Publicistický štýl
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 51 125
Uložení: 1 571
Publicistický štýl
– z lat. „publicus“ = verejný
– štýl subjektívno – objektívny a štýl verejného styku, nie je určený na súkromnú komunikáciu
– cieľom je vyhľadávať a spracúvať informácie o aktuálnych spoločenských javoch. Takti spracované majú slúžiť nielen na informovanie adresáta, ale aj na jeho presviedčanie, ovplyvňovanie a poučenie
– publicistické texty sa využívajú v prostriedkoch masového šírenia informácií, tj. v masmédiách:
– printové (tlačené) médiá – pr. noviny, časopisy – aj názov žurnalistický štýl
– elektronické médiá – TV, rozhlas, internet – vďaka nim veľký rozvoj PŠ
– základné znaky – objektívnosť, informatívnosť,zrozumiteľnosť, vecnosť, výstižnosť, aktualizovanosť
– tvorí sa pre široké vrstvy prijímateľov, preto musí menej známe pojmy, znaky a skratky vysvetliť
® titulok (nadpis) poskytuje prvú informáciu o obsahu textu, jeho úlohou je upútať adresáta, vzbudiť jeho záujem o daný obsah; typickým znakom je využitie elipsy, inverzie, holých oznamovacích viet alebo krátkych otázok
® vyjadrovanie v publicistickom štýl má 2 znaky:
1. automatizácia = ustálenosť, konvenčnosť vyjadrovania
– používanie ustálených slovných spojení alebo viet
– kompozičná štruktúra článkov
2. aktualizácia = oživovanie, nezvyčajnosť vyjadrovania
– prenášanie významu slova – obrazné pomenovania
– používanie frazeologizmov a ich tvorivé obmieňanie; využíva tiež kontrast
– často používané aktualizmy sa menia na klišé (na automatizáciu, na ošúchanú frázu)
® podľa funkcie, ktorá prevláda v publicistických textoch, rozlišujeme:
a/ spravodajstvo – v textoch prevláda informačná funkcia, pretože hlavnou funkciou je vecne, faktogrficky, aktuálne informovať verejnosť; sprostredkúva fakty
b/ publicistika – v textoch prevláda funkcia presvedčovacia, získavacia, ovplyňovacia – ich hlavnou úlohou je zobraziť fakty pútavo, prestro, obrazne, aby čitateľa presvedčili, získali a ovplyvnili; cielene pôsobí na adresáta
® publicistické žánre:
1. spravodajské /spravodajstvo/- objektívny prístup autora; jednoduchá správa, rozšírená správa, oznámenie, komuniké, rezolúcia, riport, referát, interview, inzerát, reklama
2. analytické / publicistika/ (vysvetľujúce, úvahové a hodnotiace) – prevažuje subjektívny prístup autora; úvodník, komentár, recenzia, kritika, diskusia, glosa, polemika
3. beletristické / publicistika/ (rozprávacie a opisné) – prevažuje subjektívny prístup autora; fejtón, reportáž, črta, stĺpček, blog, besednica, causerie
1. spravodajské žánre
– SPRÁVA - informuje o aktuálnych udalostiach
– odpovedá na 5 otátok: kto?, čo?, kde?, kedy?, prečo?
– znaky: zrozumiteľnosť, vecnosť, stručnosť, pútavosť, aktuálnosť, pravdivosť
– kompozičné postupy: chronologický, logický, akcentujúci (zdôrazňujúci)
– píše sa v minulom čase, môže byť spojená s hodnotením, alebo rozšírená o výzvu
– druhy: jednoduchá – obsahuje titulok, miesto, skratku tlačovej agentúry, skratku mena autora, samotný text správy
rozšírená - obsahuje titulok – nad aj pod titulok
– 1. časť – perex – krátke zhrnutie o správe
– 2. časť – text – podrobnejšie
– okrem základných faktov obsahuje aj sprievodné okolnosti, ktoré dané fakty dopĺňajú alebo spresňujú; niekedy obsahuje aj hodnotiace prvky
– REFERÁT - súhrnná komplexná informácia o istom podujatí
– zvyčajne má 2 časti: 1. kde a čo sa konalo, priebeh
2. doslovné alebo zhustené prejavy, diskusné príspevky
– INTERVIEW
– usmerňuje riadený rozhovor s 2 cieľmi: a) predstaviť osobnosť
b) autentickou formou podať dôležité informácie a fakty
– kompozícia -1.časť: stručná charakteristika
– 2. časť: doslovný záznam otázok a odpovedí
– KOMUNIKÉ = oficiálne štátnopolitické vyhlásenie; zvyčajne ho dostávajú redakcie priamo
– REZOLÚClA = vyhlásenie v závere rokovania, vydáva ich zasadanie rozličných spoločností
– RIPORT = krátka spravodajská reportáž
– OZNÁMENIE = informuje o pripravovanej udalosti
– INZERÁT = úsporne štylizovaný útvar, krátky a výstižný; skracovanie slov,uvádza sa pod značkou
– platená informácia (podľa počtu slov) v novinách a časopisoch, zaradený na zvláštnom liste
– REKLAMA
– cieľavedomé pôsobenie na potenciálnych zákazníkov, so zameraním sprostredkovania informácie, vyvolania určitej predstavy a dojmu
2. analytické žánre
– ÚVODNÍK = subjektívne ladená úvaha na aktuálnu tému (kultúrny, hospodársky,politický, alebo iný aktuálny problém ); jej ciel' – vzbudiť u čitateľa záujem o problém
– KOMENTÁR
– analyzuje spoločenský jav, hodnotí ho zo subjektívneho hľadiska, zvyčajne je monotematický; zvyčajne
reaguje na udalosť, ktorá už bola v novinách uverejnená
– v renomovaných denníkoch sú mienkotvorné
– KRITIKA
– hodnotiaci vzťah ku skutočnosti, ktorý si všíma najmä nedostatky, záporné javy, s cieľom poukázať na ne a dosiahnuť ich nápravu
– v publicistike sa vyskytuje ako samostatný slohový útvar, uplatňuje sa však aj ako hodnotiaci postoj v spravodajských, beletristických a analytických žánroch
– náučná (odborná) kritika:
– RECENZIA – odborný posudok umeleckého alebo vedeckého diela
– POSUDOK – hodnotiaci text populárno-náučného charakteru
– znaky – konštruktívnosť (naznačiť možnosť riešenia), objektívnosť
· DISKUSlA – kritický žáner, výmena názorov
– GLOSA – stručný štipľavý komentár k správe alebo udalosti ; vyjadruje subjektívny postoj autora
3. beletristické žánre - využívajú prostriedky umeleckej literatúry
– znaky – pútavý, živý štýl, pestrosť námetov
a) fejtónové
– FEJTÓN - vtipné rozprávanie o aktuálnych problémoch alebo vtipná kritika, vzbudzuje humor, iróniu až sarkazmus; na hranici vecnej a umeleckej literatúry
– BESEDNICA - priateľský príhovor – nie je taká kritická, je spontánna, má uvoľnenú atmosféru, chce upútať na niektoré spoločenské procesy
– CAUSERIE - zábavné rozprávanie, beseda; nie je priveľmi kritická ani didaktická
– STĹPČEK - myšlienkovo nenáročným spôsobom vyjadruje vzťah k udalosti, veci
b) reportážne
• REPORTÁŽ – živo opisuje skutočnú udalosť na základe autorovho očitého svedectva ; napr.opisuje atmosféru, hostí, prírodu….Je dokumentárna, adresná, autentická.
1. statická - opisuje prostredie 2. dynamická – opisuje dej
• ČRTA - často neskutočný, ale vymyslený typický alebo reálny prípad
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
|
Publicistický štýl a jeho žánre | Referát | 766 slov |
|
Publicistický štýl a jeho žánre – maturitná otázka | Referát | 342 slov |
|
Publicistický štýl a jeho žánre, funkcia, obsah, jazyk | Referát | 245 slov |
|
Publicistický štýl | Ostatné | 351 slov |
|
Publicistický štýl a jeho žánre | Ostatné | 1 033 slov |
|
Štylistika – publicistický štýl | Ostatné | 525 slov |
|
Publicistický štýl | Maturita | 587 slov |
|
Publicistický štýl, útvary | Ostatné | 258 slov |
|
Publicistický štýl = žurnalistický, novinársky štýl | Ostatné | 181 slov |
|
Publicistický štýl – slohové postupy | Referát | 728 slov |
|
Publicistický štýl sloh | Referát | 929 slov |
|
Publicistický štýl | Referát | 241 slov |
|
Publicistický štýl – žánre | Učebné poznámky | 245 slov |
|
Publicistický štýl | Referát | 318 slov |
|
Publicistický štýl a jeho slohové útvary | Učebné poznámky | 329 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#glosa ukážka #rozšírená správa- vzor #Glosa príklad #Ako napísať interview #jednoduchá správa ukážka #inzerát vzor #ako napísať glosu #ako napísať komentár #glosa o skole #interview vzor #glosa #publicistický štýl #co je inzerat #Ako napísať reporťáž #ako napísat správu #čo je to interview #ako napisat rozhovor #správa o školskom podujatí #inzerat #interview