Publicistický štýl
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 10 296
Uložení: 940
Publicistický štýl
Subjektívno-objektívny štýl. Uplatňuje sa vo sfére žurnalistickej (novinárskej) komunikácie. Cieľom je prinášať informácie o aktuálnych udalostiach, poúčať, ovplyvňovať, presviedčať a získavať pre svoj názor čitateľskú verejnosť. Publicistický štýl na rozdiel od odborného štýlu prispôsobuje náročnosť obsahu a formy priemernej vzdelanostnej úrovni obyvateľstva. Musí zabezpečiť všeobecnú zrozumiteľnosť textov, čo nie je podmienkou v náučnom štýle.
Publicistický štýl využíva informačný slohový postup, náučný slohový postup, úvahový slohový postup, rozprávací slohový postup, opisný slohový postup. Je hybridným štýlom, pretože využíva výrazové prostriedky viacerých štýlov.
K príťažlivosti publicistických prejavov v tlači môže prispieť aj rozmanité členenie textu, výrazné zalomené titulky (titulok dáva čitateľovi prvú informáciu, upútava jeho pozornosť a zachytáva celý obsah článku, niekedy naznačuje názor redaktora alebo celej redakcie), či rôzne grafické prostriedky (odlišné typy písma). Týmto spôsobom sa zvyšuje prehľadnosť textu, autor usmerňuje čitateľa tak, aby nič dôležité neprehliadol.
Široká škála aktualizačných momentov sa používa tiež v rozhlase a televízii. Aj v suchopárnom spravodajstve možno vyvolať napätie pri pohľade na naliehavý problém dňa z dvoch zorných uhlov.
Informácie, ktoré publicista sprostredkúva čitateľovi, musia byť myšlienkovo ucelené. Postupuje sa od jednoduchších údajov k zložitejším, od informačnej správy ku komentovanej a pod. Čím je informácia náročnejšia, tým osobitejší musí byť spôsob jej podania, tým jasnejšie a účinnejšie treba čitateľovu pozornosť priviesť k najdôležitejšiemu miestu, pasáži alebo problému.
Škála publicistických textov je široká a rôznorodá.
Publicistické žánre sa podľa prevažujúcich štýlotvorných znakov delia na:
1. spravodajské – informujú o aktuálnych udalostiach (správa, interview, riport, komuniké),
2. analytické – z viacerých zorných uhlov hodnotia závažné a aktuálne udalosti (úvodník, komentár, recenzia, posudok),
3. beletristické útvary – uplatňujú sa v nich umelecké štýlotvorné prvky (reportáž).
Medzi najrozšírenejšie publicistické žánre patrí: správa, komentár, úvodník, glosa, kritika, recenzia, fejtón, stĺpček, reportáž, interview.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Publicistický štýl a jeho žánre | Referát | 764 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre – maturitná otázka | Referát | 342 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre, funkcia, obsah, jazyk | Referát | 236 slov | |
Publicistický štýl | Ostatné | 328 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre | Ostatné | 1 063 slov | |
Štylistika – publicistický štýl | Ostatné | 525 slov | |
Publicistický štýl | Maturita | 622 slov | |
Publicistický štýl, útvary | Ostatné | 263 slov | |
Publicistický štýl = žurnalistický, novinársky štýl | Ostatné | 181 slov | |
Publicistický štýl – slohové postupy | Referát | 761 slov | |
Publicistický štýl sloh | Referát | 924 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 233 slov | |
Publicistický štýl - žánre | Učebné poznámky | 245 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 828 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 313 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#recenzia-ukazka #publicistický štýl #glosa ukážka #komentovaná správa #publicistický štýl gramatika #recenzia definícia #6387 #publicistycky styl #fejton definicia #recenzia #fejton ukazka #publicistycky stil #publistický jazykový štýl definícia #publicitstický štýl #beletristické útvary #poblicisticki jazikovy štil #obrazné výrazové prostriedky #publicistický štýl referáty #masmedia-vyklad #publicisticky styl zones