Realizácia a aplikácia práva v spoločnosti

Spoločenské vedy » Právo

Autor: wiki
Typ práce: Referát
Dátum: 20.10.2010
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 027 slov
Počet zobrazení: 9 716
Tlačení: 663
Uložení: 605
REALIZÁCIA A APLIKÁCIA PRÁVA V SPOLOČNOSTI
Konanie v súlade s právom predpokladá jeho poznanie ( neznalosť zákona neospravedlňuje ). Pod pojmom  právne vedomie rozumieme znalosť platného práva a postoje k nemu ( tvrdý postoj, zhovievavosť, účelové využívanie...); presvedčenie o potrebe dodržiavať zákony. Od právneho vedomia závisí zákonnosť – dodržiavanie právnych noriem štátnymi orgánmi, organizáciami, súkromnými firmami a občanmi.
Právnu pomoc občanom poskytujú advokáti – obhajujú občanov v trestnom konaní, zastupujú ich pred súdom, štátnymi orgánmi, spisujú listiny a poskytujú právne rady. Pomoc poskytujú aj v obchodných a podnikateľských veciach (predtým – komerční právnici).

Účastníkmi akýchkoľvek právnych vzťahov môžu byť len tí, ktorí majú právnu subjektivitu, t.j. spôsobilosť nadobúdať práva a povinnosti. Môžu to byť buď jednotliví ľudia – fyzické osoby alebo organizované kolektívy (vzniknuté zákonným spôsobom) – právnické osoby.
 
Stupne právnej subjektivity :
- spôsobilosť na práva a povinnosti od narodenia ( čiastočne už pred narodením ) až po smrť alebo vyhlásenie za mŕtveho
- spôsobilosť na právne konanie (od 18 rokov)
- spôsobilosť na protiprávne konanie (od 14 rokov)
 
Fyzické osoby môže súd zo závažných dôvodov ( napríklad duševná porucha ) zbaviť spôsobilosti k právnym úkonom alebo ich spôsobilosť obmedziť.
V niektorých právnych vzťahoch môže ( alebo musí ) byť subjekt práva zastúpený :
 
- zastúpenie založené na zákone ( rodičia – deti )
- na úradnom výkone ( opatrovníctvo – rozhodnutie súdu )
- na splnomocnení
 
APLIKÁCIA PRÁVA
t.j. jeho uskutočňovanie, organizované štátnou mocou, predovšetkým súdmi, orgánmi štátnej správy ( školstva, zdravotníctva, ochrany verejného poriadku ) a orgánmi určenými na kontrolu a dozor. Najdôležitejším orgánom aplikácie práva je súd. Súdy rozhodujú o sporoch ( občianskoprávna právomoc – patria sem aj obchodné a správne veci), ochraňujú spoločnosť pred porušovateľmi práva ( trestnoprávna právomoc ) a k týmto tradičným úlohám pribudla v posledných rokoch aj ochrana základných ľudských práv a slobôd.
 
Sústavu súdov SR tvoria : Najvyšší súd SR – odvolací
  krajské súdy – odvolacie ( druhostupňové) + súdy 1. inštancie ( prvostupňové ) pre
   závažné trestné činy
  okresné súdy  - súdy 1. inštancie.
Do sústavy súdov SR patria aj vojenské súdyŠpeciálny súd. Osobitné miesto, mimo tejto sústavy, zaujíma Ústavný súd SR.
 
O veciach rozhodujú samosudcovia alebo senát ( sudca a dvaja prísediaci ). V trestných veciach vystupuje ako štátny žalobca prokurátor a ako obhajca obžalovaného advokát. V iných sporoch vystupujú občania pred súdom sami alebo sa tiež dávajú zastupovať právnikmi.
 
Najvyšší súd SR rozhoduje o riadnych a mimoriadnych opravných prostriedkoch, preskúmava zákonnosť rozhodnutí. Nemá prísediacich, pôsobia tu sudcovia z povolania a rozhodujú vždy v senátoch.
 
Sudcom môže byť občan SR, ktorý dosiahol vek 30 rokov, je spôsobilý na právne úkony, bezúhonný, má vysokoškolské právnické vzdelanie a zloží odbornú justičnú skúšku. Sudcov vymenúva a odvoláva prezident na návrh Súdnej rady -sudca  je zvolený bez časového obmedzenia. Sľub skladá  do rúk prezidenta. Funkcia sudcu je nezlučiteľná s funkciou poslanca, inou platenou funkciou alebo zárobkovou činnosťou.
 
Pri aplikácii práva v občianskych veciach uplatňujú súdy tzv. kontradiktórny systém – znamená to, že sudca rozhodne až po vypočutí argumentov sporných strán, založených na dôkazoch, ktoré sú povinné predložiť.
 
V trestných veciach musí súd bez akýchkoľvek pochybností dokázať vinu obžalovaného. Orgány činné v trestnom konaní ( prokurátor a policajt ) majú za úlohu zistiť skutočný stav veci, pričom musia rovnako starostlivo objasňovať tak okolnosti svedčiace proti obvinenému,  ako aj okolnosti svedčiace v jeho prospech  ( overovanie všetkých okolností sa musí robiť aj vtedy, keď sa obvinený priznal ).
Trestné stíhanie pred súdom je možné len na základe obžaloby podanej prokurátorom. Trestné veci sa pred súdom prejednávajú verejne, vylúčenie verejnosti je možné len v prípadoch ustanovených zákonom
O tom, či určité konanie je, alebo nie je trestným činom, rozhoduje jeho spoločenská nebezpečnosť. Od roku 1990 boli u nás jedinými súdnotrestnými deliktami trestné činy (prečiny boli zrušené). Podľa nového Trestného zákona sú trestnými činmi prečiny zločiny.  Prečin je trestný čin spáchaný z nedbanlivosti alebo úmyselný trestný čin, za ktorý Trestný zákon ustanovuje trest odňatia slobody s hornou hranicou trestnej sadzby neprevyšujúcou 5 rokov. Zločin je úmyselný trestný čin za ktorý sa ukladá trest odňatia slobody s hornou hranicou trestnej sadzby prevyšujúcou 5 rokov. O priestupkoch – napr. proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, v podnikaní, na úseku financií a slovenskej meny, na úseku práce a sociálnych vecí, školstva a zdravotníctva rozhodujú správne orgány (orgány štátnej správy a obce) podľa zákona o priestupkoch (ak je zavinené konanie za priestupok výslovne zákonom označené).
 
Proti rozhodnutiu súdu sa môžu účastníci  konania odvolať u vyššej inštancie – ak to neurobia alebo ak v konkrétnom prípade právo nepripúšťa odvolanie, rozhodnutie sa stane právoplatným ( potom ho možno napadnúť už len mimoriadnymi opravnými prostriedkami ). Právoplatné rozhodnutie je základom  pre vynútenie ( exekučný titul ) stanovených povinností, ak sa stránky zdráhajú ich  v určenom čase splniť.
Právoplatné rozhodnutie sa stáva judikátom, t.j. skončenou, „ad acta“ uloženou vecou ( ten istý orgán sa ňou už nemôže zaoberať ).
 
Na uskutočňovaní práva a ochrane zákonnosti sa okrem súdov podieľajú aj ďalšie orgány – prokuratúra, advokácia, notárska činnosť, exekútori, polícia.

Prokuratúra je samostatný a nezávislý štátny orgán, k úlohám ktorého patrí:
-  dozor nad dôsledným vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných právnych predpisov ministerstvami, inými orgánmi štátnej správy a občanmi
-  je verejným žalobcom v trestnom stíhaní osôb podozrivých zo spáchania trestných činov
-  zúčastňuje sa konania pred súdmi
-  uskutočňuje dozor na miestach, kde sa vykonáva väzba, trest odňatia slobody, ochranné liečenie, ochranná výchova
-  zastupuje štát ako vlastníka v konaní pred súdom....
Generálneho prokurátora SR vymenúva ( aj odvoláva ) prezident na obdobie 7 rokov, najviac na dve po sebe nasledujúce obdobia.
 
Advokát je slobodné povolanie, ktoré možno vykonávať len podľa zákona. Poskytuje právnu pomoc občanom a organizáciám v konaní pred rôznymi štátnymi orgánmi a pred súdmi, obhajuje občanov v trestnom konaní, vyhotovuje a spisuje zmluvy a iné listiny. Každý advokát musí byť zapísaný v zozname Slovenskej advokátskej komory, ktorá ochraňuje jeho nezávislosť, ale aj klientov, pretože kontroluje spôsob výkonu profesie. Advokát poskytuje právnu pomoc za odmenu, ak bol ustanovený z úradnej moci, uhradí mu ju štát.
 
Notárstvo je verejný úrad, ktorý vykonáva verejnú činnosť charakteru verejnej správy. Koná nezávisle a nestranne, je viazaný iba ústavou a zákonmi. Notár spisuje zmluvy, závete, verejné listiny, overuje pravosť listín, prijíma do úschovy listiny, peniaze, poskytuje právne rady, môže vykonávať správu majetku. Vymenúva ho minister spravodlivosti na návrh Notárskej komory.
 
Exekútori sú štátom splnomocnené osoby, ktoré na návrh oprávneného subjektu zabezpečujú nútený výkon súdnych rozhodnutí po uplynutí lehoty na dobrovoľné splnenie povinnosti.
 
Policajný zbor SR je ozbrojeným bezpečnostným zborom, ktorý plní úlohy vo veciach vnútorného poriadku a bezpečnosti. Jeho činnosť kontroluje NR SR a vláda.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Právo

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.025 s.
Zavrieť reklamu