Displeje, dataprojektory (Hardvérová časť)
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 004
Uložení: 93
Displeje, dataprojektory (Hardvérová časť)
Displeje
- V súčasnej dobe sa štandardne využívajú dve zobrazovacie technológie LCD a OLED. Obe sa ďalej delia na rôzne ďalšie typy.
LCD Displeje
- Vnútorná štruktúra displeja pozostáva z niekoľkých vrstiev, pričom samotné pixely nesvietia. Iba prepúšťajú alebo neprepúšťajú svetlo.
- Displeje sú podsvietené LED diódami.
- V porovnaní s OLED displejmi majú vyššiu spotrebu, no ich výroba je výrazne lacnejšia.
- Typy displeja:
- TN (Twisted Nematic)
- Je to jedna zo starších technológii LCD, ktorá sa ešte stále používa.
- Tieto displeje sú lacné a poskytujú vysoký jas a rýchlu odozvu.
- Nevýhodou sú horšie pozorovacie uhly, kde sa stráca kontrast a dochádza k skresleniu farieb.
- Vďaka rýchlej odozve sú obľúbené u hráčov.
- Tento displej sa tiež využíva v prípade herných monitorov s vysokou obnovovacou frekvenciou až 240 Hz.
- Tieto displeje sú nahrádzané novými technológiami.
- IPS (In Plane Switch)
- Predstavuje vynikajúci pomer ceny a kvality, má verné zobrazenie farieb a široké pozorovacie uhly, v porovnaní s TN displejmi však majú nižší kontrast a pomalšiu odozvu.
- PLS (Plane to Line Switching)
- Tento displej bol predstavený v roku 2010 tímom Samsung, ako priamy konkurent IPS, oproti IPS má lepší jas aj pozorovací uhol.
- Pri dotykových displejoch nemení farbu pri dotyku a nezanecháva stopu pri prejdení prstom.
- Technológie PLS a IPS sú veľmi podobné a bežný užívateľ rozdiely nespozná.
- VA (Vertical Aligment)
- Táto technológia zahŕňa dve technológie MVA alebo PVA.
- Rozdiel medzi týmito dvoma technológiami nie je pomerne známy, PVA má o niečo lepšie pozorovacie uhly, kontrast a zobrazenie čiernej farby.
- Tieto panely sú niekde medzi TN a IPS.
QLED (Quantum Dot Light Edit Diodes)
- Nová technológia od Samsungu, ktorá sa snaží konkurovať technológii OLED.
- Ide o vylepšenú LCD technológiu pridaním kvantových bodiek.
- Nedosahuje, tak dobrý kontrast a zobrazenie čiernej ako OLED. To sa snaží kompenzovať jasom, vďaka ktorému pokrýva až 100% farebného objemu.
OLED
- Technológia, ktorá využíva riadenú elektrosvietivosť v organických materiáloch. Tento displej nepotrebuje podsvietenie, pretože samotné organické ledky sú zdrojom svetla.
- Keďže displej nie je podsvietený, dokáže vytvoriť dokonale čiernu, tým že organické ledky nesvietia.
- Nevýhodami sú vyššia cena a kratšia životnosť, v porovnaní s LCD displejmi jedna polovica.
- OLED delíme do dvoch kategórii:
- AMOLED
- Je to displej s aktívnou matricou, využívaný nielen v mobilných telefónoch.
- Ide zatiaľ o najlepšiu zobrazovaciu technológiu na trhu.
- Majú rýchlu odozvu, široké zobrazovacie uhly, nízku spotrebu a verné ostré zobrazenie farieb.
- PMLED
- Je to displej s pasívnou matricou, má jednoduchšiu konštrukciu ako AMOLED, používa sa na displeje s menšími rozmermi, ideálny v zobrazení statických a textových informácii.
Dotykové Displeje
- Prvé pokusy s dotykovými displejmi boli evidované už v roku 1965.
- Najrozšírenejšie sú dve technológie dotykových displejov:
- Kapacitné
- Rezistívne
- Okrem týchto technológii existujú aj ďalšie, ktoré sa využívajú v iných ako mobilných zariadeniach, hlavne v priemyselnej technike.
Rezistívne displeje
- Je to staršia technológia dotykových displejov, panel displeja sa skladá z niekoľkých vrstiev, z pružnej membrány a povrchu displeja.
- Vrstvy sú ohraničené skleneným panelom. Sklenený panel i dotyková membrána sú pokryté vodivými vrstvami: spodnou elektrovodivou a hornou odporovou.
- Sú oddelené sieťou podpier, ktoré nie sú okom viditeľné a medzi, ktorými je vzduchová vrstva. Obe tieto vrstvy sú pripojené k riadiacemu a vyhodnocovaciemu modulu.
- Keď zapneme displej, začne elektrovodivou vrstvou pretekať elektrický prúd. Keď sa dotkneme displeja, membrána sa pohne a horná odporová vrstva sa spojí so spodnou elektrovodivou a tým začne medzi nimi prechádzať prúd.
- Modul vyhodnotí polohu a veľkosť bodu dotyku.
- Rezistívne displeje je možné ovládať akýmkoľvek nástrojom (pero, guma).
- Ďalšou výhodou je nízka cena, nízka spotreba energie.
- Najväčšou nevýhodou týchto displejov je, že sú priesvitné iba n 80%, tiež sú tieto displeje náchylné na mechanické poškodenie hornej vrstvy.
- Životnosť týchto displejov je uvádzaná na maximálne 35 miliónov dotykov na 1 bod.
Kapacitné displeje
- Sklenený panel displeja je potiahnutý tenkou priehľadnou vodivou vrstvou, ktorá vytvára elektrostatické pole.
- Táto technológia využíva prirodzenú vodivosť ľudských prstov.
- Keď sa dotkneme displeja, naruší sa elektrostatické pole a medzi jeho povrchom a špičkou prsta vznikne kapacita, ktorá uzavrie elektrický obvod.
- Tieto zmeny sú merateľné ako zmeny kapacitného odporu.
- Miesto dotyku sa určuje rôznymi technológiami a informácia o ňom je odoslaná radiču, ktorý ju ďalej spracováva.
- Tieto displeje je možné ovládať iba prstami alebo špeciálnymi vodivými nástrojmi (stylus = špeciálne rukavice).
- Výhodou týchto displejov je vysoké rozlíšenie, vysoká svetelná priepustnosť a životnosť.
- Životnosť je uvádzaná cca. 300 miliónov dotykov na bod.
Parametre
- Základným parametrom displeja je uhlopriečka.
- Nie vždy však platí, že čím väčší displej (monitor), tým lepší.
- S veľkosťou monitora sa zvyšuje aj požiadavka pozorovania z väčšej vzdialenosti. Odporúča sa 2,5 násobok uhlopriečky.
- Pri mobilných zariadeniach znamená väčší displej vyššiu spotrebu energie. Pri mobilných zariadeniach predstavuje až 40% celkovej spotreby.
- Uhlopriečka ovplyvňuje aj veľkosť zariadenia a teda aj jeho hmotnosť. Popri veľkosti displeja je veľmi dôležitým parametrom rozlíšenie.
- Rozlíšenie je vyjadrené počtom pixelov (bodov) v riadkoch a stĺpcoch (1920 x 1080).
- Vyššie rozlíšenie znamená pri rovnakej uhlopriečke jemnejší ostrejší krajší obraz.
- Príliš vysoké rozlíšenie však spôsobuje malé horšie čitateľné písmená.
- Vysoké rozlíšenie je tiež záťažou pre grafickú kartu.
- Táto záťaž spôsobuje v menších zariadeniach nižšiu výdrž batérie.
- Latencia je to čas, ktorý potrebuje displej na prechod z čiernej na bielu a naopak, v praxi sú to hodnoty do 8 milisekúnd.
- Ďalšími parametrami sú kontrast, farby a jas.
- 16,7 milióna farieb (odtieňov) je postačujúce, viac ľudské oko takmer nerozoznáva.
- Jas sa udáva v kandelách na meter štvorcový (cd/m2) alebo v jednotke nit. Táto hodnota v kandelách alebo v nitoch by nemala klesnúť pod 250 nitov (cd/m2).
- Rozlišujeme statický a dynamický kontrast. Výrobcovia udávajú iba dynamický. Udáva sa ako pomer farieb od bielej po čiernu.
- Posledným dôležitým parametrom je pozorovací uhol. Rôzne technológie od rôznych výrobcov ponúkajú displeje a monitory s rôznymi pozorovacími uhlami 90 ° až po 180 °.
- Pri displejoch je dôležité pozerať aj na prevedenie, či je displej lesklý alebo matný. Lesklý odráža svetlo a je potrebné zvýšiť jas, čím sa zvyšuje spotreba.
Projektory
- Projektor je elektronické zariadenie, ktoré prenáša prijímaný videosignál z počítača alebo z mobilného zariadenia na premietaciu plochu.
- Využíva k tomu sústavu šošoviek a veľmi silný zdroj svetla.
- Podľa spôsobu zobrazovania ich delíme na:
- CRT
- Tento typ projektora má na každú jednu farbu jednu trubicu (zdroj svetla).
- Každá generuje obraz v inej farbe, čo umožňuje dosiahnuť obraz vysokého jasu.
- Obraz zo všetkých troch farieb (trubíc) sa na plátne zobrazuje ako jeden.
- Vzhľadom k tomu, že sa používajú tri trubice, je nevyhnutná kalibrácia na projekčnej ploche.
Výhody: Veľmi kvalitné zobrazenie farieb, možnosť projekcie vo vysokom rozlíšení, vysoký kontrast, nemajú dúhový efekt.
Nevýhody: Väčšie rozmery, vyššia hmotnosť, vyššia spotreba elektrickej energie, horšia geometria obrazu.
- LCD
- Má 3 LCD panely.
- Ako zdroj svetla sa využíva metalhalidová žiarivka = dokáže vytvoriť svetlo s ideálnym farebným tónom pri relatívne dlhej životnosti.
- Biele svetlo následne prechádza cez dychtonické zrkadlá, ktoré odrážajú dané farebné svetlo na LCD panel. Panel následne zobrazí obraz v jednej farbe. Tieto jednotlivé farebné obrazy sa zlúčia v optickej sústave na jeden obraz, ktorý je cez šošovku premietaný na projekčnú plochu.
Výhody: Projektor je tichý, má jasný a ostrý obraz, dlhá životnosť.
Nevýhody: Na LCD paneloch sa vypaľujú určité pixely a vznikajú mŕtve body, tento projektor sa neodporúča používať v prašnom prostredí.
- DLP
- Delíme ich na jednočipové a trojčipové.
- Na povrchu každého čipu sú pixely nanesené vo forme mikroskopických zrkadiel, ktoré sa môžu rýchlo otáčať, čím vytvoria obraz a svetlo sa buď odrazí na optiku alebo do rohu komory kde je pohltené.
- Na rozdiel od LCD je regulácia jasu a intenzity oveľa zložitejšia, lebo zrkadlo v jednej chvíli svetlo odráža a v druhej je svetlo pohltené.
- Pri jednočipových DLP sa využívajú 2 metódy generovania svetla:
- A) Metóda – jednoduchšia
- Po veľmi krátku dobu svieti vždy jedna základná farba a tá je regulovaná po zrkadlách.
- Opakuje sa to pre všetky farby RGB.
- B) Metóda – zložitejšia
- Pracuje s farebným filtrom, ktorý je umiestnený na kruhovej ploche, ktorá veľmi rýchlo rotuje.
- Keď je na filtri určitá farba, na čipe sa nastavia zrkadielka a tým aj zodpovedajúce pixely.
- Nakoľko celý proces prebieha vo vysokých frekvenciách, obraz sa zdá na projekčnej ploche statický.
- Tento typ zobrazovania má kvalitné farby, vysoký kontrast.
- Pri trojčipových DLP sa generujú tri farebné svetlá zároveň a nemusí sa medzi nimi prepínať.
- Táto technológia vylučuje vznik dúhového efektu.
- Svetlo z lampy sa na optickom hranoly rozdelí na RGB a následne sa pomocou zrkadiel odráža na jednotlivé čipy. Takto čip spracováva iba jednu z farieb.
- Výhodou je vynikajúci obraz, vysoký kontrast.
- Nevýhodou veľký rozmer, hlučnosť, cena a nízka životnosť lampy.
- LCOS
- Tieto projektory sú prienikom toho najlepšieho z DLP a LCD.
- Lampa vytvára silné svetlo, to sa na optickom hranoly rozdelí na zložky RGB a každá zložka svetla ide k samotnému jednému LCOS panelu.
- LCOS panel je vlastne silikónový čip na ktorom je nanesený tekutý kryštál, ktorý má na svojom povrchu vysokoreflexnú vrstvu odrážajúcu svetlo.
- PBS je polarizačný delič lúčov, ktorý oddeľuje lúč dopadajúci na LCOS panel a lúč, ktorý sa z LCOS panelu odráža.
- Následne sa lúče zo všetkých LCOS panelov zlučujú na optike (optickom hranoly) a premietajú sa cez šošovku na projekčnú plochu už ako jeden lúč.
- Samotná projekčná plocha musí byť vyrobená z takého materiálu, aby sa od nej svetlo veľmi neodrážalo, aby zbytočne neboli oslňovaní diváci.
Výhody: Vysoké rozlíšenie, vynikajúce podanie farieb, vysoký kontrast.
Nevýhody: Mŕtve pixely, cena.
Interaktívne projektory
- Sú to projektory vybavené zabudovaným snímačom, ktorý sníma polohu, ovládací prvok (prst, pero) a podobne.
- Takéto projektory je potrebné kalibrovať a zosúladiť snímač a použitý softvér na identifikáciu polohy.
- K plnému využitiu týchto typov projektorov je potrebný aj interaktívny softvér.
Projekčné plochy
- Projekčná plocha je plocha na, ktorú premieta projektor.
- Čim je viac divákov, tým je potreba väčšej projekčnej plochy.
- Materiál projekčnej plochy výrazne ovplyvňuje kvalitu projekcie.
- Okrem kvalitnej projekčnej plochy je dôležité dbať aj na umiestnenie projekčnej plochy, aby sa svetlo odrážalo pod správnymi smermi.
- Najvhodnejšia je plocha s povrchom, ktorý odráža svetlo rovnomerne všetkými smermi, tým má široký pozorovací uhol.
Základné parametre projektoru
- Rozlíšenie = čím vyššie rozlíšenie, tým je projektor schopný projekcie kvalitnejšieho obrazu alebo je schopný zobrazovať obraz na väčšiu projekčnú plochu.
- Svetelný výkon = jas ovplyvňuje vo veľkej miere kvalitu výstupu, z veľkej časti je ovplyvnený použitou lampou.
- Kontrast = je to pomer najsvetlejšieho a najtmavšieho bodu na obraze alebo koľko odtieňov šedej dokáže projektor zobraziť.
- Projekčná vzdialenosť = ovplyvňuje výslednú uhlopriečku, čím je projektor bližšie k projekčnej ploche, tým je uhlopriečka menšia.
- Konektory = najpoužívanejší konektor je HDMI.
Dataprojektory
- Dataprojektory bývajú súčasťou interaktívnych zariadení, napríklad: interaktívnej tabule.
- K využitiu dataprojektora v rámci interaktívnej tabule je nevyhnutné, aby mal dataprojektor snímač polohy (pozície).
- Súčasťou musí byť i softvér, môže byť aj ozvučenie či hlasovacie zariadenie.
- Hlasovacie zariadenia môžu byť riešené hardvérovo alebo softvérovo. Softvérovo pomocou programu, ktoré sú nainštalované na zariadeniach, ktoré sú v rovnakej sieti ako počítač, ktorý riadi interaktívnu tabuľu.
- Hardvérovým riešením sú hlasovacie zariadenia podobné diaľkovým ovládačom, ktoré komunikujú prostredníctvom infraprenosu.
B) Prezentačný softvér (Softvérová časť)
Komunikácia medzi e-mailovým klientom a poštovým serverom
- Všetky maily, ktoré prijíma e-mailový poštový klient prechádzajú najprv poštovým serverom.
- Na posielanie správ medzi poštovými servermi a medzi e-mailovým klientom slúžia tri protokoly:
Protokol SMTP (Simple Mail Transfer Protocol)
- Je to protokol na zasielanie e-mailových správ medzi poštovými servermi.
- Protokol SMTP sa využíva aj na zasielanie e-mailových správ od klienta na server.
- Klient si sťahuje mailové správy pomocou protokolu POP3 a IMAP4.
POP3
- Protokol POP3 slúži na sťahovanie mailových správ z poštového servera.
- Po stiahnutí týchto správ sú správy z poštového servera vymazané.
IMAP4
- Je rovnaký protokol ako POP3 s tým rozdielom, že správy na serveri zostávajú a my môžeme s nimi ďalej pracovať.