Marketingový mix – Produkt
Autor: 25258
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 24.09.2021
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 827 slov
Počet zobrazení: 1 501
Počet zobrazení: 1 501
Tlačení: 92
Uložení: 97
Uložení: 97
Marketingový mix
Marketingový mix je súbor marketingových nástrojov, ktoré slúžia na dosiahnutie marketingových cieľov na cieľovom trhu.
Prvky marketingový mixu- prvky marketingového tvoria takzvané “ 4 P“
- Produkt ( Product)- je základný prvok marketingového mixu. Predstavuje všetky produkty, služby, myšlienky, ktoré podnik poskytuje k zákazníkovi v súlade s cieľmi podnikateľského plánu
- Cena ( Price)- je číselné vyjadrenie hodnoty produktov a služieb. Podnik sa snaží, aby tie ceny neboli na jednej strane vysoké ( aby si zákazníci boli ochotní kúpiť produkty a služby) a na druhej strane aby neboli nízke ( aby podnik z predaja tovarov a služieb mal určité tržby)
- Reklama ( Promotion)- je spôsob komunikácie so zákazníkmi, ktorý môže byť prostredníctvom letákov, internetu, rozhlasu, televízie, brožúrok atď.
- Miesto, Distribúcia ( Place)- predstavuje všetky aktivity, prostredníctvom ktorých sa podnik chce priblížiť čo najviac k zákazníkovi.
Produkt (Product)
Úrovne produktu
- Základný produkt- všeobecná užitočnosť a prospešnosť daného produktu a služby
- Idealizovaný očakávaný produkt- predstavujú určité vlastnosti, ktoré zákazník očakáva od daného produktu a služby
- Rozšírený produkt- predstavujú určité prídavky, ktoré sú doplnené k základnému produktu.
- Potenciálny produkt- predstavujú určité prídavky, ktoré budú k základnému produktu doplnené v budúcnosti.
Štruktúra komplexného produktu:
Symbol J- označuje jadro, úžitkovosť produktu
Symbol S- tvoria služby v čo najširšom ponímaní
Symbol I- predstava o imidžu podniku
Funkcie značky
- Identifikačná- táto funkcia sa snaží rozpoznať produkt.
- Ochranná- táto funkcia zabezpečuje ochranu pred poškodením produktu a služby.
- Segmentačná- táto funkcia zabezpečuje odlíšenie produktov podľa rôznych kritérii a to geografické, demografické, sociálne, kultúrne, politické kritérium.
- Komunikačná- je výmena informácii medzi výrobcom a zákazníkom.
Klasifikácia produktov:
Podľa hmotnej podstaty
- Hmotné produkty- môžeme ohmatať počas nákupu.
- Nehmotné produkty- sú výsledkom duševnej práce napr. nejaké umelecké obrazy.
Podľa životnosti
- Produkty krátkodobej spotreby- tieto produkty sa spotrebujú jednorázovo.
- Produkty dlhodobej spotreby- tieto produkty slúžia na dlhodobú spotrebu.
Podľa typu zákazníka:
- Spotrebné produkty- sú určené pre konečného spotrebiteľa
- Produkty dennej spotreby- sú to produkty, ktoré zákazník nakupuje pravidelne tam patria napr. potraviny, oblečenie, drogéria.
- Produkty príležitostného dopytu- spotrebiteľ si ich starostlivo vyberá a pri výbere prihliada na kvalitu, cenu
- Rovnorodé produkty- líšia sa svojim charakterom veľmi málo.
- Nerovnorodé produkty- líšia sa svojim charakterom výrazným spôsobom
- Produkty zvláštneho dopytu- tieto produkty vyvolávajú u zákazníka pocit, že sú jedinečné
- Neznáme produkty- zákazník o nich nemá žiadne informácie
- nové neúvažené produkty- zákazník nemá o nich informácie, o produktoch sa dozvedá pomocou reklamy
- Pravidelné neúvažene produkty- zákazník o ne väčšinou nejaví záujem tam patria napríklad náhrobné kamene
- Produkty určené na spracovateľské a investičné účely- sú to produkty, ktoré slúžia na ďalšie spracovanie. Tam patria budovy, stavby, doplnkové zariadenia , materiály a tovary.
Produktový rad je skupina produktov, ktoré majú rovnaký alebo podobný charakter a predávajú sa rovnakému alebo podobnému spotrebiteľovi.
Životný cyklus produktu- tvar životného cyklu produktu má tvar písmena S
- Vývoj produktu- v tejto fáze dochádza k nápadom na nový produkt
- Úvadzanie produktu- v tejto fáze dochádza k pomalému rastu predaja
- Rast produktu- v tejto fáze zisk výrazne rastie
- Zrelosť produktu- je to obdobie s najvyššími tržbami na danom produkte
- Pokles produktu- v tejto fáze tržby na danom produkte klesajú.
V marketingovej praxi dochádza k rôznym tvarom krivky životného cyklu produktu
- Rast- depresia- zrelosť- Najprv podiel tržieb na produktoch prudko rastie, neskôr klesá a napokon je v stabilizovanom stave
- Tvar cyklus-recyklus- keď je komunikácia výrobcu so zákazníkmi intenzívna, tak podiel tržieb rastie, keď táto komunikácia sa utlmuje, tak podiel tržieb na danom produkte klesá
- Tvar vlnovitý – keď predaj prebieha v niekoľkých úspešných cykloch.
Na uvedenie produktu na trh sa používajú tieto 4 marketingové stratégie
- Stratégia rýchleho zbierania- vyznačuje sa vysokou cenou a vysokými nákladmi na reklamu
- Stratégia pomalého prenikania- vyznačuje sa nízkou cenou a nízkymi nákladmi na reklamu
- Stratégia pomalého zbieranie- vyznačuje sa vysokou cenou a nízkymi nákladmi na reklamu
- Stratégia prenikania- vyznačuje sa nízkou cenou a vysokými nákladmi na reklamu
Na udržanie fázy stabilizácie podnik využíva 3 druhy modifikácie
- Modifikácia produktu- prostredníctvom tejto modifikácie podnik zlepšuje vlastnosti a kvalitu svojich produktov
- Modifikácia trhu- prostredníctvom tejto modifikácie podnik zlepšuje svoje postavenie na trhu.
- Modifikácia marketingového mixu- prostredníctvom tejto modifikácie podnik zvyšuje objem predaja uplatnením prvkov marketingového mixu.- produkt, cena, reklama a miesto.
Klasifikácia nových výrobkov
- Nové technológie- absolútna inovácia- to znamená, že vedú ku vzniku nového trhu. Príkladom pre absolútnu inováciu je počítač
- Následne inovácie- sú to inovácie, ktoré nadväzujú na absolútnu inováciu
Príkladom pre následnú inováciu je myš
- Nové pre trh- niektoré inovácie nemusia byť nové pre zákazníka, ale nové pre určitý trh
- Nové pre krajinu- sú to inovácie, ktoré sú nové pre určitú krajinu . zavedenie počítačovej techniky v Slovenskej republike
- Nová značka- sú to inovácie, ktoré sa vyznačujú s novou značkou produktov
- Nová kategória výrobkov pre podnik- rozširovanie výrobného programu daného podniku
BCG matica sa skladá z nasledujúcich prvkov
- Psy- sú to produkty vo fáze útlmu.
- Hviezdy- sú to produkty s vysokým relatívnym podielom na trhu a vysokým tempom rastu na trhu.
- Dojné kravy- sú to produkty s vysokým relatívnym podielom na trhu, ale nízkym tempom rastu na trhu.
- Otázniky – sú to produkty s nízkym relatívnym podielom na trhu, ale aj vysokým tempom rastu na trhu.
Klasifikácia výrobkov
- Výrobky útočne- výrobky majú dobrú technickú úroveň, nízke ceny a vysoké množstvo výrobkov
- Výrobky kompletačné- predstavujú nadstavbu k základným produktom podniku
- Výrobky prestižné- sú to výrobky, ktoré podnik považuje za najkvalitnejšie
- Výrobky vývojové- sú rozhodujúcim faktorom pre vývoj výrobkov
- Výrobky výbehové- stavajú sa nezaujímavé pre zákazníka
Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Diskusia: Marketingový mix – Produkt
Pridať nový komentárOdporúčame
Spoločenské vedy » Ekonómia
:: Aktuálne kurzy mien ECB
:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:
Vygenerované za 0.024 s.