Výnosy a VH

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: katyp (18)
Typ práce: Referát
Dátum: 11.12.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 407 slov
Počet zobrazení: 2 601
Tlačení: 163
Uložení: 172

VÝNOSY A VH

výnosy – zvýšenie ekonomických úžitkov ÚJ v účtovnom období, ktoré sa dajú oceniť. Realizované výkony vyjadrené v peniazoch.

tržby – vznikajú predajom statkov alebo služieb alebo iného druhu majetku. Hlavnou časťou výnosov sú tržby.

príjmy – vznikajú, ak odberateľ uhradil faktúru, t. j. zaplatí na náš účet alebo v hotovosti. Pri predaji v hotovosti: príjem = tržba

výsledok hospodárenia – ocenení výsledný efekt činností ÚJ dosiahnutý v účtovnom období. Zistíme ho ako rozdiel výnosov a nákladov.

výnosy › náklady = zisk

výnosy ‹ náklady = manko

V prípade, že VH je zisk, musí sa v súlade so zákonom o daní z príjmov vypočítať a odviesť daň z príjmov. Zisk pred zdanením sa nazýva hrubý zisk. VH po zdanení sa nazýva čistý zisk.

Členenie výnosov podľa spôsobu realizácie výkonov:

  1. tržby – vznikajú pri predaní výkonov zákazníkovi mimo podniku (pekáreň predáva pečivo)
  2. vnútroorganizačné výnosy – vznikajú pri odovzdávaní výkonov medzi jednotlivými útvarmi podniku (pekáreň odovzdá koláče do vlastnej vnútropodnikovej predajne)
  3. ostatné výnosy – nevyplývajú z bežnej činnosti podniku (odpredanie nepotrebného majetku)

Členenie výnosov podľa charakteru činností:

  1. výnosy z bežnej činnosti a) z hospodárskej činnosti – súvisí s hlavnou činnosťou – tržby za vlastné výkony
  2. b) z finančnej činnosti – s pohybom peňazí – tržby z predaja CP, úroky
  3. výnosy z mimoriadnej činnosti – z dôvodu mimoriadnych udalostí – prijaté náhrady škody od poisťovne

Možnosti zvyšovania výnosov:

Podnik môže zvyšovať zisk nielen znižovaním nákladov, ale aj zvyšovaním výnosov. Môžeme používať viacero spôsobov:

  1. a) zvýšenie cien výrobkov alebo služieb – podnik môže zvyšovať ceny svojich produktov, len pokiaľ sú kupujúci ochotní za ne zaplatiť
  2. b) marketingové nástroje – podnik dosiahne viac zvyšovaním predaného množstva produktov, pomocou rôznych marketingových nástrojov – reklama, prieskum trhu, pohotová reakcia na potreby zákazníkov, podpora predaja ...)

Zisk je kladným výsledkom VH, zvyšuje finančné zdroje podniku. Strata je záporným výsledkom VH, znižuje finančné zdroje podniku. O VH sa rozhoduje pri schvaľovaní ročnej účtovnej závierky.

CELKOVÝ VÝSLEDOK HOSPODÁRENIA PO ZDANENÍ

Celkový VH po zdanení daní z príjmov je účtovný zisk (disponibilný). Jeho rozdelenie závisí od typu podniku, jeho cieľov, od všeobecne záväzných právnych noriem (tvorba zákonného rezervného fondu je upravená v OZ). Rozdelenie zisku musí byť schválené príslušným orgánom napr. valným zhromaždením v a. s.

Podnik prihliada pri rozdeľovaní zisku napr. na to, či chce vyplatiť dividendy, či investovať do rozvoja podniku, či vytvárať fondy, alebo môže ostať nerozdelený zisk.

Ak podnik dosiahne stratu, musí sa s ňou vyrovnať. Vyrovnanie tiež závisí od typu podniku. Stratu možno uhradiť napr. z nerozdeleného zisku alebo zo zákonného rezervného fondu. V obchodných spoločnostiach ju môžu uhradiť spoločníci, alebo sa prevedie ako neuhradená strata do ďalších rokov.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#výnosy


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.016 s.
Zavrieť reklamu