Publicistický štýl (novinársky, žurnalistický)
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 763
Uložení: 146
Publicistický štýl (novinársky, žurnalistický)
Publicistický štýl je spôsob cieľavedomého výberu, usporiadania jazykových prostriedkov, ktoré sa používajú na pohotovú, presnú, presvedčivú informáciu verejnosti. Vyskytuje sa v písomnej, hovorenej i vizuálnej podobe. Čerpá typické prvky zo všetkých ostatných primárnych štýlov, napr. spravodajské žánre z administratívneho štýlu, analytické žánre z náučného štýlu, beletristické žánre z umeleckého štýlu.
Znaky publicistického štýlu:
(spoločné s náučným štýlom):
- písomnosť – vyššia, výraznejšia realizácia – tvar, podoba, umiestnenie písma (titulky), písomnosť je tu spojená so sémantickým mimojazykovým činiteľom; nenesie v sebe prvky spontánnosti;
- monologickosť – zastúpené minimonológy (rozsahovo menšie), dôraz sa kladie na kompaktnosť celku (menej konektorov);
- verejnosť– určené širšej verejnosti, väčšiemu okruhu než náučný štýl, prejav je pojmovo menej náročný;
- pojmovosť – je menšia ako v prípade náučného štýlu, odborné termíny sú často nahrádzané opismi, aby sa dosiahla vyššia miera zrozumiteľnosti.
(špecifické vlastnosti):
- informačnosť – najvýraznejšia (primárna) vlastnosť, dominuje informačný slohový postup – prevaha faktov, substantív, numerálií, skratiek, značiek, prevláda exaktnosť vyjadrovania;
- neosobnosť – dôraz sa kladie na fakty = objektívnosť;
- variabilnosť – bohaté lexikálne prejavy sú chudobnejšie po syntaktickej stránke, tematicky sú však pestré, pútavé;
- koncíznosť (= hutnosť, stručnosť prejavu) – súvisí s potrebou sprostredkovať čo najviac informácií na malej ploche;
- aktualizovanosť – vždy informuje o najaktuálnejších problémoch a dianí ;
- všeobecná zrozumiteľnosť – odborné termíny sú nahradené opismi;
- prehľadnosť, presvedčivosť, plastickosť textu – dosahuje sa pomocou typografickej úpravy
Žánre a útvary publicistického štýlu:Uplatňuje sa trichotomické členenie:spravodajské
analytické beletristické
prvky administratívneho štýlu
náučný štýl umelecký štýl
SPRAVODAJSKÉ ŽÁNRE sú jazykovo úsporné, kompozične jednoduché, objektívne. Uplatňuje sa pri nich iba informačný slohový postup, jednoduchá kompozícia (nadpis a text); sú objektívne a vecné
Patria k nim útvary:
- správa – informuje o udalosti, ktorá sa stala, má malý rozsah, obsahuje množstvo faktografických údajov;
- interview – má dialogickú formu a často aj propagačný význam (zaujať poslucháča);
- noticka = nečlenená správa bez rámcových častí (tvoria ju niekedy iba dve vety);
- riport = malá reportáž, úsporná v opisnosti a obsahujúca veľa faktov; zo všetkých spomínaných útvarov je najdlhší;
- komuniké = záverečné štátno-politické vyhlásenie, úradné oznámenie;
- story = výpoveď svedka;
- oznámenie = je zamerané na budúcnosť, na udalosť, ktorá sa ešte len uskutoční;
- inzerát – je preň charakteristická utilitárnosť (ziskovosť).
ANALYTICKÉ ŽÁNRE analyzujú, hodnotia situáciu. Dominantná je subjektivita s cieľom presvedčiť čitateľa na základe objektívnej analýzy javu – obsahuje prvky analýzy, argumentácie. Majú charakter výkladového slohového postupu, pretože kriticky pristupujú k hodnotenému obsahu. K analytickým žánrom patria:
- úvodník = subjektívne ladená úvodná časť novín, úvaha na aktuálnu tému, stručný titulok, dáva novinám pečať, vyjadruje orientáciu periodika;
- komentár – je konkrétnejší ako úvodník, výstižnejší, subjektívnejší, autor je odborník v danej oblasti;
- recenzia – nemá vedecký charakter, skôr je písaná všeobecne (zahŕňa kladné i záporné stránky analyzovaného diela);
- glosa = poznámka na okraji;
- posudok, kritika – prestupujú do náučného štýlu.
BELETRISTICKÉ ŽÁNRE zobrazujú (na rozdiel od umeleckého štýlu) len konkrétne udalosti. Pri ich formovaní sú však prítomné prostriedky umeleckého štýlu, čím sa znižuje faktografickosť a dosahuje sa uvoľnenosť prejavu. K beletristickým žánrom patria:
- reportáž = (širšia správa obohatená o svedecký postoj), ponúka dostatok faktov, vystupujú v nej konkrétne osoby, je autentická;
- besednica = priateľský príhovor, rozprávanie na aktuálnu tému (nie je taká kritická ako fejtón), je zhovievavejšia, obsahuje navyše umelecké prvky;
- causerie = zábavné rozprávanie (aj prednáška) so subjektívnymi prvkami;
- fejtón = duchaplné a vtipné rozprávanie o udalosti s emocionálnym postojom, autor má v texte silnú pozíciu, vtipne kritizuje záporný spoločenský jav;
- glosa = subjektívna poznámka, vysvetlivka – autor pomocou nej stručne uplatňuje svoj postoj k veci;
- entrefilet = medzičlánok, stručná správa podaná beletristicky; môže podávať aj menej atraktívnu tému alebo to môže byť ironická poznámka (text medzi dvoma inými článkami);
- pamflet = ostrý satirický hanopis;
- karikatúra = vyjadrenie v skratke, v ktorom retušujeme alebo hyperbolizujeme isté vlastnosti.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Publicistický štýl a jeho žánre | Referát | 764 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre, funkcia, obsah, jazyk | Referát | 236 slov | |
Publicistický štýl | Ostatné | 328 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre | Ostatné | 1 063 slov | |
Štylistika – publicistický štýl | Ostatné | 525 slov | |
Publicistický štýl | Maturita | 622 slov | |
Publicistický štýl, útvary | Ostatné | 263 slov | |
Publicistický štýl = žurnalistický, novinársky štýl | Ostatné | 181 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre – maturitná otázka | Referát | 342 slov | |
Publicistický štýl – slohové postupy | Referát | 761 slov | |
Publicistický štýl sloh | Referát | 924 slov | |
Publicistický štýl - žánre | Učebné poznámky | 245 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 233 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 828 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 313 slov |
Jazykové štýly
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Hovorový štýl | 529 slov | |
Umelecký štýl | 364 slov | |
Odborný štýl (náučný) | 297 slov | |
Administratívny štýl | 295 slov | |
Publicistický štýl (novinársky, žurnalistický) | 616 slov | |
Esejistický štýl | 136 slov | |
Rečnícky štýl | 160 slov |