Publicistický štýl
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 625
Uložení: 197
22b. Publicistický štýl
- Publicistický štýl - subjektívno-objektívny štýl, má ústnu, písanú aj elektronickú podobu, prevláda výkladový a informačná slohový postup
Komunikačná sféra: masovokomunikačné prostriedky - média (tlač, rozhlas, televízia, internet)
Hlavné funkcie publicistiky:
- prinášať informácie o aktuálnych udalostiach
- poúčať
- ovplyvňovať
- presviedčať a získavať verejnosť pre určitý názor
Základné znaky publicistiky:
- písomnosť - tlačené a elektronické média, osobitné členenie textu
- variabilnosť - bohatstvo tém, rozmanitosť jazykových prostriedkov, osobitná grafická úprava
- monologickosť - chýba spätná väzba, nemá bezprostrednú reakciu adresáta
- verejnosť - útvary sú adresované širokej verejnosti, preto majú byť čo najzrozumiteľnejšie
- informatívnosť - spravodajská funkcia, cieľom je sprostredkovať verejnosti informácie
- aktualizovanosť - určenosť udalosti (Kto? Kedy? Kde?...), módne slová, snaha oživiť text
Druhy tlače:
1 Podľa periodicity - denníky - aspoň 4x do týždňa (Nový čas), týždenníky (Hospodárske noviny), mesačníky (Zdravie), občasníky, príležitostná tlač, bulletin
- Podľa obsahu - univerzálne bez zacielenia na konkrétneho čitateľa (SME), vedecké (Veda a technika), náboženské (Don Bosco v nás), mládežnícke (Bravo), detské (Fifík), ženské (Báječná žena), literárne (Slovenské pohľady)...
Útvary / žánre:
- spravodajské - spravodajstvo
- správa
- jednoduchá - prináša základné informácie, odpovedá na otázky (Kto? Čo? Kde? Kedy? Prečo?)
- rozšírená - voľnejšie štylizovaná, graficky a kompozične zložitejšia, môže sa uplatniť aj postoj autora
- riport - malá reportáž, prináša kratší, živý opis aktuálnej udalosti
- interview - spravodajský, riadený rozhovor, formou dialógu predstavuje nejakú osobnosť spoločnosti
- oznámenie
- plagát
- komuniké - prináša informáciu z oficiálnych miest, napr. vláda, prezidentská kancelária
- Analytické - publicistika
- úvodník
- komentár
- editoriál - úvodný stĺpček - slovo šéfredaktora alebo iného člena redakcie, nachádza sa na prvých stranách
znaky: subjektívnosť, krátky rozsah, aktuálnosť, grafické odčlenenie od ostatného textu, výkladový SP
- glosa - krátka poznámka, autor zaujíma postoj, vtipne analyzuje a hodnotí jeden čiastkový jav
druhy - pozitívna (chváli), kritická, polemická (pochybuje o správnosti iného názoru)
znaky: subjektívnosť, kratší rozsah, vtip, expresívnosť, ostré vyznenie - pointa, prevláda úvahový SP
- posudok
- recenzia - odborná kritika, hodnotiaci posudok literárneho, umeleckého, technického alebo vedeckého diela
znaky: obsahuje informačnú a hodnotiacu časť, využíva najmä výkladový a informačný SP, stojí na rozhraní umeleckého a odborného štýlu
- kritika
- Beletristické
- reportáž - očité svedectvo autora, sprostredkovať čitateľovi autentickú atmosféru udalosti, využíva umelecké prostriedky (vietor zabíjal), opis, rozprávanie, môže obsahovať údaje o počte ľudí, výške škody
- investigatívna reportáž - z vyšetrovania zločinov, riešenia sporov
- dramatická reportáž - dejová, cestopisná, je žánrom umeleckej literatúry (Tam-tam - Boris Filan)
- fejtón - vtipné, duchaplné ale kritické rozprávanie, autor upozorňuje na aktuálnu udalosť, jav, bez ukončenia,
znaky: aktuálnosť, vtip, zveličovanie, irónia, snaha vyprovokavať reakciu čitateľa, prevláda rozprávací SP
- stĺpček
- črta
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Publicistický štýl a jeho žánre | Referát | 764 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre – maturitná otázka | Referát | 342 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre, funkcia, obsah, jazyk | Referát | 236 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre | Ostatné | 1 063 slov | |
Štylistika – publicistický štýl | Ostatné | 525 slov | |
Publicistický štýl | Maturita | 622 slov | |
Publicistický štýl, útvary | Ostatné | 263 slov | |
Publicistický štýl = žurnalistický, novinársky štýl | Ostatné | 181 slov | |
Publicistický štýl – slohové postupy | Referát | 761 slov | |
Publicistický štýl sloh | Referát | 924 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 233 slov | |
Publicistický štýl - žánre | Učebné poznámky | 245 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 828 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 313 slov | |
Publicistický štýl a jeho slohové útvary | Učebné poznámky | 375 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#cestopisná reportáž