Publicistický štýl, útvary
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 2 029
Uložení: 156
Publicistický štýl, útvary
Znaky: publicistický štýl je:
- zrozumiteľný(jasný, prehľadný)
- výstižný
- pôsobivý
- neutrálny
- verejný
- subjektívno- objektívny
Funkcie:
- informačná
- agitačná- presviedčať a usmerňovať
- vzdelávacia funkcia
Jazykový prejav v publicistickom štýle má 2 základné črty:
- automatizácia- prejavuje sa ustálenými slovnými spojeniami, kt. sa používajú na komentovanie alebo zachytenie nejakej spoločenskej alebo politickej situácie.
(Politik odmietol delegáciu.)
- aktualizácia (oživovanie) – používanie nezvyčajných jazykových prostriedkov alebo bežných prostriedkov nezvyčajným spôsobom(prenášanie významu slova, obrazné pomenovanie, frazeologizmy...)
(Politik rozbil krajinu.)
- klišé - často opakovaná jazyk. aktualizácia stráca svoj účinok a mení sa na automatizáciu, ba až na ošúchanú frázu.(scéna ako z akčného filmu)
Publicistické útvary:
Majú zvyčajne ustálenú štruktúru a ustálenú grafickú úpravu a tvar písma. Nadpis sa nazýva titulok(má aj podtitulok a medzititulok).
Pod pojmom publicistika rozumieme všetky prejavy určené širokej verejnosti, kt. sú šírené masovokomunikačnými prostriedkami alebo masmédiami(rozhlas, TV, tlač).
Keďže autori píšu pre širokú verejnosť, musia používať všeobecne zrozumiteľnú lexiku, slová kt. zaujmú čitateľov. V súvislosti s médiami sa hovorí o mediálnom vplyve- dokážu tvoriť verejnú mienku. Často sa to však zneužíva- ide o tzv. účelový výber informácií, so zámerom v osobný, firemný, al. politický prospech.
Verejnoprávne médiá- verejné inštitúcie, kt. musia byť neutrálne a komplexné(nemôže im ísť o vlastný prospech). Opakom sú súkromné (komerčné) média, napr. STV, SRo(rozhlas).
Poznáme 3 základné skupiny útvarov:
- Spravodajské žánre- informujú, informácia má byť objektívna.
- správa- oznámenie
- komuniké- oficiálne štátnopolitické vyhlásenie
- rezolúcia- vyhlásenie v závere rokovaní, apelácia na zmenu
- riport- krátka spravodajská reportáž
- referát, interview, reklama, inzercia
- Analytické žánre- vysvetľujú, hodnotia
- glosa- poznámka
- entrefilet- poznámky na aktuálnu tému, často vtipné až ironické
- úvodník, komentár, recenzia, kritika, diskusia
- Beletristické žánre – rozprávajú, opisujú
- fejtón, besednica, stĺpček, reportáž, črta, causerie- vtipná črta-[kózri]
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Publicistický štýl a jeho žánre | Referát | 764 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre – maturitná otázka | Referát | 342 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre, funkcia, obsah, jazyk | Referát | 236 slov | |
Publicistický štýl | Ostatné | 328 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre | Ostatné | 1 063 slov | |
Štylistika – publicistický štýl | Ostatné | 525 slov | |
Publicistický štýl | Maturita | 622 slov | |
Publicistický štýl = žurnalistický, novinársky štýl | Ostatné | 181 slov | |
Publicistický štýl – slohové postupy | Referát | 761 slov | |
Publicistický štýl sloh | Referát | 924 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 233 slov | |
Publicistický štýl - žánre | Učebné poznámky | 245 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 828 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 313 slov | |
Publicistický štýl a jeho slohové útvary | Učebné poznámky | 375 slov |