Definícia marketingu, Historický vývoj marketingu, Podnikateľské koncepcie

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: 25258
Typ práce: Referát
Dátum: 17.09.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 501 slov
Počet zobrazení: 2 367
Tlačení: 113
Uložení: 115

Definícia marketingu, Historický vývoj marketingu, Podnikateľské koncepcie

Definícia marketingu:

Marketing je odvodený od slov Market čo znamená trh a Ing čo znamená činnosť, t.j. marketing je práca s trhom.

Iné definície marketingu:

Marketing je odbor skúmajúci mieru uspokojovania ľudských potrieb t.j. skúma ako ľudia sú spokojní s poskytnutou službou alebo statkom.

Marketing je koncepciou vedenia podniku, ktorej stredobodom pozornosti je trh- miesto, kde sa stretávajú predávajúci a kupujúci, aby si dohodli cenu statkov a služieb.

Historický vývoj marketingu:

  1. Primitívny marketing- v tejto fáze dopyt prevažuje nad ponukou, konkurencia je ešte slabá a marketing je sústreďovaný na distribúciu a jednoduchú propagáciu.
  2. Masový marketing- táto fáza sa charakterizuje silnejúcou konkurenciou, propagáciou, väčšou diferenciáciou 
  3. Cieľový marketing- vytvára sa koncepcia marketingu orientovaná na zákazníka
  4. Trhový a spoločenský marketing- Marketing v tejto fáze sa nazýva aj strategický marketing. V tejto fáze sa začína prihliadať nielen na potreby zákazníkov, ale aj trhových partnerov.
  5. Medzinárodný marketing- V tejto fáze dochádza k prepájaniu viacerých národných politík na jednu globálnu.
  6. Marketing budúcnosti- v tejto fáze marketing ako vedná disciplína predpovedá budúce trendy v marketingu, t.j. budúce správanie spotrebiteľov a konkurencie.

 Podnikateľské koncepcie:

  1. Výrobná podnikateľská koncepcia- táto koncepcia bola uplatňovaná v 20. rokoch 20. storočia. V tejto koncepcii dochádzalo k znižovaniu nákladov pri výrobe a tým pádom k znižovaniu cien výrobkov.
  2. Výrobková podnikateľská koncepcia- vychádza z predpokladu, že zákazník preferuje výrobky a služby špičkovej kvality.
  3. Koncepcia predaja- Mnohé podniky túto koncepciu využívajú, keď je nadbytok kapacít
  4. Marketingová podnikateľská koncepcia- táto koncepcia vychádza z potrieb a želaní zákazníkov.
  5. Sociálny marketing- táto koncepcia je zameraná na vytvorenie súladu medzi záujmami podniku a záujmami zákazníkov.

Základné marketingové pojmy:

  1. Potreby- Potreby sú pocity nedostatku, ktoré nútia človeka, aby ich uspokojil.
  2. Želania- určujú určitú formu potrieb, ktorá závisí od kultúry daného človeka a od osobnosti daného človeka.
  3. Dopyt- je množstvo tovarov a služieb, ktoré sú si ochotní kupiť zákazníci za určitú cenu.
  4. Produkty- sú všetky tovary a služby, ktoré slúžia na uspokojovanie potrieb zákazníkov
  5. Výmena- je proces získania určitého produktu od niekoho
  6. Transakcia- je výmena hodnôt medzi dvoma účastníkmi
  7. Trh- je miesto, kde sa stretávajú kupujúci a predávajúci, aby si vymenili tovary a služby za určitú cenu

Marketingové prostredie podniku sa delí na:

  1. Mikroprostredie
  2. Makroprostredie

Medzi zložky mikroprostredia patria:

  1. Konkurencia- je spôsob súperenia podnikov, ktoré sú rovnakého zamerania.
  2. Partneri – nie sú konkurenčné podniky, ale na základe kontraktu sa podieľajú na chode podniku.
  3. Zákazníci- sú cieľom činnosti podniku, sú hlavným subjektom uspokojovania potrieb zo strany podniku.
  4. Verejnosť- rozumieme im skupiny obyvateľstva, ktoré ovplyvňujú správanie podniku

Medzi zložky makroprostredia podniku patria:

  1. Ekonomické prostredie-

Tvoria na jednej strane faktory, ktoré ovplyvňujú možnosť podniku predávať tovary a služby a na druhej strane tvoria faktory, ktoré ovplyvňujú možnosť zákazníkov kupovať tovary a služby.

  1. Demografické prostredie-

Je rozdelenie zákazníkov podľa pohlavia, veku, vzdelania

  1. Prírodné prostredie –

Tvoria zásoby prírodných zdrojov a ich cenu. Negatívnym vplyvom na prírodne prostredie je znečisťovanie životného prostredia.

  1. Technologické prostredie

Jedným z najsilnejších vplyvov na technologické prostredie je zmena technológii a vplyvov.

  1. Politické prostredie

Súčasťou politického prostredia je legislatíva, orgány moci a záujmové nátlakové skupiny ( lobby)

  1. Kultúrne a sociálne prostredie-

Tvoria zvyky, prístupy a preferencie zákazníkov. Na tieto faktory je veľmi ťažké reagovať

Faktory ovplyvňujúce na činnosť podniku sa delia na:

  1. Priame faktory- priamo ovplyvňujú činnosť podniku
  2. Nepriame faktory- nepriamo ovplyvňujú činnosť podniku
Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Diskusia: Definícia marketingu, Historický vývoj marketingu, Podnikateľské koncepcie

Pridať nový komentár


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu