Displeje, dataprojektory (Hardvérová časť)

Prírodné vedy » Informatika

Autor: primak
Typ práce: Ostatné
Dátum: 09.02.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 773 slov
Počet zobrazení: 1 004
Tlačení: 94
Uložení: 93

Displeje, dataprojektory (Hardvérová časť)

Displeje

  • V súčasnej dobe sa štandardne využívajú dve zobrazovacie technológie LCD a OLED. Obe sa ďalej delia na rôzne ďalšie typy.

LCD Displeje

  • Vnútorná štruktúra displeja pozostáva z niekoľkých vrstiev, pričom samotné pixely nesvietia. Iba prepúšťajú alebo neprepúšťajú svetlo.
  • Displeje sú podsvietené LED diódami.
  • V porovnaní s OLED displejmi majú vyššiu spotrebu, no ich výroba je výrazne lacnejšia.
  • Typy displeja:
  1. TN (Twisted Nematic)
  • Je to jedna zo starších technológii LCD, ktorá sa ešte stále používa.
  • Tieto displeje sú lacné a poskytujú vysoký jas a rýchlu odozvu.
  • Nevýhodou sú horšie pozorovacie uhly, kde sa stráca kontrast a dochádza k skresleniu farieb.
  • Vďaka rýchlej odozve sú obľúbené u hráčov.
  • Tento displej sa tiež využíva v prípade herných monitorov s vysokou obnovovacou frekvenciou až 240 Hz.
  • Tieto displeje sú nahrádzané novými technológiami.
  1. IPS (In Plane Switch)
  • Predstavuje vynikajúci pomer ceny a kvality, má verné zobrazenie farieb a široké pozorovacie uhly, v porovnaní s TN displejmi však majú nižší kontrast a pomalšiu odozvu.
  1. PLS (Plane to Line Switching)
  • Tento displej bol predstavený v roku 2010 tímom Samsung, ako priamy konkurent IPS, oproti IPS má lepší jas aj pozorovací uhol.
  • Pri dotykových displejoch nemení farbu pri dotyku a nezanecháva stopu pri prejdení prstom.
  • Technológie PLS a IPS sú veľmi podobné a bežný užívateľ rozdiely nespozná.
  1. VA (Vertical Aligment)
  • Táto technológia zahŕňa dve technológie MVA alebo PVA.
  • Rozdiel medzi týmito dvoma technológiami nie je pomerne známy, PVA má o niečo lepšie pozorovacie uhly, kontrast a zobrazenie čiernej farby.
  • Tieto panely sú niekde medzi TN a IPS.

QLED (Quantum Dot Light Edit Diodes)

  • Nová technológia od Samsungu, ktorá sa snaží konkurovať technológii OLED.
  • Ide o vylepšenú LCD technológiu pridaním kvantových bodiek.
  • Nedosahuje, tak dobrý kontrast a zobrazenie čiernej ako OLED. To sa snaží kompenzovať jasom, vďaka ktorému pokrýva až 100% farebného objemu.

OLED

  • Technológia, ktorá využíva riadenú elektrosvietivosť v organických materiáloch. Tento displej nepotrebuje podsvietenie, pretože samotné organické ledky sú zdrojom svetla.
  • Keďže displej nie je podsvietený, dokáže vytvoriť dokonale čiernu, tým že organické ledky nesvietia.
  • Nevýhodami sú vyššia cena a kratšia životnosť, v porovnaní s LCD displejmi jedna polovica.
  • OLED delíme do dvoch kategórii:
  1. AMOLED
  • Je to displej s aktívnou matricou, využívaný nielen v mobilných telefónoch.
  • Ide zatiaľ o najlepšiu zobrazovaciu technológiu na trhu.
  • Majú rýchlu odozvu, široké zobrazovacie uhly, nízku spotrebu a verné ostré zobrazenie farieb.
  1. PMLED
  • Je to displej s pasívnou matricou, má jednoduchšiu konštrukciu ako AMOLED, používa sa na displeje s menšími rozmermi, ideálny v zobrazení statických a textových informácii.

Dotykové Displeje

  • Prvé pokusy s dotykovými displejmi boli evidované už v roku 1965.
  • Najrozšírenejšie sú dve technológie dotykových displejov:
  1. Kapacitné
  2. Rezistívne
  • Okrem týchto technológii existujú aj ďalšie, ktoré sa využívajú v iných ako mobilných zariadeniach, hlavne v priemyselnej technike.

Rezistívne displeje

  • Je to staršia technológia dotykových displejov, panel displeja sa skladá z niekoľkých vrstiev, z pružnej membrány a povrchu displeja.
  • Vrstvy sú ohraničené skleneným panelom. Sklenený panel i dotyková membrána sú pokryté vodivými vrstvami: spodnou elektrovodivou a hornou odporovou.
  • Sú oddelené sieťou podpier, ktoré nie sú okom viditeľné a medzi, ktorými je vzduchová vrstva. Obe tieto vrstvy sú pripojené k riadiacemu a vyhodnocovaciemu modulu.
  • Keď zapneme displej, začne elektrovodivou vrstvou pretekať elektrický prúd. Keď sa dotkneme displeja, membrána sa pohne a horná odporová vrstva sa spojí so spodnou elektrovodivou a tým začne medzi nimi prechádzať prúd.
  • Modul vyhodnotí polohu a veľkosť bodu dotyku.
  • Rezistívne displeje je možné ovládať akýmkoľvek nástrojom (pero, guma).
  • Ďalšou výhodou je nízka cena, nízka spotreba energie.
  • Najväčšou nevýhodou týchto displejov je, že sú priesvitné iba n 80%, tiež sú tieto displeje náchylné na mechanické poškodenie hornej vrstvy.
  • Životnosť týchto displejov je uvádzaná na maximálne 35 miliónov dotykov na 1 bod.

Kapacitné displeje

  • Sklenený panel displeja je potiahnutý tenkou priehľadnou vodivou vrstvou, ktorá vytvára elektrostatické pole.
  • Táto technológia využíva prirodzenú vodivosť ľudských prstov.
  • Keď sa dotkneme displeja, naruší sa elektrostatické pole a medzi jeho povrchom a špičkou prsta vznikne kapacita, ktorá uzavrie elektrický obvod.
  • Tieto zmeny sú merateľné ako zmeny kapacitného odporu.
  • Miesto dotyku sa určuje rôznymi technológiami a informácia o ňom je odoslaná radiču, ktorý ju ďalej spracováva.
  • Tieto displeje je možné ovládať iba prstami alebo špeciálnymi vodivými nástrojmi (stylus = špeciálne rukavice).
  • Výhodou týchto displejov je vysoké rozlíšenie, vysoká svetelná priepustnosť a životnosť.
  • Životnosť je uvádzaná cca. 300 miliónov dotykov na bod.

Parametre

  • Základným parametrom displeja je uhlopriečka.
  • Nie vždy však platí, že čím väčší displej (monitor), tým lepší.
  • S veľkosťou monitora sa zvyšuje aj požiadavka pozorovania z väčšej vzdialenosti. Odporúča sa 2,5 násobok uhlopriečky.
  • Pri mobilných zariadeniach znamená väčší displej vyššiu spotrebu energie. Pri mobilných zariadeniach predstavuje až 40% celkovej spotreby.
  • Uhlopriečka ovplyvňuje aj veľkosť zariadenia a teda aj jeho hmotnosť. Popri veľkosti displeja je veľmi dôležitým parametrom rozlíšenie.
  • Rozlíšenie je vyjadrené počtom pixelov (bodov) v riadkoch a stĺpcoch (1920 x 1080).
  • Vyššie rozlíšenie znamená pri rovnakej uhlopriečke jemnejší ostrejší krajší obraz.
  • Príliš vysoké rozlíšenie však spôsobuje malé horšie čitateľné písmená.
  • Vysoké rozlíšenie je tiež záťažou pre grafickú kartu.
  • Táto záťaž spôsobuje v menších zariadeniach nižšiu výdrž batérie.
  • Latencia je to čas, ktorý potrebuje displej na prechod z čiernej na bielu a naopak, v praxi sú to hodnoty do 8 milisekúnd.
  • Ďalšími parametrami sú kontrast, farby a jas.
  • 16,7 milióna farieb (odtieňov) je postačujúce, viac ľudské oko takmer nerozoznáva.
  • Jas sa udáva v kandelách na meter štvorcový (cd/m2) alebo v jednotke nit. Táto hodnota v kandelách alebo v nitoch by nemala klesnúť pod 250 nitov (cd/m2).
  • Rozlišujeme statický a dynamický kontrast. Výrobcovia udávajú iba dynamický. Udáva sa ako pomer farieb od bielej po čiernu.
  • Posledným dôležitým parametrom je pozorovací uhol. Rôzne technológie od rôznych výrobcov ponúkajú displeje a monitory s rôznymi pozorovacími uhlami 90 ° až po 180 °.
  • Pri displejoch je dôležité pozerať aj na prevedenie, či je displej lesklý alebo matný. Lesklý odráža svetlo a je potrebné zvýšiť jas, čím sa zvyšuje spotreba.

Projektory

  • Projektor je elektronické zariadenie, ktoré prenáša prijímaný videosignál z počítača alebo z mobilného zariadenia na premietaciu plochu.
  • Využíva k tomu sústavu šošoviek a veľmi silný zdroj svetla.
  • Podľa spôsobu zobrazovania ich delíme na:
  1. CRT
  • Tento typ projektora má na každú jednu farbu jednu trubicu (zdroj svetla).
  • Každá generuje obraz v inej farbe, čo umožňuje dosiahnuť obraz vysokého jasu.
  • Obraz zo všetkých troch farieb (trubíc) sa na plátne zobrazuje ako jeden.
  • Vzhľadom k tomu, že sa používajú tri trubice, je nevyhnutná kalibrácia na projekčnej ploche.

Výhody: Veľmi kvalitné zobrazenie farieb, možnosť projekcie vo vysokom rozlíšení, vysoký kontrast, nemajú dúhový efekt.

Nevýhody: Väčšie rozmery, vyššia hmotnosť, vyššia spotreba elektrickej energie, horšia geometria obrazu.

  1. LCD
  • Má 3 LCD panely.
  • Ako zdroj svetla sa využíva metalhalidová žiarivka = dokáže vytvoriť svetlo s ideálnym farebným tónom pri relatívne dlhej životnosti.
  • Biele svetlo následne prechádza cez dychtonické zrkadlá, ktoré odrážajú dané farebné svetlo na LCD panel. Panel následne zobrazí obraz v jednej farbe. Tieto jednotlivé farebné obrazy sa zlúčia v optickej sústave na jeden obraz, ktorý je cez šošovku premietaný na projekčnú plochu.

 Výhody: Projektor je tichý, má jasný a ostrý obraz, dlhá životnosť.

Nevýhody: Na LCD paneloch sa vypaľujú určité pixely a vznikajú mŕtve body, tento projektor sa neodporúča používať v prašnom prostredí.

  1. DLP
  • Delíme ich na jednočipové a trojčipové.
  • Na povrchu každého čipu sú pixely nanesené vo forme mikroskopických zrkadiel, ktoré sa môžu rýchlo otáčať, čím vytvoria obraz a svetlo sa buď odrazí na optiku alebo do rohu komory kde je pohltené.
  • Na rozdiel od LCD je regulácia jasu a intenzity oveľa zložitejšia, lebo zrkadlo v jednej chvíli svetlo odráža a v druhej je svetlo pohltené.
  • Pri jednočipových DLP sa využívajú 2 metódy generovania svetla:
  1. A) Metóda – jednoduchšia
    • Po veľmi krátku dobu svieti vždy jedna základná farba a tá je regulovaná po zrkadlách.
    • Opakuje sa to pre všetky farby RGB.
  1. B) Metóda – zložitejšia
  • Pracuje s farebným filtrom, ktorý je umiestnený na kruhovej ploche, ktorá veľmi rýchlo rotuje.
  • Keď je na filtri určitá farba, na čipe sa nastavia zrkadielka a tým aj zodpovedajúce pixely.
  • Nakoľko celý proces prebieha vo vysokých frekvenciách, obraz sa zdá na projekčnej ploche statický.
  • Tento typ zobrazovania má kvalitné farby, vysoký kontrast.
  • Pri trojčipových DLP sa generujú tri farebné svetlá zároveň a nemusí sa medzi nimi prepínať.
  • Táto technológia vylučuje vznik dúhového efektu.
  • Svetlo z lampy sa na optickom hranoly rozdelí na RGB a následne sa pomocou zrkadiel odráža na jednotlivé čipy. Takto čip spracováva iba jednu z farieb.
  • Výhodou je vynikajúci obraz, vysoký kontrast.
  • Nevýhodou veľký rozmer, hlučnosť, cena a nízka životnosť lampy.
  1. LCOS
  • Tieto projektory sú prienikom toho najlepšieho z DLP a LCD.
  • Lampa vytvára silné svetlo, to sa na optickom hranoly rozdelí na zložky RGB a každá zložka svetla ide k samotnému jednému LCOS panelu.
  • LCOS panel je vlastne silikónový čip na ktorom je nanesený tekutý kryštál, ktorý má na svojom povrchu vysokoreflexnú vrstvu odrážajúcu svetlo.
  • PBS je polarizačný delič lúčov, ktorý oddeľuje lúč dopadajúci na LCOS panel a lúč, ktorý sa z LCOS panelu odráža.
  • Následne sa lúče zo všetkých LCOS panelov zlučujú na optike (optickom hranoly) a premietajú sa cez šošovku na projekčnú plochu už ako jeden lúč.
  • Samotná projekčná plocha musí byť vyrobená z takého materiálu, aby sa od nej svetlo veľmi neodrážalo, aby zbytočne neboli oslňovaní diváci.

Výhody: Vysoké rozlíšenie, vynikajúce podanie farieb, vysoký kontrast.

Nevýhody: Mŕtve pixely, cena.

Interaktívne projektory

  • Sú to projektory vybavené zabudovaným snímačom, ktorý sníma polohu, ovládací prvok (prst, pero) a podobne.
  • Takéto projektory je potrebné kalibrovať a zosúladiť snímač a použitý softvér na identifikáciu polohy.
  • K plnému využitiu týchto typov projektorov je potrebný aj interaktívny softvér.

Projekčné plochy

  • Projekčná plocha je plocha na, ktorú premieta projektor.
  • Čim je viac divákov, tým je potreba väčšej projekčnej plochy.
  • Materiál projekčnej plochy výrazne ovplyvňuje kvalitu projekcie.
  • Okrem kvalitnej projekčnej plochy je dôležité dbať aj na umiestnenie projekčnej plochy, aby sa svetlo odrážalo pod správnymi smermi.
  • Najvhodnejšia je plocha s povrchom, ktorý odráža svetlo rovnomerne všetkými smermi, tým má široký pozorovací uhol.

Základné parametre projektoru

  1. Rozlíšenie = čím vyššie rozlíšenie, tým je projektor schopný projekcie kvalitnejšieho obrazu alebo je schopný zobrazovať obraz na väčšiu projekčnú plochu.
  2. Svetelný výkon = jas ovplyvňuje vo veľkej miere kvalitu výstupu, z veľkej časti je ovplyvnený použitou lampou.
  3. Kontrast = je to pomer najsvetlejšieho a najtmavšieho bodu na obraze alebo koľko odtieňov šedej dokáže projektor zobraziť.
  4. Projekčná vzdialenosť = ovplyvňuje výslednú uhlopriečku, čím je projektor bližšie k projekčnej ploche, tým je uhlopriečka menšia.
  5. Konektory = najpoužívanejší konektor je HDMI.

Dataprojektory

  • Dataprojektory bývajú súčasťou interaktívnych zariadení, napríklad: interaktívnej tabule.
  • K využitiu dataprojektora v rámci interaktívnej tabule je nevyhnutné, aby mal dataprojektor snímač polohy (pozície).
  • Súčasťou musí byť i softvér, môže byť aj ozvučenie či hlasovacie zariadenie.
  • Hlasovacie zariadenia môžu byť riešené hardvérovo alebo softvérovo. Softvérovo pomocou programu, ktoré sú nainštalované na zariadeniach, ktoré sú v rovnakej sieti ako počítač, ktorý riadi interaktívnu tabuľu.
  • Hardvérovým riešením sú hlasovacie zariadenia podobné diaľkovým ovládačom, ktoré komunikujú prostredníctvom infraprenosu.

B) Prezentačný softvér (Softvérová časť)

Komunikácia medzi e-mailovým klientom a poštovým serverom

  • Všetky maily, ktoré prijíma e-mailový poštový klient prechádzajú najprv poštovým serverom.
  • Na posielanie správ medzi poštovými servermi a medzi e-mailovým klientom slúžia tri protokoly:

Protokol SMTP (Simple Mail Transfer Protocol)

  • Je to protokol na zasielanie e-mailových správ medzi poštovými servermi.
  • Protokol SMTP sa využíva aj na zasielanie e-mailových správ od klienta na server.
  • Klient si sťahuje mailové správy pomocou protokolu POP3 a IMAP4.

POP3

  • Protokol POP3 slúži na sťahovanie mailových správ z poštového servera.
  • Po stiahnutí týchto správ sú správy z poštového servera vymazané.

IMAP4

  • Je rovnaký protokol ako POP3 s tým rozdielom, že správy na serveri zostávajú a my môžeme s nimi ďalej pracovať.
Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Informatika – Maturitné otázky – Teoretická časť odbornej zložky maturity



Odporúčame

Prírodné vedy » Informatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.020 s.
Zavrieť reklamu