Rozprávací slohový postup – znaky a žánre

Slovenský jazyk » Gramatika

Autor: Chlapec sp-prace (11)
Typ práce: Referát
Dátum: 19.07.2018
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 856 slov
Počet zobrazení: 456
Tlačení: 23
Uložení: 22

Rozprávací slohový postup

1. Zaraďte rozprávanie medzi slohové postupy a charakterizujte jeho základné znaky.

  • Slohový postup (SP) – spôsob skladania a usporadúvania textu, jeho častí = obsahových (tematických) prvkov a prostriedkov pri výstavbe jazykového
  • Pri štylizácii dochádza k miešaniu jednotlivých
  • Závisí od konkrétneho zámeru autora a situácie
  • Rozlišuje 4, resp. 5 SP:

o informačný

  • opisný
  • Rozprávací
  • výkladový + úvahový
  • Rozprávací slohový postup považujeme za najstarší a najrozšírenejší
  • Rovnako je druhovo najbohatší
  • Jeho funkciou je prerozprávanie skutočného alebo vymysleného príbehu

Znaky rozprávacieho slohového postupu:

  • jedinečnosť (každý príbeh je jedinečný)
  • subjektívnosť (= autor podáva vlastné stanovisko)
  • súdržnosť textu, ucelenosť, (=kohéznosť), nemožno ľubovoľne zamieňať časti textu
  • časová následnosť a príčinná súvislosť deja
  • vysvetľovanie okolností
  • následnosť dejov = členenie (úvod, jadro a záver);

Základným útvarom je rozprávanie

  • slohový útvar prvých literárnych pamiatok
  • základom sú činnostné slovesá
  • dej sa odohráva v chronologickom slede
  • dôraz sa kladie na úlohu rozprávača
  • najčastejšie sa vyskytuje v hovorovom a umeleckom štýle
  • najstarším typom rozprávania je:
    • Ústne rozprávanie
      • šírilo sa z pokolenie na pokolenie
      • priama komunikácia – príbeh si vyžadoval prítomnosť rozprávača a publika
      • typické bolo priame rozprávanie (1. os. )

o Ďalšie typy rozprávania:

  • Jednoduché
    • Jednoduchá dejová línia, bez vedľajších odbočiek
  • Bez opisov a úvah
  • Využíva sa v súkromnom styku

§ Komplexné rozprávanie

  • Je obohatené viacerými dejovými líniami
  • Nechýba ani opis, ani úvaha

§ Reprodukcia

  • Prerozprávanie deja, príbehu, knihy, divadelnej hry, ktorý má vlastnú predlohu

Jazykové prostriedky

  • slovesá (minulý čas, historický prézent = prítomný čas na deje minulé)
    • historický prézent (Peter načrtne to zošita niekoľko kresieb a postaví sa predo mňa.)
    • minulý čas (Peter zasadil na záhrade jabloň a hrušku už pred svojim narodením.)
  • spojky
  • príslovky
  • citoslovcia
  • citovo zafarbené slová
    • kladne
      • deminutíva (zdrobneniny)
      • eufemizmy (zjemňujúce slová)
      • hypokoristiká (lichotivé, domácke slová)
  • záporné
    • pejoratíva
    • hanlivé slová
    • vulgarizmy (podľa potreby prostredia)
  • všetky druhy viet podľa zámeru hovoriaceho
    • oznamovacie
    • opytovacie
    • želacie
    • rozkazovacie
    • zvolacie
  • pestro využívame priamu reč

2. Porovnajte jednoduché rozprávanie, jeho základné znaky a kompozíciu s umeleckým rozprávaním.

  • Jednoduché rozprávanie
    • využíva sa v súkromnom styku
    • rozvíja jednu dejovú líniu bez vedľajších odbočiek
    • nenájdeme v ňom rozsiahle opisy alebo úvahu
    • je subjektívne
  • Umelecké rozprávanie
  • Rozprávanie, ktoré preberá prvky umeleckého jazykového štýlu
  • Písomnosť
  • Subjektívnosť
    • Vyjadrenie vlastných pocitov
    • Emocionálnosť
    • Expresívnosť
  • Variabilnosť
    • Vo výbere jazykových prostriedkov
    • Bohaté na úvahy aj opisy
  • Obsahová mnohoznačnosť
    • Využívajú sa rôzne umelecké prostriedky
    • Metafora, metonymia, prirovnanie
  • Kompozícia rozprávanie (kompozičný postup)
    • Chronologický
      • Rozpráva udalosti ako sa odohrali v časovej a priestorovej následnosti
  • Retrospektívny
    • Dejová línia je vystavaná od konca až po začiatok
    • Autor podáva príbeh obrazom minulosti v prítomnosti
  • Reťazový princíp
    • Vytvára jedno dejové pásmo vytvorené z niekoľkých príbehov
  • In medias res
    • Priame vhupnutie do deja bez fázy pre udalosťou

3. Objasnite funkciu opisu, charakteristiky a úvahy v umeleckom rozprávaní.

  • Opis
    • Vymenúva najcharakteristickejšie prvky
      • Okolia
      • Vonkajšieho vzhľadu postáv
      • Priebehu udalostí
  • Charakteristika
    • slúži na vykreslenie povahy postáv a priblíženie ich vnútorného sveta
    • Podľa postoja rozprávača môže byť:
      • Objektívna
        • nezaujatý, zväčša vševediaci rozprávač
        • nezamlčuje nijaké fakty (zriedkavejšia)
  • Subjektívna
    • vymenúva vlastnosti a využíva aj hodnotenie
    • autor volí, ktoré vlastnosti chce vykresliť
  • Podľa použitých výrazových prostriedkov:
  • Priama
    • Priamo pomenúva najvýstižnejšie vlastnosti
    • Využíva prídavné mená, najmä akostné (= pomenúvajú vlastnosti, môžeme ich stupňovať)
  • Nepriama
    • Charakterizuje postavu podľa jej správanie a činov
    • Uvádza konkrétne príklady na ilustráciu vlastností
  • Podľa množstva opisovaných javov:
    • Skupinová
      • Opisujeme celok, ktorý má spoločné vlastnosti (vek – dôchodcovia, národ – Mongoli, počet chromozómov – opice)
  • Porovnávacia
    • Opisujeme dva objekty
    • Spájame prvky opisu a charakteristiky (vonkajšie aj vnútorné znaky)
  • Úvaha

 

  • Individuálna
    • Opisujeme jednu osobu, zviera, vec, jav
    • Rozlišujeme:
      • Posudok – opisujeme niekoho druhého
      • Autocharakteristiku – seba samého
  • v pásme rozprávača slúži na vykreslenie vnútorného sveta postáv = vnútorný monológ
  • v lyrike sám autor uvažuje, čo by sa mohlo stať
  • v dráme sa zamýšľa nad otázkami bytia, ako sa popasovať s danou situáciou

4. Charakterizujte pásmo rozprávača a pásmo postáv.

  • V rozprávaní je text členený na:
    • Pásmo rozprávača:
      • Priamy
        • Úlohu rozprávača prevezme jedna z postáv diela
        • Vyjadruje sa v 1. sg.
        • Opisuje, čo daná postava vidí, jej domnienky, ale veci mimo nej nevie s určitosťou
        • Niekedy je zámerne zvolený (napr. dieťa, zaujatý človek), aby nás autor zmiatol
        • Erich Maria von Remarque – Na západe nič nové
  • Autorský (vševediaci)
    • Opisuje nielen vonkajší svet a vzhľad postáv, ale aj ich vnútorný svet
    • Má presné informácie o tom, čo sa stalo v pred dejom, čo bude po ňom
    • Býva na viacerých miestach súčasne, ak sú aj vzdialené stovky

kilometrov

  • Personálny
    • Subjektívny, tiež je vševediaci, ale zameriava sa len na jednu postavu
    • Jozef Cíger-Hronský – Jozef Mak
    • John Ronald Reuel Tolkien - Hobit
  • Oko kamery
    • Zachytáva a opisuje len vonkajšie znaky
    • O vnútornom svete postáv vie len z ich konania
    • Chýba vnútorný monológ
  • Pásmo postáv:
    • V pásme postáv rozlišujeme:
      • Dialóg
        • rozhovor dvoch a viacerých postáv
      • Repliku
        • Prehovor jednej postavy
      • Monológ
        • Dlhý, súvislý, neprerušovaný, hovorený prehovor jednej postavy
  • Vnútorný monológ
    • myslený prehovor jednej postavy
    • v lyrike ho zastupuje lyrický subjekt
    • v epike nám ho podáva rozprávač
    • v dráme má úplne inú úlohu, je hovorený nahlas a slúži na komentovanie deja

5. Pomenujte kompozičný postup a typ rozprávača v ukážke č. 1.

Tie hodiny! Začína znova chrčať – ako pomaly zomiera človek! Jedno viem iste: niet mu pomoci. Snažil som sa vyhovoriť si to, ale okolo obeda sa táto nádej rozplynula v jeho stenaní. Keby som nebol stratil revolver, keď som sa plazil, zastrelil by som ho. Bodnúť ho nemôžem.

Na poludnie podriemkavam a som na rozhraní medzi bdením a spánkom. Hlad ma trápi, plakal by som, taký som hladný, nemôžem sa však proti tomu brániť. Viackrát prinesiem zomierajúcemu vody, aj sám z nej pijem.

Je to prvý človek, ktorého som zabil vlastnými rukami, ktorého môžem dobre vidieť, ktorého zomieranie je mojím dielom. Aj Kat, Kropp i Muller videli, keď niekoho zasiahli, mnohým sa to v boji zblízka veru často stáva.

  • Ukážka využíva:
    • chronologický kompozičný postup (Tie hodiny! Na poludnie)
      • deje sú radené v časovej následnosti
  • v poslednom odseku uvažuje hlavná postava nad minulými udalosťami

o Priameho rozprávača

  • Je ním jedna z postáv – hlavná postava – Paul Bäumer [Paul Bojmer]
  • osoba prítomného času (=gnomický prézent, večne platný prítomný čas) na udalosti, ktoré sa práve dejú
  • Minulý čas je použitý na udalosti, ktoré sa odohrali pred úryvkom

o Úvahu

  • Paul sa zamýšľa nad tým, čo sa stalo a čo ešte môže prísť
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 (10-najlepšie, priemer: 0)

Vypracované témy zo slovenského jazyka literatúry 2019

:: Prihlásenie



Založiť nové konto Pridať nový referát

Odporúčame

Slovenský jazyk » Gramatika

:: KATEGÓRIE - Referáty, ťaháky, maturita:

0.019