Ako prebieha interview

Slovenský jazyk » Gramatika

Autor: kajka
Typ práce: Ostatné
Dátum: 10.11.2017
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 995 slov
Počet zobrazení: 5 867
Tlačení: 229
Uložení: 233

Ako prebieha interview

Štandardný postup ako prebieha pohovor neexistuje, každý je iný, záleží na tom, kto ho vedie. Personalisti majú skôr štandardný postup pohovoru, ak pohovor vedie nepersonalista, môže vás i niečím prekvapiť.

Úvodné formality

  • Privítanie kandidáta, podanie ruky, usadenie
    Personalista podáva kandidátovi ruku. Na stisk ruky si treba dávať pozor. Ruka by mala byť suchá, stisk nie príliš silný, ale ani slabý, treba sa pri ňom dívať do očí, no nie príliš dlho a intenzívne. Personalista vám ponúkne miesto na usadenie, ak to neurobí, musíte minimálne počkať, kým si sám nesadne.
  • Predstavenie, výmena vizitiek
    Nasleduje krátke predstavenie všetkých prítomných v miestnosti a výmena vizitiek. Záleží od toho, či kandidát svoju vizitku má, zo strany personalistov sa vizitky dávajú zväčša u vyšších pozícií. Ak dostanete vizitku, prečítajte a zapamätajte si meno a vizitku si starostlivo odložte. Ako kandidát musíte nechať hovoriť personalistu, pretože on je ten, kto pohovor vedie, nesnažte sa hovoriť viac, ako ste boli vyzvaní a neskáčte personalistovi do reči. Personalista v tejto úvodnej fáze môže prezentovať aj spoločnosť a ponúkanú pozíciu, ale môže tak urobiť až na konci.
  • Warm up
    Personalista sa snaží uvoľniť kandidáta neformálnymi otázkami. Odpovedajte na ne stručne, vecne a s vtipom, žiadne zdĺhavé odpovede s násilným humorom. Jeho úlohou nie je kandidáta zneistiť, ale donútiť ho prejaviť to najlepšie, čo sa v ňom skrýva. Ak ste nervózny, môžete sa o tom zmieniť, rovnako to odľahčí situáciu. Vo výnimočných prípadoch môžu hodnotitelia použiť aj finty na znervóznenie kandidáta, ide však o ojedinelé prípady vyšších manažérskych pozícií, kde je potrebné overiť, či je kandidát odolný stresu a ako reaguje v krízových situáciách.

Personalisti sa pýtajú

Hlavnú časť pohovoru tvoria otázky personalistov, na ktoré musíte odpovedať vecne, stručne a jasne. Väčšinu času by ste mali v tejto časti pohovoru rozprávať vy, aby ste sa vykreslili v čo najlepšom svetle, dbajte však na to, aby ste sa vždy držali otázky.

Ak na niektorú z otázok neviete odpovedať, neklamte, ale povedzte pravdu, že neviete. Ak máte za sebou negatívnu skúsenosť z predošlého zamestnania, nemusíte sa báť o nej hovoriť, no neočierňujte predošlého zamestnávateľa. Ak máte za sebou iba negatívne skúsenosti, budú vás považovať buď za neschopného správne si vybrať pre seba vhodnú prácu alebo za konfliktný, či neprispôsobivý typ. Ak je požiadavkou na kandidáta aj cudzí jazyk, časť rozhovoru sa môže viesť v cudzom jazyku.

  • Prvou témou väčšiny pohovorov býva kariérna história kandidáta. „Personalista sa pýta na štúdium, dôvody odchodov z pozícií, profesionálne skúsenosti, čo mu tá-ktorá pozícia dala, venuje sa jeho osobnostným vlastnostiam a jednotlivým schopnostiam, preberú jeho získané certifikáty, pýta sa na jeho ďalšie profesijné plány, očakávania od novej pracovnej príležitosti, záujmy, detailnosť otázok závisí od personalistu,“ objasňuje Lenka Dúšková. Musíte sa pripraviť na otázky týkajúce sa vašej motivácie, prečo sa cítite byť vhodným kandidátom, prečo sa cítite byť tým najvhodnejším kandidátom. Ak nemáte dostatok skúseností, nesnažte sa ich vymyslieť. Šikovný personalista vás totiž hneď prekukne už počas rozhovoru alebo pri preverovaní referencií. Predstieranie skúseností sa môže obrátiť proti vám. Budú vás mať za klamára a ak robíte pohovor prostredníctvom personálnej agentúry, diskvalifikujete sa tak hneď na dvoch miestach.
  • Ak sú na programe testy, personalista ich dá kandidátovi k dispozícii, priestor na ich vyplnenie býva počas pohovoru, prípadne po ňom. „Väčšinou sú to písomné formy testovania, psychotesty na čas, testy zamerané na jazykové schopnosti a testy zamerané odborne,“ vysvetľuje Lenka Dúšková. Zisťujú sa tak odborné vedomosti, jazykové schopnosti alebo psychologický profil kandidáta.
  • Nasledujú otázky týkajúce sa hobby, rodiny, mimopracovných aktivít, osobnejšie veci a pod, rovnako ako aj otázka od personalistu na termín možného nástupu a platové požiadavky kandidáta. Nie je vhodné na túto otázku odpovedať protiotázkou.

Otázky kandidáta

Ku koncu pohovoru vám dá personalista priestor na vaše vlastné otázky. Pýtajte sa len to podstatné, ak bude otázok príliš veľa, personalisti vás prerušia. Dobrý kandidát však väčšinou dostane viac priestoru na otázky, pretože v ňom vidia potenciálneho zamestnanca. Vždy treba klásť priame otázky.

Odporúčané otázky kandidátov:

  • Po akom čase sa pracovná pozícia obsadzuje znova, dôvody odchodu predošlého zamestnanca? (Ak je na pracovnej pozícii veľká fluktuácia, je to signál, že ide buď o komplikovanú pracovnú pozíciu alebo nepriaznivé podmienky u zamestnávateľa).
  • Ide o novovzniknuté pracovné miesto, aké sú očakávania zamestnávateľa od novej pozície?
  • Kde pracujú v súčasnosti ľudia, ktorí dané pracovné miesto, resp. spoločnosť zamestnávateľa opustili? Ak to zamestnávateľ nevie, svedčí to o narušených vzťahoch.
  • Čo očakáva zamestnávateľ od ideálneho kandidáta, vzdelanie, prax, odborná prax, iné predpoklady, osobnostný profil atď?
  • Otázky týkajúce sa priamo daného pracovného miesta: náplni práce, pracovného času atď.
  • Aké sú vzťahy a organizačná štruktúra v spoločnosti, aké je firemné prostredie?
  • Kto by boli vaši spolupracovníci, priami nadriadení, do akého tímu by ste patrili?
  • Bližšie informácie o spoločnosti: či pôsobí aj na medzinárodných trhoch, kto sú jej najväčší dodávatelia, odberatelia, kto je materská spoločnosť?
  • Možný kariérny či platový postup, ďalšie benefity, vzdelávanie, podpora začínajúcemu zamestnancovi atď. Nepýtajte sa však iba otázky týkajúce sa benefitov, ako napr. koľko prispievajú na stravné lístky, aká je značka služobného automobilu a pod. Všeobecne nie je vhodné, aby sa kandidát pýtal na plat. Táto otázka aby mala zaznieť od personalistu, aký plat kandidát očakáva a mali by ste byť pripravený ju zodpovedať. Otázku platu počujú personalisti neradi, skôr to otočia na vaše predstavy.

Nemajte strach, ak sa nemáte čo pýtať. Vysvetlite personalistovi, že zodpovedal všetko, na čo ste sa plánovali opýtať, poďakujte mu za jasné a detailné informácie. Zosumarizujte, čo všetko ste sa dozvedeli a na aké otázky ste sa chceli spýtať, ale boli vopred zodpovedané, aby personalista videl prvotný záujem pýtať sa.

Záver

Ak kandidát zaujal, na záver sa personalista snaží zistiť, či má kandidát viacero ponúk, z ktorých si chce vybrať, ako ho zaujala táto, odkedy by bol schopný nastúpiť. Rovnako sa dohodne s kandidátom, dokedy mu dá vedieť, či bol vybraný na danú pracovnú pozíciu. Môžete po pohovore personalistovi napísať email a poďakovať mu za profesionálny prístup a čas.

Personalista by sa vám mal v stanovenom čase ozvať aj v prípade, že ste neboli najvhodnejším kandidátom a spoločnosť si vás nevybrala. I v prípade, ak výberový proces v stanovenom termíne nebol ukončený, je slušnosťou, ak dá kandidátovi vedieť, že sa výberový proces predĺžil.

Ak sa do určeného dátumu firma neozvala, dajte spoločnosti týždeň navyše, urobte neformálny telefonát a zistite, či sa o pozícii stále rozhoduje. Nevolajte však každý druhý deň, budete pôsobiť, že je to vaša posledná šanca.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Gramatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu