Princípy fungovania trhového mechanizmu
Autor: kajka
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 28.05.2014
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 513 slov
Počet zobrazení: 3 989
Počet zobrazení: 3 989
Tlačení: 368
Uložení: 340
Uložení: 340
Vysvetlite princípy fungovania trhového mechanizmu. Zamerajte sa na pojmy: dopyt, ponuka, konkurencia, monopol, nezamestnanosť, určovanie cien. Analyzujte fungovanie trhu na Slovensku a vo svete v súčasnosti.
Hlavné úlohy (princípy) fungovania trhu:
a/ odovzdáva informácie všetkým trhovým subjektom o cene, dopyte, ponuke.
b/ motivuje správanie podnikateľov a spotrebiteľov
c/ rozdeľuje dôchodky medzi vlastníkov výrobných faktorov
Proces fungovania trhu je tvorba dopytu, ponuka a trhových cien.
1. Dopyt - množstvo tovaru, aké sú spotrebitelia ochotní a schopní kúpiť. Dopyt po tovare závisí od: ceny tovaru, množstva tovaru, výšky príjmu. Na základe ceny a množstva tovaru na trhu vzniká krivka dopytu - ak ceny rastú dopyt klesá a naopak ak ceny klesajú dopyt rastie. Krivka dopytu má klesajúcu tendenciu.
2. Ponuka - súhrn všetkých tovarov a služieb, ktoré chcú výrobcovia na trhu predať. Ponuka závisí od: cien tovaru, množstva tovaru, nákladov na výrobu. Na základe ceny tovaru a ponúkaným množstvom vzniká krivka ponuky - pri vyšších cenách je množstvo ponúkaných tovarov vyššie (vždy majú) a naopak pri nižších cenách je množstvo ponúkaných tovarov nižšie. Krivka ponuky má stúpajúcu tendenciu.
3. Konkurencia - stret v úsilí o hmotnú výhodu medzi výrobcami a spotrebiteľmi – súťaž medzi výrobcami. Každý sa snaží dosiahnuť maximálny zisk pri minimálnych nákladoch.
Konkurencia na strane ponuky - každá firma sa snaží ovládnuť trh pomocou
a/ cenovej konkurencie (znižovanie cien, znižovanie výrobných nákladov)
b/ necenovej konkurencie (získanie si zákazníkov - kvalita, technológia, záruka, zľavy, reklama...)
Konkurencia na strane dopytu - každý sa snaží nakúpiť čo najlacnejšie. Keď je však tovar nedostatkový, spotrebitelia oňho bojujú, výrobcovia môžu zvýšiť ceny (Vianoce, Veľká noc, novinky zima, novinky leto a pod.)
4. Monopol - jeden výrobca na trhu, ktorý diktuje ceny. Takýto výrobca nie je ochotný znižovať výrobné náklady a efektívne využívať vzácne výrobné faktory. Monopol je v ekonomike nezdravý jav, a preto štát musí prijať protimonopolné opatrenia, aby sa zabezpečila konkurencia (Slovenský protimonopolný úrad)
5. Nezamestnanosť - je sociálno–ekonomický jav spojený s trhom práce. Definícia nezamestnanosti je založená na tom, že osoba schopná práce je z možnosti pracovať v platenom zamestnaní vyradená. Je to vážny ekonomický a zároveň i sociálny problém. Nezamestnanosť je spojená s takými spoločenskými javmi ako napríklad zlé mentálne a fyzické zdravie, zvýšená rozvodovosť, zločinnosť a podobne.
6. Tvorba cien a rovnovážna cena - každý subjekt na trhu sleduje svoj vlastný cieľ - výrobca chce draho predať, kupujúci chce lacno nakúpiť. Cena pri ktorej budú obaja spokojní sa nazýva trhová (rovnovážna cena). Vtedy sa dopyt rovná ponuke, na trhu nastáva dočasné ekkvilibrium-rovnováha. Krivka ponuky + krivka ponuky = trhová cena. Ponuka je vyššia ako dopyt = cena je privysoká, dopyt nízky. Keď sa cena zníži, dopyt narastie, ale výroba sa zníži = nižšia ponuka a opačne atď, atď. (príklad vysokej ceny – nové byty, príklad nízkej ceny – staršie byty). Proces tvorby cien sa tak stáva nielen regulátorom cien, ale aj regulátorom výroby (vyrába sa to, čo sa oplatí).
Fungovanie trhu na Slovensku i vo svete je postavené na konflikte monopolov a ostatných výrobcov/predajcov. Protimonopolný úrad sa snaží udržať konkurenicu trhu, ktorá je nevyhnutná. Druhým aspektom vplývajúcim na trh je súčasná hospodárska kríza, ktorá má dopad na dopyt, nezamestnanosť a aj na konkurenciu, z ktorej sa vyselektujú len firmy(výrobky), po ktorých je najväčši dopyt.
Hlavné úlohy (princípy) fungovania trhu:
a/ odovzdáva informácie všetkým trhovým subjektom o cene, dopyte, ponuke.
b/ motivuje správanie podnikateľov a spotrebiteľov
c/ rozdeľuje dôchodky medzi vlastníkov výrobných faktorov
Proces fungovania trhu je tvorba dopytu, ponuka a trhových cien.
1. Dopyt - množstvo tovaru, aké sú spotrebitelia ochotní a schopní kúpiť. Dopyt po tovare závisí od: ceny tovaru, množstva tovaru, výšky príjmu. Na základe ceny a množstva tovaru na trhu vzniká krivka dopytu - ak ceny rastú dopyt klesá a naopak ak ceny klesajú dopyt rastie. Krivka dopytu má klesajúcu tendenciu.
2. Ponuka - súhrn všetkých tovarov a služieb, ktoré chcú výrobcovia na trhu predať. Ponuka závisí od: cien tovaru, množstva tovaru, nákladov na výrobu. Na základe ceny tovaru a ponúkaným množstvom vzniká krivka ponuky - pri vyšších cenách je množstvo ponúkaných tovarov vyššie (vždy majú) a naopak pri nižších cenách je množstvo ponúkaných tovarov nižšie. Krivka ponuky má stúpajúcu tendenciu.
Konkurencia na strane ponuky - každá firma sa snaží ovládnuť trh pomocou
a/ cenovej konkurencie (znižovanie cien, znižovanie výrobných nákladov)
b/ necenovej konkurencie (získanie si zákazníkov - kvalita, technológia, záruka, zľavy, reklama...)
Konkurencia na strane dopytu - každý sa snaží nakúpiť čo najlacnejšie. Keď je však tovar nedostatkový, spotrebitelia oňho bojujú, výrobcovia môžu zvýšiť ceny (Vianoce, Veľká noc, novinky zima, novinky leto a pod.)
4. Monopol - jeden výrobca na trhu, ktorý diktuje ceny. Takýto výrobca nie je ochotný znižovať výrobné náklady a efektívne využívať vzácne výrobné faktory. Monopol je v ekonomike nezdravý jav, a preto štát musí prijať protimonopolné opatrenia, aby sa zabezpečila konkurencia (Slovenský protimonopolný úrad)
5. Nezamestnanosť - je sociálno–ekonomický jav spojený s trhom práce. Definícia nezamestnanosti je založená na tom, že osoba schopná práce je z možnosti pracovať v platenom zamestnaní vyradená. Je to vážny ekonomický a zároveň i sociálny problém. Nezamestnanosť je spojená s takými spoločenskými javmi ako napríklad zlé mentálne a fyzické zdravie, zvýšená rozvodovosť, zločinnosť a podobne.
6. Tvorba cien a rovnovážna cena - každý subjekt na trhu sleduje svoj vlastný cieľ - výrobca chce draho predať, kupujúci chce lacno nakúpiť. Cena pri ktorej budú obaja spokojní sa nazýva trhová (rovnovážna cena). Vtedy sa dopyt rovná ponuke, na trhu nastáva dočasné ekkvilibrium-rovnováha. Krivka ponuky + krivka ponuky = trhová cena. Ponuka je vyššia ako dopyt = cena je privysoká, dopyt nízky. Keď sa cena zníži, dopyt narastie, ale výroba sa zníži = nižšia ponuka a opačne atď, atď. (príklad vysokej ceny – nové byty, príklad nízkej ceny – staršie byty). Proces tvorby cien sa tak stáva nielen regulátorom cien, ale aj regulátorom výroby (vyrába sa to, čo sa oplatí).
Fungovanie trhu na Slovensku i vo svete je postavené na konflikte monopolov a ostatných výrobcov/predajcov. Protimonopolný úrad sa snaží udržať konkurenicu trhu, ktorá je nevyhnutná. Druhým aspektom vplývajúcim na trh je súčasná hospodárska kríza, ktorá má dopad na dopyt, nezamestnanosť a aj na konkurenciu, z ktorej sa vyselektujú len firmy(výrobky), po ktorých je najväčši dopyt.
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#princípy trhovej ekonomiky #Fungovanie trhu u nás a vo svete #typologia zakaznikov #nezamestnanosť vo svete #rovnovazna cena #tvorba ponuky a dopytu #fungovanie trhového mechanizmu #referaty na 20 stran #krivka U #dopyt #znižovanie nákladov #monopolMaturitné témy z NOSKY
Diskusia: Princípy fungovania trhového mechanizmu
Pridať nový komentárVygenerované za 0.019 s.