Trhová konkurencia
Autor: nany7
Typ práce: Učebné poznámky
Typ práce: Učebné poznámky
Dátum: 13.08.2014
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 253 slov
Počet zobrazení: 8 745
Počet zobrazení: 8 745
Tlačení: 606
Uložení: 664
Uložení: 664
Trhová konkurencia
Ak existuje trhový mechanizmus (D,S,E) existuje konkurencia.
Konkurencia – stretávanie sa subjektov na trhu, kde chcú realizovať svoje ekonomické záujmy.
1) stretnutie dopytu a ponuky
- spotrebitelia (D) chcú kupovať za nízke ceny, výrobcovia (S) chcú predávať za vysoké ceny
- spotrebitelia považujú E za vysokú a výrobcovia považujú E za nízku
2) konkurencia na strane dopytu
- každý chce kúpiť najlepšie a najviac
-má význam ak je nedostatok tovarov
3) konkurencia na strane ponuky
- každý výrobca chce predať čo najviac za najvyššiu cenu = maximalizovať zisk a vyradiť svojich konkurentov z podnikateľskej činnosti
a) cenová konkurencia - dočasné znižovanie cien, diktovanie podmienok na trhu → ovládnutie trhu a zvýšenie cien naspäť
b) necenová konkurencia - lákanie spotrebiteľov kvalitou, technickými parametrami, inováciou, reklamou, obalmi, predaj na úver
4) dokonalá konkurencia - v reálnom hospodárstve neexistuje. Vychádza z predpokladov:
1) ide o konkurenciu medzi veľkým množstvom výrobcov
2) všetci vyrábajú rovnaký výrobok
3) každý má možnosť úplne voľného vstupu alebo výstupu do/z odvetvia
5) nedokonalá konkurencia - výrobok vyrába obmedzený počet výrobcov prípadne len 1
(má možnosť určovať ceny)
a) monopolistická - trh jedného výrobku od viacerých výrobcov, približuje sa k dokonalej konkurencii a každý výrobok je do určitej miery odlišný
b) oligopolistická - už len niekoľko predávajúcich, majú veľkú ekonomickú silu, ostatným bránia vstupu na trh
- homogénny - predaj rovnakých výrobkov
- heterogénny - niekoľko málo výrobcov, vyrába čiastočne odlišné výrobky
c) absolútny (úplný) monopol - v odvetví zostáva jediný výrobca určitého výrobku, ktorý tak získava absolútnu moc nad spotrebiteľmi → likvidácia konkurencie → zánik trhového mechanizmu.
Ak existuje trhový mechanizmus (D,S,E) existuje konkurencia.
Konkurencia – stretávanie sa subjektov na trhu, kde chcú realizovať svoje ekonomické záujmy.
1) stretnutie dopytu a ponuky
- spotrebitelia (D) chcú kupovať za nízke ceny, výrobcovia (S) chcú predávať za vysoké ceny
- spotrebitelia považujú E za vysokú a výrobcovia považujú E za nízku
2) konkurencia na strane dopytu
- každý chce kúpiť najlepšie a najviac
-má význam ak je nedostatok tovarov
3) konkurencia na strane ponuky
- každý výrobca chce predať čo najviac za najvyššiu cenu = maximalizovať zisk a vyradiť svojich konkurentov z podnikateľskej činnosti
a) cenová konkurencia - dočasné znižovanie cien, diktovanie podmienok na trhu → ovládnutie trhu a zvýšenie cien naspäť
b) necenová konkurencia - lákanie spotrebiteľov kvalitou, technickými parametrami, inováciou, reklamou, obalmi, predaj na úver
4) dokonalá konkurencia - v reálnom hospodárstve neexistuje. Vychádza z predpokladov:
1) ide o konkurenciu medzi veľkým množstvom výrobcov
2) všetci vyrábajú rovnaký výrobok
3) každý má možnosť úplne voľného vstupu alebo výstupu do/z odvetvia
5) nedokonalá konkurencia - výrobok vyrába obmedzený počet výrobcov prípadne len 1
(má možnosť určovať ceny)
a) monopolistická - trh jedného výrobku od viacerých výrobcov, približuje sa k dokonalej konkurencii a každý výrobok je do určitej miery odlišný
b) oligopolistická - už len niekoľko predávajúcich, majú veľkú ekonomickú silu, ostatným bránia vstupu na trh
- homogénny - predaj rovnakých výrobkov
- heterogénny - niekoľko málo výrobcov, vyrába čiastočne odlišné výrobky
c) absolútny (úplný) monopol - v odvetví zostáva jediný výrobca určitého výrobku, ktorý tak získava absolútnu moc nad spotrebiteľmi → likvidácia konkurencie → zánik trhového mechanizmu.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Konkurencia | Učebné poznámky | 137 slov | |
Porovnanie rôznych typov konkurencií | Učebné poznámky | 147 slov | |
Trh a konkurencia. Typy konkurencie | Maturita | 658 slov | |
Úloha konkurencie v trhovej ekonomike | Učebné poznámky | 327 slov | |
Typy dokonalej a nedokonalej konkurencie | Učebné poznámky | 272 slov | |
Trh, trhový systém a konkurencia | Maturita | 779 slov | |
Konkurencia | Referát | 577 slov | |
Trh – monopol, oligopol, monopolisticka konkurencia | Referát | 1 225 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Trhová konkurencia #konkurencia - definícia #konkurencia #cenová a necenová konkurencia #konkurencia definícia #ekonomika maturitne temy #monopolisticka konkurencia #trhova ekonomika #necenová konkurencia #konkurencia a jej druhy #Trh a konkurencia #ekonomicke pojmy #nedokonala konkurenciaMaturitné témy z ekonomiky
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Majetok, Obstarávanie, Oceňovanie, Opotrebenie DM | 322 slov | |
Finančné riadenie a plánovanie podniku | 385 slov | |
Distribučné kanály | 694 slov | |
Manažment | 328 slov | |
Banková sústava | 265 slov | |
Makroekonómia | 865 slov | |
Výnosy | 273 slov | |
Trhový mechanizmus | 272 slov | |
Trhová konkurencia | 253 slov | |
Personalistika | 254 slov | |
Náklady | 290 slov | |
Odbytové hospodárstvo podniku | 231 slov | |
Materiálové hospodárstvo podniku | 221 slov | |
Vývoj a funkcia peňazí | 200 slov | |
Potreby eko triáda | 519 slov | |
Úrovne manažéra | 352 slov |
Diskusia: Trhová konkurencia
Pridať nový komentárOdporúčame
Spoločenské vedy » Ekonómia
:: Aktuálne kurzy mien ECB
:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:
Vygenerované za 0.015 s.