Zahraničný obchod, Export a import
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 134
Uložení: 76
Zahraničný obchod
ZAHRANIČNÝ OBCHOD – je časť obehu tovarov (služieb, práv), ktorá prekračuje hranice daného štátu a spája jeho národné hospodárstvo so svetovým.
ZO predstavuje obeh tovaru formou vývozu a dovozu.
Je to jeden zo spôsobov zapojenia národného hospodárstva do medzinárodnej deľby práce.
Zahraničný obchod | Medzinárodný obchod | Svetový obchod |
Týka sa len 1 krajiny alebo skupiny krajín k ostatným krajinám sveta | Zahŕňa zahraničný obchod niekoľkých krajín | Súhrn všetkých zahraničných obchodov všetkých krajín, zapojených do medzinárodnej deľby práce |
Výhody zahraničného obchodu:
- zabezpečuje dovoz tovarov, služieb a kapitálu, ktoré sa v krajine nevyrábajú, prípadne ich nie je možné získať v danej krajine (pr. v SR ropa),
- umožňuje krajinám špecializovať sa na výrobu a vývoz tých výrobkov, pre ktoré majú najlepšie podmienky,
- poskytuje informácie o výrobkoch a službách vyrábaných v zahraničí, umožňuje porovnávať úroveň vlastnej výroby so zahraničnou.
- rozvíja konkurenciu v národnej ekonomike,
- umožňuje získať devízy,
- zvyšuje pracovné príležitosti v exportujúcej krajine,
- rozširuje ponuku tovarov a služieb,
- upevňuje priateľské vzťahy medzi štátmi , vzájomné vzťahy posilňujú mier ,
- umožňuje spoznávať život v iných krajinách (kultúra, umenie, spôsob ich života).
Nevýhody ZO:
- závislosť krajiny od trhov v určitej oblasti ,
- dovážané tovary konkurujú domácim, sťažujú rozvoj domácich podnikov (najmä začínajúcich),
- pri jednostrannom zameraní na jednu krajinu v dovoze alebo vývoze sa všetky negatívne javy v jej hospodárstve a politike prejavia aj v krajine, ktorá s ňou obchoduje.
export (vývoz)
FORMY ZAHRANIČNÉHO OBCHODU
import (dovoz)
reexport (vývoz dovozu)
EXPORT (VÝVOZ) |
- priamy - tuzemský výrobca predá svoj tovar zahraničnému obchodníkovi, výrobcovi,
- nepriamy - tuzemský výrobca predá tovar tuzemskému obchodníkovi (sprostredkovateľovi) a ten ho predá do zahraničia.
Podstata vývozu:
- predaj tovaru do zahraničia,
- podieľa sa na aktívnej obchodnej bilancii,
- finančné prostriedky získané vývozom umožňujú krajine dovoz potrebných tovarov.
IMPORT (DOVOZ) |
- priamy – tuzemský výrobca alebo obchodník kúpi tovar od zahraničného dodávateľa,
- nepriamy – tuzemský výrobca alebo obchodník kúpi tovar od tuzemského dovozcu, ktorý ho kúpil v zahraničí.
Podstata dovozu:
- dovozom sa získavajú úžitkové hodnoty vyrobené v zahraničí,
- mal by sa realizovať tak, aby sa nepoškodila domáca výroba (nadbytočným tovarom, tovarom horšej kvality),
- mal by sa zameriavať na tovary (komodity), v ktorých nie je SR sebestačná (suroviny, špeciálne stroje a zariadenia, apod.)
REEXPORT (VÝVOZ DOVOZU) – t r a n z i t n ý obchod |
- priamy – reexportér kúpi tovar v určitej krajine a predá ho do inej krajiny bez toho, aby tovar prešiel cez jeho územie,
- nepriamy – reexportér, ktorý kúpil tovar v jednej krajine, ho predá do druhej krajiny, ale najprv ho privezie do svojej krajiny.
PODMIENKY NA ZAPOJENIE SA KRAJINY DO MEDZNÁRODNEJ DEĽBY PRÁCE:
Vnútorné podmienky : |
Vonkajšie podmienky: |
- surovinové a pôdne bohatstvo, - klimatické podmienky, - priemyselný potenciál krajiny, - veľkosť vnútorného trhu, a i. | - geografická poloha, - vyspelosť ekonomík susedných krajín, - politické a ekonomické vzťahy so susednými krajinami, - záujem o dobré vzťahy a hospodársku spoluprácu, a i. |
OBCHODNÁ A PLATOBNÁ BILANCIA
Obchodná bilancia (OB)
|
Platobná bilancia (PB) |
Zachytáva hodnotu vývozu a dovozu tovarov, služieb a práv za určité obdobie (1 rok). Nezachytáva platby za tovar, služby a práva.
Saldo OB – rozdiel medzi hodnotou vývozu a dovozu.
· aktívna OB ( V > D ) · pasívna OB ( V < D ) · vyrovnaná OB ( V = D )
|
PB je štatistikou všetkých platieb, ktoré prechádzajú cez hranice príslušného štátu.
Saldo PB – rozdiel medzi peňažnými príjmami zo zahraničia a peňažnými výdavkami do zahraničia.
· aktívna PB ( P > V ) zvýšenie devízových rezerv · pasívna PB ( P < V ) zníženie devízových rezerv · vyrovnaná ( P = V )
|
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Zahraničný obchod | Referát | 563 slov | |
Zahraničný obchod | Maturita | 1 893 slov | |
Zahraničný obchod definícia | Ostatné | 2 008 slov | |
Zahraničný obchod | Maturita | 1 798 slov | |
Zahraničný obchod, význam a jeho formy | Ostatné | 1 483 slov | |
Zahraničný obchod | Učebné poznámky | 1 912 slov | |
Zahraničný obchod | Ostatné | 4 611 slov | |
Zahraničný obchod | Maturita | 997 slov | |
Zahraničný obchod, Lízing | Referát | 499 slov | |
Medzinárodný a zahraničný obchod | Ostatné | 2 800 slov | |
Svetový obchod | Učebné poznámky | 1 378 slov | |
Obchod | Referát | 4 123 slov | |
Vnútorný obchod | Učebné poznámky | 1 219 slov | |
Vnútorný obchod charakteristika | Maturita | 1 048 slov | |
Obchod a marketing (Seminárna práca) | Referát | 1 219 slov |
Vypracované maturitné otázky z ekonomiky
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Marketing | 719 slov | |
Trh a trhový mechanizmus, faktory trhu | 601 slov | |
Veľtrhy a výstavy ako komunikačný nástroj | 1 629 slov | |
Produkt | 1 690 slov | |
Zahraničný obchod, Export a import | 563 slov | |
Banková sústava, Národná banka Slovenska (NBS) | 2 865 slov | |
Výrobná činnosť podniku a výroba | 760 slov | |
Podnik a podnikanie, Životný cyklus podniku | 1 389 slov | |
Národné hospodárstvo a jeho štruktúra | 1 755 slov | |
Maloobchod | 1 912 slov | |
Financovanie podniku | 1 222 slov |