Definícia marketingu, Historický vývoj marketingu, Podnikateľské koncepcie
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 367
Uložení: 115
Definícia marketingu, Historický vývoj marketingu, Podnikateľské koncepcie
Definícia marketingu:
Marketing je odvodený od slov Market čo znamená trh a Ing čo znamená činnosť, t.j. marketing je práca s trhom.
Iné definície marketingu:
Marketing je odbor skúmajúci mieru uspokojovania ľudských potrieb t.j. skúma ako ľudia sú spokojní s poskytnutou službou alebo statkom.
Marketing je koncepciou vedenia podniku, ktorej stredobodom pozornosti je trh- miesto, kde sa stretávajú predávajúci a kupujúci, aby si dohodli cenu statkov a služieb.
Historický vývoj marketingu:
- Primitívny marketing- v tejto fáze dopyt prevažuje nad ponukou, konkurencia je ešte slabá a marketing je sústreďovaný na distribúciu a jednoduchú propagáciu.
- Masový marketing- táto fáza sa charakterizuje silnejúcou konkurenciou, propagáciou, väčšou diferenciáciou
- Cieľový marketing- vytvára sa koncepcia marketingu orientovaná na zákazníka
- Trhový a spoločenský marketing- Marketing v tejto fáze sa nazýva aj strategický marketing. V tejto fáze sa začína prihliadať nielen na potreby zákazníkov, ale aj trhových partnerov.
- Medzinárodný marketing- V tejto fáze dochádza k prepájaniu viacerých národných politík na jednu globálnu.
- Marketing budúcnosti- v tejto fáze marketing ako vedná disciplína predpovedá budúce trendy v marketingu, t.j. budúce správanie spotrebiteľov a konkurencie.
Podnikateľské koncepcie:
- Výrobná podnikateľská koncepcia- táto koncepcia bola uplatňovaná v 20. rokoch 20. storočia. V tejto koncepcii dochádzalo k znižovaniu nákladov pri výrobe a tým pádom k znižovaniu cien výrobkov.
- Výrobková podnikateľská koncepcia- vychádza z predpokladu, že zákazník preferuje výrobky a služby špičkovej kvality.
- Koncepcia predaja- Mnohé podniky túto koncepciu využívajú, keď je nadbytok kapacít
- Marketingová podnikateľská koncepcia- táto koncepcia vychádza z potrieb a želaní zákazníkov.
- Sociálny marketing- táto koncepcia je zameraná na vytvorenie súladu medzi záujmami podniku a záujmami zákazníkov.
Základné marketingové pojmy:
- Potreby- Potreby sú pocity nedostatku, ktoré nútia človeka, aby ich uspokojil.
- Želania- určujú určitú formu potrieb, ktorá závisí od kultúry daného človeka a od osobnosti daného človeka.
- Dopyt- je množstvo tovarov a služieb, ktoré sú si ochotní kupiť zákazníci za určitú cenu.
- Produkty- sú všetky tovary a služby, ktoré slúžia na uspokojovanie potrieb zákazníkov
- Výmena- je proces získania určitého produktu od niekoho
- Transakcia- je výmena hodnôt medzi dvoma účastníkmi
- Trh- je miesto, kde sa stretávajú kupujúci a predávajúci, aby si vymenili tovary a služby za určitú cenu
Marketingové prostredie podniku sa delí na:
- Mikroprostredie
- Makroprostredie
Medzi zložky mikroprostredia patria:
- Konkurencia- je spôsob súperenia podnikov, ktoré sú rovnakého zamerania.
- Partneri – nie sú konkurenčné podniky, ale na základe kontraktu sa podieľajú na chode podniku.
- Zákazníci- sú cieľom činnosti podniku, sú hlavným subjektom uspokojovania potrieb zo strany podniku.
- Verejnosť- rozumieme im skupiny obyvateľstva, ktoré ovplyvňujú správanie podniku
Medzi zložky makroprostredia podniku patria:
- Ekonomické prostredie-
Tvoria na jednej strane faktory, ktoré ovplyvňujú možnosť podniku predávať tovary a služby a na druhej strane tvoria faktory, ktoré ovplyvňujú možnosť zákazníkov kupovať tovary a služby.
- Demografické prostredie-
Je rozdelenie zákazníkov podľa pohlavia, veku, vzdelania
- Prírodné prostredie –
Tvoria zásoby prírodných zdrojov a ich cenu. Negatívnym vplyvom na prírodne prostredie je znečisťovanie životného prostredia.
- Technologické prostredie
Jedným z najsilnejších vplyvov na technologické prostredie je zmena technológii a vplyvov.
- Politické prostredie
Súčasťou politického prostredia je legislatíva, orgány moci a záujmové nátlakové skupiny ( lobby)
- Kultúrne a sociálne prostredie-
Tvoria zvyky, prístupy a preferencie zákazníkov. Na tieto faktory je veľmi ťažké reagovať
Faktory ovplyvňujúce na činnosť podniku sa delia na:
- Priame faktory- priamo ovplyvňujú činnosť podniku
- Nepriame faktory- nepriamo ovplyvňujú činnosť podniku
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Podstata a význam marketingu | Ostatné | 1 788 slov | |
Pojem, podstata a ciele marketingu, nástroje MARMIXU | Ostatné | 1 965 slov | |
Úloha marketingu v rozvoji Podniku | Ostatné | 574 slov | |
Marketing – Distribučný kanál, produkt, cena, distribúcia, reklama | Referát | 3 354 slov | |
Marketing mix | Ostatné | 2 052 slov | |
Marketing | Ostatné | 719 slov | |
Riadenie a organizácia predaja (Marketing) | Ostatné | 819 slov | |
Marketing – Primitive, mass marketing, difference marketing, marketing of future | Referát | 627 slov | |
Čo je marketing? | Učebné poznámky | 323 slov | |
Marketing - najvhodnejsia definícia | Referát | 472 slov | |
Čo je marketing? | Referát | 568 slov | |
Obchod a marketing (Seminárna práca) | Referát | 1 219 slov | |
Marketing a logistika | Referát | 270 slov | |
Odbyt a marketing | Referát | 3 546 slov | |
Personálny marketing | Referát | 655 slov |