súkromného listu #funkcne jazykove stylyDiskusia: Funkčné jazykové štýly, obchodná a úradná korešpondencia
Pridať nový komentárVygenerované za 0.018 s.