Fázy tvorenia rečníckeho prejavu
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 784
Uložení: 196
Fázy tvorenia rečníckeho prejavu
Tvorba prejavu závisí od:
- funkcie(vysvetliť, pobaviť, presvedčiť...)
- situácie(kedy a kde prednášame- napr. slávnostné zhromaždenie, vedecká konferencia...)
- adresáta(deti- zaujímavosti zo života; literárny vedci- termíny, zložitá kompozícia)
Fázy tvorenia rečníckeho prejavu:
- 1. zhromažďovanie faktov
- kompozícia a štylizácia
- nácvik prednesu
- prednesenie
- Zhromažďovanie faktov- návšteva knižnice, internetu. Človek by mal mať pripravených oveľa viac faktov ako využije. Výber podriaďujeme adresátovi, funkcií a objektivite, podľa možností.
- Kompozícia a štylizácia- prejav má mať trichotomické členenie- na úvod, jadro a záver. Je vhodné aby sa začínal oslovením(vždy sa oslovuje od najdôležitejšieho človeka). Modely kompozície:
-Vysvetľujúci:
- úvod – cieľ a dôvod
- jadro – vyložiť fakty
- záver – vyvodiť z nich určité závery
-Mobilizujúci:
- úvod – vychádzať z konkrétneho záporného príkladu
- jadro – ukázať, ako ho napraviť
- záver – podnietiť poslucháčov k spolupráci
Úvod - stručný, pútavý; môže obsahovať výroky, porekadlá, príslovia; môže využívať paralelu(napr. porovnanie boja s alkoholizmom s príbehom Sizyfa) ; môže začínať otázkou, príbehom z vlastnej skúsenosti; môže využívať gradáciu. Je nevhodné začať prejav ospravedlnením typu (napr. „ Nie som rečník “) a humor použijeme len vtedy, ak ho vieme prezentovať. Hlavnou funkciou úvodu je zaujať.
Jadro - dávame pozor na logickú postupnosť myšlienok, oddeľujeme jednotlivé problematiky odsekmi(pri prejave urobíme krátku pauzu). Zložitejšie myšlienky vyjadrujeme radšej v jednoduchých vetách a postupujeme od tých najjednoduchších. Opakujeme viac krát ale inými slovami, využívame synonymá na stupňovanie významu. Uvádzame vhodné konkrétne príklady, veľmi pôsobivé je využívanie prísloví, porekadiel, rečníckych otázok, zvolaní. Vyhýbame sa presným číslam(zaokrúhľujeme), využívame opakovacie figúry(epizeuxa, epifora, anafora, epanafora)
Záver - druhá najdôležitejšia časť, má byť stručný a zanechať dobrý dojem. Môže obsahovať: zhrnutie hlavných myšlienok témy, výzvu k činnosti, citovaním, pochvalou poslucháčov, vyvolanie smiechu a vystupňovanie myšlienky.
Úvod a záver by mali byť naučené naspamäť. Niektoré prejavy majú ustálené frázy(napr. „Česť jeho pamiatke“).
Nácvik prednesu a prednesenie - je možné používať oporné body osnovy. Mali by sme využívať gestikuláciu a mimiku prirodzeným spôsobom, vytvárať očný kontakt, dôležitá je sila hlasu a prirodzená intonácia (patrične modulujeme hlas), dodržiavanie správnej artikulácie (zreteľná výslovnosť), dodržiavame primerané tempo reči. Pri prednese by sme mali stáť vzpriamene, nekývať sa...Prednes má často väčší význam ako obsah. Jeho hlavnou funkciou je upútať.*kompozícia je len pre A - úroveň
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Kompozícia rečníckeho prejavu | Maturita | 243 slov | |
Vysvetlite podstatu rečníckeho štýlu | Ostatné | 121 slov | |
Verbálne a neverbálne prostriedky rečníckeho štýlu | Ostatné | 186 slov | |
Rečnícky štýl - znaky, fázy tvorenia prejavu | Ostatné | 1 424 slov | |
Rečnícky štýl, fázy tvorenia rečníckeho prejavu, kompozícia rečníckeho prejavu | Ostatné | 735 slov | |
Rečnícky štýl – znaky, funkcie, útvary | Ostatné | 248 slov | |
Rečnícky štýl | Maturita | 160 slov | |
Rečnícky štýl | Ostatné | 1 357 slov | |
Rečnícky štýl znaky | Ostatné | 391 slov | |
Rečnícky štýl (maturitná téma) | Referát | 207 slov | |
Rečnícky štýl a jeho žánre – príhovor, prejav, prednáška | Referát | 480 slov | |
Rečnícky štýl | Učebné poznámky | 462 slov | |
Rečnícky štýl a jeho žánre | Učebné poznámky | 156 slov | |
Rečnícky štýl a jeho slohové útvary | Učebné poznámky | 267 slov | |
Rečnícky štýl | Referát | 336 slov |