Hospodárstvo a jeho činitele

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: filomena (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 27.09.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 3 202 slov
Počet zobrazení: 1 498
Tlačení: 82
Uložení: 105

Hospodárstvo a jeho činitele

  • hospodárstvo- súhrn jednotiek a ich činností, ktorých cieľom je uspokojovanie ľudských potrieb

Základné hospodárske jednotky

Domácnosti

  • spotrebiteľ (spotrebuje statky a služby podnikov)
  • ponúka podnikom prácu

Podniky

  • je to základný článok ekonomiky
  • využívajú výrobné faktory na výrobu statkov alebo na poskytovanie služieb s cieľom dosiahnuť zisk

Štát

  • je špecifická hospodárska jednotka
  • od podnikov a domácností dostáva dane a poplatky
  • dáva domácnostiam a podnikom dotácie a sociálne dávky

Deľba práce, vývoj

Deľba práce- rozdelenie medzi jednotlivcov alebo skupiny

  • prirodzená deľba práce- rozdelenie práce- osobné predpoklady, ženské a mužské práce
  • spoločenská deľba práce- je spojená s rozvojom ľudskej spoločnosti
    1. poľnohospodárstvo, pastierstvo
    2. poľnohospodárstvo, pastierstvo, remeslá
    3. poľnohospodárstvo, pastierstvo, remeslá, obchod

Súčasné formy deľby práce

  • statky a služby, ktoré uspokojujú potreby sú výsledkom činností rôznych podnikov a rôznych ľudí, ktorí vykonávajú rôznu prácu. V hospodárstve prebiehajú takéto formy deľby práce:
  1. špecializácia- je zameranie ľudí alebo podnikov na určitý druh práce
  2. kooperácia- je spolupráca niekoľkých osôb alebo skupín zameraná na dosiahnutie rovnakého cieľa
  3. vnútropodniková deľba práce- vo vnútri podniku sa čiastkové pracovné úlohy rozčleňujú tak, že ich vykonávajú jednotlivé útvary napr. (závod A- linky, B- sedacie súpravy, C- kancelársky nábytok)

Výhody vnútropodnikovej deľby práce

  • práca sa vykonáva rýchlo s rutinou, na zapracovanie je treba málo času

Nevýhody vnútropodnikovej deľby práce

  • monotónnosť- strata motivácie a zamestnanec stráca prehľad pretože ovláda iba jeden úkon, ten svoj.
  1. medzipodniková deľba práce- znamená že každý podnik sa špecializuje na výrobu určitých statkov alebo poskytovaní služieb

Táto deľba práce môže byť:

  1. vnútroodvetvová- chemický priemysel, potravinársky priemysel, strojársky priemysel
  2. medziodvetvová- na výrobe sa podieľa viac odvetví
  1. národná deľba práce- je to deľba práce, ktorá prebieha v rámci jedného štátu
  2. medzinárodná deľba práce- je to deľba práce medzi jednotlivými krajinami, t. j. že každá krajina vyrába také výrobky na ktoré má najlepšie predpoklady

Domáce hospodárstvo- sebestačné, vyrábali len pre seba, zavreté

Naturálna výmena- výmena tovaru za tovar. Členilo sa na:

  • výrobne orientované jednotky (podniky)
  • spotrebné orientované jednotky (domácnosti)

Obehové hospodárstvo- začali sa používať peniaze ako všeobecný prostriedok

  • forma výmeny tovaru- predaj a kúpa

Mestské hospodárstvo- výmena tovaru medzi remeselníkmi a roľníkmi

Národné hospodárstvo- vzniklo spojením viacerých hospodárstiev vnútri jedného štátu

Svetové hospodárstvo- predstavuje spojenie hospodárstiev na celom svete

Peniaze- sú všeobecným prostriedkom výmeny používaným pri nákupe a predaji statkov a služieb

Funkcie peňazí

Peniaze ako prostriedok výmeny- peniazmi platíme, umožňujú a uľahčujú výmenu tovarov

Peniaze ako zúčtovacia jednotka- peniazmi vyjadrujeme ceny ostatných tovarov

Peniaze ako nositeľ hodnoty- peniaze sporíme a používame na nákup tovarov v budúcnosti

Trh a trhový mechanizmus

Trh a jeho funkcie

Trh je miesto kde sa stretávajú predávajúci- ponuka a kupujúci- dopyt aby sa dohodli na kúpe a predaji tovaru za určitú cenu. Ide o stretnutie dopytu a ponuky s cieľom predať a kúpiť.

Funkcie trhu

  • trh umožňuje kúpu a predaj
  • trh ovplyvňuje správanie výrobcov aj spotrebiteľov
  • trh poskytuje informácie o potrebách kupujúcich ale aj o možnostiach a ponuke predávajúcich
  • trh umožňuje rozdeľovať príjmy obyvateľov a štátu tým, že každý tovar má svoju cenu

Typy trhov

Trh môžeme členiť z rôznych hľadísk:

  • územné hľadisko- kde sa uskutočňuje kúpa a predaj
    1. miestny trh- na území mesta (Prešov)
    2. národný trh- spájajú sa miestne trhy v rámci jedného štátu
    3. medzinárodný trh- prekračuje hranice jedného štátu, je výsledkom medzinárodnej deľby práce (trh EÚ)
    4. svetový trh- prepojenie národných trhov všetkých krajín sveta
  • vecné hľadisko- podľa predmetu kúpy a predaja

Trh statkov a služieb- je to trh kde sa predávajú a kupujú statky a služby na osobnú spotrebu

Trh výrobných faktorov- je to trh kde sa predávajú a kupujú výrobné faktory

Finančný trh- je to trh, na ktorom sa stretáva ponuka voľných finančných prostriedkov a dopyt po takýchto prostriedkoch

  • kvalitatívne hľadisko
    1. čiastkový- trh, na ktorom sa predáva a kupuje jede druh tovaru
    2. agregátny- trh na ktorom sa predávajú a kupujú všetky druhy tovarov, trh ako celok
  • právne hľadisko
    1. legálny- trh, v súlade s právnym poriadkom štátu
    2. nelegálny- trh s nedovoleným tovarom

Základné ekonomické otázky

  1. čo vyrábať- spotrebitelia
    • aké druhy statkov a služieb poskytoval v akých množstvách a kedy?
    • Odpoveď na túto otázku dávajú spotrebitelia podľa toho čo si kúpia a čo nie
    • Rozhodujú sa na základe svojich potrieb a príjmov
    • Výrobcovia vyrábajú také výrobky o ktoré je na trhu záujem lebo len tak ich predajú a budú mať zisk
  2. ako vyrábať- konkurenti
    • ide o spôsob ako vyrábať statky a poskytovať služby (použitie technológií, náročnosť na ľudskú prácu a pod.)
    • rozhodujú o tom výrobcovia – konkurenti, pretože z nich sa snaží dosiahnuť čo najvyšší zisk
    • snaží sa znížiť vstupy – náklady
  3. pre koho vyrábať- kto bude spotrebiteľom
    • cieľom výroby nie je statky a služby vyrobiť ale ich predať spotrebiteľom, ktorý na kúpu potrebujú peniaze

Typy ekonomík

Tradičná- na základe inštinktov , zvykov a tradícii (spôsoby riešenia základných ekonomických otázok)

Hlavné znaky:

  • málo rozvinutý, prekonaný typ ekonomiky

Príkazová- centrálne, rozhoduje štát (spôsoby riešenia základných ekonomických otázok)

Hlavné znaky:

  • štátne vlastníctvo, centrálne plánovanie, nedostatková ekonomika, tvorba cien z centra

Trhová- trhovo, rozhoduje trh (spôsoby riešenia základných ekonomických otázok)

Hlavné znaky:

  • súkromné vlastníctvo, trhový mechanizmus, voľná tvorba cien a konkurencia

Zmiešaná- rozhoduje trh aj štát (spôsoby riešenia základných ekonomických otázok)

Hlavné znaky:

  • trhový mechanizmus, štátne zásahy (riešenie nezamestnanosti, ochrana životného prostredia)

Trhové subjekty

  • sú to účastníci trhu, ktorí sa zúčastňujú na výmene, kupujúci a predávajúci a sú to:
  1. domácnosti
  2. podniky
  3. štát

Domácnosti- v roli predávajúcich sú keď predávajú výrobné faktory

  • kupujúci- nakupujú statky a služby

Podniky-predávajúci- keď predáva svoje statky a služby

  • kupujúci keď nakupuje výrobné faktory

Štát- špecifický trhový subjekt, ktorý vydávaním zákonov a iných predpisov vytvára podmienky na fungovanie trhu. Rieši aj negatívne javy – nezamestnanosť.

Trhový mechanizmus

  • sú to vzájomné vzťahy medzi predávajúcimi a kupujúcimi, na základe ktorých sa rozhoduje o použití výrobných zdrojov a o určení ceny množstva predávaných a nakupovaných statkov a služieb
  • funguje automaticky a zabezpečuje rovnováhu na trhu
  • tvoria ho tri procesy
    • proces tvorby dopytu
    • proces tvorby ponuky
    • proces tvorby ceny

Dopyt

  •  vyjadruje správanie sa spotrebiteľov na trhu
  •  predstavuje množstvo tovarov, ktoré sú kupujúci ochotní kúpiť za určitú cenu
  •  vyjadruje vzťah medzi cenou a požadovaným množstvom

Krivka dopytu

  • Závislosť medzi cenou a požadovaným množstvom
  • Odráža správanie spotrebiteľov
  • Smerom doprava klesá- hovoríme o zákone klesajúceho dopytu
  • Ukazuje aké množstvo tovaru sú ochotní spotrebitelia kúpiť za danú cenu

Zákon klesajúceho dopytu- zvýšenie ceny tovaru (ak sa ostatné veličiny nemenia) spôsobí zníženie požadovaného množstva. Zníženie ceny tovaru spôsobí zvýšenie požadovaného množstva.

Ostatné faktory ktoré ovplyvňujú dopyt sú:

  • výška príjmov obyvateľov
  • módnosť, reklama= preferencie spotrebiteľov
  • ceny substitučných tovarov (zmrzlina – nanuk) – uspokojuje tú istú potrebu
  • ceny komplementárnych tovarov- navzájom sa dopĺňajú
  • demografické zmeny- zloženie a počet obyvateľov
  • ostatné faktory

Dopyt môže byť:

  • reálny- tí ktorí si tovar kúpia
  • potenciálny- tí ktorí majú o tovar záujem

Podľa počtu kupujúcich:

  • individuálny dopyt
  • čiastkový dopyt
  • agregátny dopyt

Ponuka

  • odráža správanie sa predávajúcich
  • schopnosť a ochotu predávajúcich predať určité množstvo tovaru za určitú cenu

Krivka ponuky

  •  
    • odráža správanie sa predávajúcich
    • rastúca vpravo nahor
    • vyjadruje aké množstvo tovaru sú predávajúci ochotní predať pri danej cene
    • vzťah medzi cenou a ponúkaným množstvom

Zákon rastúcej ponuky- zvýšenie ceny tovaru = zvýšenie ponúkaného množstva. Zníženie ceny tovaru = zníženie ponúkaného množstva

Faktory ovplyvňujúce ponuku:

  •  ceny nakupovaných výrobných faktorov
  •  ceny alternatívnych výrobkov. Alternatívny výrobok nahrádza iný výrobok a uspokojuje tú istú potrebu
  •  počet výrobcov na trhu
  •  cena nových výrobných technológií

Podľa počtu predávajúcich môže byť ponuka:

  • individuálna- ponuka jedného výrobcu
  • čiastková- ponuka jedného výrobku od rôznych výrobcov
  • agregátna- súhrn všetkých statkov a služieb, ktoré sú všetci výrobcovia ochotní vyrábať a ponúkať pri rôznych cenách

Cena

  • je čiastka (suma) za ktorú sa predávajú a kupujú statky a služby

Na trhu môžu nastať rôzne situácie:

  1. trhová rovnováha
    • keď ponúkané množstvo = požadovanému množstvu
    • pri stave trhovej rovnováhy hovoríme o rovnovážnej cene- cena za ktorú sa vymieňajú tovary a služby ak je na trhu rovnováha

Bod E (equilibrum)- vyjadruje rovnovážnu cenu a rovnovážne množstvo. Pri tejto cene sú ochotní výrobcovia vyrábať toľko tovaru koľko sú ochotní kupujúci kúpiť. Takýto stav na trhu je veľmi zriedkavý a krátkodobý.

  1. trhová nerovnováha- je to typický stav pre trhovú ekonomiku, keď ponúkané množstvo sa nerovná požadovanému množstvu
  1. ponúkané množstvo sa nerovná požadovanému množstvu
    • na trhu je vysoká cena
    • výrobcovia vyrábajú veľa, spotrebitelia tovar nekupujú - prebytok tovaru na trhu
    • výrobcovia sú nútení cenu znížiť
    • niektorí prestanú za nízku cenu vyrábať (nižší zisk) = zníženie ponúkaného množstva
    • nižšia cena vyvolá záujem spotrebiteľov, zvýši sa požadované množstvo a na trhu vzniká dočasne trhová rovnováha
  2. ponúkané množstvo je menšie ako požadované množstvo
  • trhová cena je nízka
  • spotrebitelia (chcú) kupujú veľa, ale výrobcovia nemajú o výrobu tovaru za nízku cenu záujem
  • vznikne nedostatok určitých druhov tovaru = zvýšenie ceny
  • výrobcovia sú ochotní za vyššiu cenu vyrábať viac výrobkov
  • vyššia cena = vyššie zisky pre výrobcov
  • vzrastie ponúkané množstvo a výsledkom je dočasná trhová rovnováha na trhu

Trhová cena- vyjadruje aktuálny vzťah ponúkaného množstva a požadovaného množstva.

  • keď je cena príliš nízka, požadované množstvo prevyšuje ponúkané množstvo a na trhu je nedostatok tovaru
  • keď je cena príliš vysoká, ponúkané množstvo prevyšuje požadované množstvo a na trhu je prebytok tovaru.

Konkurencia

  • ak sa na trhu stretnú výrobcovia alebo predajcovia toho istého alebo podobného tovaru musia vynaložiť väčšie úsilie na získanie zákazníka hovoríme že si konkurujú
  • trhová konkurencia je základnou podmienkou fungovania trhového mechanizmu

Trhová konkurencia- je proces v ktorom sa stretávajú rôzne trhové subjekty a každý z nich má rôzne ekonomické záujmy. Každý z nich chce získať trhovú výhodu.

  • podľa toho medzi kým konkurencia prebieha (podľa trhových subjektov) poznáme konkurenciu:
    1. konkurencia na strane ponuky- medzi výrobcami alebo medzi predávajúcimi. Každý z nich chce mať najvyšší zisk na úkor konkurentov
    2. konkurencia na strane dopytu- medzi spotrebiteľmi. Každý z nich chce najvýhodnejšie nakúpiť bezohľadu na ostatných
    3. konkurencia medzi dopytom a ponukou- predávajúci chcú predať čo najdrahšie, kupujúci kúpiť čo najlacnejšie. Na základe tejto konkurencie vzniká rovnovážna cena.
  • podľa prostriedkov ktoré sa používajú pri konkurencii na strane ponuky
    1. cenová konkurencia- predávajúci znižujú ceny tovarov, ich cieľom je ovládnuť trh, získať si spotrebiteľov aj keď budú mať nižšie zisky.
    2. Necenová konkurencia- výhody sa získavajú inak ako cenou. Spotrebitelia sa lákajú na kvality, obaly, reklamu, doplnkové služby a podobne

Ekonomická teória pozná aj:

  1. dokonalú konkurenciu
  2. nedokonalú konkurenciu

Dokonalá konkurencia

  1.  
    • ideálna konkurencia, v ekonomike neexistuje reálne, predpoklady, veľký počet výrobcov
    • všetci vyrábajú rovnaký výrobok
    • rovnaký prístup k informáciám
    • veľký počet výrobcov a spotrebiteľov znamená že nikto nemôže ovplyvniť cenu

Nedokonalá konkurencia má tri formy:

  • monopolistická konkurencia- predstavuje trh jedného výrobku, ktorý vyrábajú mnohí výrobcovia
  • na trhu je veľa predávajúcich ale ich výrobky sa navzájom od seba mierne odlišujú (maloobchodný predaj potravín)
  • oligopol („niekoľko“ predávajúcich)- iba niekoľko predávajúcich predáva tie isté výrobky. Majú značnú ekonomickú silu. Bránia vstup ďalších predávajúcich na trh
  • monopol- vyjadruje situáciu, keď v odvetví zostáva jediný výrobca určitého výrobku, ktorý získava absolútnu moc nad spotrebiteľom

Podnik a jeho činnosti

Charakteristika podniku a jeho znaky

Podnik je základnou hospodárskou jednotkou v národnom hospodárstve. Využíva výrobné faktory (vstupy) na výrobu statkov a poskytovanie služieb (výstupov), ktoré sú určené na predaj a slúžia na uspokojovanie potrieb.

Podnik tvoria 3 zložky

  • osobné- zamestnávatelia a zamestnanci podniku
  • hmotné- fyzický kapitál (budovy, stroje, prístroje, materiál, pôda)
  • nehmotné- nehmotné statky (ochranná známka, patenty, licencie, ekonomický softvér, obchodné meno, povesť podniku)

Aby mohol podnik samostatne rozhodovať musí mať:

  1. ekonomickú samostatnosť
    • sloboda v podnikaní a úplná zodpovednosť za výsledky hospodárenia
    • určí predmet činnosti
    • zvolí si svoje meno
    • rozhoduje o právnej forme
    • zvolí si svoje sídlo
    • rozhoduje sa odkiaľ získa prostriedky na podnikanie
    • samostatne rozhoduje o tom, aké útvary zriadi
    • rozhoduje o tom, ako bude hospodáriť s majetkom
    • rozhoduje, kto budú jeho dodávatelia a na akom trhu bude predávať svoj tovar
    • rozhoduje, koľko a akých zamestnancov zamestná
    • rozhoduje ako bude propagovať svoje výrobky
    • rozhoduje o množstve a cenách svojich výrobkoch

Štát nezasahuje priamo do činnosti podnikov len vytvára podmienky na ich fungovanie (prijímanie zákonov), ktoré určuje pravidlá podnikania

  1. právna subjektivita podniku
  • podnik má právo samostatne a vo vlastnom mene vstupovať do právnych vzťahov s inými subjektmi.
  • Preberá na seba záväzky a sám nesie aj zodpovednosť za ich platenie
  • podnik uzatvára zmluvy so zamestnancami, dodávateľmi odberateľmi vstupuje do sporov, podáva žiadosť o poskytnutie úveru

Vzťahy podniku s okolím môžu byť:

  1. hmotné- dodávky materiálu
  2. finančné- platby
  3. informačné- zákony, predpisy

Funkcie podniku

  • ekonomická- výroba statkov a poskytovanie služieb
    • zásobovacia funkcia- obstaranie materiálu na výrobu
    • výrobná funkcia- premena materiálu na výrobky
    • odbytová funkcia- predaj hotových výrobkov
    • personálna funkcia- plánovanie a výber zamestnancov
    • finančná funkcia- obstaranie finančných prostriedkov
    • vedecko-technická funkcia- výskum a vývoj výrobkov
  • mimoekonomická- nesúvisí priamo s hospodárskou činnosťou podniku
  • sociálna funkcia- vytváranie pracovných podmienok pre zamestnancov
  • bezpečnostná funkcia – dodržiavanie zásad bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
  • ekologická funkcia- výstavba čističiek odpadových vôd
  • kultúrno-spoločenská funkcia- organizovanie kultúrnych akcií pre zamestnancov
  • vzdelávacia funkcia- organizovanie školení, kurzov a pod...

Typy podnikov

  • podľa vlastníctva
    1. súkromné- majú presne určeného vlastníka, tvoria základ trhovej ekonomiky
    2. verejné-štátne- vlastníkom je štát (uskutočňuje podnikanie s majetkom štátu vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť)
  • samosprávne- vlastníkom je obec alebo kraj, najčastejšie poskytujú všeobecne prospešné služby
  • zmiešané- časť majetku vlastní štát a časť súkromná osoba
  • podľa zdrojov financovania
    1. rozpočtové organizácie
      • vykonávajú činnosti potrebné na fungovanie hospodárstva i celého štátu
      • nemajú vlastné príjmy- dostávajú prostriedky z príslušného rozpočtu
      • zriaďované v oblasti školstva a zdravotníctva
    2. príspevkové organizácie
  • majú zo svojej činnosti príjmy
  • výdavky sú vyššie ako príjmy- dostávajú príspevky z príslušného rozpočtu
  • sú vytvárané napr. v oblasti kultúry a masovokomunikačných prostriedkov
  • podniky podľa charakteru výkonov
    1. výrobné podniky
  • ťažobné podniky
  • poľnohospodárske podniky
  • energetické podniky
  • stavebné podniky
  • strojárske podniky
  • podniky vyrábajúce spotrebné statky
    1. podniky služieb
  • obchodné podniky
  • banky a poisťovne
  • dopravné podniky
  • stravovacie a ubytovacie podniky
  • cestovné kancelárie
  • ostatné podniky služieb
  • podľa veľkosti
    1. mikropodniky- zamestnávajú od 0-9 zamestnancov (remeslá, obchod)
    2. malé podniky- od 49 zamestnancov (remeslá, obchod, priemysel)
    3. stredné podniky- od 249 zamestnancov + spracovateľský priemysel
    4. veľké podniky- 250- viac zamestnancov
  • najdôležitejší typ podnikov
  • spracovanie surovín- výroba polovýrobkov – výroba hotových surovín
  • strojárstvo, hutníctvo, energetická ťažba
  • podľa právnej formy podnikania
    1. podnik jednotlivca- podnikanie fyzických osôb hlavne živnostníkov, ktorí podnikajú podľa živnostenského zákona lebo ktoré podnikajú podľa osobitných predpisov (tlmočníci)
    2. obchodné spoločnosti- právnické osoby, ktoré podnikajú podľa obchodného zákonníka – s. r. o., a. s., v. o. s., k. s.
    3. družstvá- vytvárajú sa s cieľom podnikať alebo zabezpečovať iné potreby svojich členov
    4. osobité formy- tiché spoločenstvo, združenie osôb na spoločné podnikanie

Charakteristika podnikového transformačného procesu

Transformačný proces predstavuje činnosti zamerané na premenu vstupov na výstupy

Fázy transformačného procesu:

  1. obstarávanie vstupov
  2. vytváranie podnikových výkonov
  3. odbyt (predaj statkov a služieb)

Transformačný proces by mal prebiehať efektívne, čo sa dá dosiahnuť rôznymi spôsobmi:

  • maximalizácia výstupov- s určenými vstupmi chcem dosiahnuť maximálne výstupy
  • minimalizácia vstupov- určené výstupy chceme dosiahnuť s minimálnymi vstupmi
  • optimalizácia vstupov a výstupov- dosiahnutý výstup má byť primeraný uloženým vstupom

Podnikové výrobné faktory

  • predstavujú vstupy, pomocou ktorých prebieha podnikový transformačný proces. Môžu byť:
  1. elementárne
    • sú rozhodujúce pre transformačný proces a patria sem výkonné pracovné sily, majetok
  2. dispozitívne
  • zabezpečujú riadenie podnikového transformačného procesu
  • organizujú celú činnosť a kombinujú elementárne výrobné faktory tak, aby boli čo najlepšie využité a splnili ciele podniku
  • riadenie, plánovanie, organizovanie, rozhodovanie, vedenie ľudí, kontrola

Činnosti podniku

Investovanie, zásobovanie

Investovanie- premena peňazí na dlhodobý majetok. Rozhodovanie o investovaní kapitálu do dlhodobého majetku je náročné pretože investície ktoré do toho majetku vložíme slúžia podniku viac rokov preto sa dopredu plánuje obstaranie dlhodobého majetku- investičné plánovanie.

Investície- zdroje vynaložené na obstaranie, modernizáciu a rekonštrukciu dlhodobého majetku

Zásobovanie

  • činnosti, ktorými si podnik zabezpečuje jednotlivé druhy zásob
  • so zásobovaním súvisia nasledujúci činnosti:
  • nákup
    • pri nákupe je rozhodujúce vybrať dodávateľa zásob
    • môžeme to urobiť na základe kritérií (spoľahlivosť, cena materiálu, vzdialenosť dodávateľa, platobné a dodacie podmienky)
    • množstvo zásob má byť optimálne (aby bola zabezpečená plynulá výroba)
  • preprava
  • pri preprave je dôležité rozhodnúť kto prepraví materiál (vlastná preprava, dodávateľ, prepravca) a aký spôsob sa použije
  • pri preprave sa tovar nesmie poškodiť
  • skladovanie
  • nakúpené zásoby uskladňujeme v sklade materiálu pričom pri ich prijatí sa urobí vstupná kontrola
  • zásoby v sklade uložíme na určené miesto aby sa nepoškodili
  • zásoby sa vydávajú do spotreby podľa požiadaviek výroby
  • základné doklady pri skladovaní sú:
  • skladová karta
  • príjemka
  • výdajka

Financovanie podniku

  • aby mohol podnik uskutočňovať svoju činnosť musí mať dostatok finančných prostriedkov = kapitál
  • kapitál- finančné zdroje pomocou ktorých podnik získava majetok
  • proces získavania kapitálu sa nazýva financovanie
  • podľa toho odkiaľ podnik získava kapitál poznáme:
  1. vlastný kapitál- patrí majiteľovi podniku a predstavuje vlastné zdroje
  2. cudzí kapitál- dlh podniku, ktorý musí splatiť = cudzie zdroje

Podľa toho akým spôsobom podnik získava zdroje môžu byť

  1. interné- zdroje získané vlastnou podnikateľskou činnosťou (zisk, odpisy, predaj nepotrebného majetku)
  2. externé- nie sú výsledkom podnikania a podnik ich získava mimo podniku (úvery, vklady, vlastníctvo)

Riadenie podniku

  • zložitý proces
  • v modernej ekonomike sa označuje aj pojmom manažment
  • znamená usmerňovanie podnikových činností

Základné funkcie riadenia:

  • plánovanie- zameranie na určenie cieľov a prostriedkov ako tie ciele dosiahnuť
  • organizovanie- kombinovanie elementárnych výrobných faktorov tak, aby sa dosiahol určený cieľ
  • vedenie ľudí- spôsob práce s ľuďmi a ich usmernenie , aby sa splnil cieľ
  • kontrola- zisťujeme či bol splnený plánovaný cieľ, či nevznikli odchýlky od plánu, ak áno dávajú sa návrhy ako ich odstrániť
  • rozhodovanie- prelínajú sa všetky predchádzajúce činnosti, ich voľbu riešenia z viacerých možností podľa určených kritérií.

Ekonomická stránka činnosti podniku

Ciele podniku

Cieľ- budúci stav, ktorý chce podnik dosiahnuť

  • hlavným cieľom väčšiny podnikov je dosahovať zisk

Zisk- hlavný ukazovateľ úrovne hospodárenia a je zdrojom prostriedkov, ktoré podnik potrebuje na ďalší vývoj

Dosahovanie zisku nie je jediným cieľom podniku, ale je to hlavný cieľ. Dosiahne ho pomocou:

  • Základných cieľov- týkajú sa jednotlivých činností podniku napr. zásobovania, výroby, financovania
  • Pomocné ciele- týkajú sa napr. reklamnej kampane, starostlivosť o zákazníkov, príprava výroby

Splnenie základných aj pomocných cieľov ovplyvňujú finančné ciele podniku

Najdôležitejšie sú:

  • Schopnosť hradiť záväzky (platobná schopnosť)
  • Rentabilita- schopnosť čo najlepšie zhodnotiť vložené vstupy. Schopnosť vyrobiť z jednej jednotky vstupu čo najviac jednotiek zisku.

Ostatné platby

 

MZDY

 

Strácanie úveru

 

Nákup energie

 

Nákup materiálu

 

Cieľom podniku je hospodáriť čo najlepšie. Úroveň hospodárenia posudzujeme efektívnosťou. Efektívnosť= výstupy/vstupy*100. Hmotnú stránku činnosti podniku posudzujeme aké vstupy (VF) sa použili pri výrobe a aké výstupy (statky a služby) sa vytvorili. Ekonomická stránka sleduje hodnotu vstupov= náklady a hodnotu výstupov = výnosy

Náklady

  • predstavujú v peniazoch spotrebu výrobných faktorov vynaložených na výrobu statkov a poskytnutie služieb.

Výdavok- úbytok peňažných prostriedkov

Náklad- vzniká v okamihu spotreby výrobných faktorov

  1. Členenie nákladov podľa druhu
  • základné členenie- „ čo sa spotrebovalo?“
  • spotreba materiálu, energie, mzdové náklady, úroky, opravy, údržba
  1. Náklady podľa kalkulácie
  1. priame- môžeme ich určiť na jednotku výkonu (kus, meter, liter) priamo (jeden meter látky na jedny nohavice)
  2. nepriame- nemôžeme ich určiť presne na jednotku výkonu sú väčšinou spoločné pre viac druhov výkonov pre viac druhov výkonov (mzda manažéra)
  1. Náklady podľa závislosti od objemu výkonov
  1. fixné- ich výška nezávisí od výšky výkonov. Vznikajú nezávisle od toho či sa vyrába alebo nie
  2. variabilné- ich výška závisí od objemu výkonov a pri zmene objemu výkonov sa mení

celkové náklady= fixné + variabilné náklady

  1. Náklady podľa charakteru činnosti
  1. Náklady na bežnú činnosť
    • náklady na hospodársku činnosť- súvisia s hlavnou podnikovou činnosťou (spotreba materiálu, odpisy, mzdové náklady)
    • náklady na finančnú činnosť- súvisia s pohybom peňazí
  2. Náklady na mimoriadnu činnosť- vznikajú z dôvodu mimoriadnych udalostí (škody pri živelnej pohrome)

Výnosy

  • realizované (predané) výkony vyjadrené v peniazoch
  • vo výnosoch sa do podniku vracajú náklady, ktoré sme vynaložili na výrobu.
  • výnosy bývajú vyššie ako náklady
  • hlavnou časťou sú tržby

Tržby vznikajú predajom statkov a služieb, alebo iného druhu majetku

Členenie výnosov

  • podľa spôsobu predaja výkonov
  1. tržby- pri predaji výrobkov mimo podniku (svojim odberateľom)
  2. vnútroorganizačné výnosy- vznikajú pri odovzdaní výkonov medzi jednotlivými útvarmi podniku
  3. ostatné výnosy- ak predávame nepotrebný majetok

Každá tržba je výnosom, ale nie každý výnos je tržbou

  • Výnosy podľa charakteru činnosti
  1. výnosy z hospodárskej činnosti
    • výnosy z hospodárskej činnosti- súvisia s hlavnou podnikovou činnosťou (tržby za vlastné výkony)
    • výnosy z finančnej činnosti- súvisia s pohybom peňazí (tržby z predaja cenných papierov, prijaté úroky)
  2. Výnosy z mimoriadnej činnosti – vznikajú z dôvodu mimoriadnych udalostí

Spôsoby zvyšovania výnosov

  1. zvyšovanie objemu výkonov
  2. zvyšovanie cien výkonov
  3. vyrábať to, čo žiada zákazník

Stanovenie ceny

Cena= náklady + zisk

Poznáme dva prístupy k tvorbe cien

  1. nákladový- cena kryje náklady na výrobu
  2. marketingový- cena sa stanovuje na základe ponuky a dopytu na trhu a podľa cien konkurencie

Tržby vypočítame ak poznáme cenu výrobku a množstvo predaných výrobkov

Tržby za predaj = predané množstvo výrobkov / služby * cena za jednotku

Výsledok hospodárenia

  • je výsledok činnosti podniku dosiahnutý za určité obdobie
  • výsledok hospodárenia zistíme porovnaním nákladov a výnosov
    • ak náklady sú nižšie ako výnosy výsledkom hospodárenia je zisk = kladný výsledok hospodárenia zvyšuje finančné zdroje
    • ak náklady sú vyššie ako výnosy výsledkom hospodárenia je strata = záporný výsledok hospodárenia znižuje finančné zdroje

Zisk rozdeľujeme na

  1. hrubý
  • rozdiel medzi V- N
  • z hrubého zisku sa po úprave platí daň
  1. čistý
  • hrubý zisk – daň = čistý zisk
  • ostáva v podniku a môže sa použiť na rôzne účely
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.016 s.
Zavrieť reklamu