Hospodárstvo a jeho činitele
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 498
Uložení: 105
Hospodárstvo a jeho činitele
- hospodárstvo- súhrn jednotiek a ich činností, ktorých cieľom je uspokojovanie ľudských potrieb
Základné hospodárske jednotky
Domácnosti
- spotrebiteľ (spotrebuje statky a služby podnikov)
- ponúka podnikom prácu
Podniky
- je to základný článok ekonomiky
- využívajú výrobné faktory na výrobu statkov alebo na poskytovanie služieb s cieľom dosiahnuť zisk
Štát
- je špecifická hospodárska jednotka
- od podnikov a domácností dostáva dane a poplatky
- dáva domácnostiam a podnikom dotácie a sociálne dávky
Deľba práce, vývoj
Deľba práce- rozdelenie medzi jednotlivcov alebo skupiny
- prirodzená deľba práce- rozdelenie práce- osobné predpoklady, ženské a mužské práce
- spoločenská deľba práce- je spojená s rozvojom ľudskej spoločnosti
- poľnohospodárstvo, pastierstvo
- poľnohospodárstvo, pastierstvo, remeslá
- poľnohospodárstvo, pastierstvo, remeslá, obchod
Súčasné formy deľby práce
- statky a služby, ktoré uspokojujú potreby sú výsledkom činností rôznych podnikov a rôznych ľudí, ktorí vykonávajú rôznu prácu. V hospodárstve prebiehajú takéto formy deľby práce:
- špecializácia- je zameranie ľudí alebo podnikov na určitý druh práce
- kooperácia- je spolupráca niekoľkých osôb alebo skupín zameraná na dosiahnutie rovnakého cieľa
- vnútropodniková deľba práce- vo vnútri podniku sa čiastkové pracovné úlohy rozčleňujú tak, že ich vykonávajú jednotlivé útvary napr. (závod A- linky, B- sedacie súpravy, C- kancelársky nábytok)
Výhody vnútropodnikovej deľby práce
- práca sa vykonáva rýchlo s rutinou, na zapracovanie je treba málo času
Nevýhody vnútropodnikovej deľby práce
- monotónnosť- strata motivácie a zamestnanec stráca prehľad pretože ovláda iba jeden úkon, ten svoj.
- medzipodniková deľba práce- znamená že každý podnik sa špecializuje na výrobu určitých statkov alebo poskytovaní služieb
Táto deľba práce môže byť:
- vnútroodvetvová- chemický priemysel, potravinársky priemysel, strojársky priemysel
- medziodvetvová- na výrobe sa podieľa viac odvetví
- národná deľba práce- je to deľba práce, ktorá prebieha v rámci jedného štátu
- medzinárodná deľba práce- je to deľba práce medzi jednotlivými krajinami, t. j. že každá krajina vyrába také výrobky na ktoré má najlepšie predpoklady
Domáce hospodárstvo- sebestačné, vyrábali len pre seba, zavreté
Naturálna výmena- výmena tovaru za tovar. Členilo sa na:
- výrobne orientované jednotky (podniky)
- spotrebné orientované jednotky (domácnosti)
Obehové hospodárstvo- začali sa používať peniaze ako všeobecný prostriedok
- forma výmeny tovaru- predaj a kúpa
Mestské hospodárstvo- výmena tovaru medzi remeselníkmi a roľníkmi
Národné hospodárstvo- vzniklo spojením viacerých hospodárstiev vnútri jedného štátu
Svetové hospodárstvo- predstavuje spojenie hospodárstiev na celom svete
Peniaze- sú všeobecným prostriedkom výmeny používaným pri nákupe a predaji statkov a služieb
Funkcie peňazí
Peniaze ako prostriedok výmeny- peniazmi platíme, umožňujú a uľahčujú výmenu tovarov
Peniaze ako zúčtovacia jednotka- peniazmi vyjadrujeme ceny ostatných tovarov
Peniaze ako nositeľ hodnoty- peniaze sporíme a používame na nákup tovarov v budúcnosti
Trh a trhový mechanizmus
Trh a jeho funkcie
Trh je miesto kde sa stretávajú predávajúci- ponuka a kupujúci- dopyt aby sa dohodli na kúpe a predaji tovaru za určitú cenu. Ide o stretnutie dopytu a ponuky s cieľom predať a kúpiť.
Funkcie trhu
- trh umožňuje kúpu a predaj
- trh ovplyvňuje správanie výrobcov aj spotrebiteľov
- trh poskytuje informácie o potrebách kupujúcich ale aj o možnostiach a ponuke predávajúcich
- trh umožňuje rozdeľovať príjmy obyvateľov a štátu tým, že každý tovar má svoju cenu
Typy trhov
Trh môžeme členiť z rôznych hľadísk:
- územné hľadisko- kde sa uskutočňuje kúpa a predaj
- miestny trh- na území mesta (Prešov)
- národný trh- spájajú sa miestne trhy v rámci jedného štátu
- medzinárodný trh- prekračuje hranice jedného štátu, je výsledkom medzinárodnej deľby práce (trh EÚ)
- svetový trh- prepojenie národných trhov všetkých krajín sveta
- vecné hľadisko- podľa predmetu kúpy a predaja
Trh statkov a služieb- je to trh kde sa predávajú a kupujú statky a služby na osobnú spotrebu
Trh výrobných faktorov- je to trh kde sa predávajú a kupujú výrobné faktory
Finančný trh- je to trh, na ktorom sa stretáva ponuka voľných finančných prostriedkov a dopyt po takýchto prostriedkoch
- kvalitatívne hľadisko
- čiastkový- trh, na ktorom sa predáva a kupuje jede druh tovaru
- agregátny- trh na ktorom sa predávajú a kupujú všetky druhy tovarov, trh ako celok
- právne hľadisko
- legálny- trh, v súlade s právnym poriadkom štátu
- nelegálny- trh s nedovoleným tovarom
Základné ekonomické otázky
- čo vyrábať- spotrebitelia
- aké druhy statkov a služieb poskytoval v akých množstvách a kedy?
- Odpoveď na túto otázku dávajú spotrebitelia podľa toho čo si kúpia a čo nie
- Rozhodujú sa na základe svojich potrieb a príjmov
- Výrobcovia vyrábajú také výrobky o ktoré je na trhu záujem lebo len tak ich predajú a budú mať zisk
- ako vyrábať- konkurenti
- ide o spôsob ako vyrábať statky a poskytovať služby (použitie technológií, náročnosť na ľudskú prácu a pod.)
- rozhodujú o tom výrobcovia – konkurenti, pretože z nich sa snaží dosiahnuť čo najvyšší zisk
- snaží sa znížiť vstupy – náklady
- pre koho vyrábať- kto bude spotrebiteľom
- cieľom výroby nie je statky a služby vyrobiť ale ich predať spotrebiteľom, ktorý na kúpu potrebujú peniaze
Typy ekonomík
Tradičná- na základe inštinktov , zvykov a tradícii (spôsoby riešenia základných ekonomických otázok)
Hlavné znaky:
- málo rozvinutý, prekonaný typ ekonomiky
Príkazová- centrálne, rozhoduje štát (spôsoby riešenia základných ekonomických otázok)
Hlavné znaky:
- štátne vlastníctvo, centrálne plánovanie, nedostatková ekonomika, tvorba cien z centra
Trhová- trhovo, rozhoduje trh (spôsoby riešenia základných ekonomických otázok)
Hlavné znaky:
- súkromné vlastníctvo, trhový mechanizmus, voľná tvorba cien a konkurencia
Zmiešaná- rozhoduje trh aj štát (spôsoby riešenia základných ekonomických otázok)
Hlavné znaky:
- trhový mechanizmus, štátne zásahy (riešenie nezamestnanosti, ochrana životného prostredia)
Trhové subjekty
- sú to účastníci trhu, ktorí sa zúčastňujú na výmene, kupujúci a predávajúci a sú to:
- domácnosti
- podniky
- štát
Domácnosti- v roli predávajúcich sú keď predávajú výrobné faktory
- kupujúci- nakupujú statky a služby
Podniky-predávajúci- keď predáva svoje statky a služby
- kupujúci keď nakupuje výrobné faktory
Štát- špecifický trhový subjekt, ktorý vydávaním zákonov a iných predpisov vytvára podmienky na fungovanie trhu. Rieši aj negatívne javy – nezamestnanosť.
Trhový mechanizmus
- sú to vzájomné vzťahy medzi predávajúcimi a kupujúcimi, na základe ktorých sa rozhoduje o použití výrobných zdrojov a o určení ceny množstva predávaných a nakupovaných statkov a služieb
- funguje automaticky a zabezpečuje rovnováhu na trhu
- tvoria ho tri procesy
- proces tvorby dopytu
- proces tvorby ponuky
- proces tvorby ceny
Dopyt
- vyjadruje správanie sa spotrebiteľov na trhu
- predstavuje množstvo tovarov, ktoré sú kupujúci ochotní kúpiť za určitú cenu
- vyjadruje vzťah medzi cenou a požadovaným množstvom
Krivka dopytu
- Závislosť medzi cenou a požadovaným množstvom
- Odráža správanie spotrebiteľov
- Smerom doprava klesá- hovoríme o zákone klesajúceho dopytu
- Ukazuje aké množstvo tovaru sú ochotní spotrebitelia kúpiť za danú cenu
Zákon klesajúceho dopytu- zvýšenie ceny tovaru (ak sa ostatné veličiny nemenia) spôsobí zníženie požadovaného množstva. Zníženie ceny tovaru spôsobí zvýšenie požadovaného množstva.
Ostatné faktory ktoré ovplyvňujú dopyt sú:
- výška príjmov obyvateľov
- módnosť, reklama= preferencie spotrebiteľov
- ceny substitučných tovarov (zmrzlina – nanuk) – uspokojuje tú istú potrebu
- ceny komplementárnych tovarov- navzájom sa dopĺňajú
- demografické zmeny- zloženie a počet obyvateľov
- ostatné faktory
Dopyt môže byť:
- reálny- tí ktorí si tovar kúpia
- potenciálny- tí ktorí majú o tovar záujem
Podľa počtu kupujúcich:
- individuálny dopyt
- čiastkový dopyt
- agregátny dopyt
Ponuka
- odráža správanie sa predávajúcich
- schopnosť a ochotu predávajúcich predať určité množstvo tovaru za určitú cenu
Krivka ponuky
-
- odráža správanie sa predávajúcich
- rastúca vpravo nahor
- vyjadruje aké množstvo tovaru sú predávajúci ochotní predať pri danej cene
- vzťah medzi cenou a ponúkaným množstvom
Zákon rastúcej ponuky- zvýšenie ceny tovaru = zvýšenie ponúkaného množstva. Zníženie ceny tovaru = zníženie ponúkaného množstva
Faktory ovplyvňujúce ponuku:
- ceny nakupovaných výrobných faktorov
- ceny alternatívnych výrobkov. Alternatívny výrobok nahrádza iný výrobok a uspokojuje tú istú potrebu
- počet výrobcov na trhu
- cena nových výrobných technológií
Podľa počtu predávajúcich môže byť ponuka:
- individuálna- ponuka jedného výrobcu
- čiastková- ponuka jedného výrobku od rôznych výrobcov
- agregátna- súhrn všetkých statkov a služieb, ktoré sú všetci výrobcovia ochotní vyrábať a ponúkať pri rôznych cenách
Cena
- je čiastka (suma) za ktorú sa predávajú a kupujú statky a služby
Na trhu môžu nastať rôzne situácie:
- trhová rovnováha
- keď ponúkané množstvo = požadovanému množstvu
- pri stave trhovej rovnováhy hovoríme o rovnovážnej cene- cena za ktorú sa vymieňajú tovary a služby ak je na trhu rovnováha
Bod E (equilibrum)- vyjadruje rovnovážnu cenu a rovnovážne množstvo. Pri tejto cene sú ochotní výrobcovia vyrábať toľko tovaru koľko sú ochotní kupujúci kúpiť. Takýto stav na trhu je veľmi zriedkavý a krátkodobý.
- trhová nerovnováha- je to typický stav pre trhovú ekonomiku, keď ponúkané množstvo sa nerovná požadovanému množstvu
- ponúkané množstvo sa nerovná požadovanému množstvu
- na trhu je vysoká cena
- výrobcovia vyrábajú veľa, spotrebitelia tovar nekupujú - prebytok tovaru na trhu
- výrobcovia sú nútení cenu znížiť
- niektorí prestanú za nízku cenu vyrábať (nižší zisk) = zníženie ponúkaného množstva
- nižšia cena vyvolá záujem spotrebiteľov, zvýši sa požadované množstvo a na trhu vzniká dočasne trhová rovnováha
- ponúkané množstvo je menšie ako požadované množstvo
- trhová cena je nízka
- spotrebitelia (chcú) kupujú veľa, ale výrobcovia nemajú o výrobu tovaru za nízku cenu záujem
- vznikne nedostatok určitých druhov tovaru = zvýšenie ceny
- výrobcovia sú ochotní za vyššiu cenu vyrábať viac výrobkov
- vyššia cena = vyššie zisky pre výrobcov
- vzrastie ponúkané množstvo a výsledkom je dočasná trhová rovnováha na trhu
Trhová cena- vyjadruje aktuálny vzťah ponúkaného množstva a požadovaného množstva.
- keď je cena príliš nízka, požadované množstvo prevyšuje ponúkané množstvo a na trhu je nedostatok tovaru
- keď je cena príliš vysoká, ponúkané množstvo prevyšuje požadované množstvo a na trhu je prebytok tovaru.
Konkurencia
- ak sa na trhu stretnú výrobcovia alebo predajcovia toho istého alebo podobného tovaru musia vynaložiť väčšie úsilie na získanie zákazníka hovoríme že si konkurujú
- trhová konkurencia je základnou podmienkou fungovania trhového mechanizmu
Trhová konkurencia- je proces v ktorom sa stretávajú rôzne trhové subjekty a každý z nich má rôzne ekonomické záujmy. Každý z nich chce získať trhovú výhodu.
- podľa toho medzi kým konkurencia prebieha (podľa trhových subjektov) poznáme konkurenciu:
- konkurencia na strane ponuky- medzi výrobcami alebo medzi predávajúcimi. Každý z nich chce mať najvyšší zisk na úkor konkurentov
- konkurencia na strane dopytu- medzi spotrebiteľmi. Každý z nich chce najvýhodnejšie nakúpiť bezohľadu na ostatných
- konkurencia medzi dopytom a ponukou- predávajúci chcú predať čo najdrahšie, kupujúci kúpiť čo najlacnejšie. Na základe tejto konkurencie vzniká rovnovážna cena.
- podľa prostriedkov ktoré sa používajú pri konkurencii na strane ponuky
- cenová konkurencia- predávajúci znižujú ceny tovarov, ich cieľom je ovládnuť trh, získať si spotrebiteľov aj keď budú mať nižšie zisky.
- Necenová konkurencia- výhody sa získavajú inak ako cenou. Spotrebitelia sa lákajú na kvality, obaly, reklamu, doplnkové služby a podobne
Ekonomická teória pozná aj:
- dokonalú konkurenciu
- nedokonalú konkurenciu
Dokonalá konkurencia
-
- ideálna konkurencia, v ekonomike neexistuje reálne, predpoklady, veľký počet výrobcov
- všetci vyrábajú rovnaký výrobok
- rovnaký prístup k informáciám
- veľký počet výrobcov a spotrebiteľov znamená že nikto nemôže ovplyvniť cenu
Nedokonalá konkurencia má tri formy:
- monopolistická konkurencia- predstavuje trh jedného výrobku, ktorý vyrábajú mnohí výrobcovia
- na trhu je veľa predávajúcich ale ich výrobky sa navzájom od seba mierne odlišujú (maloobchodný predaj potravín)
- oligopol („niekoľko“ predávajúcich)- iba niekoľko predávajúcich predáva tie isté výrobky. Majú značnú ekonomickú silu. Bránia vstup ďalších predávajúcich na trh
- monopol- vyjadruje situáciu, keď v odvetví zostáva jediný výrobca určitého výrobku, ktorý získava absolútnu moc nad spotrebiteľom
Podnik a jeho činnosti
Charakteristika podniku a jeho znaky
Podnik je základnou hospodárskou jednotkou v národnom hospodárstve. Využíva výrobné faktory (vstupy) na výrobu statkov a poskytovanie služieb (výstupov), ktoré sú určené na predaj a slúžia na uspokojovanie potrieb.
Podnik tvoria 3 zložky
- osobné- zamestnávatelia a zamestnanci podniku
- hmotné- fyzický kapitál (budovy, stroje, prístroje, materiál, pôda)
- nehmotné- nehmotné statky (ochranná známka, patenty, licencie, ekonomický softvér, obchodné meno, povesť podniku)
Aby mohol podnik samostatne rozhodovať musí mať:
- ekonomickú samostatnosť
- sloboda v podnikaní a úplná zodpovednosť za výsledky hospodárenia
- určí predmet činnosti
- zvolí si svoje meno
- rozhoduje o právnej forme
- zvolí si svoje sídlo
- rozhoduje sa odkiaľ získa prostriedky na podnikanie
- samostatne rozhoduje o tom, aké útvary zriadi
- rozhoduje o tom, ako bude hospodáriť s majetkom
- rozhoduje, kto budú jeho dodávatelia a na akom trhu bude predávať svoj tovar
- rozhoduje, koľko a akých zamestnancov zamestná
- rozhoduje ako bude propagovať svoje výrobky
- rozhoduje o množstve a cenách svojich výrobkoch
Štát nezasahuje priamo do činnosti podnikov len vytvára podmienky na ich fungovanie (prijímanie zákonov), ktoré určuje pravidlá podnikania
- právna subjektivita podniku
- podnik má právo samostatne a vo vlastnom mene vstupovať do právnych vzťahov s inými subjektmi.
- Preberá na seba záväzky a sám nesie aj zodpovednosť za ich platenie
- podnik uzatvára zmluvy so zamestnancami, dodávateľmi odberateľmi vstupuje do sporov, podáva žiadosť o poskytnutie úveru
Vzťahy podniku s okolím môžu byť:
- hmotné- dodávky materiálu
- finančné- platby
- informačné- zákony, predpisy
Funkcie podniku
- ekonomická- výroba statkov a poskytovanie služieb
- zásobovacia funkcia- obstaranie materiálu na výrobu
- výrobná funkcia- premena materiálu na výrobky
- odbytová funkcia- predaj hotových výrobkov
- personálna funkcia- plánovanie a výber zamestnancov
- finančná funkcia- obstaranie finančných prostriedkov
- vedecko-technická funkcia- výskum a vývoj výrobkov
- mimoekonomická- nesúvisí priamo s hospodárskou činnosťou podniku
- sociálna funkcia- vytváranie pracovných podmienok pre zamestnancov
- bezpečnostná funkcia – dodržiavanie zásad bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
- ekologická funkcia- výstavba čističiek odpadových vôd
- kultúrno-spoločenská funkcia- organizovanie kultúrnych akcií pre zamestnancov
- vzdelávacia funkcia- organizovanie školení, kurzov a pod...
Typy podnikov
- podľa vlastníctva
- súkromné- majú presne určeného vlastníka, tvoria základ trhovej ekonomiky
- verejné-štátne- vlastníkom je štát (uskutočňuje podnikanie s majetkom štátu vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť)
- samosprávne- vlastníkom je obec alebo kraj, najčastejšie poskytujú všeobecne prospešné služby
- zmiešané- časť majetku vlastní štát a časť súkromná osoba
- podľa zdrojov financovania
- rozpočtové organizácie
- vykonávajú činnosti potrebné na fungovanie hospodárstva i celého štátu
- nemajú vlastné príjmy- dostávajú prostriedky z príslušného rozpočtu
- zriaďované v oblasti školstva a zdravotníctva
- príspevkové organizácie
- rozpočtové organizácie
- majú zo svojej činnosti príjmy
- výdavky sú vyššie ako príjmy- dostávajú príspevky z príslušného rozpočtu
- sú vytvárané napr. v oblasti kultúry a masovokomunikačných prostriedkov
- podniky podľa charakteru výkonov
- výrobné podniky
- ťažobné podniky
- poľnohospodárske podniky
- energetické podniky
- stavebné podniky
- strojárske podniky
- podniky vyrábajúce spotrebné statky
- podniky služieb
- obchodné podniky
- banky a poisťovne
- dopravné podniky
- stravovacie a ubytovacie podniky
- cestovné kancelárie
- ostatné podniky služieb
- podľa veľkosti
- mikropodniky- zamestnávajú od 0-9 zamestnancov (remeslá, obchod)
- malé podniky- od 49 zamestnancov (remeslá, obchod, priemysel)
- stredné podniky- od 249 zamestnancov + spracovateľský priemysel
- veľké podniky- 250- viac zamestnancov
- najdôležitejší typ podnikov
- spracovanie surovín- výroba polovýrobkov – výroba hotových surovín
- strojárstvo, hutníctvo, energetická ťažba
- podľa právnej formy podnikania
- podnik jednotlivca- podnikanie fyzických osôb hlavne živnostníkov, ktorí podnikajú podľa živnostenského zákona lebo ktoré podnikajú podľa osobitných predpisov (tlmočníci)
- obchodné spoločnosti- právnické osoby, ktoré podnikajú podľa obchodného zákonníka – s. r. o., a. s., v. o. s., k. s.
- družstvá- vytvárajú sa s cieľom podnikať alebo zabezpečovať iné potreby svojich členov
- osobité formy- tiché spoločenstvo, združenie osôb na spoločné podnikanie
Charakteristika podnikového transformačného procesu
Transformačný proces predstavuje činnosti zamerané na premenu vstupov na výstupy
Fázy transformačného procesu:
- obstarávanie vstupov
- vytváranie podnikových výkonov
- odbyt (predaj statkov a služieb)
Transformačný proces by mal prebiehať efektívne, čo sa dá dosiahnuť rôznymi spôsobmi:
- maximalizácia výstupov- s určenými vstupmi chcem dosiahnuť maximálne výstupy
- minimalizácia vstupov- určené výstupy chceme dosiahnuť s minimálnymi vstupmi
- optimalizácia vstupov a výstupov- dosiahnutý výstup má byť primeraný uloženým vstupom
Podnikové výrobné faktory
- predstavujú vstupy, pomocou ktorých prebieha podnikový transformačný proces. Môžu byť:
- elementárne
- sú rozhodujúce pre transformačný proces a patria sem výkonné pracovné sily, majetok
- dispozitívne
- zabezpečujú riadenie podnikového transformačného procesu
- organizujú celú činnosť a kombinujú elementárne výrobné faktory tak, aby boli čo najlepšie využité a splnili ciele podniku
- riadenie, plánovanie, organizovanie, rozhodovanie, vedenie ľudí, kontrola
Činnosti podniku
Investovanie, zásobovanie
Investovanie- premena peňazí na dlhodobý majetok. Rozhodovanie o investovaní kapitálu do dlhodobého majetku je náročné pretože investície ktoré do toho majetku vložíme slúžia podniku viac rokov preto sa dopredu plánuje obstaranie dlhodobého majetku- investičné plánovanie.
Investície- zdroje vynaložené na obstaranie, modernizáciu a rekonštrukciu dlhodobého majetku
Zásobovanie
- činnosti, ktorými si podnik zabezpečuje jednotlivé druhy zásob
- so zásobovaním súvisia nasledujúci činnosti:
- nákup
- pri nákupe je rozhodujúce vybrať dodávateľa zásob
- môžeme to urobiť na základe kritérií (spoľahlivosť, cena materiálu, vzdialenosť dodávateľa, platobné a dodacie podmienky)
- množstvo zásob má byť optimálne (aby bola zabezpečená plynulá výroba)
- preprava
- pri preprave je dôležité rozhodnúť kto prepraví materiál (vlastná preprava, dodávateľ, prepravca) a aký spôsob sa použije
- pri preprave sa tovar nesmie poškodiť
- skladovanie
- nakúpené zásoby uskladňujeme v sklade materiálu pričom pri ich prijatí sa urobí vstupná kontrola
- zásoby v sklade uložíme na určené miesto aby sa nepoškodili
- zásoby sa vydávajú do spotreby podľa požiadaviek výroby
- základné doklady pri skladovaní sú:
- skladová karta
- príjemka
- výdajka
Financovanie podniku
- aby mohol podnik uskutočňovať svoju činnosť musí mať dostatok finančných prostriedkov = kapitál
- kapitál- finančné zdroje pomocou ktorých podnik získava majetok
- proces získavania kapitálu sa nazýva financovanie
- podľa toho odkiaľ podnik získava kapitál poznáme:
- vlastný kapitál- patrí majiteľovi podniku a predstavuje vlastné zdroje
- cudzí kapitál- dlh podniku, ktorý musí splatiť = cudzie zdroje
Podľa toho akým spôsobom podnik získava zdroje môžu byť
- interné- zdroje získané vlastnou podnikateľskou činnosťou (zisk, odpisy, predaj nepotrebného majetku)
- externé- nie sú výsledkom podnikania a podnik ich získava mimo podniku (úvery, vklady, vlastníctvo)
Riadenie podniku
- zložitý proces
- v modernej ekonomike sa označuje aj pojmom manažment
- znamená usmerňovanie podnikových činností
Základné funkcie riadenia:
- plánovanie- zameranie na určenie cieľov a prostriedkov ako tie ciele dosiahnuť
- organizovanie- kombinovanie elementárnych výrobných faktorov tak, aby sa dosiahol určený cieľ
- vedenie ľudí- spôsob práce s ľuďmi a ich usmernenie , aby sa splnil cieľ
- kontrola- zisťujeme či bol splnený plánovaný cieľ, či nevznikli odchýlky od plánu, ak áno dávajú sa návrhy ako ich odstrániť
- rozhodovanie- prelínajú sa všetky predchádzajúce činnosti, ich voľbu riešenia z viacerých možností podľa určených kritérií.
Ekonomická stránka činnosti podniku
Ciele podniku
Cieľ- budúci stav, ktorý chce podnik dosiahnuť
- hlavným cieľom väčšiny podnikov je dosahovať zisk
Zisk- hlavný ukazovateľ úrovne hospodárenia a je zdrojom prostriedkov, ktoré podnik potrebuje na ďalší vývoj
Dosahovanie zisku nie je jediným cieľom podniku, ale je to hlavný cieľ. Dosiahne ho pomocou:
- Základných cieľov- týkajú sa jednotlivých činností podniku napr. zásobovania, výroby, financovania
- Pomocné ciele- týkajú sa napr. reklamnej kampane, starostlivosť o zákazníkov, príprava výroby
Splnenie základných aj pomocných cieľov ovplyvňujú finančné ciele podniku
Najdôležitejšie sú:
- Schopnosť hradiť záväzky (platobná schopnosť)
- Rentabilita- schopnosť čo najlepšie zhodnotiť vložené vstupy. Schopnosť vyrobiť z jednej jednotky vstupu čo najviac jednotiek zisku.
|
|
|
|
|
Cieľom podniku je hospodáriť čo najlepšie. Úroveň hospodárenia posudzujeme efektívnosťou. Efektívnosť= výstupy/vstupy*100. Hmotnú stránku činnosti podniku posudzujeme aké vstupy (VF) sa použili pri výrobe a aké výstupy (statky a služby) sa vytvorili. Ekonomická stránka sleduje hodnotu vstupov= náklady a hodnotu výstupov = výnosy
Náklady
- predstavujú v peniazoch spotrebu výrobných faktorov vynaložených na výrobu statkov a poskytnutie služieb.
Výdavok- úbytok peňažných prostriedkov
Náklad- vzniká v okamihu spotreby výrobných faktorov
- Členenie nákladov podľa druhu
- základné členenie- „ čo sa spotrebovalo?“
- spotreba materiálu, energie, mzdové náklady, úroky, opravy, údržba
- Náklady podľa kalkulácie
- priame- môžeme ich určiť na jednotku výkonu (kus, meter, liter) priamo (jeden meter látky na jedny nohavice)
- nepriame- nemôžeme ich určiť presne na jednotku výkonu sú väčšinou spoločné pre viac druhov výkonov pre viac druhov výkonov (mzda manažéra)
- Náklady podľa závislosti od objemu výkonov
- fixné- ich výška nezávisí od výšky výkonov. Vznikajú nezávisle od toho či sa vyrába alebo nie
- variabilné- ich výška závisí od objemu výkonov a pri zmene objemu výkonov sa mení
celkové náklady= fixné + variabilné náklady
- Náklady podľa charakteru činnosti
- Náklady na bežnú činnosť
- náklady na hospodársku činnosť- súvisia s hlavnou podnikovou činnosťou (spotreba materiálu, odpisy, mzdové náklady)
- náklady na finančnú činnosť- súvisia s pohybom peňazí
- Náklady na mimoriadnu činnosť- vznikajú z dôvodu mimoriadnych udalostí (škody pri živelnej pohrome)
Výnosy
- realizované (predané) výkony vyjadrené v peniazoch
- vo výnosoch sa do podniku vracajú náklady, ktoré sme vynaložili na výrobu.
- výnosy bývajú vyššie ako náklady
- hlavnou časťou sú tržby
Tržby vznikajú predajom statkov a služieb, alebo iného druhu majetku
Členenie výnosov
- podľa spôsobu predaja výkonov
- tržby- pri predaji výrobkov mimo podniku (svojim odberateľom)
- vnútroorganizačné výnosy- vznikajú pri odovzdaní výkonov medzi jednotlivými útvarmi podniku
- ostatné výnosy- ak predávame nepotrebný majetok
Každá tržba je výnosom, ale nie každý výnos je tržbou
- Výnosy podľa charakteru činnosti
- výnosy z hospodárskej činnosti
- výnosy z hospodárskej činnosti- súvisia s hlavnou podnikovou činnosťou (tržby za vlastné výkony)
- výnosy z finančnej činnosti- súvisia s pohybom peňazí (tržby z predaja cenných papierov, prijaté úroky)
- Výnosy z mimoriadnej činnosti – vznikajú z dôvodu mimoriadnych udalostí
Spôsoby zvyšovania výnosov
- zvyšovanie objemu výkonov
- zvyšovanie cien výkonov
- vyrábať to, čo žiada zákazník
Stanovenie ceny
Cena= náklady + zisk
Poznáme dva prístupy k tvorbe cien
- nákladový- cena kryje náklady na výrobu
- marketingový- cena sa stanovuje na základe ponuky a dopytu na trhu a podľa cien konkurencie
Tržby vypočítame ak poznáme cenu výrobku a množstvo predaných výrobkov
Tržby za predaj = predané množstvo výrobkov / služby * cena za jednotku
Výsledok hospodárenia
- je výsledok činnosti podniku dosiahnutý za určité obdobie
- výsledok hospodárenia zistíme porovnaním nákladov a výnosov
- ak náklady sú nižšie ako výnosy výsledkom hospodárenia je zisk = kladný výsledok hospodárenia zvyšuje finančné zdroje
- ak náklady sú vyššie ako výnosy výsledkom hospodárenia je strata = záporný výsledok hospodárenia znižuje finančné zdroje
Zisk rozdeľujeme na
- hrubý
- rozdiel medzi V- N
- z hrubého zisku sa po úprave platí daň
- čistý
- hrubý zisk – daň = čistý zisk
- ostáva v podniku a môže sa použiť na rôzne účely
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Hospodárstvo | Učebné poznámky | 395 slov | |
Národné hospodárstvo | Ostatné | 3 147 slov | |
Svetové hospodárstvo | Referát | 3 766 slov | |
Národné a svetové hospodárstvo | Učebné poznámky | 417 slov | |
Podnikové hospodárstvo | Učebné poznámky | 559 slov | |
Materiálové hospodárstvo podniku | Maturita | 1 762 slov | |
Materiálové hospodárstvo podniku | Referát | 956 slov | |
Národné hospodárstvo a jeho štruktúra | Ostatné | 1 755 slov | |
Národné hospodárstvo | Referát | 306 slov | |
Hospodárstvo - Domácnosti, Podniky | Referát | 273 slov | |
Národné a svetové hospodárstvo | Referát | 1 223 slov | |
Hospodárstvo a jeho činitele | Učebné poznámky | 465 slov | |
Ekonomika a hospodárstvo | Referát | 301 slov | |
Národné hospodárstvo, Podstata a štruktúra | Referát | 1 197 slov | |
Národné hospodárstvo | Maturita | 1 091 slov |