Učenie sa
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 432
Uložení: 136
Učenie sa
Učenie je formou činnosti prostredníctvom ktorej jedinec mení svoje správanie a svoje vlastnosti pod vplyvom vonkajších podmienok. Získavanie vedomostí, zručností, návykov ale aj kultivovanie správania .
Prístupy k učeniu
Povrchový prístup- učenie pasívne prijímanie poznatkov a memorovanie faktov. (Zapamätanie si bez porozumenia) . Výsledkom povrchového prístupu k učeniu sú iba formálne vedomosti bez dostatočného porozumenia učivu. Prevláda vonkajšia motivácia (rodičia).
Hĺbkový prístup- aktívny postoj k prijímaniu poznatkov. Aktívne spracovanie faktov je založené najmä na vytrieďovaní faktov na základné/podstatné a doplnkové/nepodstatné. Študent sa v učive nájsť logické súvislosti, je tvorivý. Vnútorná motivácia. Výsledkom takéhoto učenia je osvojenie, pochopenie a zapamätanie si učiva , ktoré vie využívať v reálnom živote.
Faktory ovplyvňujúce učenie
1.Optimalizácia podmienok na učenie : dostatočné osvetlenie miestnosti, primeraná teplota , vetranie, stále rovnaké prostredie, pokoj, pohodlie...
2.Racionálne plánovanie učenia- je založené na vedomom a vopred premyslenom plánovaní:
- Nevedomé plánovanie- aktuálne konanie , vytvorenie plánu
- Špecifické plánovanie- vedomé úsilie o vytvorenie plánu pre špecifickú úlohu
- Strategické plánovanie- berie do úvahy všetky podmienky, možné prekážky, prispôsobuje tomu stratégie. Pružné schopné sa prispôsobiť okolnostiam.
Zefektívnenie učenia
-pozitívna motivácia ( chcem sa učiť a dokážem to !), zvyšovanie koncentrácie, chápanie učiva (robiť si poznámky, systém..)
Čítanie s porozumením
Čitateľská gramotnosť- nie len schopnosť čítať ale aj rýchlo a plynule čítať. (Schopnosť človeka učiť sa učiť.)
Typy čitateľov:
- Naivný čitateľ- chápe svet vytvorený literárnym dielom ako reálny svet nie ako autorskú fikciu. Neuvedomuje si výrazové prostriedky , pomocou ktorých bol text vytvorený
- Analyzujúci čitateľ- niekoľko násobné čítanie , ktorým sa snaží odhaliť štruktúru diela , pochopiť funkciu jeho častí.( štylistická, kompozičná a významová analýza)
- Syntetizujúci čitateľ- dokáže výsledky interpretácie diela premietnuť do všetkých spoločenských súvislostí.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Efektívne učenie sa | Maturita | 1 116 slov | |
Komunikácia a učenie sa | Ostatné | 1 259 slov | |
Myslenie a učenie sa | Referát | 364 slov |