Publicistický štýl

Slovenský jazyk » Gramatika

Autor: kaprik
Typ práce: Referát
Dátum: 22.07.2009
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 783 slov
Počet zobrazení: 51 125
Tlačení: 1 686
Uložení: 1 571

Publicistický štýl

– z lat. „publicus“ = verejný

– štýl subjektívno – objektívny a štýl verejného styku, nie je určený na súkromnú komunikáciu

– cieľom je vyhľadávať a spracúvať informácie o aktuálnych spoločenských javoch. Takti spracované majú slúžiť nielen na informovanie adresáta, ale aj na jeho presviedčanie, ovplyvňovanie a poučenie

– publicistické texty sa využívajú v prostriedkoch masového šírenia informácií, tj. v masmédiách:

printové (tlačené) médiá – pr. noviny, časopisy – aj názov žurnalistický štýl

elektronické médiá – TV, rozhlas, internet – vďaka nim veľký rozvoj PŠ

– základné znaky – objektívnosť, informatívnosť,zrozumiteľnosť, vecnosť, výstižnosť, aktualizovanosť

– tvorí sa pre široké vrstvy prijímateľov, preto musí menej známe pojmy, znaky a skratky vysvetliť

® titulok (nadpis) poskytuje prvú informáciu o obsahu textu, jeho úlohou je upútať adresáta, vzbudiť jeho záujem o daný obsah; typickým znakom je využitie elipsy, inverzie, holých oznamovacích viet alebo krátkych otázok

® vyjadrovanie v publicistickom štýl má 2 znaky:

1. automatizácia = ustálenosť, konvenčnosť vyjadrovania

– používanie ustálených slovných spojení alebo viet

– kompozičná štruktúra článkov

2. aktualizácia = oživovanie, nezvyčajnosť vyjadrovania

– prenášanie významu slova – obrazné pomenovania

– používanie frazeologizmov a ich tvorivé obmieňanie; využíva tiež kontrast

– často používané aktualizmy sa menia na klišé (na automatizáciu, na ošúchanú frázu)

® podľa funkcie, ktorá prevláda v publicistických textoch, rozlišujeme:
a/ spravodajstvo – v textoch prevláda informačná funkcia, pretože hlavnou funkciou je vecne, faktogrficky, aktuálne informovať verejnosť; sprostredkúva fakty
b/ publicistika – v textoch prevláda funkcia presvedčovacia, získavacia, ovplyňovacia – ich hlavnou úlohou je zobraziť fakty pútavo, prestro, obrazne, aby čitateľa presvedčili, získali a ovplyvnili; cielene pôsobí na adresáta

® publicistické žánre:
1. spravodajské  /spravodajstvo/- objektívny prístup autora; jednoduchá správa, rozšírená správa, oznámenie, komuniké, rezolúcia, riport, referát, interview, inzerát, reklama
2. analytické / publicistika/ (vysvetľujúce, úvahové a hodnotiace) – prevažuje subjektívny prístup autora; úvodník, komentár, recenzia, kritika, diskusia, glosa, polemika
3. beletristické / publicistika/ (rozprávacie a opisné) – prevažuje subjektívny prístup autora; fejtón, reportáž, črta, stĺpček, blog, besednica, causerie

1. spravodajské žánre

SPRÁVA - informuje o aktuálnych udalostiach

– odpovedá na 5 otátok: kto?, čo?, kde?, kedy?, prečo?

– znaky: zrozumiteľnosť, vecnosť, stručnosť, pútavosť, aktuálnosť, pravdivosť

– kompozičné postupy: chronologický, logický, akcentujúci (zdôrazňujúci)

– píše sa v minulom čase, môže byť spojená s hodnotením, alebo rozšírená o výzvu

– druhy: jednoduchá – obsahuje titulok, miesto, skratku tlačovej agentúry, skratku mena autora, samotný text správy
rozšírená - obsahuje titulok – nad aj pod titulok

– 1. časť – perex – krátke zhrnutie o správe

– 2. časť – text – podrobnejšie

– okrem základných faktov obsahuje aj sprievodné okolnosti, ktoré dané fakty dopĺňajú alebo spresňujú; niekedy obsahuje aj hodnotiace prvky

REFERÁT - súhrnná komplexná informácia o istom podujatí

– zvyčajne má 2 časti: 1. kde a čo sa konalo, priebeh

2. doslovné alebo zhustené prejavy, diskusné príspevky

INTERVIEW

– usmerňuje riadený rozhovor s 2 cieľmi: a) predstaviť osobnosť

b) autentickou formou podať dôležité informácie a fakty

– kompozícia -1.časť: stručná charakteristika

– 2. časť: doslovný záznam otázok a odpovedí

KOMUNIKÉ = oficiálne štátnopolitické vyhlásenie; zvyčajne ho dostávajú redakcie priamo

REZOLÚClA = vyhlásenie v závere rokovania, vydáva ich zasadanie rozličných spoločností

RIPORT = krátka spravodajská reportáž

OZNÁMENIE = informuje o pripravovanej udalosti

INZERÁT = úsporne štylizovaný útvar, krátky a výstižný; skracovanie slov,uvádza sa pod značkou

– platená informácia (podľa počtu slov) v novinách a časopisoch, zaradený na zvláštnom liste

REKLAMA

– cieľavedomé pôsobenie na potenciálnych zákazníkov, so zameraním sprostredkovania informácie, vyvolania určitej predstavy a dojmu

2. analytické žánre

ÚVODNÍK = subjektívne ladená úvaha na aktuálnu tému (kultúrny, hospodársky,politický, alebo iný aktuálny problém ); jej ciel' – vzbudiť u čitateľa záujem o problém

KOMENTÁR

– analyzuje spoločenský jav, hodnotí ho zo subjektívneho hľadiska, zvyčajne je monotematický; zvyčajne
reaguje na udalosť, ktorá už bola v novinách uverejnená

– v renomovaných denníkoch sú mienkotvorné

KRITIKA

– hodnotiaci vzťah ku skutočnosti, ktorý si všíma najmä nedostatky, záporné javy, s cieľom poukázať na ne a dosiahnuť ich nápravu

– v publicistike sa vyskytuje ako samostatný slohový útvar, uplatňuje sa však aj ako hodnotiaci postoj v spravodajských, beletristických a analytických žánroch

– náučná (odborná) kritika:

RECENZIA – odborný posudok umeleckého alebo vedeckého diela

POSUDOK – hodnotiaci text populárno-náučného charakteru

– znaky – konštruktívnosť (naznačiť možnosť riešenia), objektívnosť

· DISKUSlA – kritický žáner, výmena názorov

GLOSA – stručný štipľavý komentár k správe alebo udalosti ; vyjadruje subjektívny postoj autora

3. beletristické žánre - využívajú prostriedky umeleckej literatúry

– znaky – pútavý, živý štýl, pestrosť námetov
 a) fejtónové

FEJTÓN - vtipné rozprávanie o aktuálnych problémoch alebo vtipná kritika, vzbudzuje humor, iróniu až sarkazmus; na hranici vecnej a umeleckej literatúry

BESEDNICA - priateľský príhovor – nie je taká kritická, je spontánna, má uvoľnenú atmosféru, chce upútať na niektoré spoločenské procesy

CAUSERIE - zábavné rozprávanie, beseda; nie je priveľmi kritická ani didaktická

STĹPČEK - myšlienkovo nenáročným spôsobom vyjadruje vzťah k udalosti, veci

b) reportážne
REPORTÁŽ – živo opisuje skutočnú udalosť na základe autorovho očitého svedectva ; napr.opisuje atmosféru, hostí, prírodu….Je dokumentárna, adresná, autentická.

1. statická - opisuje prostredie 2. dynamická – opisuje dej
ČRTA - často neskutočný, ale vymyslený typický alebo reálny prípad

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Gramatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.022 s.
Zavrieť reklamu