Pedagogika mentálne postihnutých
Autor: ivka47
Typ práce: Učebné poznámky
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 07.05.2011
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 443 slov
Počet zobrazení: 12 422
Počet zobrazení: 12 422
Tlačení: 980
Uložení: 1 033
Uložení: 1 033
Pedagogika mentálne postihnutých
Psychopédia – vedný odbor, ktorý sa zaoberá výchovou, vzdelaním a vyučovaním mentálne postihnutých jedincov.
- Špeciálna pedagogika chápe mentálne postihnutie ako nedostatočnú schopnosť poznané veci transformovať do myšlienok a udalostí.
Mentálna retardácia je súborné označenie pre výrazne podpriemernú úroveň všeobecnej inteligencie IQ pod 70, prejavuje sa to už v útlom detskom veku. Delí sa na oligofréniu a demenciu.
Oligofrénia – slabomyseľnosť, je to obmedzenie vývinu všetkých psychických funkcií, najmä rozumových, narušenie intelektu.
Je zdedená alebo vrodená, poprípade vzniká v ranom období detstva, spravidla do 2. roku života. Tento stav je trvalý, trvá počas celého života, nemožno ho odstrániť
Príčiny môžu byť
1. biologicky podmienené, ktoré súvisia s poškodením mozgu
2. sociálne podmienené t.j. extrémna výchovná zanedbanosť.
Demencia je neskôr získaná porucha mentálnych, povahových i duševných schopností. Vzniká ako následok nejakého ochorenia, úrazov po 2. roku života
Stupne mentálnej retardácie:
Stupeň mentálnej retardácie sa zisťuje testmi inteligencie, a je vyjadrený číselným kvocientom IQ. Za normu platí hodnota IQ okolo 100. Na základe toho rozlišujeme:
1/ debilitu - ľahká mentálna retardácia 70-50 IQ – je vychovávateľný a vzdelávateľný
2/ imbecilitu - stredná mentálna retardácia 49-35 IQ – nie je vzdelávateľný, iba vychovávateľný
3/ idiocitu - ťažká a hlboká mentálna retardácia 34-0 IQ – nie je vzdelávateľný a vychovávateľný
Autizmus je vrodená neschopnosť nadviazania konktaktu s ostatnými ľuďmi.
- V každom meste existujú osobitné školy a pomocné školy, kde chodia mentálne postihnuté deti.
Pedagogika mentálne postihnutých
-špeciálno-pedagogická vedná disciplína, ktorá s venuje výchove a vzdelávaniu osôb so zníženými schopnosťami sa volá psychopédia
1. mierna duševná zaostalosť – debilita IQ 50-70
- deti vychovávateľné, vzdelávateľné, svojprávne, navštevujú špec. školu. Dva typy:
eretická forma – nekľud, pohyblivosť, vých. problémy
torpídna forma – pomalosť.
2. stredne ťažká duševná zaostalosť – imbecilita IQ 35-49
- výrazné obmedzenie schopnosti človeka. Pokladajú sa za nevzdelávateľných a čiastočne vychovávateľných. Obyčajne sú zaradený do ústavov.
Znaky – primitívne vyslenie, oneskorená reč, manuálne nezručný, agramatická reč, poruchy výslovnosti.
Výchova – osvojenie základných hygienických návykov, sebaobsluha, základné spoločenské návyky
-nesamostatný, stála starostlivosť
3. ťažká duševná zaostalosť – idiocia IQ 20-34
4. hlboká duševná zaostalosť – hlboká idiocia IQ menej ako 20
Ani v dospelosti nedosahujú rozumové schopnosti ako 2. ročné dieťa. Dohovára sa cez neverbálne znaky, posunky. Vyžadujú aj lekársku opateru, dožívajú sa veku do 30 rokov. Príčiny – genetické, v tehotenstve, ožiarením
POPULÁCIA S MENTÁLNOU RETARDÁCIOU V SR
2-2,5% - bez komplikácii
0,3-0,4% - s komplikáciami
Darwinov syndróm r 1866
Choroba spôsobená chromozómovou chybou – jeden nadpočetný chromozóm u chromozómového páru 21. Túto chorobu nevieme liečiť, ale treba ísť až po najvyššiu možnú hranicu (sú i na SŠ). Vyžadujú si starostlivosť rodiny a školy. Intelektový rast sa zastavuje okolo 15 roku. Radi nadväzujú kontakt, nemajú radi zmenu. Napodobňujú, dajú sa ľahko zlákať na hlúposti. Majú umelecké sklony.
Psychopédia – vedný odbor, ktorý sa zaoberá výchovou, vzdelaním a vyučovaním mentálne postihnutých jedincov.
- Špeciálna pedagogika chápe mentálne postihnutie ako nedostatočnú schopnosť poznané veci transformovať do myšlienok a udalostí.
Mentálna retardácia je súborné označenie pre výrazne podpriemernú úroveň všeobecnej inteligencie IQ pod 70, prejavuje sa to už v útlom detskom veku. Delí sa na oligofréniu a demenciu.
Oligofrénia – slabomyseľnosť, je to obmedzenie vývinu všetkých psychických funkcií, najmä rozumových, narušenie intelektu.
Je zdedená alebo vrodená, poprípade vzniká v ranom období detstva, spravidla do 2. roku života. Tento stav je trvalý, trvá počas celého života, nemožno ho odstrániť
Príčiny môžu byť
1. biologicky podmienené, ktoré súvisia s poškodením mozgu
2. sociálne podmienené t.j. extrémna výchovná zanedbanosť.
Demencia je neskôr získaná porucha mentálnych, povahových i duševných schopností. Vzniká ako následok nejakého ochorenia, úrazov po 2. roku života
Stupne mentálnej retardácie:
Stupeň mentálnej retardácie sa zisťuje testmi inteligencie, a je vyjadrený číselným kvocientom IQ. Za normu platí hodnota IQ okolo 100. Na základe toho rozlišujeme:
1/ debilitu - ľahká mentálna retardácia 70-50 IQ – je vychovávateľný a vzdelávateľný
2/ imbecilitu - stredná mentálna retardácia 49-35 IQ – nie je vzdelávateľný, iba vychovávateľný
3/ idiocitu - ťažká a hlboká mentálna retardácia 34-0 IQ – nie je vzdelávateľný a vychovávateľný
Autizmus je vrodená neschopnosť nadviazania konktaktu s ostatnými ľuďmi.
- V každom meste existujú osobitné školy a pomocné školy, kde chodia mentálne postihnuté deti.
Pedagogika mentálne postihnutých
-špeciálno-pedagogická vedná disciplína, ktorá s venuje výchove a vzdelávaniu osôb so zníženými schopnosťami sa volá psychopédia
1. mierna duševná zaostalosť – debilita IQ 50-70
- deti vychovávateľné, vzdelávateľné, svojprávne, navštevujú špec. školu. Dva typy:
eretická forma – nekľud, pohyblivosť, vých. problémy
torpídna forma – pomalosť.
2. stredne ťažká duševná zaostalosť – imbecilita IQ 35-49
- výrazné obmedzenie schopnosti človeka. Pokladajú sa za nevzdelávateľných a čiastočne vychovávateľných. Obyčajne sú zaradený do ústavov.
Znaky – primitívne vyslenie, oneskorená reč, manuálne nezručný, agramatická reč, poruchy výslovnosti.
Výchova – osvojenie základných hygienických návykov, sebaobsluha, základné spoločenské návyky
-nesamostatný, stála starostlivosť
3. ťažká duševná zaostalosť – idiocia IQ 20-34
4. hlboká duševná zaostalosť – hlboká idiocia IQ menej ako 20
Ani v dospelosti nedosahujú rozumové schopnosti ako 2. ročné dieťa. Dohovára sa cez neverbálne znaky, posunky. Vyžadujú aj lekársku opateru, dožívajú sa veku do 30 rokov. Príčiny – genetické, v tehotenstve, ožiarením
2-2,5% - bez komplikácii
0,3-0,4% - s komplikáciami
Darwinov syndróm r 1866
Choroba spôsobená chromozómovou chybou – jeden nadpočetný chromozóm u chromozómového páru 21. Túto chorobu nevieme liečiť, ale treba ísť až po najvyššiu možnú hranicu (sú i na SŠ). Vyžadujú si starostlivosť rodiny a školy. Intelektový rast sa zastavuje okolo 15 roku. Radi nadväzujú kontakt, nemajú radi zmenu. Napodobňujú, dajú sa ľahko zlákať na hlúposti. Majú umelecké sklony.
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#vypracovaná kazuistika #ROZUMOVÁ VÝCHOVA mentálne postihnutých detí #kazuistika dietata #špeciálno-pedagogická kazuistika #demencia a oligofrénia #lahka mentalna retardacia u žiakov #pedagogika mentálne postihnutých #sociálne podmienená mentálna retardácia #seminarna praca specialna pedagogika #kazuistika mentálne postihnutého #kazuistika #Kazuistika sociálneho klienta #mentálne postihnutie #rodina s dietatom s postihnutim #mentálne postihnutý #špecialnopedagogicka kazuistika #retardácia #seminárná práca kauzistika #intelektové postihnutie #mentalna retardaciaDiskusia: Pedagogika mentálne postihnutých
Pridať nový komentárVygenerované za 0.014 s.