Barok
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 26 518
Uložení: 1 407
Barok
Slovo barok pochádza z talianskeho slova barocco = perla nepravidelného tvaru. Znamená prekrútenú nepravidelnú myšlienku. Vznikol v 16. storočí v Taliansku a Španielsku prevažne vo výtvarnom umení. Typický je pre neho majestátny štýl, bohatá výzdoba, drevo, porcelán, mramor. Barok bol štýlom francúzskeho kráľa Ľudovíta XIV. Využíval tmavé pozadie, svetlé postavy (hlavne ruky a tvár). V literatúre znamená návrat k náboženským témam a to je dôsledkom spoločenskej situácie. Vtedajšia doba bola obdobím tureckého plienenia a 30 ročnej vojny. Ľudia prestávali veriť pozemskému životu a vrátili sa k náboženstvu. Pozemský svet sa tu chápe len ako odraz nadpozemského sveta. Využíva sa mysticizmus – túžba splynúť s Bohom. Barok sa rozvíja v krajinách kde prevláda katolicizmus. Typické sú kontrasty, ktoré sa silne citovo prežívajú (strach zo smrti/radosť zo života; mysticizmus/zmyslovosť; márnosť svetských vecí / dychtivosť po svetskej nádhere; neprirodzený pátos/vnútorná emocionálnosť). Uznávaná je len oficiálne písaná literatúra, ústna slovesnosť je zatracovaná resp. neuznávaná. Štylistika – typická je dekoratívnosť, pompéznosť, patetizmus (vznešenosť, oslavnosť).
Svetová baroková literatúra
Hanz Christoffel von Grimmelshausen - NemeckoTorguato Tasso
– Taliansko – epos Oslobodený Jeruzalem – vopred dielo konzultoval s cirkvou zo strachu pred inkvizíciou. Opisuje tu úspešnú križiacku výpravu do Jeruzalema. Kontrasty: svet zbraní/svet citov; Jeruzalem ako sväté mesto, symbol svetla, pravdy/Moslimovia symbol temnoty a pekla.
John Milton
– Anglicko – epos Stratený raj – spracúva biblický príbeh o stvorení sveta. Kontrasty: temnota pekla/krásy raja.
epos Raj znova nájdený – spracúva biblický námet pokúšania Krista v púšti.
- bol prívržencom Olivera Cromvela
Slovenská baroková literatúra
- dynastia habsburgovcov, upevňuje sa feudalizmus, obdobie náboženských nepokojov, prenasledovanie nekatolíkov, ktorí utekali do exilu. Vznikali protihabsburské povstania, vznikalo zbojníctvo.
- literatúra sa delí na:
1. náboženská (duchovná poézia) literatúra
a) katolícka –centrum Trnava, je tu tlačiareň.
Benedikt Szöllösi
- dielo Katolícke piesne – objavuje sa tu aj ľudový prvok, je ním predhovor (latinský). Autor tu spomína cyrilo-metodské tradície
b) protestantská – centrum PO kolégium a BA lýceum s tlačiarňou v Levoči. Znakom ich tvorby je zvýšený záujem o slovenské dejiny.
Juraj Tranovský
- evanjelický náboženský spevník Cithara sanctorum – české piesne, preklady z nemčiny a latinčiny a vlastné piesne, slovenské piesne. Sú väčšinou pochmúrne – znak prechodu renesancie a baroka. Evanjelické vydavateľstvo Tranoscius
2. svetská literatúra
a) umelá
b) ľudová – ľúbostná, zábavná poézia, jarmočné piesne v ľudovom jazyku, nárečiach
- zborníky: Rukopisný zborník Dionýza Kubíka – Slovenské piesne
Mikulášsky zborník – pieseň o Jánošíkovi zbojníkovi
Zborník Jána Lániho – obsahuje ľúbostnú poéziu
c) poloľudová
3. Didakticko – reflexívna poézia (výchovno – úvahová)
Peter Benický
- Slovenské verše – meštianska poézia, všíma si v nich spoločenské pomery. Využíva tu múdrosť prísloví, aby poukázal na ľudské chyby. Cestu k zlepšeniu vidí vo vzdelaní, pracovitosti, na čo dáva návod mnohými príkladmi. Autor vyzdvihuje slobodu jednotlivca, sympatizuje so sedliakmi a vysmieva bohatých. Podľa neho by sa mal bohatý zastávať poddaných.
Hugolín Gavlovič
- dobrovoľne sa vzdal svetského bohatstva a oddal sa chudobe
- dielo Valaská škola mravů stodola – má funkciu výchovnú, poučnú o skúsenostiach pastierov. Kritizuje bohatých a podporuje chudobných, odsudzuje opilstvo. Vedie čitateľa k zbožnému a cnostnému životu. Odsudzuje svetský majetok a telesnú krásu. V tomto diele autor vychováva čitateľa. Forma: jednoduchý štýl, anekdoty, príslovia a rýmovačky, využíva hovorový jazyk.
Slovenská baroková próza
- cestopisy a memoáre = spomienky a zážitky z vlastného života. Odbúrava sa tu moralizovanie a náboženský komentár. Prevláda popisnosť a dokumentárnosť. Cieľom je plasticky zobraziť situáciu. Zárodok beletrie. Tematika je protiturecká a protihabsburgská.
Štefan Pilárik
- Osud Pilárikovský – zážitky z tureckého zajatia, vyslobodenie sa a útek.
Ján Rezik
- Prešovské popravisko – je tu dramaticky zobrazené týranie, odsúdenie a poprava Tökoliho a jeho prívržencov, ktorí boli členmi protihabsburgského povstania.
Samuel Hruškovič
- Život Samuela Hruškoviča – autobiografia, opisuje chudobné detstvo a štúdium, kritizuje spoločenské pomery
Ján Simonides
- Väznenie, vyslobodenie a putovanie – pochod na galeje do Neapola a tiež svoj návrat domov. Keď sa vracia domov, všíma si miesta, ktorými prechádza.
Daniel Krman
- evanjelik, prívrženec Rákocziho
- Cestovný denník – cestopis, opisuje cestu za Švédskym kráľom, ktorý bojuje v Bielorusku. Počas cesty prejde časť strednej a východnej Európy a všíma si zemepisné poznatky, sociálne otázky, ľudové tradície, osobnosti.
Móric Augustín Beňovský
- Pamäti a cesty grófa M. A. Beňovského
Odborná próza
Matej Bell
- polyhistorik (zaoberal sa mnohými vedami), ovládal 4 cudzie jazyky
- dielo Historicko-zemepisná vedomosť o novom Uhorsku – v latinčine, obsahuje historické, zemepisné, národopisné poznatky z uhorských stolíc. Využíval moderné výskumné metódy (napr. témový výskum).
- Úvod k slovenskej gramatike Pavla Doležala – úvod ku gramatike slovensko-českej. Opisuje tu slovenský jazyk ako jazyk rovnocenný s ostatnými jazykmi. V tomto období vznikali názory, že slovenský jazyk je len nárečie.
Ján Baltazár Magin
- dielo Ostne... alebo Obrana – v polemike s maďarským profesorom bráni slovenský národ a hovorí o ňom ako o rovnocennom s ostatnými.
- literárna história – Michal Rotarides
Pavel Valaský
Česká baroková literatúra
- po bitke na Bielej hore boli protestanti prenasledovaní, utekali do exilu.
Ján Ámos Komenský
- položil základy modernej pedagogiky
- nábožensko-filozofický spis Labyrint světa a ráj srdce – opisuje svet ako miesto kde vidí rôzne neprávosti a preto sa z pozemského labyrintu utiahne do svojho vnútra.
- dielo Veľká didaktika - po latinsky, nové zásady o výchove. Kritika stredovekých zásad výchovy. „Vzdelanie patrí každému.“. Vyučovanie má byť čo najnázornejšie. Vo vyučovaní treba rozvíjať nielen rozum ale aj cit, treba prechádzať od konkrétneho k abstraktnému, od známeho k neznámemu, od jednoduchého k zložitému. Vyučovanie má prebiehať v materinskom jazyku. Škola hrou.
- Brána jazykov otvorená – učebnica latinčiny
- Svet v obrazoch – jazyková obrázková učebnica
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Barok (16. – 18. storočie) | Ostatné | 422 slov | |
Barok | Učebné poznámky | 670 slov | |
Svetový barok porovnanie | Maturita | 1 207 slov | |
Barok (maturitná téma) | Referát | 424 slov | |
Barok | Ostatné | 2 122 slov | |
Barok v európskej literatúre | Ostatné | 678 slov | |
Barok diela | Ostatné | 580 slov | |
Barok | Učebné poznámky | 873 slov | |
Barok (16. – 17. storočie) | Referát | 970 slov | |
Barok v svetovej a slovenskej literatúre (16.-18.storočie) | Maturita | 1 074 slov | |
Barok v Európe | Referát | 609 slov | |
Barok ( 16 – 18. st.) | Ťahák | 640 slov | |
Barok v európskej literatúre | Referát | 307 slov | |
Barok v slovenskej literatúre | Referát | 460 slov | |
Barok a klasicizmus | Maturita | 1 420 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Mikulášsky zborník - Píseň o Jánošíkovi zbojníkovi #barok #filozofický spis #CHARAKTERISTIKA POSTAVY JURAJ JANOSIK #slovenský barok #barok literatúra #barok maturita #barok maturitné #baroková literatúra maturita #memoare a cestopisy v baroku #Baroková literatúra #rokoko na slovensku #john milton - stratený raj #Zabavna poezia #BENEDIKT SZOLLOSI #barok v svetovej a slovenskej literatúre #barok zones #John Milton stratený raj #gavlovič #cestopis