Charakterizujte jazyk v súkromnej a verejnej komunikácii
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 156
Uložení: 179
Charakterizujte jazyk v súkromnej a verejnej komunikácii
SÚKROMNÁ KOMUNIKÁCIA - neoficiálna komunikácia v súkromnom prostredí; realizuje sa v konkrétnej komunikačnej situácií (inak reagujeme doma, v spoločnosti priateľov, ...); prejav závisí aj od nálady, zdravotného stavu alebo správania osoby, s ktorou komunikujeme
- príkladom súkromnejústnej komunikácie je súkromný dialóg, súkromný telefonický rozhovor, ...
- príkladom súkromnejpísomnej komunikácie je súkromný list, internetová písomná komunikácia (chat), ...
súkromný list – žáner, ktorý aj napriek svojmu súkromnému charakteru dodržuje niektoré ustálené zásady; väčšinou obsahuje: oslovenie, úvodné frázy, záverečné formuly, P.S. ako dodatok listu
VEREJNÁ KOMUNIKÁCIA – realizuje sa v oficiálnom prostredí; často ide o styk s verejnými inštitúciami, administratívou, ...
- príkladom verejnejústnej komunikácie je diskusia, debata, polemika, ...
diskusia – prejavy na istú tému; spravidla sa začína prednáškou alebo referátom;
- jadrom diskusie sú diskusné príspevky – samostatné monologické prejavy
- verejná diskusia – kolektívna forma výmeny názorov
debata – spontánne dialogické prejavy na istú tému; je menej oficiálna ako diskusia a nezačína prednáškou či referátom; má charakter replík
polemika – ostrá výmena názorov; každý účastník chce buď presvedčovaním svojho protivníka získať na svoju stranu alebo svojho protivníka zdiskreditovať v očiach verejnosti
- na to, aby sa verejná písomná komunikácia ľahko spracovala, sú stanovené normy:
- príkladom verejnej písomnejkomunikácie je napr. úradný list
úradný list – oficiálny prostriedok písomného styku jednotlivca s úradmi; má formát A4
- musí obsahovať:záhlavie (s adresou odosielateľa),adresu adresáta (vpravo hore), miesto a dátum,
heslovité vyjadrenie obsahu listu (vždy podčiarknuté), oslovenie(môže aj nemusí byť),
vlastný text (treba ho členiť na odseky),záverečnú formulku, meno a priezvisko
oprávnenej osoby (+podpis, pečiatku),prípadné prílohy
– poznáme rôzne druhy úradného listu: sťažnosť, reklamácia, objednávka, potvrdenie, ...
motivačný list – (sprievodný) – mal by pomôcť uchádzačovi o zamestnanie dostať sa na pracovný pohovor (konkurz); úlohou je motivovať budúceho zamestnávateľa; býva doplnený o životopis
pozvánka – pre pozvánku sú záväzné údaje ako: názov, „čo?“, „kedy“, „o koľkej“, „kde“, podpis
splnomocnenie – je to poverenie konať v mene niekoho iného; musí obsahovať meno, priezvisko, základné identifikačné údaje osoby, ktorá splnomocňuje (splnomocniteľ) a tiež osoby, ktorú splnomocniteľ poveruje konať vo svojom mene (splnomocnenec)
zápisnica – podáva informácie o účastníkoch, programe rokovania a priebehu rokovania
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Jazyková komunikácia a kultúra vyjadrovania | Ostatné | 472 slov | |
Jazyková komunikácia | Referát | 966 slov | |
Jazyková komunikácia a jej druhy | Maturita | 892 slov | |
Komunikácia - maturitná téma | Referát | 459 slov | |
Komunikácia, druhy komunikácie, komunikačný reťazec | Ostatné | 385 slov | |
Komunikácia | Maturita | 473 slov | |
Komunikácia a jej druhy | Referát | 619 slov | |
Bežná a oficiálná komunikácia | Referát | 409 slov | |
Informácia a komunikácia | Učebné poznámky | 344 slov | |
Jazyková komunikácia | Referát | 1 123 slov | |
Jazyková komunikácia | Ostatné | 200 slov | |
Charakterizujte jazykovú komunikáciu | Ostatné | 187 slov | |
Komunikácia a učenie sa | Ostatné | 1 259 slov | |
Jazyková komunikácia, komunikačný reťazec | Maturita | 530 slov | |
Hovorový štýl a bežná komunikácia | Ostatné | 232 slov |