Manažment, Vývoj manažmentu

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: ofelia (20)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 08.12.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 428 slov
Počet zobrazení: 984
Tlačení: 63
Uložení: 62

Manažment (to manage – riadiť, viesť, spravovať)

  • nie je len vec podniku, ale vo všetkých sférach života (mama v domácnostiach rozhoduje, riadi čo a ako)
  • vedenie ľudí k vytýčenému cieľu
  • usmerňovanie všetkých podnikových činností

Chápanie manažmentu:

  • funkcionálne – vykonávanie funkcií (organizovanie, plánovanie, riadenie, kontrola);
  • inštitucionálne – chápeme ako riadenie - manažérovanie práce iným (majster nad robotníkmi);
  • chápanie manažmentu ako vedy- vedný odbor – teória riadenia.

Vývoj manažmentu existujú školy:

  1. Klasická – tradičná škola manažmentu boli tu TAYLOR, FAYOL, WEBER

Taylor – bol otcom vedeckého m., rozpracoval organizáciu na úrovni dielne (rozobral prácu v dielni na operácie, ďalej na úkony a zmeral čas kt. potrebujú a výsledkom bola norma času, podniku to doteraz využívajú);

Fayol – bol administratívny m, bral do úvahy celý podnik a všímal si deľbu práce čo má robiť každý 1, hovoril, že najdôležitejšie je motivovať a odmeňovať (každý zamestnanec je disciplinovaný);

Weber- zakladateľ Byrokratického m, spočívala v tom, že každý mal svoje práva a povinnosti, kládol dôraz na formálne pracovné vzťahy (vykanie, žiadne kamarátstva).

  1. Moderná – klasická škola (bola novšia ale pokračovala na 1 školu) predstavitelia:
  • HENRY FORD je známy v priemyselnej veľkovýrobe automobilov, presadzoval špecializáciu (každý jedno), vymyslel hromadnú a pásovú výrobu.
  • TOMÁŠ BAŤA – 1 podnikateľ v ČSR, vychádzal zo zásad Taylorizmu
    • Zaviedol Baťovu sústavu riadenia, celý podnik rozdelil na účtovné jednotky na čele s vedúcimi, kt. každý týždeň si zisťovali výsledok hospodárenia. Ak boli v zisku dostali všetci zamestnanci mali podiel na zisku ak dosiahli stratu zobrali im to z výplaty;
    • Časť zo zisku im nedal do ruky, ale na účet (kt. im on sám založil vo svojej vlastnej banke) , tieto € investoval na rozvoj firmy a na konci vyplatil úrok zamestnancom;
    • Vystavil tzv. SATELITY (napr. SVIT) – mestá, v kt. boli v strede mesta firma BAŤA, vedľa obchod-nemocnica-škola-banka, vystaval tam domy pre zamestnancov postupne si ich od neho odkúpili (SR, CZ, Maďarsko, Brazília...)
    • Zomrel keď išiel do Švajčiarska otvárať nové SATELITY, padlo lietadlo pre nepriaznivé počasie.
    • Jeho teória sa učí po celom svete, Baťovská cena 9,99 €, mal polročné plány, mal luxus pre bohatých ale aj pre chudobných, jeho firmu teraz vedú vnučky/vnuci.
  1. Neoklasická škola – ELTON MAYO zameral sa na osobnosť človeka a medziľudské vzťahy ( chcel zdokonaliť vzťahy medzi ľuďmi vo firme.
  1. Moderná škola má 3 smery:
  • 1 smer – Americký: individualizmus, súťaživosť, autoritatívnosť, idú aj cez mŕtvoly, hlavným cieľom je zisk, šéf má najlepšie auto podriadený musí mať horšie.
  • 2 smer – Japonský: harmónia, tímová práca, kolektív, pomáhajú si, Japonec berie firmu ako rodinu, nekradnú, celý život robí v 1 firme – len výnimočne zmení.
  • 3 smer – Európsky – zobral základ z amerického, ale s používaním tradičného sociálneho cítenia. Cieľom je spokojnosť zákazníka, kvalita, zisk.

Rozhodovanie = 1 funkcia

  • výber najlepšej varianty z viacerých možných variant
  • musíme mať k dispozícii kritéria podľa ktorých sa rozhodneme
  • cieľavedomosť výberu

Druhy rozhodovacích procesov:

  • proces v podmienkach istoty – málo procesov na krátky čas rozhodnutia; rozhodnutia na nižšej úrovni riadenia, (robotníci vykopú jamu 5x 5 m – majster im prikáže)
  • proces v podmienkach rizika – na základe pravdepodobnosti
  • proces v podmienkach neistoty - dlhé obdobie, strategické rozhodovania (na N dopredu 3 rokov vo firme)

Plánovanie = 2 funkcia

  • vytýčenie cieľov, zdrojov, prostriedkov a postupov na ich dosiahnutie

Ciele: budúce stavy. SMART – metóda pri cieľoch.

  • jasné, presné, zníženie nákladov, zvyšovanie výnosov (znižovanie nákladov)

Zdroje: finančné – premietajú sa v rozpočte (rozpočet domácnosti, príjmy a výdavky)

  • merateľnosť (o 3%)
  • termínovanosť (za rok)
  • reálnosť

Prostriedky:

  • finančné – sú vlastné, cudzie (úver)
  • materiálové – zásoby (ktoré potrebujeme na výrobu) (kancelársky papier, šróby...)
  • pracovné -počet a štruktúra zamestnancov
  • kapacitné – kapacita strojov výrobných liniek; technológia, ktorú používame (automatické a ručné)

o podľa funkcie:

ü plán nákupu (zásobovania) - čiastkový

ü plán predaja (odbytu) na základe objednávky - čiastkový

ü plán výroby - čiastkový

ü plán miezd - čiastkový

ü finančný plán – súhrny (najskôr sčítam prvé 4)

Druhy plánov:

  • z hľadiska času:
    • krátkodobé 1 a menej rok
    • strednodobé 3-5
    • dlhodobé 5 a viac
  • podľa úrovne riadenia:
    • celopodnikový plán – plán prevádzok, plán dielne
  • z hľadiska dôležitosti:
    • plán strategický – o existencii, živote – firmy
    • plán operatívny – rozhodiť na drobné (nájdeme odberateľov, hodinový plán, konkrétny výkon robotníka, rozpis čo na najnižšie časy)

Stratégia útlm – zužovanie výroby, znižovanie zamestnancov

Stratégia stability

Stratégia rastu – zvyšovanie výnosov

Stratégia – rieši zásadné otázky existencie podniku

  • dlhodobý zámer firmy
  • udržať si miesto na trhu
  • udržať si stabilitu

Taktika – krátkodobý nástroj na dosiahnutie stratégie.

Organizovanie = 3 funkcia

  • opak chaosu
  • usporiadanie systémov v podniku
  • vytváranie nového systému alebo pretváranie už existujúcej firmy v systéme
    • CHANGE MANAŽMENT – zmena systému riadenia v podniku
  • organizácia určuje: kompetencie (povinnosti a právomoci)

presné úlohy každého zamestnanca

koordináciu medzi nimi (spolupracovať)

Organizovanie vytvára:

  • organizácia (podnik, činnosť, vlastnosť – dobrá, zlá)
  • hierarchia – úroveň riadenia (vzťahy k nadriadenosti a podriadenosti)
  • synergia – tímová práca (viac hláv viac rozumu)
  • stabilita – rovnováha, úspešnosť firmy, harmónia

podnik

závod závod

Organizačná štruktúra:

vertikálna (I)

horizontálna (–) len 1 úroveň riadenia (personalistika – odbyt – ekonomika)

Typy organizačnej štruktúry: líniová, funkčná, štábno-líniová

  • iné sú zložitejšie, robia sa pri nadnárodných firmách
  • (Maticové – manažér stredné SR, západ SR, juh SR, ale hlavný je v BA)

LÍNIOVÁ:

· najjednoduchšia v praxi

· prehľadná

· používajú ju menšie firmy

· riaditeľ - majiteľ

· Výhoda - každý zamestnanec má len 1 priameho nadriadeného

· Nevýhoda: manažéri, riaditelia, vedúci musia poznať komplexne chod firmy

LÍNIOVÁ:

Funkčná

V poslednom období sa používa koncepcia Štíhleho podniku. Snažíme sa znižovať straty na minimum a to tak, že sa zameriavame na aktivity dôležité pre zákazníka – KOR BIZNIS a ostatné si objednávame u iných podnikoch.

 (nebudem mať vl. Účtovníkov, reklamy nám budú robiť reklamné agentúry,

autá – špedičné firmy, fax na pošte) ide o OUTSORCING.

FUNKČNÁ

· používa sa vo väčších firmách

· podstata vytvárajú odborné útvary

· Výhoda: OÚ majú úzku špecializáciu

· Nevýhoda: zamestnanci – majú viacero priamych nadriadených

Štábno-líniová: kombinácia prvých 2

Orgány podniku – o okú právnu formu ide:

o kapitálové: s. r. o., a. s.

§ predstavenstvo

§ valné zhromaždenie

§ dozorná rada

§ v s. r. o. aj konatelia

  • podnik jednotlivca – riadiace činnosti vykonáva majiteľ/vlastník (žiadne útvary)
  • obchodné spoločnosti:
    • osobné:
      • komanditné = komplementári
      • VOS = v spoločenskej zmluve sa určí (aj všetci/len 1)
    • družstvá = vymedzuje obchodný zákonník:
      • členská schôdza
      • predstavenstvo
      • kontrolná komisia
    • verejné/štátne podniky – vedenie podniku a zákon, dozorná rada

Organizačné normy:

  • Organizačný poriadok – obsahuje organizačnú štruktúru, zodpovednosť, vnútorné a vonkajšie vzťahy podniku
  • Pracovný poriadok – konkretizuje Zákonník práce – podrobnejšie všetko
  • Smernice – napr. 04/2012 vnútorný pokyn na vykonávanie podnikovej činnosti

Vedenie ľudí – pôsobenie nadriadeného na podradeného. Snaží sa ovplyvniť ich správanie:

  • osobným príkladom (nefajčím)
  • priamym ovplyvňovaním (príkazy a zákazy)
  • nepriamym ovplyvňovaním – prostredníctvom stimulácie(vonkajšie podnety, odmeny v €) a motivácie (vnútorné potreby, pochvala)

Štýly vedenia ľudí:

  • autoritatívny (autokratický) – direktívny, vedúci riadi svojich podriadených príkazmi a zákazmi, rozhoduje o všetkom sám, nechce počuť názory podriadených
  • demokratický – otvorený šéf, ktorý sa radí so svojimi zamestnancami, má poradnú funkciu, príjemnú atmosféru vytvára šéf
  • liberálny – voľné, šéf nemá rád keď ho vyrušujem, nízka autorita, nezodpovedný šéf

Motivačné teórie:

  • X – založená na pesimistickom prístupe, tzn. ľudia sú od prírody lenivý, pracujeme len pre e. Nízky stupeň zodpovednosti a preto je treba ľudí kontrolovať a využívať pozitívne (€, pochvala) a negatívne (tresty) podnety
  • Y – optimistická, ľudia chcú pracovať, dobrý vzťah k podniku. Radi aktívny, zodpovedný, samostatný. Dobré pracovné podmienky – auto, odmeny, pochvaly
  • Z – východné teórie berie do úvahy (Japonská, Čínska) na dôvere je založená (nadriadený k podriadenému)

Kontrola = 4 funkcia

  • záverečná fáza riadenia
  • zisťovanie skutočného stavu, v porovnaní s plánom, v prípade zistenej odchlyky, prijatie dobrého určitého opatrenia

Funkcie kontroly:

  • poznávacia – získavanie informácii
  • preventívna (výchovná) – robím kontroly každý deň
  • ovplyvňovacia – prímanie opatrení

Druhy kontroly:

  • podľa vplyv k okoliu:
    • vnútorná – v podniku, nadriadený kontroluje, väčšie firmy majú kontrolný útvar
    • vonkajšia – daňový úrad, ministerstvo školstva, hygiena
  • podľa toho ako často sa robí:
    • systematická – stála
    • náhodná – ukončí výroba a vyberiem pár kusov
  • podľa fáz:
    • predbežná – pred začatím výroby
    • priebežná – počas výroby
    • výsledná – kontrolujem už výslednú vec

Menežéri podniku – riadiaci pracovníci:

  • v užšom slova zmysle – top menežment (riaditelia)
  • v širšom slova zmysle – každý zodpovedný pracovník za výkony svojich podriadených

Členenie menežérov:

  • podľa úrovne riadenia:
    • top menežment (vrcholový) – menujú ich majitelia alebo orgány podniku.
    • strená úroveň riadenia – vedúci odborných útvarov. Veľmi odborne zdatný. Predkladajú podklady na riadenie celej firmy a odborne radia top menežmentu.
    • najnižšia úroveň riadenia –majster dielne. Ich úloha je vykonávať podnikové činnosti aby to bolo v súlade s podnikovým plánom (chodom firmy).
  • podľa právomocí:
    • univerzalisti – riadi celý podnik, všetky oblasti, generálny riaditeľ – jeho názor, príkaz je dôležitý
    • špecialista – riadenie len určitej oblasti (riaditeľ marketingu – len predaj)

Vlastnosti menežéra:

  • vrodené – inteligencia, temperament, charizma
  • získané – zodpovednosť, samostatnosť, organizačné schopnosti, reálnosť, kreativita

Zručnosti:

  • odborné – škola
  • odborná prax
  • komunikačné schopnosti – nebyť hrubý, slušný
  • emocionálna inteligencia – mäkké, jemné zručnosti (žiadne problémy, pomoc druhým, citovo naviazaná na rodičov, som rada keď sa druhým darí)

FER PLAI – čestnosť, svedomitosť, nepodvádzať

Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Maturitné témy z ekonomiky a makroekonomiky



Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.031 s.
Zavrieť reklamu