Manažment, Vývoj manažmentu
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 984
Uložení: 62
Manažment (to manage – riadiť, viesť, spravovať)
- nie je len vec podniku, ale vo všetkých sférach života (mama v domácnostiach rozhoduje, riadi čo a ako)
- vedenie ľudí k vytýčenému cieľu
- usmerňovanie všetkých podnikových činností
Chápanie manažmentu:
- funkcionálne – vykonávanie funkcií (organizovanie, plánovanie, riadenie, kontrola);
- inštitucionálne – chápeme ako riadenie - manažérovanie práce iným (majster nad robotníkmi);
- chápanie manažmentu ako vedy- vedný odbor – teória riadenia.
Vývoj manažmentu existujú školy:
- Klasická – tradičná škola manažmentu boli tu TAYLOR, FAYOL, WEBER
Taylor – bol otcom vedeckého m., rozpracoval organizáciu na úrovni dielne (rozobral prácu v dielni na operácie, ďalej na úkony a zmeral čas kt. potrebujú a výsledkom bola norma času, podniku to doteraz využívajú);
Fayol – bol administratívny m, bral do úvahy celý podnik a všímal si deľbu práce čo má robiť každý 1, hovoril, že najdôležitejšie je motivovať a odmeňovať (každý zamestnanec je disciplinovaný);
Weber- zakladateľ Byrokratického m, spočívala v tom, že každý mal svoje práva a povinnosti, kládol dôraz na formálne pracovné vzťahy (vykanie, žiadne kamarátstva).
- Moderná – klasická škola (bola novšia ale pokračovala na 1 školu) predstavitelia:
- HENRY FORD je známy v priemyselnej veľkovýrobe automobilov, presadzoval špecializáciu (každý jedno), vymyslel hromadnú a pásovú výrobu.
- TOMÁŠ BAŤA – 1 podnikateľ v ČSR, vychádzal zo zásad Taylorizmu
- Zaviedol Baťovu sústavu riadenia, celý podnik rozdelil na účtovné jednotky na čele s vedúcimi, kt. každý týždeň si zisťovali výsledok hospodárenia. Ak boli v zisku dostali všetci zamestnanci mali podiel na zisku ak dosiahli stratu zobrali im to z výplaty;
- Časť zo zisku im nedal do ruky, ale na účet (kt. im on sám založil vo svojej vlastnej banke) , tieto € investoval na rozvoj firmy a na konci vyplatil úrok zamestnancom;
- Vystavil tzv. SATELITY (napr. SVIT) – mestá, v kt. boli v strede mesta firma BAŤA, vedľa obchod-nemocnica-škola-banka, vystaval tam domy pre zamestnancov postupne si ich od neho odkúpili (SR, CZ, Maďarsko, Brazília...)
- Zomrel keď išiel do Švajčiarska otvárať nové SATELITY, padlo lietadlo pre nepriaznivé počasie.
- Jeho teória sa učí po celom svete, Baťovská cena 9,99 €, mal polročné plány, mal luxus pre bohatých ale aj pre chudobných, jeho firmu teraz vedú vnučky/vnuci.
- Neoklasická škola – ELTON MAYO zameral sa na osobnosť človeka a medziľudské vzťahy ( chcel zdokonaliť vzťahy medzi ľuďmi vo firme.
- Moderná škola má 3 smery:
- 1 smer – Americký: individualizmus, súťaživosť, autoritatívnosť, idú aj cez mŕtvoly, hlavným cieľom je zisk, šéf má najlepšie auto podriadený musí mať horšie.
- 2 smer – Japonský: harmónia, tímová práca, kolektív, pomáhajú si, Japonec berie firmu ako rodinu, nekradnú, celý život robí v 1 firme – len výnimočne zmení.
- 3 smer – Európsky – zobral základ z amerického, ale s používaním tradičného sociálneho cítenia. Cieľom je spokojnosť zákazníka, kvalita, zisk.
Rozhodovanie = 1 funkcia
- výber najlepšej varianty z viacerých možných variant
- musíme mať k dispozícii kritéria podľa ktorých sa rozhodneme
- cieľavedomosť výberu
Druhy rozhodovacích procesov:
- proces v podmienkach istoty – málo procesov na krátky čas rozhodnutia; rozhodnutia na nižšej úrovni riadenia, (robotníci vykopú jamu 5x 5 m – majster im prikáže)
- proces v podmienkach rizika – na základe pravdepodobnosti
- proces v podmienkach neistoty - dlhé obdobie, strategické rozhodovania (na N dopredu 3 rokov vo firme)
Plánovanie = 2 funkcia
- vytýčenie cieľov, zdrojov, prostriedkov a postupov na ich dosiahnutie
Ciele: budúce stavy. SMART – metóda pri cieľoch.
- jasné, presné, zníženie nákladov, zvyšovanie výnosov (znižovanie nákladov)
Zdroje: finančné – premietajú sa v rozpočte (rozpočet domácnosti, príjmy a výdavky) |
- merateľnosť (o 3%)
- termínovanosť (za rok)
- reálnosť
Prostriedky:
- finančné – sú vlastné, cudzie (úver)
- materiálové – zásoby (ktoré potrebujeme na výrobu) (kancelársky papier, šróby...)
- pracovné -počet a štruktúra zamestnancov
- kapacitné – kapacita strojov výrobných liniek; technológia, ktorú používame (automatické a ručné)
o podľa funkcie: ü plán nákupu (zásobovania) - čiastkový ü plán predaja (odbytu) na základe objednávky - čiastkový ü plán výroby - čiastkový ü plán miezd - čiastkový ü finančný plán – súhrny (najskôr sčítam prvé 4) |
Druhy plánov:
- z hľadiska času:
- krátkodobé 1 a menej rok
- strednodobé 3-5
- dlhodobé 5 a viac
- podľa úrovne riadenia:
- celopodnikový plán – plán prevádzok, plán dielne
- z hľadiska dôležitosti:
- plán strategický – o existencii, živote – firmy
- plán operatívny – rozhodiť na drobné (nájdeme odberateľov, hodinový plán, konkrétny výkon robotníka, rozpis čo na najnižšie časy)
Stratégia útlm – zužovanie výroby, znižovanie zamestnancov Stratégia stability Stratégia rastu – zvyšovanie výnosov |
Stratégia – rieši zásadné otázky existencie podniku
- dlhodobý zámer firmy
- udržať si miesto na trhu
- udržať si stabilitu
Taktika – krátkodobý nástroj na dosiahnutie stratégie.
Organizovanie = 3 funkcia
- opak chaosu
- usporiadanie systémov v podniku
- vytváranie nového systému alebo pretváranie už existujúcej firmy v systéme
- CHANGE MANAŽMENT – zmena systému riadenia v podniku
- organizácia určuje: kompetencie (povinnosti a právomoci)
presné úlohy každého zamestnanca
koordináciu medzi nimi (spolupracovať)
Organizovanie vytvára:
- organizácia (podnik, činnosť, vlastnosť – dobrá, zlá)
- hierarchia – úroveň riadenia (vzťahy k nadriadenosti a podriadenosti)
- synergia – tímová práca (viac hláv viac rozumu)
- stabilita – rovnováha, úspešnosť firmy, harmónia
podnik závod závod |
Organizačná štruktúra:
vertikálna (I)
horizontálna (–) len 1 úroveň riadenia (personalistika – odbyt – ekonomika)
Typy organizačnej štruktúry: líniová, funkčná, štábno-líniová
- iné sú zložitejšie, robia sa pri nadnárodných firmách
- (Maticové – manažér stredné SR, západ SR, juh SR, ale hlavný je v BA)
LÍNIOVÁ: · najjednoduchšia v praxi · prehľadná · používajú ju menšie firmy · riaditeľ - majiteľ · Výhoda - každý zamestnanec má len 1 priameho nadriadeného · Nevýhoda: manažéri, riaditelia, vedúci musia poznať komplexne chod firmy |
LÍNIOVÁ:
Funkčná
V poslednom období sa používa koncepcia Štíhleho podniku. Snažíme sa znižovať straty na minimum a to tak, že sa zameriavame na aktivity dôležité pre zákazníka – KOR BIZNIS a ostatné si objednávame u iných podnikoch. (nebudem mať vl. Účtovníkov, reklamy nám budú robiť reklamné agentúry, autá – špedičné firmy, fax na pošte) ide o OUTSORCING. |
FUNKČNÁ · používa sa vo väčších firmách · podstata vytvárajú odborné útvary · Výhoda: OÚ majú úzku špecializáciu · Nevýhoda: zamestnanci – majú viacero priamych nadriadených |
Štábno-líniová: kombinácia prvých 2
Orgány podniku – o okú právnu formu ide:
o kapitálové: s. r. o., a. s. § predstavenstvo § valné zhromaždenie § dozorná rada § v s. r. o. aj konatelia |
- podnik jednotlivca – riadiace činnosti vykonáva majiteľ/vlastník (žiadne útvary)
- obchodné spoločnosti:
- osobné:
- komanditné = komplementári
- VOS = v spoločenskej zmluve sa určí (aj všetci/len 1)
- družstvá = vymedzuje obchodný zákonník:
- členská schôdza
- predstavenstvo
- kontrolná komisia
- verejné/štátne podniky – vedenie podniku a zákon, dozorná rada
- osobné:
Organizačné normy:
- Organizačný poriadok – obsahuje organizačnú štruktúru, zodpovednosť, vnútorné a vonkajšie vzťahy podniku
- Pracovný poriadok – konkretizuje Zákonník práce – podrobnejšie všetko
- Smernice – napr. 04/2012 vnútorný pokyn na vykonávanie podnikovej činnosti
Vedenie ľudí – pôsobenie nadriadeného na podradeného. Snaží sa ovplyvniť ich správanie:
- osobným príkladom (nefajčím)
- priamym ovplyvňovaním (príkazy a zákazy)
- nepriamym ovplyvňovaním – prostredníctvom stimulácie(vonkajšie podnety, odmeny v €) a motivácie (vnútorné potreby, pochvala)
Štýly vedenia ľudí:
- autoritatívny (autokratický) – direktívny, vedúci riadi svojich podriadených príkazmi a zákazmi, rozhoduje o všetkom sám, nechce počuť názory podriadených
- demokratický – otvorený šéf, ktorý sa radí so svojimi zamestnancami, má poradnú funkciu, príjemnú atmosféru vytvára šéf
- liberálny – voľné, šéf nemá rád keď ho vyrušujem, nízka autorita, nezodpovedný šéf
Motivačné teórie:
- X – založená na pesimistickom prístupe, tzn. ľudia sú od prírody lenivý, pracujeme len pre e. Nízky stupeň zodpovednosti a preto je treba ľudí kontrolovať a využívať pozitívne (€, pochvala) a negatívne (tresty) podnety
- Y – optimistická, ľudia chcú pracovať, dobrý vzťah k podniku. Radi aktívny, zodpovedný, samostatný. Dobré pracovné podmienky – auto, odmeny, pochvaly
- Z – východné teórie berie do úvahy (Japonská, Čínska) na dôvere je založená (nadriadený k podriadenému)
Kontrola = 4 funkcia
- záverečná fáza riadenia
- zisťovanie skutočného stavu, v porovnaní s plánom, v prípade zistenej odchlyky, prijatie dobrého určitého opatrenia
Funkcie kontroly:
- poznávacia – získavanie informácii
- preventívna (výchovná) – robím kontroly každý deň
- ovplyvňovacia – prímanie opatrení
Druhy kontroly:
- podľa vplyv k okoliu:
- vnútorná – v podniku, nadriadený kontroluje, väčšie firmy majú kontrolný útvar
- vonkajšia – daňový úrad, ministerstvo školstva, hygiena
- podľa toho ako často sa robí:
- systematická – stála
- náhodná – ukončí výroba a vyberiem pár kusov
- podľa fáz:
- predbežná – pred začatím výroby
- priebežná – počas výroby
- výsledná – kontrolujem už výslednú vec
Menežéri podniku – riadiaci pracovníci:
- v užšom slova zmysle – top menežment (riaditelia)
- v širšom slova zmysle – každý zodpovedný pracovník za výkony svojich podriadených
Členenie menežérov:
- podľa úrovne riadenia:
- top menežment (vrcholový) – menujú ich majitelia alebo orgány podniku.
- strená úroveň riadenia – vedúci odborných útvarov. Veľmi odborne zdatný. Predkladajú podklady na riadenie celej firmy a odborne radia top menežmentu.
- najnižšia úroveň riadenia –majster dielne. Ich úloha je vykonávať podnikové činnosti aby to bolo v súlade s podnikovým plánom (chodom firmy).
- podľa právomocí:
- univerzalisti – riadi celý podnik, všetky oblasti, generálny riaditeľ – jeho názor, príkaz je dôležitý
- špecialista – riadenie len určitej oblasti (riaditeľ marketingu – len predaj)
Vlastnosti menežéra:
- vrodené – inteligencia, temperament, charizma
- získané – zodpovednosť, samostatnosť, organizačné schopnosti, reálnosť, kreativita
Zručnosti:
- odborné – škola
- odborná prax
- komunikačné schopnosti – nebyť hrubý, slušný
- emocionálna inteligencia – mäkké, jemné zručnosti (žiadne problémy, pomoc druhým, citovo naviazaná na rodičov, som rada keď sa druhým darí)
FER PLAI – čestnosť, svedomitosť, nepodvádzať
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Manažment – Vrcholový manažment, manažment prvej línie, manažment strednej línie | Referát | 2 304 slov | |
Personálny manažment v podniku | Maturita | 1 806 slov | |
Manažment - funkcie, stratégia, historia | Maturita | 1 736 slov | |
Manažment | Ostatné | 1 593 slov | |
Manažment | Učebné poznámky | 328 slov | |
Manažment podniku | Maturita | 2 081 slov | |
Manažment podniku | Ostatné | 3 573 slov | |
Manažment, Základné manažérske funkcie | Ostatné | 1 536 slov | |
Manažment | Učebné poznámky | 772 slov | |
Manažment ako proces | Ostatné | 484 slov | |
Manažment definícia | Ostatné | 614 slov | |
Personálny manažment | Referát | 1 537 slov | |
Manažment, základné manažérske vlastnosti | Referát | 537 slov | |
Informácia, manažment | Referát | 490 slov | |
Personálny manažment podniku | Referát | 999 slov |